Huvudmeny

Fråga om B9S i Gävle

Startat av Niklas Bygdestam, 12 mars 2008, 01:05:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Funderar på att göra en lite åktur upp till Gävle. Det är föresten inte speciellt långt från Uppsala så det kan man ta på några timmar :)

Tänkte ta en titt på B9S där. Roligt att det finns B9S i deras lack numera, den klär verkligen fint i den lacken tycker jag :D

Men kan man se denna varje dag i trafik? Vilken linje ska man söka upp eller går det B9S på mer än en linje? Hur är linjesträckningen för denna buss? Jag har fått intrycket att den går från centrala Gävle och ut till Valbo? Är detta rätt? Har också fått intrycket att bussen i huvudsak rullar på motorväg. Stämmer även detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Går på linje 1 i princip varje vardag iaf. Linjen är lång fr Bomhus-Brynäs-City-Valbo vissa turer vidare till Forsbacka, 1per tim vidare till Sandviken. Avgångar xx.05, xx.20, xx.35, xx.50 fr City åt båda hållen (vardagar ca: kl. 6-18.35)

//Fredde

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 mars 2008, 01:05:59 AM
Har också fått intrycket att bussen i huvudsak rullar på motorväg. Stämmer även detta?

Linje 1 (Sandviken-Forsbacka)-Valbo-Gävle-Bomhus går inte på motorväg. Huvuddelen av sträckan är gata (30) eller tätortsväg (50) med några kortare avsnitt 70-väg. Sträckan Valbo-Sandviken har ett par längre 90-sträckor.

Linjerna 41 och 48 nyttjar motorvägen.

Anders