En till Solaris i brand (Skellefteå)

Startat av Jessika, 05 mars 2008, 09:56:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Tydligen har en Solaris-buss brunnit i Skellefteå imorse (samma bussmodell som i Umeå nyligen) - slumpen eller något fel på modellen? Alla är snabba att döma ut de polska bussarna och nyheten hamnar högt upp på VK:s hemsida. Men brandorsakerna verkar väl vara olika? I detta fall var det ett elfel.
/Jessika

Bussbrand i Skellefteå (VK.se)

Johan Hansson

Chaffhören verkar dock klarat sig i och för sig så blev han för till sjukhus för att han andats in brandröken.
Bussen en månad gammal  :o.
Kan vara var som helst som orsakat branden men jag tror också att det är något med elen som spökat.
Elen brukar hamna i kläm när extrautrustning monteras.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Mattias Andersson

michael k

det värsta ä att i våran bransh brukar vi få junk även om vi betalar

Knut

Citat från: Mattias Andersson skrivet 05 mars 2008, 11:50:30 AM
Man får vad man betalar för...

Yepp. Derfor det brenner så mange mercedeser da ;D Ingen modell har vel brunnit mere enn Integro av de første generasjonene gjorde innen de var 1 år gamle

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 05 mars 2008, 09:56:50 AM
Alla är snabba att döma ut de polska bussarna

Alla utom några få medlemmar i "Solarisklubben", varav "nån" helt nyligen har givit sig in i debatten  ;)
Vad bussresenärer i allmänhet inte förstår är att alla Volvos och Scanias motsvarande jämnåriga bussmodeller är lika fullproppade med onödig avancerad teknik, brinner lika lätt och har större bekymmer i halka... men kostar mycket mer att köpa.

När man återigen har kört fast med en OmniCity-led på Tomteboparkens vändplan, använt upp all sand man kan hitta, för att 20 min senare fastna på den helt platta Skolgatan är man glad när nästa vagn visar sig vara en av de båda "terräng-ledvagnar" som vi har (1078/1079) blir man genast gladare. Fungerande AC, bra antispinn (ASR) och en bekväm förarstol. Inget av detta har ju Borlängevagnarna.

"Norran" har en artikel de med:
http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article76210.ece

Krille

För siffer-o-logerna kan jag nämna att det var buss 65 som brann.

/K

Leif D

Men var inte det där en splirrans ny buss ??
;-)

Ersa

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 05 mars 2008, 19:52:37 PM
Men var inte det där en splirrans ny buss ??

Jo, hoppas det inte blev värre än att den går att reparera
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan Hansson

Så branden startade inne i bussen jag trodde först att det var i motorrummet eller bland säkringarna som det brann i.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Hagri

Det blir till att städa, pulversläckare skräpar ju ner en del, men bättre det än totalskada.

Räddningskåern i vår lilla stad sa: Köp ingen bil som varit utsatt för pulversläckare. Och har du släckt en brand i din egen bil med pulversläckare, sälj bilen. Resterna av pulret letar sig tydligen in lite varstans och orsaker bland annat problem med elektorniken. Det kan leda till många och dyra reprationer.