Huvudmeny

GUB Bussar

Startat av Stefan P, 11 mars 2008, 16:21:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har sett två Säffle bussar med internnr. 302 och 304, finns det fler av dem och hur gamla är de.

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan P skrivet 11 mars 2008, 16:21:06 PM
Hej

Jag har sett två Säffle bussar med internnr. 302 och 304, finns det fler av dem och hur gamla är de.

mvh Stefan P

Det är två bussar ur serien 300-304 och det rör sig alltså om 5 bussar. Bussarna är från 1996 och är de äldsta kortbussarna som finns kvar i vanlig trafik idag om man bortser från specialbussen 548 som är ett särfall från 1991
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan P

Hej

Den här specialbussen 548, vad är det för buss?

mvh Stefan P

Optimal

Citat från: Stefan P skrivet 11 mars 2008, 16:55:35 PM
Hej

mvh Stefan P

Special hmm. Det är en vanlig Scania CN113CLB. :P

Simon A

Citat från: Optimal skrivet 11 mars 2008, 17:08:12 PM
Men det är den enda Scania 113 som har blåa säten istället för gröna ;) Så lite speciellt är den.

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 11 mars 2008, 17:19:03 PM
Citat från: Optimal skrivet 11 mars 2008, 17:08:12 PM
Citat från: Stefan P skrivet 11 mars 2008, 16:55:35 PM
Hej

mvh Stefan P
Men det är den enda Scania 113 som har blåa säten istället för gröna ;) Så lite speciellt är den.

//Simon

Provar att citera er allihop trots att det ser lite konstigt ut nu ;)

Buss 548 i Uppsala tycker i alla fall jag kan kallas för specialbuss. Den har föresten regnummer NJT 194. Den har aldrig varit en i mängden utan alltid fått sticka ut lite. Den är en fd demobuss från Scania och är från 1991. Det är mycket riktigt en Scania CN 113 och egentligen byggd som en normal sådan. Fast i Uppsala har den alltid varit lite udda trots at det har funnits många Scania CN 113. Bussen köptes in 1994 till Uppsala och från början hade den Scanias demolack. Sedan blev den stripad i ett speciellt utförande som bland annat räckte fönstren. Det var ett sådant material så man kunde se ut från fönstren men inte in. Efter en tid lackades den i Uppsalagrönt men med en liten modifiering med svart runt skyltskåpet. Invändigt känner man igen den med blå klädsel på stolarna och det har aldrig annars Uppsalas stadsbussar haft

Under sin tid i Uppsala har den mest använts som skolbuss. Den har utmärkt sig genom att den har varit i mycket fint skick och extremt välhållen inredning. Trots att detta numera är Uppsalas äldsta buss i trafik så är den betydligt finare och mer välhållen invändigt än många bussar som är över 10 år nyare

Jag tycker att det är en specialbuss just för allt det här. Den behandlas än idag som en udda buss och används väldigt lite i jämförelse med de andra. Nästan alla är medvetna om att bussen blivit speciell och det finns förare som är mycket förtjusta i denna

Det planeras att spara bussen som museibuss vilket jag också hoppas på att det blir. Det skulle vara trevligt om den fick fortsätta leva ett liv även som veteranbuss och då givetvis i Uppsala :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Oskar A

Här är en reprisbild på den "omtalade" bussen. För den som vill veta mer om GUB:s vagnpark kan jag rekommendera länken nedan.

http://oskar.sajtx.net/VagnlistaGUB.htm

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Björn Ax

Denna buss används mycket som övningsbuss numera.

Körde denna buss väldigt mycket när jag gick utbildning på GUB och körde alla linjer.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 mars 2008, 17:48:37 PM

Det planeras att spara bussen som museibuss vilket jag också hoppas på att det blir. Det skulle vara trevligt om den fick fortsätta leva ett liv även som veteranbuss och då givetvis i Uppsala :D

Låt oss hoppas att det blir så. Det är inte vanligt med trafikvagnar med ett långt liv bakom sig som ändå är i ett så fint skick.

Stefan P

Hej

Då kan vi bara hoppas att det blir en musiebuss av den.

mvh Stefan P