Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Oskar A skrivet 25 september 2019, 20:37:04 PM

Titel: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Oskar A skrivet 25 september 2019, 20:37:04 PM
(http://oskara.se/Nobina_0077_190925.jpg)
(http://oskara.se/Nobina_3219_190925.jpg)
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: AO skrivet 25 september 2019, 21:50:14 PM
Alltid kul att se SL-rött i Uppsala :)
Hur är det med resenärer på linje 677? Skulle det egentligen räcka att trafikera linjen med boggivagnar istället för ledvagnar? Nu är det ju inte så stor skillnad på just en B9S och en boggivagn i kapacitet när det gäller sittande iofs.
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 september 2019, 21:59:55 PM
Jag har hittills inte lyckats se röda 677:or i Uppsala.
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 26 september 2019, 09:47:17 AM
Tack för dina trevliga bilder Oskar!
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 september 2019, 11:17:35 AM
Alltid kul att se SL-rött i Uppsala :)
Hur är det med resenärer på linje 677? Skulle det egentligen räcka att trafikera linjen med boggivagnar istället för ledvagnar? Nu är det ju inte så stor skillnad på just en B9S och en boggivagn i kapacitet när det gäller sittande iofs.

51-53 sittande i en boggivagn, mot 55 i en B9S. Det går helt klart att köra enbart boggi på 677. Under Keolis sista år körde man fler och fler blåa boggivagnar på linjen, och det kändes som att man sakta höll på att ersätta ledvagnarna. Därefter införde Nobina lite oväntat 100% B9S igen. Oklart varför. Kanske enbart tradition? Något krav på ledvagnar finns mig veterligen inte från SL. Dessutom är 677 väldigt sällan fullsatt med stående, vilket boggivagnslinjen 639 däremot är betydligt oftare, trots tätare avgångar.

Det är väl det gamla vanliga, att det egentligen inte fanns nåt egentligt skäl att göra 677 blå, då den än idag, 11 år senare, fortfarande inte uppfyller SL:s egna krav på att vara en stomlinje.
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 26 september 2019, 12:54:13 PM
Vad har bussens färg för betydelse i sammanhanget? Boggi eller ledbuss, räcker det med en boggi så finns det väl ingen anledning att dra runt med en ledbuss. Behovet kan ju förstås variera olika tider på dygnet och veckodagar, går det inte att variera vad man sätter ut?
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Marcus L skrivet 26 september 2019, 13:57:16 PM
Alltid kul att se SL-rött i Uppsala :)
Hur är det med resenärer på linje 677? Skulle det egentligen räcka att trafikera linjen med boggivagnar istället för ledvagnar? Nu är det ju inte så stor skillnad på just en B9S och en boggivagn i kapacitet när det gäller sittande iofs.

Det kan du ju dock få se varje dag (eller natt om man ska vara petig) på linje 593  :D
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 september 2019, 16:11:01 PM
Vad har bussens färg för betydelse i sammanhanget? Boggi eller ledbuss, räcker det med en boggi så finns det väl ingen anledning att dra runt med en ledbuss. Behovet kan ju förstås variera olika tider på dygnet och veckodagar, går det inte att variera vad man sätter ut?
Eftersom 677 är en stombusslinje får entreprenören endast använda blåbussar på linjen.
Det som då finns till hands är ett antal B9:or. Situationen är på intet sätt unik i länet, men eftersom Trafikförvaltningen tydligt har kravställt blåbussar på stomlinjerna i länet blir det naturligtvis bara ledbussar som köps in för ändamålet.
Kör man en buss med en annan färg än blå är det att betrakta som en avvikelse från kontraktet mellan Trafikförvaltningen och entreprenören och måste då förklaras och kan i vissa fall även generera viten för entreprenören om det förekommer alltför ofta.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 26 september 2019, 16:25:03 PM
Eftersom 677 är en stombusslinje får entreprenören endast använda blåbussar på linjen.
Det som då finns till hands är ett antal B9:or. Situationen är på intet sätt unik i länet, men eftersom Trafikförvaltningen tydligt har kravställt blåbussar på stomlinjerna i länet blir det naturligtvis bara ledbussar som köps in för ändamålet.
Kör man en buss med en annan färg än blå är det att betrakta som en avvikelse från kontraktet mellan Trafikförvaltningen och entreprenören och måste då förklaras och kan i vissa fall även generera viten för entreprenören om det förekommer alltför ofta.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Så det vi ser på dom bägge bilderna här ovan är alltså att betrakta som en avvikelse från kontraktet som kan generera till vite.
Boggi eller ledbuss då, är det valfritt för utövaren? Det kanske t.o.m. är ok med en normalbuss vid tider när det är lite resenärer?
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 september 2019, 16:36:27 PM
Det brukar inte alltid, men oftast vara krav på ledbuss.
Naturligtvis kan passagerarunderlaget variera under dygnet, men eftersom bussen måste vara blå och inte får användas på andra linjer än de som kräver blåbuss måste entreprenörerna i så fall köpa in normal- eller boggibussar i blå färg som inte kan användas i rusningstid pga för låg kapacitet.
Därav följer att det blir ledbuss dygnet runt på stomlinjerna oavsett hur många som faktiskt åker med bussarna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 september 2019, 16:46:25 PM
Det finns inga viten för rött på 677. Detta enligt överenskommelse, då inga krav på reservblåbussar till 677 finns. På samma vis är blåa fordon tillåtna på röda linjerna 651 och 696, då flera avgångar på dessa linjer ligger på samma omlopp som 676.

