Huvudmeny

Tema: Den Oudsten

Startat av Jonas M. Bobjörk, 15 mars 2008, 13:25:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

I Göteborg började jag fotografera den Oudsten. Fråga mig inte varför.

Den första kom efter bara några minuters vistelse på Göteborgsmark:

GS 304 passerar Liseberg mot Korsvägen

Därefter åkte vi till Mölndal efter en resa till Angered.
I Mölndal kryllade det av Den Oudsten...

GS 525 lämnar Mölndal Centrum

GS 537 vid Mölndal Centrum

GS 535 ankommer Mölndal Centrum

Därefter åkte vi till Brunnsparken. Där kryllar det som bekant av allt.
Servicebilar eskorterandes M29, dubbelledbussar och...

... en den Oudsten i form av GS 318.

Därefter blev det Dubbelled mot Hisingen och efter lite spårvagn hamnade vi vid Hållplats Frihamnen:

De bussar närmar sig. En Omni och två Oudsten.

Den ena var GS 326, den andra var GS 301, men ena bilden blev suddig den andra avklippt.

Nu åkte vi till Kviberg för att titta efter lite roliga fordon man kanske kan köpa...
Men vi hittade inga...

...så det fick bli GS 307 från Brovägen till Rymdtorget.

Sen blev det spårvagn till Centralstationen.

Vid Centralstationen återfann vi GS 326 som nu kördes av en man med riktig uniformsmössa.
Rejäl tuta hade bussen också. För den fick han använda för att varna den mobilpratande kvinna som gick(!) in i sidan på bussen när denna var i rörelse...

Sedan åkte vi pendel till Liseberg (onödig resa :)) och gick sedan mot Korsvägen.
Där kryllar det också av fordon.

GS 305 vid Korsvägen

GS 330 vid Korsvägen

Neko

Härliga bilder på en inte riktigt lika härlig bussmodell. :)
Känns som om det var evigheter sen jag fick köra buss . . . Så det är extra trevligt få se Majornabussar lite då o då. :)

Nupski

Fräckt när man får framvagnen att lätta när man kör upp ur en svacka....  ;D det är en av de roliga egenskaperna en Den Oudsten har.... det är ett bra dokument att spara... när GS vagnar försvunnit kommer det inte att finnas någon mer Den Oudsten i Sverige....

Jonas M. Bobjörk

Tack för kommentarerna!  ;D

Citat från: Tomas skrivet 15 mars 2008, 15:44:37 PM
Fräckt när man får framvagnen att lätta när man kör upp ur en svacka....  ;D det är en av de roliga egenskaperna en Den Oudsten har.... det är ett bra dokument att spara... när GS vagnar försvunnit kommer det inte att finnas någon mer Den Oudsten i Sverige....

Tror inte jag fick med nåt sånt på bild :)
Man får hoppas att det inte är en tvär kurva efter svackan ;)

Bussmicke

En sak jag funderar på som jag glömde kolla/fråga innan avresan igår; Vilken Den Oudsten ledbuss var det som målades om häromåret?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nupski

Citat från: Bussmicke skrivet 15 mars 2008, 22:45:56 PM
En sak jag funderar på som jag glömde kolla/fråga innan avresan igår; Vilken Den Oudsten ledbuss var det som målades om häromåret?

318 var första dieseln som fick ny lack efter en olycka.... sen har 311, 316, 320 samt 321 fått ny lack...

Bussmicke

Citat från: Tomas skrivet 15 mars 2008, 22:48:38 PM
318 var första dieseln som fick ny lack efter en olycka.... sen har 311, 316, 320 samt 321 fått ny lack...

Oj, var det så många. Det var mer än vad jag visste.
Tack för info.
316, 318 fick jag på bild. Då förs övriga vagnar upp på fotolistan.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nupski

Citat från: Bussmicke skrivet 15 mars 2008, 23:11:22 PM
Oj, var det så många. Det var mer än vad jag visste.
Tack för info.
316, 318 fick jag på bild. Då förs övriga vagnar upp på fotolistan.

Det kommer en ny var tredje vecka ungefär... så du får nog uppdatera hela tiden...  ;D undrar om man kommer lacka om 301-306 efter som de bara har tre år kvar... övriga har 4år kvar i miljözon...

Bussmicke

Och jag som trodde det bara en vagn man skulle lacka om, inte hela serien..
//Bussmicke.

Nupski

Citat från: Bussmicke skrivet 16 mars 2008, 10:02:58 AM
Och jag som trodde det bara en vagn man skulle lacka om, inte hela serien..

Hela serien skall bli blå...

yngrot

Vet du varför vissa Den Oudsten har extraljus?  Är det bara på dem som finns i fd Kållerredsbussarnas garage i Rävekärr?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Brollan

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2008, 12:38:23 PM
Vet du varför vissa Den Oudsten har extraljus?  Är det bara på dem som finns i fd Kållerredsbussarnas garage i Rävekärr?

Finns bara på regionbussarna i Mölndal och Älvängen.
Det är eftermonterade halvljus, behövs eftersom de ursprungliga halvljusen lyser lika starkt som 2 stearinljus ;)

Nupski

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2008, 12:38:23 PM

För att originalstrålkastarna är som två holländska trädgårdstomtar med var sin Ficklampa...  ;D Du ser knappt handen framför dig med originalet....

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Tomas skrivet 16 mars 2008, 12:45:27 PM
För att originalstrålkastarna är som två holländska trädgårdstomtar med var sin Ficklampa...  ;D Du ser knappt handen framför dig med originalet....

;D Funderade också på det. Men man anser då antagligen att man inte behöver ljus inne i stan? :)

Nupski

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 16 mars 2008, 12:55:54 PM
;D Funderade också på det. Men man anser då antagligen att man inte behöver ljus inne i stan? :)

Det är lätt att köra från folk som står på hållplats.... så mer ljus hade varit bra... men man kan ju inte få allt.... ::)