Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Walter skrivet 21 november 2020, 22:45:37 PM

Titel: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Walter skrivet 21 november 2020, 22:45:37 PM
Ser på SBH att de nya busarna till Sörmland har femställiga inv nr hos Transdev. Ska alla få det som t.ex att olika länder inom koncernen har olika prefix? Fast så funkar det inte att ha olika serier för olika bussturer. 10xxx och 11xxx.

Knappast som att man har behov av det m h t antal bussar i Sverige. Och inte över hundra bussar i Sörmland heller.

Hur blir det i Göteborg? Fyra eller fem siffror?
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Gano skrivet 21 november 2020, 22:48:47 PM
I Göteborg kommer Volvo-elbussarna ha nummer i 82xx, CapaCity-bussarna 85xx, men MAN A44:orna till expresserna kommer ha 18xxx. Märkligt att både ha fyr och femsiffrigt.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Bussemil skrivet 21 november 2020, 22:50:00 PM
Utifrån de bilder jag hittills sett så är de en del som får fyr siffriga nummer medans andra får fem.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Taunusch skrivet 21 november 2020, 23:32:52 PM
Skulle det kunna vara så att det har en koppling till att Sörmlandstrafiken går över till Rakel?
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 november 2020, 23:49:06 PM
Företaget opch dess föregångare i ett nötskal, nya nummerserier stup i ett. Tacka vet jag Nobina med löpande nummer..
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Walter skrivet 22 november 2020, 10:34:46 AM
Skulle det kunna vara så att det har en koppling till att Sörmlandstrafiken går över till Rakel?

Det är väl fler huvudmän som använder Rakel där radionumret inte ställs ut på bussen? I sprallig borde Nobina döpa om alla sina bussar i Sörmland.

Och om det stämmer för de nya bussarna i Göteborg att en del får fyra medan andra fem siffror bör det inte vara förklaringen.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Larmal skrivet 22 november 2020, 13:08:39 PM
Bara för att vara tydlig. Bussbolag kan inte ansluta sig till RAKEL. RAKEL är samhällssystemet för radiokommunikation, företrädesvis blåljus, och betyder Radiokommunikation för effektiv ledning.
RAKEL är ett TETRAsystem, vilket är en standard ungefär som mobiltelefoni. Bussbolagen liksom många andra aktörer har TETRA i oftast egna system. https://www.msb.se/sv/verktyg--tjanster/rakel/ansluta-till-rakel/vilka-kan-ansluta-till-rakel/
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: B10M skrivet 22 november 2020, 20:43:47 PM
Företaget opch dess föregångare i ett nötskal, nya nummerserier stup i ett. Tacka vet jag Nobina med löpande nummer..
Nobinas nummer är ju bara en enda röra, omöjliga att lära sig utantill. Nej, tacka vet jag Transdev och Keolis. Säger någon ett nummer så vet man direkt vad det är för busstyp.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Nico skrivet 23 november 2020, 07:39:40 AM
Bara för att vara tydlig. Bussbolag kan inte ansluta sig till RAKEL. RAKEL är samhällssystemet för radiokommunikation, företrädesvis blåljus, och betyder Radiokommunikation för effektiv ledning.
RAKEL är ett TETRAsystem, vilket är en standard ungefär som mobiltelefoni. Bussbolagen liksom många andra aktörer har TETRA i oftast egna system. https://www.msb.se/sv/verktyg--tjanster/rakel/ansluta-till-rakel/vilka-kan-ansluta-till-rakel/

Tror du fått detta lite om bakfoten. Även om Rakel (som i sig helt korrekt är ett Tetra-system liksom även SL-trafikradio och en del andra system) primärt är avsett för polis, räddningstjänst mm. så har det redan funnits trafikbolag/trafikhuvudmän som oxå har använt sig av Rakel i första generationen. När Rakel successivt planeras att bytas ut så kommer sannolikt fler aktörer inom kollektivtrafik att ansluta sig. Se t.ex. följande sida hos MSB: https://rib.msb.se/filer/pdf/27354.pdf
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: virtual1 skrivet 23 november 2020, 08:52:16 AM
Nobinas nummer är ju bara en enda röra, omöjliga att lära sig utantill. Nej, tacka vet jag Transdev och Keolis. Säger någon ett nummer så vet man direkt vad det är för busstyp.

