Huvudmeny

Vad är detta?

Startat av Johan B, 13 mars 2008, 21:19:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Hittade denna vagn till salu på Bustradecenter.http://bustradecenter.com/ads.php?id=1051 Vid en närmare titt hittade jag dock efterföljande generations instrumentering. Motorplaceringen och främst kylarens storlek får mig att fundera över om det kan sitta en B12M under skalet. Någon som vet varför denna buss har lite udda tillval?

Yujin Zhang

Jag tycker det ser ut som en B10M med den "nyare" (läs: inte Volvos senaste) mätare, speciellt när det är årsmodell 1996.

Kanske dum fråga av mig nu, men:
Finns det ens någon Carrus Star med B12M motor? Har för mig att man gick över till 9700 innan (eller samtidigt) som B12 introducerades?

Greger Larsson

Hej!

Det är Veolia 2136 som är till salu.
Och vad gäller motorplaceringen så byggdes ett antal B10M/Carrus på detta sätt. Det gick till så att man tog ett kort boggichassi(avsett för 12m totallängd), kapade chassiramen framför motorn och förlängde bussen till 15m längd genom att lägga in ett bagageutrymme framför motorn. I o m B12M så blev ju den motorplaceringen standard på mittmotorbussarna från Volvo.

/GL

Norrlanders

Det är en normal B10M som kops med kort chassie se så kapas den mellan fram axeln och motorn och förlängs då får man ett bagage bakom framaxeln och väghållningen blir mycke bättre jag har kört flera såna bussar och även sett hur dom byggs på Carrus fabriken :)

Niklas Bygdestam

Men finns det någon sen Star med B12M? Eller finns det någon tidig 9700 med B10M? Eller är det en skarp gräns där det bara är B10M på Star och bara B12M på 9700? Ofta vid ett generationsskifte brukar det i alla fall ninnas något sånt där roligt undantag precis levererad vid en generationsgräns
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan B

Det finns 10 st Star 302 på B12M 4x2 (i Sverige, vet ej om det levererades några utomlands) hos Swebus, Ramkvillabuss, Ehns busstrafik och Hjälmåkrabuss. De två sistnämnda företagen vet jag inte om de har kvar sina vagnar. Om ni tittar på förarplatsbilden på den buss jag länkade till så ser ni att det är B10-ratten men B12:ans instrumentering, därav att jag reagerade. Sedan var det väl normalt den halvhöga kylaren även på förlängda B10M-55, eller kom den först på senare årsmodeller?

Greger Larsson

Det är bra att du är uppmärksam.. Bussen ifråga var faktiskt provbänk för den liggande 12-l motorn när den gick som Inlandsexpressen under senare delen av 90-talet. Förmodligen provades även andra komponenter som senare hamnade i B12M/B.

/GL

Johan B

Aha, där ser man. Tycker det är skoj med lite ovanliga kombinationer och skapelser, även om det kanske inte alltid är så kul för de förare som får agera försökskaniner.

Niklas Bygdestam

Citat från: Johan B skrivet 13 mars 2008, 22:35:27 PM
Aha, där ser man. Tycker det är skoj med lite ovanliga kombinationer och skapelser, även om det kanske inte alltid är så kul för de förare som får agera försökskaniner.

Udda kombinationer tycker jag alltid är kul :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svemicke

YTS - Yrkestrafikskolan i Malmö har en Volvo Carrus Star från 1995 med, enligt körläraren som jag hade 2006, B12B-motor.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2008, 23:10:00 PM
YTS - Yrkestrafikskolan i Malmö har en Volvo Carrus Star från 1995 med, enligt körläraren som jag hade 2006, B12B-motor.

Nya (nuvarande) generationens B12B-motor? B12B generation 1 (Uffe, Lars eller någon annan kan säkert de exakta motorbeteckningarna) fanns annars parallellt med B10M och satt i många Star 602:or, bl a så har Interbus en drös.

Johan B

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 mars 2008, 22:42:42 PM
Udda kombinationer tycker jag alltid är kul :D

Trevligt att vi är överenns ;)