Huvudmeny

T-banefråga

Startat av Peter Rost, 13 mars 2008, 00:54:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Används  C14-15  på  bana 2? (röda linjen). Igår  var  jag  i  Kista  Centrum,  och  på  blå  linjen  är  det  tydligen  gott  om  dessa  vagnar, motorerna  verkar  gå  på  högvarv, särskilt  mellan  Hallonbergen  och  Kista.

/Peter

Cero

Ja de används men det förefaller vara mycket sporadiskt.

Bussmicke

Finns väl bara ett 8-vagnståg av typen på Tub2 om jag minns rätt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Peter Rost skrivet 13 mars 2008, 00:54:56 AM
Används  C14-15  på  bana 2? (röda linjen). Igår  var  jag  i  Kista  Centrum,  och  på  blå  linjen  är  det  tydligen  gott  om  dessa  vagnar, motorerna  verkar  gå  på  högvarv, särskilt  mellan  Hallonbergen  och  Kista.

Nu är det här inte direkt mitt område, men nog används denna vagntyp på TUB3. Däremot i stort sett enbart under högtrafik. Vad gäller detta med att de går på högvarv så vill jag minnas att det mera har att göra med att dessa vagnar inte riktigt är anpassade till de farter som tillåts på vissa delar av de blå linjerna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Såvitt jag vet är de inte utväxlade för de farter som gäller på bana 2 och 3. Går de kopplade med C6 eller C9 (vilket väl aldrig händer numera) låter det riktigt jobbigt.