GDGs internnummer div andra frågor

Startat av Stefan P, 13 mars 2008, 18:04:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur fungerade GDGs internnummer system, jag har nåt minne av att alla fyra siffrona en betydlse var. men jag kan ha fel?

Finns någon av EB bussarna kvar i Sverige eller har alla hamnat i utlandet. (gäller inte 1813)

Finns det många bussar kvar med Swebus lacken den vita med röd rand och hur många finns det kvar i trafik?

mvh Stefan P

Oskar A

Citat från: Stefan P skrivet 13 mars 2008, 18:04:58 PM
Hej

Finns någon av EB bussarna kvar i Sverige eller har alla hamnat i utlandet. (gäller inte 1813)

mvh Stefan P

I trafik i Uppland rullar förutom 1813 även 1928 och 1929. Sedan finns även fd. 1761 kvar i trafik i Sverige men då som skolbuss hos ett annat bolag.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Stefan P

Hej

Tack för svaret, hade glömt bort de två andra. Vet vilket bolag som köpte 1761?

mvh Stefan P

Peter Öden

Hej !

GDG´s inv.nr system  förklaras enligt följande:

Första siffran: 1= linjevagn, 2= Tursitbuss, 3= kombinerad passargerar/godsbus
                       4-9 = övriga fordon

Andra siffran: sista siffran i årtalet för årsmodellen.

Tredje/Fjärde siffran: ordningsnummer., varvid fordon med årsmodell 1950-59, och 1970-79
                       inplaceras på ordningsnummer 0-49 och fordon med årsmodell 1960-69 och
                       1980-89 inålaceras på ordningsnummer 50-99.

Bussen PPP 915 fd. Swebus 1761 ägs sedan 2006-08-17 av Al-Risalah Skandinaviska Stiftelse i Örebro.

Mvh Peter Ö

Ulf Fernestad

Citat från: Stefan P skrivet 13 mars 2008, 18:04:58 PM
Hej

Hur fungerade GDGs internnummer system, jag har nåt minne av att alla fyra siffrona en betydlse var. men jag kan ha fel?
mvh Stefan P
0= personbil
1= linjevagn
2= turistbuss
3= godsbuss
4= släpvagn (buss)
5= lastbil
6= dragbil
7= släpvagn
8= trailer
9= dolly
andra siffran var årsmodellen, de två sista talade om det var en volvo eller scania/merca samt från vilket årtionde. t.ex 1975 var en volvo B58 av 1969 års modell , 1734 var en vo B58 av 77-års modell (hembygge)
sifferkombinationen var ämnat att återanvändas var 20-de år

Stefan P

Hej

Tack för upplysningarna.

Jag kom på en fråga till hade SJ något liknade internnummer system eller fick bara bussarna högre nummer alltefter de köptes in. Bokstäverna som SJ hade för visa bussgrupp tex. U för Uppsala osv.
hur många fanns det och finns det någon lista på dem.

mvh Stefan P

virtual1

Vilket urbota idiotiskt system, om det nu var så betydde ju detta att det var omöjligt att köpa/ha i trafik fler än 10 stycken av en modell på en plats! Om GDG hade haft linjetrafik i Stockholm t.ex. så hade ju nummersystemet brakat ihop på en gång! (dvs om de två sista siffrorna hade med modell att göra också)