Fortsatt om MAN-bussen som förolyckades i Malmö

Startat av Peter L, 13 mars 2008, 11:13:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Sydsvenskan publicerar ny artikel om helgens olycka med en MAN-ledbuss. Ämnet för dagen är att Skånetrafiken inte tar något ansvar för val av busstyp.

http://sydsvenskan.se/malmo/article308243.ece

yngrot

Är det inte såna här saker som kommer att hända flera ggr eftersom alla nya bussar har datorer som styr det mesta och alla vet väl hur en dator kan få för sig göra ;)  jag kan iaf inte påminna mig såna här olyckor från tiden före datorer i bussen eller har jag fel??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Sitter och funderar på olika system för att undvika att ledbuss vinklas. Tänker på B58/10M hos GS bl a . Vid en viss vinkel led -framdel låser sig leddeln. Men den lossnar av sig själv om den tvingas köra framåt och vinklas ut. Annars måste"någon"låsa upp. Från detta till led med Scania  och sedan till antislirsystem för de flesta fordon.
Finns det någon kontroll ute hos bussföretag om elutrustningen är kopplad rätt. Om det är elfel borde detta märkas på det som brukar kallas ecos.

Är det alltså fråga om elfel. Även ABS kan krångla.Då är det bromsfel.

Dan Henriksson

Jag vet att man inte ska anmärka på hur man skriver, men jag vill ändå säga att det känns en aning opassande att ordet förolyckas används i detta sammanhang. Som jag förstått det är förolyckas synonymt med att dö, omkomma. Hoppas du inte tar illa upp, Peter, jag förstår att du haft de bästa avsikter med ditt inlägg.  :)

Hälsningar Danne H

Cyklisten

Hittade en rolig mening: "– Det är polisens uppdrag att se till att fastighetsgränserna hålls. "
Det är alltså polisens uppdrag att se till att en sådan ledbuss inte kör in på någons tomt ;)
Förlåt, kunde inte låta bli, men det låter ganska roligt i sammanhanget.

Cero

Citat från: yngrot skrivet 13 mars 2008, 11:29:07 AM
Är det inte såna här saker som kommer att hända flera ggr eftersom alla nya bussar har datorer som styr det mesta och alla vet väl hur en dator kan få för sig göra ;)  jag kan iaf inte påminna mig såna här olyckor från tiden före datorer i bussen eller har jag fel??

Datorer får inte för sig att göra saker själva men de kan ha programmerats på ett sätt som gör att vid en viss händelse träder en funktion in som inte är tänkt. Det beror helt enkelt på att den som skapat applikationen inte har tänkt på allt och därför har systemering och programmering inte täckt in alla situationer. Med åren kan även yttre påverkan på el- och datanätverk, korrosion, glappkontakter , etc skapa oväntade aktiviteter i datorn genom att applikationen inte får rätt impulser och därmed "tänker fel". Detta hände inte på samma sätt förr eftersom det inte fanns datorer i bussarna. Dock fanns väl andra problem med de rent mekaniska funktionerna och jag vill minnas att de gamla Hägglunds led B58 som SL körde bl.a. på Arlanda inte var helt nyktra i bakänden alla gånger när de kom ner fel med de styrande bakhjulen i hjulspår på motorväg.

Att programmera ett så komplext system som datorstyrningen till en led är nog iofs inte svårare än att spela schack. Det räcker med att tänka på allt så går det bra. ;D

Knut

Uten å blandeinn denne hendelsen så har jeg erfaring fra MAN i Oslo.
Ved pådrag i kurve og våt veibane så slo aksel nr 2 rett ut og bussen gikk sideveis. Der var det ingen begrensning i gaspådraget i kurve. Dett var en buss i serien 965-968. Husker ikke alderen på disse. Men var de siste av generasjonen med veldig firkantede MAN som ble levert i Oslo rundt 1998 (?)

Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2008, 11:23:30 AM
Trots att jag inte är tekniker tycker jag att olyckan har väl många likheter med den i Jönköping 1999 (Neoplan) och i Huddinge 2002 (MB Citaro), inte minst spåren på vägbanan är väl lika de från olyckan 2002, oavsett vilken hastighet man håller på rak väg ska inte bussen börja röra sig i sidled okontrollerat.
Värt att notera är att alla de tre bussmodellerna har ett annat ledkontrollsystem än tidigare Scania pusher där gaspådraget drogs av i en viss vinkel vid färd framåt, som jag minns Citaron gick det att hålla full gas även i snäv sväng så länge hjulen hade fäste, för o nackdelar finns det med bägge systemen.
Vilka system används på nuvarande Omnilink/city led, och Volvo:s bakmotorledbussar? är det samma Habnersystem som de tyska tillverkarna använt sedan mitten på -90 talet?

Innerstans 5301-77 har inte detta system att gaspådrag drogs av. Det hade enbast 5374-5377. resten hade inte det. Därav var dom kända att lätt få ledställ.

Cityliner

Med risk för att sticka ut hakan lite för mkt, så är det lätt att skylla på felbyggda bussar, dålig elektronik, och felprogramerade datorer. Så kan man inte skylla bort den mänskliga faktorn.. en buss kan ha hur många säkerhetssystem som helst, men det är ju kanske till slut som pga chafförens oaktsamhet som gör att det händer något.
En del av det kan kanske till viss del "skyllas" på stressen som chafförerna drabas av. snäva tidtabeller, bussbyten mm som man som chafför sörsöker åtgärda genom en tung högerfot, för man vill trots allt ge en bra service till passagerarna..
så när tex bussen körs tom från ena linjens slut till nästa linjes början så är man på gränsen vad bussen klarar av.
sen för min del så tycker jag det är helt galet att sätta en motor längst bak på ett släp. Lasta 500 kg bakom hjulen på en släpkärra och inget framför, koppla på bilen och kör i 80 km på en krokig väg......

