Huvudmeny

Bussolycka, Malmö

Startat av Peter Erret, 08 mars 2008, 18:49:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 mars 2008, 18:52:09 PM
Glömstavägen 2 april 2002 kanske någon minns, kan det vara ngt liknande som inträffat här?

Var det inte då en då ny Citaroledbuss från Swebus Botkyrka körde av vägen? Kommer inte ihåg de exakta detaljerna men vill minnas att det var något tekniskt fel på den bussen.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

michael k

det har hänt med en neoplan i jönköping med
de skylde på leden i det fallet

Johan Hansson

ur Sydsvenskans nätupplaga:
"Det fanns inga passagerare i bussen som var på väg mot depån, men den kvinnliga föraren skulle sluta för dagen och hade sin son med i bussen"

Är inte sonen en passagerare trots att bussen egentligen kör tom till depån?
Jag tycker självklart att sonen självklart ska få åka med.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Cityliner

har för mig att det var där sundspärlans "kameliont" neoplan dubbeldäckare gick av vägen..
kurvorna där är lite lömska.

Andreas Ljungqvist

Ser ut att vara en av Arriva's nyaste MAN ledvagnar..

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 mars 2008, 21:04:02 PM
Ja det stämmer, det var störningar i ledkontrollsystemet genom en felaktigt monterad kabel.
http://www.havkom.se/virtupload/reports/ro2003_01.pdf

Föraren hade inte blivit informerad om vad fel i ledbromsystemet kan få för konsekvenser. Nej, vem tusan har det, tänkte jag när jag läste det. Jag hade då ingen aning om att datorer behövdes för att stabilisera moderna "pushers". Ytterligare ett skäl att undvika dylika konstruktioner till förmån för Volvo? Frågan är, behövdes det lika avancerad teknik på den tiden Scania byggde sina pålitliga och stabila CN113ALB:s på 90-talet?

Rickardo

Walter

Citat från: Rickardo skrivet 09 mars 2008, 18:01:49 PM
Ytterligare en buss i diket i Malmö.
http://sydsvenskan.se/malmo/article307359.ece

/Rickardo

En av de gamla Säffle 5000 som övertogs från Swebus.

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cyklisten

Det verkar som att alla 6300-6309 var igår tagna ur trafik, jag såg nämligen ingen av dem när jag var vid GAT eller Centralen. Annars ser jag alltid minst 3-5 av dem på väg till och från jobbet, på linjer 4, 5, 7 och/eller 35. Eller så hade jag otur, men det tror jag inte på. Någon som vet om de rullar? Om de nu ska på besiktning av led-relaterade komponenter, vad ska ersätta dem?

Rickardo

Citat från: Cyklisten skrivet 10 mars 2008, 04:52:01 AM
Det verkar som att alla 6300-6309 var igår tagna ur trafik, jag såg nämligen ingen av dem när jag var vid GAT eller Centralen. Annars ser jag alltid minst 3-5 av dem på väg till och från jobbet, på linjer 4, 5, 7 och/eller 35. Eller så hade jag otur, men det tror jag inte på. Någon som vet om de rullar? Om de nu ska på besiktning av led-relaterade komponenter, vad ska ersätta dem?

Jag har sett två av ledbussarna på linje 35.
Dock är nog alla bussar inte i trafik idag.

/Rickardo