Hur många våningar har en fiskmås ...

Startat av Stefan Lindberg, 13 mars 2008, 18:32:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

JB

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 13 mars 2008, 18:32:13 PM
... uppenbarligen minst 2  ;D

Eller kanske inte... (Ingen av fåglarna på bilden tycker jag ser ut som en fiskmås. Min gissning är att den undre är en gråtrut och den övre en silltrut eller havstrut. Men jag är långt ifrån säker.)

/Jonas

Stefan Lindberg

Citat från: JB skrivet 13 mars 2008, 19:01:07 PM
Eller kanske inte... (Ingen av fåglarna på bilden tycker jag ser ut som en fiskmås. Min gissning är att den undre är en gråtrut och den övre en silltrut eller havstrut. Men jag är långt ifrån säker.)

/Jonas

Att identifiera fåglar är verkligen inte min starka sida, jag brukar helt felaktigt kalla dom flesta liknande fåglar för just Fiskmås  ;)

JB

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 13 mars 2008, 19:20:17 PM
Att identifiera fåglar är verkligen inte min starka sida, jag brukar helt felaktigt kalla dom flesta liknande fåglar för just Fiskmås  ;)

Det är absolut inte min starka sida heller, men just dessa fåglar tycker jag tycker jag ser mer ut som trutar. Hoppas det finns någon som kan rätta mig om jag har fel. Men jag har för mig att näbbens fäste kan användas för att skilja måsar från trutar, eller snarare vinkeln mellan näbben och den fjäderbeklädda delen av huvudet närmast näbben. På trutar är den väldigt trubbig till skillnad från hos måsar där den är spetsigare. Jämför den övre fågeln med denna bild på en fiskmås: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=1200&typ=1

/Jonas

M

Trut Grå ,havs eller sill. Gul näbb med röd fläck och skära ben. Fiskmås olivgrön näbb och ben och avsevärt mindre
Sedan är jag rärr säker på att det är två Gråtrutar med tanke på att dom till 99& säkerhet har sex. Skulle tro att en Grå hona skulle dra snabbt om t.e.x en Havs hanne skulle försöka.

/M

Simon Bertilsson

Helläcker naturbild! Både tekniskt, och ja... ...motivmässigt. ;)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Stefan Lindberg

Tack så mycket för alla kommentarer, och även för tillrättavisningarna  ;)