Ny busskur i förbrukat skick (Bild)

Startat av Oskar A, 10 mars 2008, 20:32:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Redan när kuren kom upp för en vecka sedan kommenterade jag och Niclas att det bara var en tidsfråga innan någon buss skulle ha ner den eftersom den stod så nära trottoarkanten. I förmiddags var det så dags för kuren att kollapsa. Enligt lokaltv verkar den bara ha rasat men mer troligt är ju att någon buss tagit i.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Thomas

Den busskuren låg ner igår kväll klockan 20:00 när jag kom in till stationen.

Kvinnan i denna artikel ljuger som f_n

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=732033,00.html
>:(

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Nupski

Ett sådant väderskydd har även rasat i Göteborg utan yttre åverkan.  ::)

Niclas Rosenius

Citat från: Thomas skrivet 10 mars 2008, 20:45:50 PM
Den busskuren låg ner igår kväll klockan 20:00 när jag kom in till stationen.

Kvinnan i denna artikel ljuger som f_n

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=732033,00.html
>:(

Den stod väldigt nära kanten ca 10 - 20 cm från den, så säkert har nån buss varit på den innan. Man vet ju aldrig.

Stod föresten och tittade på när dom satte dit den förra veckan och t.o.m min 12 åriga son som var med så att det dröjer inte länge innan den åker ner när den står så nära kanten.

Vi får så vad dom kommer fram till vad som är orsaken till detta.

//Niclas

Jocke Selling

Föregångaren till kuren, drogs hursomhelst omkull av en ledbuss som stått för nära och sedan svängt. Det hände väl tidigt i höstas? Efter vad jag hört skall det vid det tillfället dessutom ha suttit en tjej i kuren som trotsallt undkom med glassplitter över hela sig.

Det troliga är väl när man ställt den nya kuren lika dumt att historien helt enkelt upprepat sig.

Buss-Anders

Om busskuren står väldigt nära körbanan så kan man ju undra om det uppstår spänningar i marken, alltså inte elektriska utan belastningsspänningar genom att marken rör sig av vibrationer och av stora tyngder.Spänningarna forplantar sig genom metallen och påverkar glasrutorna. Ja man kan ju undra.

Mvh
Buss-Anders

David S

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 12 mars 2008, 18:11:48 PM
Om busskuren står väldigt nära körbanan så kan man ju undra om det uppstår spänningar i marken, alltså inte elektriska utan belastningsspänningar genom att marken rör sig av vibrationer och av stora tyngder.Spänningarna forplantar sig genom metallen och påverkar glasrutorna. Ja man kan ju undra.

Mvh
Buss-Anders

Den teorin tycker jag inte håller riktigt eftersom om det vore belastningsspänningar i glaset så skulle väll stålramen stå kvar. Kollar man noga på bilden så ser man att stolparna ser böjda vilket inte borde ha skett om det handlade om belastningsspänningar.

Om nu inte det är så att hela konstruktionen bärs upp av glasrutorna. För då kan belastningsspänningar vara en trolig orsak.