Som 04xx, 23xx, 80xx eller 81xx Transdev menar du? ;-) - inte alls röror... - sen är väl Nobinas betydligt enklare - löpande nummerserie för a) nya bussar b) importer eller c) övertagna bussar
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: S Svensson skrivet 24 november 2020, 11:27:55 AM
Ursäkta min fråga. Men det verkar vara enbart i Eskilstuna och då verkar nr sättningen" kollidera" xy015 och xx015. Är detta något som det "bara" råkade bli eller något som är genomtänkt ?
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Taunusch skrivet 24 november 2020, 16:40:24 PM
Det verkar som att 10xxx är normalbussar, 11xxx ledbussar och 12xxx landsortsbussar i Eskilstuna.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Walter skrivet 25 november 2020, 10:43:52 AM
Ursäkta min fråga. Men det verkar vara enbart i Eskilstuna och då verkar nr sättningen" kollidera" xy015 och xx015. Är detta något som det "bara" råkade bli eller något som är genomtänkt ?

Även en del nya i Göteborg enligt uppgift. Vad du menar med kollidera förstår jag inte, det finns inte två individer med samma nummer. 10115 och 11115 kolliderar inte mer än ex vis 4015 och 4115.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: S Svensson skrivet 25 november 2020, 21:02:56 PM
Även en del nya i Göteborg enligt uppgift. Vad du menar med kollidera förstår jag inte, det finns inte två individer med samma nummer. 10115 och 11115 kolliderar inte mer än ex vis 4015 och 4115.

Du föstår säkert precis. Det är problem med  nummersättning om de sista siffrorna är lika. Detta skapar otydlighet. Orsak är att några (men ej alla) tittar på de tre sista siffrorna.
Sedan kanske det är svårt ta detta till sig. Detta kan vara svårt att förstå. Jag har viss erfarenhet i från t ex detaljnummer på artiklar. Sedan vet jag att på en ort så blandade man ihop fordon pga att sista siffrorna var lika. Okey- för de personer som sysslar med olika nummersättning är det inte problem. Men det var inte dessa jag menade.
Du får gärna rapportera in nya bussar här. Både fyr och femställiga !
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Walter skrivet 25 november 2020, 21:22:50 PM
Då förstår jag vad du syftar på men detta är ju ett problem oavsett bransch om man inte är uppmärksamm. Nu verkar det som att de olla serierna i Eskilstuna är olika busstyper så förhoppningsvis vet föraren vad för buss som ska tas ut.

Bussarna finns på SBH
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 10 december 2020, 20:43:56 PM
Idag såg jag Transdev 7110 (YDF986) i Göteborg märkt med nytt nummer 92343. Ytterligare en hade fått ett liknande nummer men den sågs bara på avstånd. Dessa nummer ligger ju i samma serie som de bussar i Borås som Västtrafik tog över från Borås Lokaltrafik och som Nobina sedan disponerar. Den med högst nummer fick 92332. Om 7100 får nummer 92333 så stämmer det att 7110 ska ha 92343. Om det nu finns något samband...
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Walter skrivet 10 december 2020, 21:56:15 PM
Var inte de radionummer mer än inv nr?
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: rasmus.03 skrivet 11 december 2020, 12:37:11 PM
Nej.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: rasmus.03 skrivet 11 december 2020, 21:21:52 PM
Grejen är att 4siffriga serien tog slut.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 december 2020, 21:42:35 PM
Ja det är ju inte undra på när man måste påbörja nya serier stup i ett...
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Walter skrivet 12 december 2020, 13:52:46 PM
Grejen är att 4siffriga serien tog slut.

