Det saknas ingen snö i Bergen [4 bilder]

Startat av Marc, 15 mars 2008, 09:29:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Som nämnts i tidigare tråd fastande jag i Bergen (Norge) onsdagen 5 mars. Tänkte mig en trevlig fotodag i staden innan båten gick vidare om kvällen, men efter två timmar i stormen gav kameran vika för snömassorna som föll (åt alla håll).
Några bilder hann jag skjuta innan dess, visst ser det härligt ut?

Backen upp från Bryggen mot Sentrum och gågatan blev snabbt till en isbana och parkeringsplats.

De bussar som ändå lyckades ta sig fram blev snabbt fullsatta.

Det var inte lätt att ta sig fram denna dag, inte ens till fots.

Reprisbild på parkeringsbussen, för övrigt ett utmärkt och gratis transportmedel ner till Nøstet och Hurtigruteterminalen, bara jag slapp vänta 40min på bussen!

Gäller att ha rätt utrustning med sig, snökedjor på!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marc skrivet 15 mars 2008, 09:29:23 AM
Som nämnts i tidigare tråd fastande jag i Bergen (Norge) onsdagen 5 mars. Tänkte mig en trevlig fotodag i staden innan båten gick vidare om kvällen, men efter två timmar i stormen gav kameran vika för snömassorna som föll (åt alla håll).
Några bilder hann jag skjuta innan dess, visst ser det härligt ut?
Gäller att ha rätt utrustning med sig, snökedjor på!

Bergen kan vara nyckfullt. Men det är ju trevligt med omväxling till regnet.
Använde även stadsbussarna kjettinger? När jag var i Begen i mars 1984 minns jag hur man ibland hörde ett förfärligt skrammel på gatorna när en stadsbuss kom med snökedjorna på. Bergen är nämligen så konstrurerat att det i mars kan vara full snöstorm uppe i fjällen och en strålande förvårsdag nere i byen. Eller tvärtom.

Niklas Bygdestam

Citat från: Marc skrivet 15 mars 2008, 09:29:23 AM

Reprisbild på parkeringsbussen, för övrigt ett utmärkt och gratis transportmedel ner till Nøstet och Hurtigruteterminalen, bara jag slapp vänta 40min på bussen!

Vad är detta för en kaross? Det har säkert någon talat om i någon annan tråd men då har jag säkert missat det
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ronni Svensson