Däremot ska blått normalt inte förekomma på 639 och övriga röda linjer, om det inte föreligger extrema situationer som akuta haverier eller extremt väder, där en avgång riskerar att bli helt inställd pga rödbussbrist. Då är det givetvis tillåtet att sätta in en ledig blå i närheten, istället för att ställa in, men bussen ska givetvis bytas ut till en röd så snart det är möjligt.
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 26 september 2019, 17:00:46 PM
Tack bägge två för info, ibland är det alltså krav på ledbuss och alltid på blå buss gällande linje 677. Ja det är väl att krångla till det mer än nödvändigt, krav som resulterar i en hel del onödigt jobb och extra kostnader kan jag tänka mej.
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 september 2019, 17:23:21 PM
Jag tycker inte att "krav" är rätt ordval för blått på 677. Givetvis ska trafikutövaren använda sina blå ledvagnar så gott det går, men eftersom viten för rött på 677 inte finns, kan man inte riktigt kalla det för krav.
Avtalet säger snarare att det är fullt tillåtet att ta blå ledvagnar från 677 till 676, om en dubbeldäckare saknas där, och då ersätta den saknade bussen med en röd på 677.

Norrtäljeavtalet är nog snarare rätt lätt sköta med utsättning av bussar, jämfört med många andra områden.
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: zjbus skrivet 26 september 2019, 17:30:21 PM
Jag tycker inte att "krav" är rätt ordval för blått på 677. Givetvis ska trafikutövaren använda sina blå ledvagnar så gott det går, men eftersom viten för rött på 677 inte finns, kan man inte riktigt kalla det för krav.
Avtalet säger snarare att det är fullt tillåtet att ta blå ledvagnar från 677 till 676, om en dubbeldäckare saknas där, och då ersätta den saknade bussen med en röd på 677.

Norrtäljeavtalet är nog snarare rätt lätt sköta med utsättning av bussar, jämfört med många andra områden.
Då ändrar jag till önskemål beträffande färg på bussen.
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Jan skrivet 26 september 2019, 17:41:01 PM
Kan någon på forumet tala om vilken skillnad det är mellan än röd och blå SL ledvagn, mer än 2 olika färger?
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 september 2019, 18:51:30 PM
Kan någon på forumet tala om vilken skillnad det är mellan än röd och blå SL ledvagn, mer än 2 olika färger?

Vanligtvis är det lite högre utrustningsnivå på de blå, men långt ifrån överallt. På 639 är det t.ex fällbara ryggstöd på de röda bussarna, vilket de blå på 677 saknar. Därutöver har bägge typerna läslampor, gardiner, usb-uttag för laddning samt wifi ombord. Medan fordonen på många andra blå linjer i princip är vanliga stadsbussar.

Den blå färgen är egentligen mestadels till för att resenärerna tydligt ska kunna skilja stomlinjerna från den vanliga röda trafiken. Varför detta nu är så viktigt egentligen. Det är ju knappast något som resenärerna efterfrågat.
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 september 2019, 19:10:55 PM
Vanligtvis är det lite högre utrustningsnivå på de blå, men långt ifrån överallt. På 639 är det t.ex fällbara ryggstöd på de röda bussarna, vilket de blå på 677 saknar. Därutöver har bägge typerna läslampor, gardiner, usb-uttag för laddning samt wifi ombord. Medan fordonen på många andra blå linjer i princip är vanliga stadsbussar.

Den blå färgen är egentligen mestadels till för att resenärerna tydligt ska kunna skilja stomlinjerna från den vanliga röda trafiken. Varför detta nu är så viktigt egentligen. Det är ju knappast något som resenärerna efterfrågat.
Det är vedertaget att stomlinjer skall profileras så att resenärerna lätt kan se att det inte är en vanlig busslinje.
Däremot har det blivit lite knepigt i Stockholm där alla vill ha nära till bussen när de skall åka, men helst inte annars.
Detta har gjort att dagens stomlinjer inte skiljer sig så mycket mot övriga linjer som tanken nog var från början.
I City var tanken att bussarna skulle gå i egna körfält på i princip alla gator där det drogs en stomlinje och alla trafiksignaler skulle prioritera bussarna i korsningar så bussarna inte skulle bli stående.
För att få upp snitthastigheten skulle ett antal hållplatser hoppas över eller tas bort helt.
Inspirationen kom från BRT-system i andra storstäder i världen.
Sedan lade sig verkligheten i planeringen och det blev ett slags "BRT-lite" med prio i de flesta korsningarna, men inte alltid egna körfält.
Efter några år kläcktes idén om att introducera stomlinjer även i förorterna.
Där var dock tanken att linjerna främst skulle förbinda olika spårsystem med varandra och på så sätt skapa nya tvärförbindelser.
Dessa linjer har idag oftast linjenummer i 17X-serien.
Sedan kom någon på att man kunde göra stomlinjer även av vissa pendlarlinjer, hur tankegångarna gick i de fallen vet jag dock inte.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: buskörare skrivet 28 september 2019, 11:43:33 AM
Kan någon på forumet tala om vilken skillnad det är mellan än röd och blå SL ledvagn, mer än 2 olika färger?

Inga alls längre.
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 28 september 2019, 11:46:37 AM
Inga alls längre.

Som sagt beror det på hur avtalen ser ut. Alla blå bussar i Norrtälje trafikområde har wifi och usb-uttag för laddning. Men detta har även de röda bussarna som är mer eller mindre öronmärkta för röda 639 (och bara dessa röda bussar), så gränserna är inte helt logiska.
Titel: SV: Två x rött på blått (Bilder)
Skrivet av: Oskar A skrivet 29 september 2019, 10:21:51 AM
Tack för dina trevliga bilder Oskar!

Tack