Huvudmeny

Vad är det här?

Startat av DAF555, 14 mars 2008, 20:31:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DAF555

Den har en roll i Hillmandeckaren Den gula bilen från -63, ser ut tillhöra Linjebuss. Men chassi och kaross?

Karsten

Citat från: Richard Walter skrivet 14 mars 2008, 20:31:56 PM
Den har en roll i Hillmandeckaren Den gula bilen från -63, ser ut tillhöra Linjebuss. Men chassi och kaross?

-63? Hur gammal är du egentligen?

Niklas Bygdestam

Är detta samma buss som finns i filmen Sjunde himlen? Den gula bilen är en film från 1963 medan Sjunde himlen är från 1956. Men jag har alltid tyckt att bussarna ser lika ut i båda filmerna. Båda bussarna har föresten ratten på vänster sida trots att de är byggda före det att man började förbereda för högertrafik i Sverige. Antar att detta berodde på att busstypen mest skulle rulla utanför Sveriges gränser

Men jag vet alltså inte om det är samma buss i båda filmerna. Eller om de kanske ens är exakt samma modell

Sjunde himlen utspelar sig till största del i länder som hade högertrafik då Sverige inte hade det och bussen syns aldrig i Sverige i filmen. I Den gula bilen syns bussen däremot i Sverige. Det är i den här bussen som det sker ett mord
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

DAF555

Något yngre än så förstås.

Men filmen är omvandlad till modern DVD så man kan roa sig med den även i modern tid.

DAF555

Sjunde himlen har jag inte sett, så det är svårt att säga. Men det är ju inte omöjligt, de kanske bara hade en vagn av den här modellen?

Här är resten av fordonen i filmen om någon är intresserad: http://www.imcdb.org/movie_57119-Den-gula-bilen.html

Niklas Bygdestam

Citat från: Richard Walter skrivet 15 mars 2008, 01:08:02 AM
Sjunde himlen har jag inte sett, så det är svårt att säga. Men det är ju inte omöjligt, de kanske bara hade en vagn av den här modellen?

Här är resten av fordonen i filmen om någon är intresserad: http://www.imcdb.org/movie_57119-Den-gula-bilen.html

Här är bild på bilen som gett namn åt filmen. Det är en Mercedes http://www.imcdb.org/images/162/366.jpg

Filmen är svartvit och när jag sett den visas på TV har jag undrat om bilen verkligen var gul på riktigt. Jag tror inte att det var så vanligt med gul Mercedes på den tiden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

DAF555

Det var den faktiskt, men omlackerad. Vill minnas att den var mörkgrön innan. Den har överlevt och är nyligen renoverad,  det var ett reportage i Classic Motor om den för något år sedan.

Niklas Bygdestam

Citat från: Richard Walter skrivet 15 mars 2008, 01:34:48 AM
Det var den faktiskt, men omlackerad. Vill minnas att den var mörkgrön innan. Den har överlevt och är nyligen renoverad,  det var ett reportage i Classic Motor om den för något år sedan.

Jag trodde aldrig att bilen överlevde filminspelningen. Det finns en scen i slutet där man sätter eld på bilen. Jag har alltid trott att de även på riktigt förstörde denna i den scenen. Men de kanske var modeller eller något ditåt. Eller så kanske de hade hittat en annan krockskadad bil som de satte eld på

DAF555

Tittar man noga på bilderna så är det en äldre 300 som brinner, den blir påkörd av en Packard som ska föreställa den bombapterade Chrysler som man evakuerat på passagerare. Så den scenen har "stuntbilar"

DAF555

Apropå "Sjunde himlen", är det i den som Sickan sjunger "Till Heidelberg, till Heidelberg"? Ruskigt klämkäckt. Det förekommer allsång även i den här bussen....

Peter Öden

Hej !

Bussen är en Volvo B 638 med ASJ-kaross !

Mvh Peter Ö

DAF555

Tackar för det  :)

Känns årgången också till?