Fördelar o Nackdelar Volvo/Scania/Setra/MAN/Neoplan

Startat av Knut, 12 mars 2008, 19:45:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

Det er kun to typer buss som er værre enn MAN. Alt fra Mercedes og alle Volvo med unntak av 9700.
Tar med 9900 som "skräp" også i denne sammenlikningen.
Det finnes bare 2 typer buss og det gammel og ny SCANIA (ikke IRIZAR)

Martin Maltkvist

Citat från: Knut skrivet 12 mars 2008, 19:45:57 PM
Det er kun to typer buss som er værre enn MAN. Alt fra Mercedes og alle Volvo med unntak av 9700.
Tar med 9900 som "skräp" også i denne sammenlikningen.
Det finnes bare 2 typer buss og det gammel og ny SCANIA (ikke IRIZAR)
Skulle du kunna vara lite mer förklarande i din kritik?
Nog för att vissa modeller kan kännas sådär men att helt döma ut t.ex Mercedes och Volvo gör ju att jag börjar undra hur du tänker.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Niklas Bygdestam

Citat från: Knut skrivet 12 mars 2008, 19:35:08 PM
Integro er ikke buss. Det er straffearbeid. Ingen mennesker fortjener slik straff

??? ??? ??? ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Integro er ikke buss. Det er straffearbeid. Ingen mennesker fortjener slik straff

Om du tycker det så får du också motivera det. Annars blir det mest löjligt...
De gånger jag åkt Integro har jag i alla fall trivts.

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 12 mars 2008, 23:07:04 PM
Om du tycker det så får du också motivera det. Annars blir det mest löjligt...
De gånger jag åkt Integro har jag i alla fall trivts.

Har åkt Integro som körs här i Uppland och tycker också att de går fint och är trevliga att åka med. De förare som jag pratat med som kört Integro har också varit nöjda
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svemicke

He he he... Instämmer!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Niklas Bygdestam

Citat från: Svemicke skrivet 12 mars 2008, 23:39:02 PM
He he he... Instämmer!

??? ??? ???

Den ena av er avskyr allt som har med tyska bussar att göra. Så mycket vet jag. Men innebörden av dessa påståenden begriper jag inte och så länge jag inte ser någon förklaring så kan jag inte heller anse att dessa påståenden precis känns seriösa :(

Som jag redan sagt i ett annat inlägg i den här tråden så har jag pratat med förare som kör Integro här i Uppland i UL-trafik och de som jag pratat med har varit nöjda med bussarna. Ett par förare som jag pratat med har också sagt att de hellre kör Mercedes Integro än Volvo

Svemicke

Citat från: Mattias Andersson skrivet 12 mars 2008, 13:17:04 PM
Jag står fortfarande fast vid mina synpunkter om MAN o kommer alltid o göra...SKETBUSSAR!!

Om de så är diesel eller gas så spelar de ingen roll.

Vi har 7 st av likadan modell här på GS i kruthusgatan,o det går aldrig ett pass utan att där finns några felmeddelande.
O leden är otroligt känslig om man skall göra en rejäl sväng..Då tjuter det en irriterande summer att man håller på o knyta den..
På volvovagnarna kan man ju veva nästintill hur mycke som helst utan några problem.

Nä,jag hoppas MAN försvinner för gott,o ersätts med B9S istället 8)
Kan inte göra annat än att hålla med Dig! Förarplats, felmeddelanden, undermotorisering och så den lilla obekväma ratt och rattställning... Listan kan säkert göras längre. Nu har vi ju inte ledbussar i Borås, men det tycks tydligen tillkomma ännu fler problem med ledbussvarianten.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Svemicke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 mars 2008, 19:48:19 PM
Skulle du kunna vara lite mer förklarande i din kritik?
Nog för att vissa modeller kan kännas sådär men att helt döma ut t.ex Mercedes och Volvo gör ju att jag börjar undra hur du tänker.
Särskilt kritiken mot Volvo vore intressant att höra orsaker till. Gamla Volvobussar (B10-chassie) är underbara att köra i alla fall och de går bra.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Svemicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 mars 2008, 23:46:32 PM
??? ??? ???

Den ena av er avskyr allt som har med tyska bussar att göra. Så mycket vet jag. Men innebörden av dessa påståenden begriper jag inte och så länge jag inte ser någon förklaring så kan jag inte heller anse att dessa påståenden precis känns seriösa :(

Som jag redan sagt i ett annat inlägg i den här tråden så har jag pratat med förare som kör Integro här i Uppland i UL-trafik och de som jag pratat med har varit nöjda med bussarna. Ett par förare som jag pratat med har också sagt att de hellre kör Mercedes Integro än Volvo
Har Du kört tyska bussar själv? Folk kan ju ha olika syn på förarergonomi. Jag är inte nöjd med den tyska förarergonomin. För liten ratt, för trög servo, ratten går inte att resa upp som i Volvo och Scania utan man måste dra med sig hela instrumentpanelen, liten bromspedal som hänger (vilket den tydligen gör i nya Scanior numera också dessvärre), en förbannat massa felmeddelanden i displayerna hela tiden, trångt förarutrymme, instabil och svårstäng/-öppnad förargrind, en massa strul med dörrar och dörrbroms... Är Du nöjd eller vill Du ha mer? Tycker nog jag har fog för min kritik oavsett Du förstår innebörden i den eller ej.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Niklas Bygdestam

Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2008, 03:42:19 AM
Har Du kört tyska bussar själv? Folk kan ju ha olika syn på förarergonomi. Jag är inte nöjd med den tyska förarergonomin. För liten ratt, för trög servo, ratten går inte att resa upp som i Volvo och Scania utan man måste dra med sig hela instrumentpanelen, liten bromspedal som hänger (vilket den tydligen gör i nya Scanior numera också dessvärre), en förbannat massa felmeddelanden i displayerna hela tiden, trångt förarutrymme, instabil och svårstäng/-öppnad förargrind, en massa strul med dörrar och dörrbroms... Är Du nöjd eller vill Du ha mer? Tycker nog jag har fog för min kritik oavsett Du förstår innebörden i den eller ej.

