Huvudmeny

Nya bilder

Startat av Jacob med C, 12 mars 2008, 03:24:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob med C

Det finns totalt 43 nya bilder på min hemsida.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jona

Citat från: Jacob med C skrivet 12 mars 2008, 03:24:45 AM

Trevliga bilder. Kul och se. En fråga dokk. Sådana här mindre bussar som den på bilden måste vara riktigt ekonomska och köra på glesbyggdslinjer. Skatt försäkring måste vara lägre en för en vanlig fullstor buss. Drar säkert mindre drivmedel också.

Jag hör till den uppfattningen att det är bättre ur resenärsssynpunkt att köra tex 6 turer vardagar och 3 helgturer på en glesbyggdslinje med en liten buss än att köra 1 - 2 dubbelturer med fullstor buss. Nackdelen kan vara för bussfotografer men men. Undra om man framöver får se sådana här minibussar köra halvtät trafik på många linjer runt Skellefteå om exempel. TEX Linje 218 Skellefteå - Medle och 220 Skellefteå - Örviken kunde köras med dubblerade antal turer men med mindre fordom. Även linje 207 Skellefteå - Innervik - Bureå skulle på detta sätt kunna utökas....

Man kan fråga varför ingen operatör alltså redan börjat köra så redan, mindre bussar, fler avgångar?

Detta är en liten filosofisk fundering från Jona!
MVH Filosofen Jona

Jona

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2008, 10:07:59 AM

Skillnaden i rullkostnad är inte speciellt stor mellan en 30 och en 50 pl buss, skatten är lägre men bränsleförbrukningen skiljer inte speciellt mycket, räknat per passagerare är förbrukningen större för den mindre bussen.
En stor kostnad för busstrafik är personalkostnaden, att köra fler turer men en mindre buss jmf med få med en större blir inte billigare.

Tack för ditt svar Lars. Det jag tänkte men jag tror inte jag skrev det var att många linjer här i Västerbotten körs skoldagar, en morgontur. Bussen står hela dagen för att sedan köra en eftermiddagstur tillbaka. Nu gäller det inte alla bussar utan någon här och där. Det jag tänkte var att den föraren skulle kunna köra 3 morgonturer istället för att bussen ska stå. Sedan kan han ha en 2 timmars rast. Sedan kör han 4 eftermiddagsturer.

Nackdelen är som du säger, kostar med lönekostnaden. Därför kanske det är billigare att köra med en fullstor buss med i ett omlopp på helgerna som innebär att bussen går 2 - 3 gånger. Det jag hade hoppats var att många av Skellefteå närförorter, jo jag vill hålla mig till att ge exempel från det området som jag kan bäst. Dessa närförorter landsbyggs-områden hade jag tänkt kunde få den dubbla trafiken med 2 mini-bussar. Alltså istället för 3 lördagsavgångar på linje 220 så får dom 6 avgångar, osv!

Tänkte däremot inte på lönekostnaden skulle vara den dyra posten. Okej då börjar det klarna varför det går fullstora bussar med få resande på linjer med få avgångar. Man vill spara in förare. Återigen tackar för din förklaring.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Viktor

Mycket snygga bilder