Cero

Även om stort ansvar givetvis vilar på föraren måste fordonet vara konstruerat med tillräckliga marginaler. Det får inte vara så att det går åt pipan så fort föreskriven hastighet överskrids, föraren går lite för fort in i en kurva, måste väja för något, passerar en isfläck, etc. Fordonet måste uppträda konsekvent i alla situationer till föraren pressat det ordentligt utanför ramarna för normalt handhavande.

Ifrågasättandet av s.k. pushers är förvisso relevant men liknelsen med släpvagnen haltar lite eftersom det inte är en vanlig släpvagnskoppling vi pratar om utan en väl utvecklad led ingående som en integrerad del i fordonets konstruktion. Man kan förvänta sig att en sådan är konstruerad att bära såväl vikt som kraft bakifrån. Givetvis sätter fysikens lagar vissa begränsningar på konstruktionen, vilka inte helt går att bygga bort med aldrig så sofistikerade system. Eftersom hela Europa kör med dylika tingestar istället för mittmotorbussar kan man ändå anta att konstruktionens fördelar överväger nackdelarna. Och det snöar faktiskt även i mellaneuropa på vintrarna.

Jonas M. Bobjörk

Jag håller med om att visst kan man inte skylla allt på  konstruktionen eller liknande. Ibland har nog förare pressat fordon för hårt.

Men som Cero säger så måste fordonet klara av "vardagliga" situationer som undanmanöver, 70 på raksträcka och liknande utan att det slutar i en ståtlig gran eller liknande.
Likaså måste man kunna köra någorlunda "snabbt" även på en kurvig väg. Annars upplever folk bussen som ett dåligt alternativ till bilen (visserligen tvingas bilarna ligga bakom den sniglande bussen men ändock).
Störst far med ledbuss ligger enligt mig i tyngden vid inbromsning. Det gäller att komma ihåg att man inte kör en kort buss...

Nupski

Det som är med ledbuss av pusher är väl accelaration då släpet vill trycka på bussen och kan få den att ta snedsteg gasa aldrig i kurvor, det är väl därför du har hydral eller tryckluftsdämpare som skall motverka vingling.... har inte märkt något speciellt vid inbromsning förutom om man inte slagit från retarden när det är halt.... en ledbuss går överlag stabilt som tåget när man kuskar på rakt fram är min åsikt... sen så har jag inte varit med om någon direkt överaskning när jag kört MAN men det finns ju flygande holländare som är speciella när man kör...

En snabb omkörning i 70 är nog inget att rekommendera och skulle nog inte vilja göra en undamanöver utan att första kasta in neutralen på lådan...

Svemicke

Citat från: Sydsvenskan
– Det är polisens uppdrag att se till att fastighetsgränserna hålls.

Ja, det får inte byggas fastigheter över gränsen. Då är ju huset ute i vägbanan och då kommer det i vägen. Undrar om man tänkte på det i Målsryd där man skalat av en bit på ett hus för att vägen skulle gå där.  ::)

Nåja, hur som helst. Det har nämnts en hel del om datorerna i bussarna. Varför byggs bussar med datorer? Det behövdes aldrig datorer förr och nu är det kanske datorernas fel att denna olycka inträffade. Jag tycker det är rätt allvarligt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Dan Henriksson skrivet 13 mars 2008, 11:47:25 AM
Jag vet att man inte ska anmärka på hur man skriver, men jag vill ändå säga att det känns en aning opassande att ordet förolyckas används i detta sammanhang. Som jag förstått det är förolyckas synonymt med att dö, omkomma. Hoppas du inte tar illa upp, Peter, jag förstår att du haft de bästa avsikter med ditt inlägg.  :)

Hälsningar Danne H

Hoppsan, det hade jag faktiskt ingen tanke på. Ber givetvis om ursäkt om någon tagit illa vid sig av ordbruket. Tar inte alls illa upp för ditt påpekande Danne!

Enligt http://www.synonymer.se så kan ordet ersättas med "omkomma i en olycka; omkomma, dö, mista livet; gå under, haverera, fördärvas; misslyckas"

Haverera kanske är passande?  ;)

Niclas Rosenius

Min erfarenhet av denna buss-typ, både som gas-buss (Neoplan 4521/3) och diesel (Lion´s City G) är bara positiv och väldigt stabil buss att köra.

När det är halt ute så får man anpassa gaspådraget efter underlaget. Visst har jag fått ställ på mitt-axeln flera gånger i vinter, men dom mesta gångerna har det hänt när jag provoserat bussen i kurvorna för att känna var och hur varning-signalerna från bussen känns innan det släpper och man känner ganska tydligt att det kommer att släppa.

Har även pressat bussen ganska ordentligt i kurvor, givetvis när jag haft tomt i bussen och den ligger nästan som klistrad på vägen.

Så olyckan som hänt kan vara den mänskliga faktorn eller ett mekaniskt fel. Och givetvis om föraren av gjort några häftiga ratt rörelse så att bussen från börjar börja "vobbla" så sätts ju tungkraften in kan det bli lite för stor överaskning i kasten på släpet.

//Niclas