Tre vardagsbilder från Kristianstad

Startat av Svemicke, 15 mars 2008, 09:36:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Var ute och promenerade i staden i juli 1999 när denna kom förbi:



Nä, men jag tror jag vill ha en bild även när den är i rondellen:



Äsch! Jag springer runt hörnet också! Titta! Där är den ju:

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mattias Andersson

Trevligt trevligt!

Ser ut som Linjebuss 2013 eller 2032.

Svemicke

Citat från: Mattias Andersson skrivet 15 mars 2008, 12:31:07 PM
Trevligt trevligt!

Ser ut som Linjebuss 2013 eller 2032.
Försökte urskilja inventarienumret på papperskorten. Tycker det ser ut som att det står antingen 2035 eller 2036. Är inte säker.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mattias Andersson

Nä,det kan jag direkt att det inte är! 2036 vill jag minnas är en gammal volvo Van Hool som ursprungligen kom från Norrland,tillslut dök upp i Kristianstad efter 1995-1996 tillsammans med syskonet 2038 och 111,112.
Dessa gick på skåneexpressen fram till 2001 när helt nya vagnar kom till stan..Dvs 2247,2248,2249.

F.ö om vi går tillbaka till ämnet med dina bilder där så fanns det bara 2 bussar i kristianstad med den lite annorlunda fronten i svart.
Jämför du med ex 2068-2073 som började sitt liv i kristianstad så ser du skillnad. :)

scaniaolsson

Oh jag får ståpäls som Gunde skulle ha sagt och varför, jo någon nämnde "höghusen" 2036, 2038, 111, 112.

Dessa minns jag mycket väl framför allt från sommaren 97 då jag som glad 17 åring för första gången inhandlat ett sommarkort för att göra vägarna osäkra.

Ja jag menar verkligen vägarna för 1997 fanns sommarkortet bara hos dåvarande Länstrafiken Kristianstad och gällde med ett undantag bara på bussarna. Undantaget var Österlenaren (Ystad-Simrishamn)

Det fina med kortet var att det gällde över länsgränserna till närmsta större ort.
Vilket gjorde att jag som då bodde i Helsingborg hade glädje av det.

Den sommaren kom man till exotiska (för den som bara var 17 och inte hade körkort) platser som Osby, Lönsboda, Åhus, Torekov med mera.

För att inte flumma ut för mycket nu då.
Höghusen gick då förhållandevis ofta på SkåneExpressen till Helsingborg så man har åkt med dom ett antal gånger. Trevliga framför allt tack vare mycket god sikt på "diggarplatserna" en halv våning ovanför föraren.

Scaniaolsson med nostalgiska minnen.
Fordonsintresserad elmontör.

Mattias Andersson

Jag kan inte annat än hålla med dig..

Det va rejäla slitvargar o kvalite dessutom..
Tyvärr åkte dem bort innan jag fick börja köra skåneexpressen :'(

Jag började på stan o region sommaren 2001 som alla nybörjare fick göra..
Efter 1 år började jag köra express,men då hade dem lämnat kristianstad sen nästan året tillbaka..

Svemicke

Citat från: Mattias Andersson skrivet 16 mars 2008, 15:06:14 PM
Nä,det kan jag direkt att det inte är! 2036 vill jag minnas är en gammal volvo Van Hool som ursprungligen kom från Norrland,tillslut dök upp i Kristianstad efter 1995-1996 tillsammans med syskonet 2038 och 111,112.
Dessa gick på skåneexpressen fram till 2001 när helt nya vagnar kom till stan..Dvs 2247,2248,2249.

F.ö om vi går tillbaka till ämnet med dina bilder där så fanns det bara 2 bussar i kristianstad med den lite annorlunda fronten i svart.
Jämför du med ex 2068-2073 som började sitt liv i kristianstad så ser du skillnad. :)
Skillnaden var väl kylningen? Kylaren satt i fronten på bussen ovan medan den satt bakom vänster framhjul i de andra.

Är det en av dessa Du syftar på som kom från Norrland?

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mattias Andersson

Jag antar vi är i Helsingborg här.....
Kan inte riktigt tyda vad det är för typ av buss du har där,men gissar på 2036 eller 2038.

Här finns säkert någon som har bild på dessa bussar.

Men trevliga bilder f.ö,Micke!

Svemicke

Då är det rätt busstyp i alla fall. Fotograferade den mest av en slump.

Dock kan jag säga att dessa inte gick i Helsingborg när jag bodde där i 1996. Det var första gången jag såg dem då jag var ute på min "kristianstaditiska" fototurné i 1999.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

scaniaolsson

Höghusen kom nog ganksa lagom till Sommaren 97, det var första gången som jag såg och åkte med dom.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Mattias Andersson

Ja,runt 1997 kan säkert stämma..
Har som sagt inte riktigt koll.. ;)

Ang bilden igen så tippar jag på nån av Carrusárna 2154 el 2155.
Inte lätt o se.

Eller t.om nån av dem gamle ajokkiana som jag inte minns inv nr på såhär i skrivande stund.

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2008, 12:19:35 PM
Skillnaden var väl kylningen? Kylaren satt i fronten på bussen ovan medan den satt bakom vänster framhjul i de andra.

Samma bussmodell men olika årsmodeller. När Säffles System 2000 kom 1992 satt kylaren i fronten, året därpå var den flyttad till vänster sida bakom framhjulet. Den "traditionella" gasen ersattes då med lite mer elektronik.
Bussen på bilden är alltså av 1992 års modell.  :)

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 19 mars 2008, 09:03:52 AM
Samma bussmodell men olika årsmodeller. När Säffles System 2000 kom 1992 satt kylaren i fronten, året därpå var den flyttad till vänster sida bakom framhjulet. Den "traditionella" gasen ersattes då med lite mer elektronik.
Bussen på bilden är alltså av 1992 års modell.  :)
Där fick man förklarat det med! Har länge undrat varför kylningen var placerad olika på "samma bussmodell". Varför flyttade man kylningen förresten?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -