AB 422 och AB 625 har åkt vilse !!

Startat av at1981, 12 mars 2008, 10:13:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!

Här ser ni en bild på AB 422 som åkt vilse på Värmdön i Uppland :P

Här ser ni en bild på AB 625 som åkt vilse på Björkö i Uppland :P

(Synd att det i detta fallet inte gick en specialare på 625 ända från Östersjö brygga med tanke på vilken fin vagn det var)

MVH Alexander T !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Optimal

Tomkörning? för att byta linje?

Börje

Citat från: Optimal skrivet 12 mars 2008, 10:55:24 AM
Tomkörning? för att byta linje?

Äsch, det är bara matrisskylten som låst sig. Om det bara är skyltningen bak som är paj orkar man inte fixa det. Inte särskilt ovanligt i SL-land i allmänhet eller Nacka/Värmdö i synnerhet...

Ersa

Sen är det ju mestadels upp till huvudmannen är på att hålla ordning på saker och ting där ute.

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 12 mars 2008, 17:19:17 PM
Sen är det ju mestadels upp till huvudmannen är på att hålla ordning på saker och ting där ute.

Nja, det är upp till huvudmannen att se till att trafikutövaren utför det de åtagit sig att utföra. I vissa fall ett arbete som är mer personalkrävande än själva utförandet..

at1981

Hej!

Baktill skyltade bussen fel, men fram skyltade den rätt. Bilden är tagen strax innan hpl. "Ekbacken" utmed linje 436 / 462 riktning mot Kolvik.

MVH Alexander T !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

virtual1

AB = Aftonbladet eller???? - ursäkta =)

Optimal

Citat från: Börje skrivet 12 mars 2008, 15:54:13 PM
Äsch, det är bara matrisskylten som låst sig. Om det bara är skyltningen bak som är paj orkar man inte fixa det. Inte särskilt ovanligt i SL-land i allmänhet eller Nacka/Värmdö i synnerhet...

Låter som swebus. "Orkar" inte. Det är nästan bara björknäs som har fel på sina skyltningar. Busslink var det länge sen jag såg nån skylt trasig

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 13 mars 2008, 11:38:28 AM
AB = Aftonbladet eller???? - ursäkta =)

Tja, kan man krångla till det så...  :-X Gissar på att det väl antagligen ska vara någon hänsyftning till att linjerna rullar i AB-län, men nog borde vara både lättare, smartare och mera logiskt att i rubriken bara skriva SL eller SL-linjer 422 och 625.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Olle

Yujin Zhang

Citat från: Olle skrivet 13 mars 2008, 18:31:20 PM
AB = AktieBolag....

Eller i detta fall, Stockholms Län.

Sen vill jag påpeka att andra bilden på Busslink 5412 är högst troligen inte skyltfel, utan skyltningen var arrangerad.

Olle

Men inte finns det tillstymmelse till att kalla busslinjerna inom SL med ett AB före linjenumret, finns definitivt inte på SL:s hemsida i alla fall, och inte har jag hört något om C807 eller O134 ..... dessutom stod väl A för Stockholms stad och B för Stockholms län, i alla fall vad gällde de gamla registreringsskyltarna

Ska 639 i så fall benämnas ABC639, eftersom den går i Uppsala med ?

Ersa

Citat från: Olle skrivet 13 mars 2008, 19:16:47 PM
Men inte finns det tillstymmelse till att kalla busslinjerna inom SL med ett AB före linjenumret, finns definitivt inte på SL:s hemsida i alla fall, och inte har jag hört något om C807 eller O134 ..... dessutom stod väl A för Stockholms stad och B för Stockholms län, i alla fall vad gällde de gamla registreringsskyltarna

Ska 639 i så fall benämnas ABC639, eftersom den går i Uppsala med ?

Ska vi dessutom skilja på A för Stockholms stad och B för Stockholms län? Hur blir det i Västra Götaland? O, P, R eller OP, OR, PR eller OPR beroende på linjesträckning? Vad kallas 45:an Mora-Gällivare? WZACBD45?  ;)

Nej, länsbokstäverna används numera bara av länsstyrelserna, och inte av landstingen/kommunerna vilka bedriver linjetrafiken via sina huvudmannabolag. Av dessa har bara ett fåtal har egna bokstavsförkortningar man själv lanserat, som t.ex SL, UL, VL m.fl.  :P

at1981

Hej!

*
Ang. Busslink 5412 så var det skyltfel, för den skylta "625 Danderyds sjukhus" från Norrtälje till Norrtälje så att säga för varken jag eller chauffören hade "lekt" med PC:n.

*
Ang. 639 så skulle jag nog kalla den för AB 639 då det ändå är en SL-linje i grund och botten även fast enstaka turer går in i C-län, linjen Uppsala - Norrtälje via Rimbo kallar jag för C 807 trots att den nu går in i AB-län.

MVH Alexander T !!

virtual1

Med tanke på att ingen annan benämner linjerna på detta sätt och att flertalet linjer i vårt sköna land är länsöverskridande är det väl tokigt mycket bättre att skriva trafikhuvudmannens namn, dvs SL 422 eller SL 625 så fattar alla!?