Måndagens cykeltur runt Eslöv

Startat av Cyklisten, 11 mars 2008, 23:52:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Jag kunde inte sova natten till måndag och efter flera timmar sittande vid datorn började det ljusna utanför fönstret. Då passade jag på att ta en fotorunda innan jobbet. Fick köra mest med ISO 800 och 400 då det är fortfarande lite mörkt så tidigt på dagen.

Först kommer en Vest, Arriva 6171 svängande från Västerlånggåtan in i Västergatan.

När jag cyklade längst Västerlånggatan blev jag omkörd av denna "nya" Arriva 6106, det blev en snabb sväng till stationen får att ta ett par bilder, här kommer en av dessa.

Vidare bar det söderut, mot den ännu ouptäckta delen av stan. När jag passerade Lagerhuset (Sveriges största bostadshus i trä) dök denna individ upp. Detta är Veolia 334.

Slutligen hamnade jag vid svängen på Bruksgatan. Där skulle jag vänta på växlingsrörelser med en T44, men det kom även några skolbussar, bl.a. den lila Volvon, Veolia 2118, som visades här för bara några dagar sedan.

Det som slog mig när jag cyklade längst Bruksgatan var att så många fungerande industrier har lagt ner sina järnvägsforbindelser, trots att "samlingsspåret" fortfarande fungerar och används så gott som varje dag. Men detta är ju OT.

Svemicke

Citat från: Cyklisten skrivet 11 mars 2008, 23:52:00 PM

Trevligt bildsvep!

Varför har Arriva flyttat ner denna till Skåne när de vunnit ännu mer trafik i Jönköping?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jona

Trevligt bildsvep. Mer eller mindre i kategorin Miljöbilder. Tack å tack! /J
MVH Filosofen Jona

Cyklisten

Trevligt att ni gillar bilderna! Jag kommer nog att ta fler och längre cykelrundor när det blivit varmare och ljusare. Det finns flera trevliga platser runt om i Eslöv och flera skolbusslinjer.

Fredde

Bilden på Veolia 334 var trevlig ;D ::)

Sundås

Citat från: Svemicke skrivet 12 mars 2008, 01:14:32 AM
Trevligt bildsvep!

Varför har Arriva flyttat ner denna till Skåne när de vunnit ännu mer trafik i Jönköping?

Bussen har inte varit i Arrivas ägo innan den flyttades hit, utan har bland annat funnits hos Karlssonbuss (därav lacken) och hos Dacke Buss.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Simon Bertilsson

Först och främst: Trevligt med bilder från en stad man tillbringat en hel del tid i (två års pluggande). :)

Den där JLT-bussen såg jag på tisdagen när jag körde Eslöv - Helsingborg.

Citat från: Cyklisten skrivet 11 mars 2008, 23:52:00 PM
Det som slog mig när jag cyklade längst Bruksgatan var att så många fungerande industrier har lagt ner sina järnvägsforbindelser, trots att "samlingsspåret" fortfarande fungerar och används så gott som varje dag. Men detta är ju OT.

Ja, det är verkligen riktigt tragiskt! Verkligen. :(
De få aktiva godskunder som finns i Eslöv idag är:
- Smurfit Kappa. Ligger längst ut på spåret du plåtade växlingsrörelser vid.
- Procordia Foods (Felix). Har eget spår från bangården.
- Stena? När jag pluggade såg man då och då en vagn där inne.
- Försvaret? Det har i alla fall hänt att Revingehed lastar och lossar stridsvagnar i Eslöv. Det finns en speciellt avsedd ramp för detta.

Dock finns det många fler som har spåranslutning, även om vissa asfalterat över den.  >:(

Cyklisten

Det stämmer, Stena använder ett av de två spår som går in till skrotområdet, när det gäller försvaret så har även jag sett lösning av militärfordon. Men jag hoppas på bättre tider då kanske fler privata bolag börjar ta hand om trafiken från och till olika industrier. Men som sagt, det är så pass Off-Topic att vi får nog avbryta vidare disskusion  :-X ;)

Rickardo

Trevliga bilder från metropolen Eslöv... ;D
/Rickardo