Det är ju inte möjligt överhuvudtaget. Så många bussar har inte Transdev 
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: PauPut skrivet 12 december 2020, 20:09:02 PM
Idag såg jag Transdev 7110 (YDF986) i Göteborg märkt med nytt nummer 92343. Ytterligare en hade fått ett liknande nummer men den sågs bara på avstånd. Dessa nummer ligger ju i samma serie som de bussar i Borås som Västtrafik tog över från Borås Lokaltrafik och som Nobina sedan disponerar. Den med högst nummer fick 92332. Om 7100 får nummer 92333 så stämmer det att 7110 ska ha 92343. Om det nu finns något samband...

Det stämmer som du säger, som jag förstått så har Västtrafik tagit över ansvaret för dom bussarna
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Knallhatt skrivet 12 december 2020, 21:47:20 PM
Av de 29 st Volvo hybridledbussar som finns hos Transdev i Göteborg så är 5 st Transdevs egna och 24 st är Västtrafiks. Dessa var villkorade i anbudet. Transdevs egna behåller sina inventarienummer medans de som är Västtrafiks byter nummer.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Walter skrivet 12 december 2020, 22:31:48 PM
Och Transdev använder Västtrafiks nummer?
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Knallhatt skrivet 12 december 2020, 23:40:36 PM
Västtrafik byter nummer på sina bussar (som Transdev använder i trafik på linje 50).
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: virtual1 skrivet 13 december 2020, 14:29:54 PM
Grejen är att 4siffriga serien tog slut.

Det kan omöjligt stämma, 1400, 1500 och 1600, samt 2600, 3400, 3800, 4200, 4300 etc etc har inte använts på åratal, 74xx-79xx har alltid varit obedatta t.ex.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: janjoh skrivet 13 december 2020, 14:46:02 PM
Transdev 7130-7134 har kvar sina nummer. De skiljer sig lite mot de andra 7900 med lite annan utrustning och interiör. De går i trafik på linje 50.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 14 december 2020, 13:44:57 PM
Det kan omöjligt stämma, 1400, 1500 och 1600, samt 2600, 3400, 3800, 4200, 4300 etc etc har inte använts på åratal, 74xx-79xx har alltid varit obedatta t.ex.

Ja, man behöver inte ens visa exempel. Transdev har väl inte ens 2000 bussar så 9999 nummer torde vara fullt tillräckligt.
Vad jag undrar är om 86xx-88xx används?
Annars skulle ju faktiskt de femsiffriga bussarna i Göteborg/Partille/Mölndal passa in där om man bara strök första ettan!
(186xx = Volvo 2-axlade HVO
187xx = Volvo boggi HVO
188xx = MAN boggi biogas, express)

//Jonas
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 14 december 2020, 16:55:28 PM
Transdev 7130-7134 har kvar sina nummer. De skiljer sig lite mot de andra 7900 med lite annan utrustning och interiör. De går i trafik på linje 50.

De har dessutom nya Metrobussmarkeringar i ljusgrönt (Metrobuss är det som hittills kallats stombuss), men det är ju bara en kosmetisk skillnad.
//Jonas
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: virtual1 skrivet 14 december 2020, 16:57:30 PM
Västtrafik byter nummer på sina bussar (som Transdev använder i trafik på linje 50).

Så 93XXX-numrena har inte med Transdev att göra alls då?
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: rasmus.03 skrivet 15 december 2020, 16:14:10 PM
Nepp
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Tanum97 skrivet 16 december 2020, 17:48:43 PM
Transdev 7130-7134 har kvar sina nummer. De skiljer sig lite mot de andra 7900 med lite annan utrustning och interiör. De går i trafik på linje 50.

De metrobusslackade hybridledbussarna är ämnade för linje 16.
Titel: SV: Femställiga inv nr hos Transdev
Skrivet av: Knallhatt skrivet 16 december 2020, 19:33:16 PM
Nej, till linje 50.
Linje 16 skall ha 21-meters Mercedes-Benz CapaCity.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.