Huvudmeny

Senaste inlägg

#11
Busstrafik och bussteknik / SV: Malmös nya linjenät (Samt ...
Senaste inlägg av Anders.o93 - 26 juni 2026, 19:28:00 PM
Har ingen koll på när detta beslut har tagits, informationen har nyligen informerats till oss anställda.
Men Nobina har väl gjort bedömningen att Mölledal passar bättre än Vinkeln för regiontrafiken.
#12
Busstrafik och bussteknik / SV: Malmös nya linjenät (Samt ...
Senaste inlägg av Erobran - 26 juni 2026, 19:19:27 PM
Citat från: Anders.o93 skrivet 26 juni 2026, 17:36:05 PMÄr också förvånad att Mölledal kommer att få vara kvar. Men så länge avtalet för regiontrafiken Malmö/Lund pågår kommer Mölledal vara kvar. Därefter kommer nog Malmö stad vilja ha bort depån för att bygga bostäder.

Kan inte tänka mig att det kommer finnas någon användning för Vinkeln i framtiden.

Men när bestämdes det att Mölledal skulle överleva och inte Arlöv?

Planen var hela tiden att Bultofta skulle "dö" och utvecklas av Malmö stad, och Arlöv/Vinklen skulle finnas kvar, på grund av dess närhet till Inre Ringvägen, och att det inte skulle störa någon i industriområdet. Dessutom skulle allt regionalt koncentreras till Arlöv?
#13
Busstrafik och bussteknik / SV: Malmös nya linjenät (Samt ...
Senaste inlägg av Buss_Lund - 26 juni 2026, 17:55:57 PM
Det låter väldigt intressant att Mölledal ska vara kvar men känns lite onödigt att de flyttade redan regionbusstrafiken för väster och öster Lund paket till Arlöv vinkeln senare de ska tillbaka till Mölledal igen.

Men de blir ont om plats för regionbussar i mölledal efter stadsbussar lämna.

De blir trångt under första 3 månaderna på mölledalsdepå då det är många stadsbussar plus regionbusstrafiken.

Verka som Vinkeln depån kommer bli tomt utan bussar kanske de ska rivas eller sälja till kommunen, företaget.
#14
Busstrafik och bussteknik / SV: Malmös nya linjenät (Samt ...
Senaste inlägg av Anders.o93 - 26 juni 2026, 17:36:05 PM
Citat från: Buss_Lund skrivet 26 juni 2026, 12:43:20 PMHur kommer det sig att Mölledalsdepån ska tas över av regionbusstrafik? Trodde att alla ska står i vinkeln och hörde att mölledalsdpeån ska rivas om några år och bygga nya bostäder.

Men kul att mölledalsdepå bli kvar och de blir comeback för regiontrafik står i mölledalsdepå så vad ska hända med vinkeln depå efter alla stadsbussar lämna ?
Är också förvånad att Mölledal kommer att få vara kvar. Men så länge avtalet för regiontrafiken Malmö/Lund pågår kommer Mölledal vara kvar. Därefter kommer nog Malmö stad vilja ha bort depån för att bygga bostäder.

Kan inte tänka mig att det kommer finnas någon användning för Vinkeln i framtiden.
#15
Busstrafik och bussteknik / SV: Malmös nya linjenät (Samt ...
Senaste inlägg av Anders.o93 - 26 juni 2026, 17:32:38 PM
Citat från: Erobran skrivet 26 juni 2026, 12:17:41 PMEr det besluttet hvilke linjer der skal gå hvor? Og hvilke linjer busserne på Bultofta/Mölledal skal kører på, eller om de blot skal stå som reservevogne?

Og Arlöv/Vinklen det var kun regionalbusser eller?
Hamnen: Linje 2, 4, 5, 8, 9, 10, 15, 35, 39
Lockarp: Linje 1-8, 11-14, 16, 37

Gasbussarna på Mölledal gissar jag kommer vara till reserv och inte ha några fasta turer. Eftersom inga linjer kommer utgå från Mölledal. Men detta får tiden utvisa.

Kan inte tänka mig att det kommer finnas någon användning för Vinkeln i framtiden.
#16
Busstrafik och bussteknik / SV: Lund med omnejd
Senaste inlägg av Buss_Lund - 26 juni 2026, 13:52:34 PM
Citat från: IdaL skrivet 26 juni 2026, 13:13:16 PMLinje 5 har återfått sin 10-min i peak, men dess peak är mellan 13-17. Annars kör den 12-min från morgon till kl. 13. Lite unikt, men det beror på resandet till och från Gastelyckan.

Kul nog så har linje 4 fått ett mindre utbud efter att Keolis tog över. Visst hade Vy också problem med bunching på linje 4, men då körde man i alla fall 6-minuterstrafik på ett lägre resandeunderlag.

