Dagens "rymdskepp" (Bild)

Startat av Oskar A, 13 mars 2008, 23:33:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Lyckad bild!

Den hann jag inte med att fota från det hållet, var ju upptagen med det som kom från andra hållet  ;)

som jag visat tidigare. Men ingen fara, har den på bild sen tidigare besök istan  ;D

//Niclas

Oskar A

Tack båda två! Jag ska erkänna att jag också gärna hade hunnit bevaka bussarna som kom från andra hållet lite bättre men då hade jag kanske inte hunnit få någon bild på denna. :)
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niclas Rosenius

Citat från: Oskar A skrivet 14 mars 2008, 00:17:53 AM
Tack båda två! Jag ska erkänna att jag också gärna hade hunnit bevaka bussarna som kom från andra hållet lite bättre men då hade jag kanske inte hunnit få någon bild på denna. :)

Ja, det blev ju lite stressigt minst sagt när dom kom på en gång  ;)

Det var ju bara att prioritera.

//Niclas

Trier

Hur är det med kvaliteten på dessa "rymdskepp"?

Jag har tidigare tyck att Neoplan haft lite sisådär kvalitet på sina vagnar, visst fräck design och ganska funktionella men som lämnar en del övrigt att önska beträffande kvalitet. Massa irriterande småfel och sånt.

Men nu är det ganska många bolag som köpt på sig Starliners. Tom LejaT har två stycken, det trodde jag inte skulle ske i första taget.

Har Neoplan höjt kvaliteten på denna buss eller har Setra sänkt sin kvalitet eller vad?

Någon som har lite fakta?

//Mr T

BadTab

Citat från: Trier skrivet 14 mars 2008, 15:59:48 PM
Hur är det med kvaliteten på dessa "rymdskepp"?

Jag har tidigare tyck att Neoplan haft lite sisådär kvalitet på sina vagnar, visst fräck design och ganska funktionella men som lämnar en del övrigt att önska beträffande kvalitet. Massa irriterande småfel och sånt.

Men nu är det ganska många bolag som köpt på sig Starliners. Tom LejaT har två stycken, det trodde jag inte skulle ske i första taget.

Har Neoplan höjt kvaliteten på denna buss eller har Setra sänkt sin kvalitet eller vad?

Någon som har lite fakta?

//Mr T

Jag tror att det beror på att väldigt mkt av Neoplan idag är MAN, och att de är mer enhetligt byggda numera. När man skruvar på de lite äldre Neoplanbussarna så får man lätt ett intryck av att det fick bli som det blev. Och att MAN nu infört en högre kvalitetskontroll och mer standardiserade komponenter.

michael k

dålig kvalle?
jag är skeptisk är inte det eb skröna från folk som inte åkt eller kört neoplan?
det finns gott om gamla neoplan som rullat över tre miljoner km
sjöman,ch och en hög med andra
jag tycker kvallen har blivit sämre med den nya generationen dubbeldäckare som kom för några år sedan

Trier

Citat från: michael k skrivet 16 mars 2008, 20:49:25 PM
dålig kvalle?
jag är skeptisk är inte det eb skröna från folk som inte åkt eller kört neoplan?

Jag har kört rätt mycket Neo genom åren men det har varit bussar gjorda i slutet av 90-talet, Space, Skye och City, och utan att ha fört bok över de fel som uppstått så tycker jag bestämt att de vagnarna drogs med fler småfel än t ex de Setra-bussar jag körde samtidigt.

Å andra sidan körde jag ett tag en gammal Space från 1987 och den hade i princip aldrig några småfel. Stora fel hände visserligen. (En "rolig" egenskap med den bussen var att när växellådan byttes ut så justerades inte den nya in riktigt ordentligt vilket fick till följd att sexans växel gled ur när man släppte på gasen. Det gjorde inte så mycket så länge man inte avgasbromsade... då vart det lite spännande =)

Men då var det ju inte alls lika mycket elektronik som det är idag.

//Mr T