Månadskorten på väg tillbaka till Y-län?

Startat av Jona, 13 mars 2008, 22:17:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Någon som vet mer om detta. Länken går till Sundsvalls tidning och en artikel om fusk-åkande och biljettkontroller.
http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=713450

Men en bra bit längre ner i artikeln kan man läsa:

För att öka bussåkandet finns planer på att införa månadskort i tätorterna. Men det är långt ifrån ett fattat beslut och oklart när det kan bli verklighet! Slut citat.

Någon som vet mer om detta. Att införa månadskorten igen i Y-län tror jag skulle vara det bästa man kan göra. Att man äns tog bort det för en fruktansvärt massa år sedan var ju det dummaste man kunde göra. Men visst om avsikten var att minska antalet kunder ombord så man kunde köra färre turer då fick man det ju som man ville.

Jag bodde i Sundsavll och åkte buss nästan dagligen i samma veva månadskorten försvann, men minns ej vilket år detta var.
När månadskortet fanns så kunde det komma 2 - 4 bussar med 10 minuters trafik skyltat FULLSATT och man fick inte åka. Efter att flertalet fullsatta bussar passerat kunde man äntligen få medfölja. Efter några gånger insåg jag dokk att man skulle gå 1 kilometer längre bort, från Bydalen till Bosvedjan centrum. För efter den hållplatsen så rymdes det 2 - 3 personer extra.

Men några månader efter att dom riktigt billiga månadskortet ersatts med ett värdekort så rymdes man ombord även om man behövde stå. Stadsbuss, landsbyggdsbuss spelade ingen roll vart man skulle så fanns det nästan alltid åtminstone ståplatser och bussar skyltat FULLSATT upphörde nästan och köra.

Så jag är den nog den förste som gärna ser månadskortet tillbaka igen. Man kan väl hoppas att det innebär fler avgångar i slutändan också. Och det vinner jag på både som bussresenär och som buss-fotograf när jag besöker forna hemmastaden. Hoppas hoppas.

/Jona
MVH Filosofen Jona