Volvo stänger fabrik i Finland

Startat av Hagri, 05 mars 2008, 09:14:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Än så länge är det dock bara planer. Förhandlingar måste först genomföras. Det är väl dock inte mycket som talar för annat än att Tammerfors-fabriken läggs ned.

Henrik Palmqvist

Tycker att det är synd att fabriken kanske läggs ner. Innebär detta ökning i produktionen i fabriken utanför Åbo?. / Henrik

Niklas Bygdestam

Citat från: Hagri skrivet 05 mars 2008, 09:14:05 AM
Volvo Bussar planerar att stänga fabriken i Tammerfors
http://www.volvo.com/group/sweden/sv-se/newsmedia/pressreleaser/NewsItemPage.htm?ItemId=38138&sl=sv-se38138&sl=sv-se

Jag får ingen text alls när jag klickar på länken. Passar på att fråga lite istället eftersom ni verkar ha bra svar här

Det är alltså en Carrusfabrik som försvinner från Finland och ersätts av en annan i Polen förstår jag

Vilken sorts karosser tillverkade de? Är det 9700 eller 8700? Eller tillverkades båda varianterna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bernt Talbrant

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 mars 2008, 23:45:14 PM
Jag får ingen text alls när jag klickar på länken. Passar på att fråga lite istället eftersom ni verkar ha bra svar här

Det är alltså en Carrusfabrik som försvinner från Finland och ersätts av en annan i Polen förstår jag

Vilken sorts karosser tillverkade de? Är det 9700 eller 8700? Eller tillverkades båda varianterna?

Enligt pressmeddelandet är det 8700 som tillverkas både i Tammerfors och Wroclaw. När det gäller 9700 saxar jag ett par rader från samma pressmeddelande: "När det gäller fabriken i Åbo är planen att genomföra en omorganisation för att öka fabrikens konkurrenskraft. Där kommer tillverkningen av Volvo 9700 att koncentreras mot den nordiska marknaden."

S Svensson

Det är den fd Ajokkifabriken som avses. Fabriken utanför Åbo tillverkar  bussar med så kallade gitterram (dvs saknar normal ram). Troligen har fabriken i Polen också tidigare byggt kaross i Aluminium(x500).Fabriken bygger också också entreprenadmaskiner.

Vad blir det kvar i Finland efter detta ? Alltså gamla Delta-Plan utanför Åbo och Lahden kory i Lahti som bygger stora bussar. Sedan Kiitokory som är bra på specialbyggen. Dessutom tror jag att Ka-Bus finns kvar.
Den intressanta frågan är naturligtvis hur länge som ovan finns kvar i Finland. Man skall inte måla den onde på väggen. Karossmontering är ofta ett hantverk. Det är svårt att bygga upp en produktion på band.
I Sverige finns karossermontering i Säffle av lättmetallkarosser. I Markaryd finns montering av enstycksorder av karosser. Någon ytterligare industriell karosstillverkning torde inte finnas kvar längre. Ibland kan enstaka karosser till bussar tillverkas på andra ställen. T ex av Järn och trä i Göteborg som någon gång byggt karosser åt Volvo. Synnergren utanför Lidköping byggde några karosser på lastbilar åt sig själva. Bygger ibland husvagnar. Sedan finns företag som bygger om mindre personbils-"bussar" och midibussar. Detta är en annan typ av verksamhet där det ofta ingår att förlänga resp förkorta fordon. Är egentligen ingen busskarossör även om nu fordonen ibland tar 9 passagerare och mer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 06 mars 2008, 20:52:04 PM
Det är den fd Ajokkifabriken som avses. Fabriken utanför Åbo tillverkar  bussar med så kallade gitterram (dvs saknar normal ram). Troligen har fabriken i Polen också tidigare byggt kaross i Aluminium(x500).Fabriken bygger också också entreprenadmaskiner.

Vad blir det kvar i Finland efter detta ? Alltså gamla Delta-Plan utanför Åbo och Lahden kory i Lahti som bygger stora bussar. Sedan Kiitokory som är bra på specialbyggen. Dessutom tror jag att Ka-Bus finns kvar.
Den intressanta frågan är naturligtvis hur länge som ovan finns kvar i Finland. Man skall inte måla den onde på väggen. Karossmontering är ofta ett hantverk. Det är svårt att bygga upp en produktion på band.
I Sverige finns karossermontering i Säffle av lättmetallkarosser. I Markaryd finns montering av enstycksorder av karosser. Någon ytterligare industriell karosstillverkning torde inte finnas kvar längre. Ibland kan enstaka karosser till bussar tillverkas på andra ställen. T ex av Järn och trä i Göteborg som någon gång byggt karosser åt Volvo. Synnergren utanför Lidköping byggde några karosser på lastbilar åt sig själva. Bygger ibland husvagnar. Sedan finns företag som bygger om mindre personbils-"bussar" och midibussar. Detta är en annan typ av verksamhet där det ofta ingår att förlänga resp förkorta fordon. Är egentligen ingen busskarossör även om nu fordonen ibland tar 9 passagerare och mer.

