Huvudmeny

Säfflefråga

Startat av Niklas Bygdestam, 04 mars 2008, 14:50:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

När övergick Säffle från en delad bakruta till en smalare hel bakruta? Tror att det borde ha varit 1980. Kan det stämma? När kom de allra sista Säffle med den delade bakrutan?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

De första SL-vagnarna med hel bakruta var H2:orna (dvs innerstadsvarianten av B10M) och de började levereras 1980 (H2 nr 5681).

Fredrik Mattsson

Citat från: Cero skrivet 04 mars 2008, 14:56:43 PM
De första SL-vagnarna med hel bakruta var H2:orna (dvs innerstadsvarianten av B10M) och de började levereras 1980 (H2 nr 5681).


var det inte 5682 ;)

Cero


Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 04 mars 2008, 14:56:43 PM
De första SL-vagnarna med hel bakruta var H2:orna (dvs innerstadsvarianten av B10M) och de började levereras 1980 (H2 nr 5681).



Finns det B10M med delad bakruta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Signvard

De sista H1-orna hade hel bakruta också.

Karsten

Citat från: Signvard skrivet 04 mars 2008, 19:01:47 PM
De sista H1-orna hade hel bakruta också.

Nä, inte från leverans va?

S Svensson

Det anses såsom att B58 fick delad ruta och B10M fick hel ruta. Det är inte helt säkert att det följdes strikt. Vid reparation så fick 1568 och 1744 (Bs) hel ruta baktill medan 1724 (G) fick samma typ av bakruta.
Men, i verkligheten handlade det inte om det var B58 eller B10M. Det var tiden som avgjorde. Kanske någon med anknytning till SL kan berätta. För på en buss (H58) hände en otäck incident. Bussen i fråga råkade fastna i något och hela bakpartiet drogs med. Det lossade alltså. Den hela rutan på B10M är resultatet att man lagt in balksystem i bakpartiet för att förhindra att hela bakdelen,av plast,lossar.
Kanske någon kan berätta mera.

Karsten

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 mars 2008, 18:59:42 PM

Finns det B10M med delad bakruta?

Jo, de första H3 hade delad bakruta. 5732-574?.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Karsten skrivet 04 mars 2008, 20:58:31 PM
Jo, de första H3 hade delad bakruta. 5732-574?.

Enligt SvOf:s SLs Bussar 1987 hade H3 5732-5746 delad bakruta vid leverans. Däremot nämns det inte något om att H2 skulle ha haft det. Inte heller nämns något om H1 med hel bakruta vid leverans.

Karsten

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2008, 22:30:45 PM
Enligt SvOf:s SLs Bussar 1987 hade H3 5732-5746 delad bakruta vid leverans. Däremot nämns det inte något om att H2 skulle ha haft det. Inte heller nämns något om H1 med hel bakruta vid leverans.

Låter helt rätt! Inga H2 hade delad bakruta.

Niklas Bygdestam

Nu kan jag tyvärr inte SL:s H-littera på bussarna. Men H3 är alltså B10M? Ingen H3 är B58? Och vissa H3 hade alltså delad bakruta? Har jag fattat rätt? Ursäkta om jag frågar dumt...
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Karsten

Just så! H1 är B58 (med delad bakruta). H2 och H3 är B10M. H2 är "stadsvarianten" av H3, dvs med dubbla ingångsdörrar. De 15 första H3 (5732-5746) levererades med delad bakruta, dock inga H2 (5682-5731, 6467-6493).

Niklas Bygdestam

Citat från: Karsten skrivet 04 mars 2008, 23:38:48 PM
Just så! H1 är B58 (med delad bakruta). H2 och H3 är B10M. H2 är "stadsvarianten" av H3, dvs med dubbla ingångsdörrar. De 15 första H3 (5732-5746) levererades med delad bakruta, dock inga H2 (5682-5731, 6467-6493).


Tack för ett bra svar! :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svoca

Citat från: S Svensson skrivet 04 mars 2008, 20:58:20 PM
Det anses såsom att B58 fick delad ruta och B10M fick hel ruta. Det är inte helt säkert att det följdes strikt. Vid reparation så fick 1568 och 1744 (Bs) hel ruta baktill medan 1724 (G) fick samma typ av bakruta.
Men, i verkligheten handlade det inte om det var B58 eller B10M. Det var tiden som avgjorde. Kanske någon med anknytning till SL kan berätta. För på en buss (H58) hände en otäck incident. Bussen i fråga råkade fastna i något och hela bakpartiet drogs med. Det lossade alltså. Den hela rutan på B10M är resultatet att man lagt in balksystem i bakpartiet för att förhindra att hela bakdelen,av plast,lossar.
Kanske någon kan berätta mera.
Jo - denna, något udda, bussolycka minns man. Det var vinter, på 70-talet, plats Djurgårdsbron i Stockholm. En bromsande
lastbil, som kom mot högersidan på bussen, fick ej stopp p g a halka. Lastbilen träffade bussen bakom bakdörren. Följden blev
att hela bakänden inklusive baksoffa bröts loss och "parkerades" i snön. Lyckligtvis kom ingen passagerare till skada. Buss + lös bakända bärgades till verkstad och bussen "fogades" åter samman. Kom ut i trafik så småningom. Vagnsnummer ?