Så linje 5 har bra 10 minuter i rusningstid verka som linje 5 har bättre tidtabellen än vy tid då gamla sträcken de gick mellan Råbylund och Nova de hade 15-20 minuter i rusningstid. Jag tror att linje 5 kommer utöka tid till 7,5 i framtiden.

Men linje 4 har 7,5 minuter under vardagstid ?
#17
Busstrafik och bussteknik / SV: Lund med omnejd
Senaste inlägg av Erobran - 26 juni 2026, 13:35:15 PM
Citat från: IdaL skrivet 26 juni 2026, 13:07:34 PMJovisst stämmer det att Lunds stadstrafik påverkas ganska mycket av kommuner och dess vilja att investera. Jämför hur lite realtid och nya väderskydd det är i Lund jämfört med mindre städer i Skåne där nästan alla hållplatser har fysisk realtidsinfo. Lunds politiker har en hel del att tycka om busstrafiken. Det mest radikala på sistone är minibussar in till stadskärnan. 2023 publicerade ett större konsultbolag en utredning där man föreslog att i princip dra in hela linjenätet i Lund, och man undersökte även möjligheten att ha en bussfri stadskärna. Nu tror jag inte att det riktigt blir av dock, eftersom det handlar om stora investeringar och relativt liten nytta jämfört med idag.

Angående nya linjer i Lund är det lite oklart just nu hur det blir. År 2014 gjorde Tyréns en utvecklingsstudie av Lunds stadstrafik, och där talas det om att en linje, förmodligen linje 6, skulle dras om och ut från stadskärnan så att den går Lund C - Trollebergsvägen - Lyckebacken - Klostergårdens station och sen eventuellt vidare mot St Lars. Kommunen har till och med byggt en busspassage under järnvägen söder om Kgå st. Hur det blir får vi se. Det beror på hur snabbt man kan utveckla Lyckebacken.



Gällande stadsbuss till Hjärup så är det faktiskt något som tagits upp av Staffanstorps kommun. Kommunen har stora planer på att exploatera för nya bostäder på flera ställen söder om Höje å. Ett sådant ställe är Flackarp direkt söder om St Lars. I samband med att Lunds kommun även planerar för cirka 600 bostäder på Sankt Lars kommer alla turer på linje 6 sluta där när man bedömer att underlaget finns. Kanske får vi sedan se att linje 6 även angör Flackarp. Dessa är de större förändringarna i södra Lund på sikt, men inget är självklart förrän kommunerna och utvecklarna faktiskt sätter spaden i marken. Angående gamla linje 9 finns det inga planer på fler busslinjer för Nilstorp.


Angående Solbjer och 166 så är utrymmet vid busshållplatsen samt bussgatan längst Östra Torns utkant ett spårreservat med utrymme för växel respektive spår mot Dalby. Detta är en kvarleva sedan Lunds kommun hade storslagna planer på att bygga en stor ny stadsdel öster om Linero. Det är därför det fortfarande ser lite temporärt ut vid linje 6 ändhållplats på Ringhornegränden.

168 kommer nog att vara fortsatt kopplad till Harlösa och kommer inte att dras längst Odarslövsvägen som tänkt ca 10 år sedan. Men vi kanske får se något annat där, beroende på belastningen på Spårvägen i framtiden.

Det är bra att höra att Staffanstorp bygger upp Lund och därmed gör Lundområdet större.

Men i jämförelse med Hjärup, är inte staden också tillräckligt stor för en egen stadsbusslinje från Lund? Eller kanske man skulle kunna ta linje 102 från Staffanstorp och göra den till en regelbunden trafik. Kanske förlänga den till Lomma året runt, så att det skulle finnas en linje hit, och att många av de nyare områdena som har byggts längs Stambahnen, liksom andra platser, skulle kunna trafikeras av bussar?

Och hur är det med en eventuell linje 8 i Lund som jag har hört lite om? Vad är anledningen till det? Är det 21 som ska få ett nytt nummer eller vad är grejen?
#18
Busstrafik och bussteknik / SV: Lund med omnejd
Senaste inlägg av IdaL - 26 juni 2026, 13:13:16 PM
Citat från: Buss_Lund skrivet 26 juni 2026, 10:54:14 AMÄven jag har sett linje 5 de är fler och fler åker linje 5 de har ökat mycket. Kanske linje 5 borde utöka turen avgå under rusningstid tex öka till 7,5 från 12 minuter säkert de finns plan i framtiden tex linje 4 får ledbussar så de blev över korta bussar kan övergå till linje 5an.