Kabus finns kvar men bygger bara för den egna koncernen, alltså Koiviston Auto med flera.
Visst kan man kalla t ex Bewa-Intraf i Munkedal och Karosseriverken i Backaryd för karossfabriker. De bygger visserligen inte på rent chassi men kapar t ex en Renault Master precis bakom ratten och bygger upp en busskaross på det som finns kvar. De kan också förlänga chassit och till och med bredda det. Karosseriverken har också enligt Björn Urbanusson möjlighet att bygga stora bussar men gör det inte eftersom de har fullt upp med busar upp till 30 personer och vill koncentrera sig på det som de Vet att de är duktiga på.
Helmark i Markaryd kan också bygga på längre serier. De byggde ju en bra bit över 30 dubbeldäckare för trafik åt de norrländska länsbolagen.
Byggde Synnergren mer än en buss? Bussbolaget (Kickis Buss) finns kvar men kör nu med serietillverkade karosser.
Sedan tror jag inte Säffle känner igen sig i beskrivningen att de bara skulle montera karossen. Så vitt jag vet bygger de fortfarande upp karosserna från scratch.
Men visst har antalet karosserifabriker i Sverige minskat rejält sedan t ex 1960-talet. Men vi har klarat oss bättre än Norge (bara en fabrik kvar - Vest Buss i Stryn) och Danmark (ingen kvar).

S Svensson

Jag själv vill inte kalla företag för busskarossörer om de bygger på personbilar eller personbilsliknande (mindre juridiska bussar). Detta beror på att det rent tekniskt är fråga om ombyggnader.
Förlängning av fordon förs i Laholm hos det företg som brukar kallas Nilssons. Namnet har ändrats beroende på omstrukturering.
Volvo PV Teknisk utrustning(TU) kan förlänga fordon dessutom.
Men på det hela talat så är det en resa från ett industrialiserat höglönesamhälle till ett samhälle med låga löner och på väg industrialiseras. Enda frågan är ibland reshastigheten.

När jag träffade innehavaren av bussarna Synnergren så var det två bussar som han byggt. Därav artikel i bussnytt. Den som var nämnd där hade egen front. Den andra var ombyggd med en lastbilshytt som grund. Delar av lastbilshytt ingick alltså. Frun heter Gunilla och det är hennes namn som står på bussen.Frun stod för företaget och mannen för en verkstadsfirma som bla bygger husvagnar mm. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 07 mars 2008, 10:45:40 AM
Jag själv vill inte kalla företag för busskarossörer om de bygger på personbilar eller personbilsliknande (mindre juridiska bussar). Detta beror på att det rent tekniskt är fråga om ombyggnader.
Förlängning av fordon förs i Laholm hos det företg som brukar kallas Nilssons. Namnet har ändrats beroende på omstrukturering.
Volvo PV Teknisk utrustning(TU) kan förlänga fordon dessutom.
Men på det hela talat så är det en resa från ett industrialiserat höglönesamhälle till ett samhälle med låga löner och på väg industrialiseras. Enda frågan är ibland reshastigheten.

När jag träffade innehavaren av bussarna Synnergren så var det två bussar som han byggt. Därav artikel i bussnytt. Den som var nämnd där hade egen front. Den andra var ombyggd med en lastbilshytt som grund. Delar av lastbilshytt ingick alltså. Frun heter Gunilla och det är hennes namn som står på bussen.Frun stod för företaget och mannen för en verkstadsfirma som bla bygger husvagnar mm. 

Fast såväl Bewa Intraf som Karosseriverken kallar sig själva karossfabriker. Men det är förstås en definitionsfråga.
Fru Synnergren heter Christina, därav firmanamnet Kickis Buss. Men du har säkert rätt i att det blev två bussar, dock inte i trafik samtidigt.

S Svensson

Det var två bussar samtidigt. Jag såg dem själv samtidigt på Heden i Göteborg. I samband med en internationell fotbollsmatch på Ullevi. Jag vill också minnas att jag antecknade dem båda. Men att hitta anteckningarna är svårt just nu.Det var då fullt med bussar där. Det var då jag fick uppgifter av hr Synnergren själv.