Jag har inte kört alla tyska bussar men vissa har jag kört. Jag har fattat för länge sedan att det finns saker med dessa som du inte trivs med. Men alla håller inte med dig och jag gör det inte. Jag tror att de flesta här har fattat att du inte gillar tyska bussar precis som de flesta nog vid det här laget vet att jag inte gillar Volvo 9700. Jag har påpekat ibland att detta inte är bussar som jag gillar. Men jag skriver inte så fort det dyker upp en bild på en Volvo 9700 hur mycket jag avskyr dessa. Jag har faktiskt kört Volvo 9700 om nu någon tvekar om detta. Har däremot inte kört faceliftgenerationen men de vanliga 9700 har jag kört så ingen tror annat. Jag ogillar alltså inte Volvo 9700 bara för att jag inte tycker om utseendet på dessa utan det beror också på känslan när jag kör dessa. Det är alltså en kombination av känslan att köra dessa ihop med en design som jag inte tycker om som gör att jag ogillar Volvo 9700. Anledningen till att jag inte gillar att köra 9700 tänker jag inte utveckla i detta inlägg och inte heller i något annat på ett bra tag nu, utan ni får bara acceptera att jag kört busstypen och inte trivs med den. Smaken är nämligen olika

Men jag skriver inte i varje inlägg det dyker upp den busstypen att jag ogillar dessa och andra Carrus. Jag vet att det finns flera som inte alls håller med mig om detta. Men den senaste tiden har du tyvärr kommit med väldigt många inlägg där du spyr galla över just tyska bussar. Jag VET anledningen till varför du inte gillar dessa men alla tycker inte likadant om detta. När jag pratade med förare som kör Mercedes Integro i UL-trafik så var flera nöjda med busstypen och trivs med att köra dessa. Lika mycket som du ogillar busstypen så finns det alltså flera andra som istället trivs med de här bussarna. Dessutom vet du nog att jag bor i en stad där det är mycket tyska bussar

Jag tror att under samma tid som jag kanske skrivit ett inlägg där jag säger något negativt om Volvo 9700 så har du kanske skrivit 15-20 inlägg där du skriver att du avskyr tyska bussar. Jag tycker att det borde kunna få visas en bild på en tysk buss här utan att du ska spy galla över det varje gång det visas. Det blir lite tröttsamt. När det visades ett trevligt bildsvep från Helsingborg så kom det en negativ kommentar om tyska bussar bara för att några av bilderna råkade visa MAN-bussar. När det visades en trevlig bild på en fin gammal Scania CR 110 från Uppsala kom det en negativ kommentar om tyska bussar bara för att samma person strax innan hade visat en bild på en Neoplan Starliner II. Det förstör stämningen i trådarna att se denna avsky över tyska bussar när det ofta inte ens har med inläggen att göra

Har jag varit tydlig nog om detta? Jag hoppas få slippa skriva mer om detta ämne nu och istället få skriva om sånt som jag har lust att diskutera

Johan B

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 mars 2008, 07:33:54 AM
Men jag skriver inte så fort det dyker upp en bild på en Volvo 9700 hur mycket jag avskyr dessa.

Eh, ta inte illa upp men eftersom du nu går så hårt åt Svemicke... Jo det är ofta du tar chansen att klaga på 9700. Kanke inte varje gång det visas en bild på en men om någon säger något positivt om bussen går du till motangrepp. Ev. fortsatta disskussioner kring detta föreslår jag att vi tar privat, annars återgår vi till att disskutera ämnet på ett seriöst och sakligt sätt.

Christer Bergström

Hej

Håller med Knut, Volvo är inget att ha, hemsk fjädring, dålig vändbarhet, skrammel som ett exempel.
Förmodligen är jag partisk då jag har förmånen att få köra Setra och trivs varje sekund bakom ratten
på en riktig buss :)

michael k

själv vill jag köra space/cityliner med scania v8 väghållningen från gthd samt mjukheten från hdh
volvo kan ägna sig åt lastbilar
gamla scania vanholer gillar jag med

yngrot

Generellt så är det väl så att man gillar det man är van vid. Scania och Volvo har ju nästan haft 100% på bussmarknaden. Men när det gäller tyska bussar tycker jag problemet är att förarplatsen är trängre än svenska bussar tyvärr har ju även de "svenska" blivit sämmre med utrymme och som vi sett på Volvo sateliter med reglage på, det verkar ju som att oavsett vad vi tycker blir de "svenska" mer lik de tyska.... Det bästa för oss som kör är ju en buss utan en massa datorer som orsakar mängder med problem. En buss som hela tiden strular blir illa omtyckt oavsett vad det står därfram.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina