Alpusar i Mellerud och Vänersborg 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 mars 2008, 17:38:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Här är ett antal bilder på Alpus 260 - en på sin tid vanlig buss hos framför allt GDG men även hos SJ. Alpusar letade sig också till Varbergs Omnibus AB och Örnsköldsviks Buss. Som begagnade hamnade de hos ännu fler bussbolag, t ex Linjebuss.

Stefan P

Hej

Har några bilder på den Alpus modellen som kom före denna, vilken var mer kantig.

mvh Stefan P

Ulf Fernestad

Tack Staffan för underbara bilder på GDG bussar från förr, en fråga var du aldrig uppe i Värmland och fotade vid den tiden?
mvh Fernestad

S Svensson

Bilderna visar B10M och karossen brukar kallas Alpus.
1560 är en modifierad modell.Dvs den har kromlegerad stål. Den kallas ibland rostfri. Ove Rivelsrud och Svein Ruud berättade hösten 1984 att denna modifiering skulle komma. Detta var något som var tvunget då det äldre utförandet (med "rundare" bakdel) med svartstål rostade ganska fort (1377). I Värmland skedde nästan ingen korrosion alls medan Kungälvsbussar ibland fick repareras för rostskador.
Jag har tidigare skrivit en förteckning över bussarna. SJ fick ett något modifierat utförande 1986 med 2671 och uppåt. De gamla utförandena avslutades med 1793. GDG byggde därefter samma karosstyp till SJ och GDG.De sista 4 var 3 Scania och 1 Volvo 6x2 som en tid i sitt liv var placerade i Skene. 602-604 och 557 var nr på dessa. Varberg fick 2 Scania och Örnsköldsvik fick 2 Volvo. Skene hade även 540 en tid. Liksom 508. Nr 540 användes någon gång på Göteborg av Landvetterbuss. Vad menar sign Stefan med modell före och kantig ??. Det låter som GDG 1385-1387,men dessa var van Hool. Dessa var kantiga (normbuss) och tidigare förekom den ursprungliga Lier linjevagnskaross i GDG/Alpus byggnation. Inte denna heller var så kantig. Jag tror att sign Stefan avser någon annan busstyp. Det finns flera andra som har containerutförande.
Jag svarar så här.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 06 mars 2008, 21:12:30 PM
Bilderna visar B10M och karossen brukar kallas Alpus.
1560 är en modifierad modell.Dvs den har kromlegerad stål. Den kallas ibland rostfri. Ove Rivelsrud och Svein Ruud berättade hösten 1984 att denna modifiering skulle komma. Detta var något som var tvunget då det äldre utförandet (med "rundare" bakdel) med svartstål rostade ganska fort (1377). I Värmland skedde nästan ingen korrosion alls medan Kungälvsbussar ibland fick repareras för rostskador.
Jag har tidigare skrivit en förteckning över bussarna. SJ fick ett något modifierat utförande 1986 med 2671 och uppåt. De gamla utförandena avslutades med 1793. GDG byggde därefter samma karosstyp till SJ och GDG.De sista 4 var 3 Scania och 1 Volvo 6x2 som en tid i sitt liv var placerade i Skene. 602-604 och 557 var nr på dessa. Varberg fick 2 Scania och Örnsköldsvik fick 2 Volvo. Skene hade även 540 en tid. Liksom 508. Nr 540 användes någon gång på Göteborg av Landvetterbuss. Vad menar sign Stefan med modell före och kantig ??. Det låter som GDG 1385-1387,men dessa var van Hool. Dessa var kantiga (normbuss) och tidigare förekom den ursprungliga Lier linjevagnskaross i GDG/Alpus byggnation. Inte denna heller var så kantig. Jag tror att sign Stefan avser någon annan busstyp. Det finns flera andra som har containerutförande.
Jag svarar så här.

Kanske bör tilläggas att nämnda 508 och 540 var boggibussar på B10M.
Det Stefan P avser är förmodligen den kaross som i Sverige rätt och slätt brukar kallas "GDG". Dessa bussar byggdes bara för GDG men hamnade hos andra bussbolag i samband med att de övertog trafik som GDG tidigare kört. De var på Volvo B58-chassi. De är förvisso inte så kantiga men kanske kan uppfattas som kantigare än Alpus.
Kan också nämnas att de första Alpusarna hade beteckningen 260S och de senare 260SR. R i SR torde väl stå för rostfritt.

Stefan P

Hej

Tack Staffan, för förklaringen jag trodde att det var en Alpus också.

mvh Stefan P

S Svensson

Det var nog 1986 som det sattes upp märkning med Alpus. De gamla B58 saknade märkning om de var svenskbyggda. Ett sätt att skilja modellerna åt är att ange GDG modell eller Alpusmodell. Båda var byggda på GDG i Kungälv. Det aktiebolag som då hette Alpus AB sysslade då enbart med däck. De hade tidigare byggt släpvagnar.
På GDG i Kungälv byggdes sedan släpet Alpus och bussen /B58/GDG i samma byggnad. Så namnet på bussen var naturlig. Om man tittar på Staffans bilder så tror jag inte det står Alpus ännu på dessa. På det svarta fältet ses ingen text.Eller rättare sagt på 1692 kan det stå Alpus 260SR. På de båda korta bussarna /Swebus 445&446/ så stod det Alpus och troligen SR ( var 250 cm).
1684 var utställd i Jönköping. Denna hade avvikande klädsel,Alpus-märke och karosserinummerskylt. Staffan har tidigare visat en bild där denna syns i bakgrunden. 1684 bytte senare klädsel. (SBF utställning på Elmia)