Linje 5 har återfått sin 10-min i peak, men dess peak är mellan 13-17. Annars kör den 12-min från morgon till kl. 13. Lite unikt, men det beror på resandet till och från Gastelyckan.

Kul nog så har linje 4 fått ett mindre utbud efter att Keolis tog över. Visst hade Vy också problem med bunching på linje 4, men då körde man i alla fall 6-minuterstrafik på ett lägre resandeunderlag.
#19
Busstrafik och bussteknik / SV: Lund med omnejd
Senaste inlägg av IdaL - 26 juni 2026, 13:07:34 PM
Citat från: Erobran skrivet 26 juni 2026, 08:14:45 AMMen hur ska man hantera det faktum att Lunds stad är TRÖTT på Skånetrafiken och vill ta Skånetrafiken ifrån ansvaret för stadens busstrafik?

Jovisst stämmer det att Lunds stadstrafik påverkas ganska mycket av kommuner och dess vilja att investera. Jämför hur lite realtid och nya väderskydd det är i Lund jämfört med mindre städer i Skåne där nästan alla hållplatser har fysisk realtidsinfo. Lunds politiker har en hel del att tycka om busstrafiken. Det mest radikala på sistone är minibussar in till stadskärnan. 2023 publicerade ett större konsultbolag en utredning där man föreslog att i princip dra in hela linjenätet i Lund, och man undersökte även möjligheten att ha en bussfri stadskärna. Nu tror jag inte att det riktigt blir av dock, eftersom det handlar om stora investeringar och relativt liten nytta jämfört med idag.

Angående nya linjer i Lund är det lite oklart just nu hur det blir. År 2014 gjorde Tyréns en utvecklingsstudie av Lunds stadstrafik, och där talas det om att en linje, förmodligen linje 6, skulle dras om och ut från stadskärnan så att den går Lund C - Trollebergsvägen - Lyckebacken - Klostergårdens station och sen eventuellt vidare mot St Lars. Kommunen har till och med byggt en busspassage under järnvägen söder om Kgå st. Hur det blir får vi se. Det beror på hur snabbt man kan utveckla Lyckebacken.



Gällande stadsbuss till Hjärup så är det faktiskt något som tagits upp av Staffanstorps kommun. Kommunen har stora planer på att exploatera för nya bostäder på flera ställen söder om Höje å. Ett sådant ställe är Flackarp direkt söder om St Lars. I samband med att Lunds kommun även planerar för cirka 600 bostäder på Sankt Lars kommer alla turer på linje 6 sluta där när man bedömer att underlaget finns. Kanske får vi sedan se att linje 6 även angör Flackarp. Dessa är de större förändringarna i södra Lund på sikt, men inget är självklart förrän kommunerna och utvecklarna faktiskt sätter spaden i marken. Angående gamla linje 9 finns det inga planer på fler busslinjer för Nilstorp.


Angående Solbjer och 166 så är utrymmet vid busshållplatsen samt bussgatan längst Östra Torns utkant ett spårreservat med utrymme för växel respektive spår mot Dalby. Detta är en kvarleva sedan Lunds kommun hade storslagna planer på att bygga en stor ny stadsdel öster om Linero. Det är därför det fortfarande ser lite temporärt ut vid linje 6 ändhållplats på Ringhornegränden.

168 kommer nog att vara fortsatt kopplad till Harlösa och kommer inte att dras längst Odarslövsvägen som tänkt ca 10 år sedan. Men vi kanske får se något annat där, beroende på belastningen på Spårvägen i framtiden.
#20
Busstrafik och bussteknik / SV: Malmös nya linjenät (Samt ...
Senaste inlägg av Buss_Lund - 26 juni 2026, 12:43:20 PM
Citat från: Anders.o93 skrivet 26 juni 2026, 11:16:46 AMNya depån i hamnen kommer att börja användas i mars 2027, 99 bussar av varierade modeller kommer placeras där.

Nya depån i Lockarp kommer att börja användas i juni 2027, 177 bussar av varierade modeller kommer placeras där.

Mölledalsdepån kommer att tas över av regiontrafiken Malmö/Lund som Nobina tar över ansvaret för. På Mölledal kommer även 10 gasbussar för stadstrafiken placeras.

En del linjer kommer utgå från Hamnen och en del från Lockarp, men de flesta linjer kommer utgå från båda depåer.

Hur kommer det sig att Mölledalsdepån ska tas över av regionbusstrafik? Trodde att alla ska står i vinkeln och hörde att mölledalsdpeån ska rivas om några år och bygga nya bostäder.

Men kul att mölledalsdepå bli kvar och de blir comeback för regiontrafik står i mölledalsdepå så vad ska hända med vinkeln depå efter alla stadsbussar lämna ?