Borås-vagnar till salu.

Startat av Janne Rickman, 05 mars 2008, 09:23:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Elmheden skrivet 06 mars 2008, 19:15:50 PM
Lite OT.

Men tittade på JAlbums sida (forumet) och det verkar ju som man kan lägga en "watermark" på sina bilder.
Det försvårar ju iallafall stölderna en aning.

Jo, men det skall väl ändå inte behöva gå så långt. Det förstår ju bilderna också för oss som vill se på dem. Och kanske rentav helt lagligt spara dem för eget personligt bruk.
Företagen skall naturligtvis följa de lagar som gäller och gör det inte det så skall det bli dyrt för dem. Egentligen är det bara att dra dem inför domstol om de inte vill göra upp godvilligt enligt BLF:s normer. De torde ha inte ha någon större chans att klara en sådan process. Men de gör bort sig i branschen.



Peter Elmheden

Jo det är ju sant. Kan du hjälpa Micke på ett annat bra sätt så är han säkert tacksam.

Annars är ju detta en möjlighet att förhindra för annonsörer att använda hans bilder utan tillstånd.

Svemicke

Citat från: Bussmicke skrivet 06 mars 2008, 18:49:06 PM
En bildstöld till och jag inför skydd mot bildsparande på hemsidan.
Då gör man en skärmdump istället. Det enda skyddet är nog, som nämndes, en "vattenstämpel", men det förstör hela bilden.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

S Svensson

Har sett på BTC sida. Vad jag hört så har det kommit folk utifrån som fotograferat.
Men jag undrar hur priset är satt? 350 000 kr för ID 810 och 125 000 för en tätortsbuss ifrån Borås.
Sedan kan man som sagt fråga sig om inte bussarna klarar sig några år ytterligare.Tidigare har även visats bussar som är till salu. Kanske vore det bättre att flytta sådana inom landet.
Skulle vara intressant att veta hur priset sätts. Det pris företaget räknar med (kallat G vanligtvis) behöver inte vara det som skrivs ut som pris av BTC. Det pris som står användes väl inte alls? För bussar som sänds österut köps väl i klump. Men man kan fråga sig om det är lämpligt att bussar står still flera år.
De båda bussar som står i Borås hos Borås Bil borde vara ute och rulla.Lämpligen på BL.
Varför finns det ingen fungerande andra handsmarknad för bussar i Sverige ??????

Svemicke

Citat från: S Svensson skrivet 07 mars 2008, 11:30:02 AM
Varför finns det ingen fungerande andra handsmarknad för bussar i Sverige ??????
Kanske för att det är så förbannat onödiga krav på ålder och miljöpåverkan hela tiden. Hade man rekonditionerat BL 008-017 så hade de kunnat gå i minst sex år till. Folk har blivit så besatta av miljön nu att det är löjligt!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Patrik

När vi ändå är inne på bildstölder, tycker ni att jag ska gå vidare mot Busslink som hade stulit en av mina bilder och lagt in den på sitt intranät, tagit bort min copyrighttext vilket innebär manipulation, tagit bort exif, förminskat den och inte skrivit att den kommer från mig på något sätt?
Iofs tog dom bort direkt efter mitt mejl men de har fortfarande gjort en olaglig sak men jag har inte bestämt mig för vad jag ska göra...

Svemicke

Citat från: Patrik skrivet 07 mars 2008, 14:09:39 PM
När vi ändå är inne på bildstölder, tycker ni att jag ska gå vidare mot Busslink som hade stulit en av mina bilder och lagt in den på sitt intranät, tagit bort min copyrighttext vilket innebär manipulation, tagit bort exif, förminskat den och inte skrivit att den kommer från mig på något sätt?
Iofs tog dom bort direkt efter mitt mejl men de har fortfarande gjort en olaglig sak men jag har inte bestämt mig för vad jag ska göra...
En domstol är till för att lösa tvister. Eftersom Busslink tagit bort bilden igen så finns det således ingen tvist, så nej, du ska inte gå vidare. Det kan bli dyrt för dig.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Patrik

Citat från: Svemicke skrivet 07 mars 2008, 14:24:32 PM
En domstol är till för att lösa tvister. Eftersom Busslink tagit bort bilden igen så finns det således ingen tvist, så nej, du ska inte gå vidare. Det kan bli dyrt för dig.

Domstol är lite väl långt att gå kanske men något olagligt har dom fortfarande gjort för det, det är det jag funderar på.

Cero

Citat från: Svemicke skrivet 07 mars 2008, 13:33:02 PM
Kanske för att det är så förbannat onödiga krav på ålder och miljöpåverkan hela tiden. Hade man rekonditionerat BL 008-017 så hade de kunnat gå i minst sex år till. Folk har blivit så besatta av miljön nu att det är löjligt!

Det finns mycket man kan ifrågasätta beträffande ålderskrav, miljökrav, tillgänglighetskrav, etc. För att inte tala om LOU. Nu kanske LOU ändå fungerar hyfsat i bussbranschen, även om den sannolikt skapar en hel del kostnader, men det finns andra branscher där lagen och dess tillämpning får rent hårresande konsekvenser. Detta drabbar tyvärr oss skattebetalare.


Svemicke

Citat från: Patrik skrivet 07 mars 2008, 14:26:46 PM
Domstol är lite väl långt att gå kanske men något olagligt har dom fortfarande gjort för det, det är det jag funderar på.
Var hade du tänkt vända dig då?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Patrik