Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Harald Nordius skrivet 29 juli 2019, 20:58:33 PM

Titel: Det går om man vill ...
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 29 juli 2019, 20:58:33 PM
... att ta med cyklar på långfärdsbussar. Valdresekspressen vid Fagernes skysstasjon den 19 juli.

(https://harald.nordius.se/bilder/Valdresekspressen.jpg)
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: tosiaba skrivet 30 juli 2019, 08:39:12 AM
Även flixbus använder den typen av hållare.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190730/533a8f3484ac50c271af9dbecc799eb1.jpg)
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 juli 2019, 14:08:03 PM
Bedriver bägge dessa bolag trafik i Sverige? Om inte, hur transporteras en cykel till deras destinationer?
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: tosiaba skrivet 30 juli 2019, 14:11:16 PM
Bedriver bägge dessa bolag trafik i Sverige? Om inte, hur transporteras en cykel till deras destinationer?
Ja flixbus kör i Sverige, men med underentreprenörer.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juli 2019, 19:54:24 PM
det bästa sättet att transportera en cykel är genom att sätta sig på sadeln och trampa

Vi har haft cykelhållare på linjebussar, långfärdsbussar, bilar samt förvaring inne i tågvagnar i väldigt många decennier i Sverige. Det är inget nytt och främmande att ta med sig cyklar på kortare och längre resor.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 juli 2019, 23:51:32 PM
Historiskt har du säkert rätt.
Dock tycks det ha blivit knepigare att ta med cykeln på bussar och tåg med åren, SJ lär knappast låta dig ta med cykeln på ett tåg till Göteborg eller Malmö då det inte finns några lämpliga förvaringsutrymmen i de moderna tågen och vartefter det köps nya tåg verkar möjligheten för långväga cykeltransporter minska ytterligare.
Jag tror iofs att Snälltåget kanske kan ta med cyklar på sina tåg mellan Stockholm och Malmö då de fortfarande kör med loktåg.
Upplägget med cykelhållare som visas på bilderna är nog inte heller så vanliga, åtminstone inte i den kommersiella inrikestrafiken i Sverige då jag aldrig sett denna lösning på någon långfärdsbuss på Cityterminalen i Stockholm trots många besök vid olika tidpunkter. Jag håller därför nog med om att det är smidigare och i många fall enklast att lasta cykeln på bilen som många ändå använder för att komma till sitt resmål. Det finns däremot flera mer eller mindre lyckade varianter på cykellösningar för något kortare sträckor i den upphandlade trafiken.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Fredde skrivet 31 juli 2019, 08:58:05 AM
De enda jag har sett ha hållare bakpå vid Cityterminalen är Flixbuss tyskregistrerade dubbeldäckade Setror.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Ersa skrivet 31 juli 2019, 11:37:22 AM
Därmed fallerar hela idén

Vad är det som fallerar? Flixbus verkar ha väl inövade rutiner angående hur de hanterar cykeltransporter, och det finns utförlig information om vad som gäller i deras app.
Ibland är det positivt med att utländska bolag kommer in med verksamhet här i landet, och då menar jag mest olika nytänkande idéer som vi svenskar inte verkar kunna komma på eller ta till oss på egen hand. Förrän konkurrensen tvingar oss att ta efter.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: zjbus skrivet 31 juli 2019, 12:57:11 PM
Vad är det som fallerar? Flixbus verkar ha väl inövade rutiner angående hur de hanterar cykeltransporter, och det finns utförlig information om vad som gäller i deras app.
Ibland är det positivt med att utländska bolag kommer in med verksamhet här i landet, och då menar jag mest olika nytänkande idéer som vi svenskar inte verkar kunna komma på eller ta till oss på egen hand. Förrän konkurrensen tvingar oss att ta efter.
Att åka på inrikes semesterresor med buss. Googlar man på Flixbus så får man veta att deras huvudkontor ligger i Munchen, Tyskland och vill man komma i kontakt med kundtjänst så blir man hänvisad till ett tyskt telefonnummer 00 49 30 300137300. Långt ifrån alla har erforderliga språkkunskaper och skulle tro att dom allra flesta föredrar att kontakta svenska företag för nödvändig info, bokningar etc. Tror inte att det finns många som har tillgång till bil under semestern och har tänkt sig att ta med cykel till stugor, campingplatser eller vart det nu kan vara ens funderar på att åka buss. 
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Leyland skrivet 31 juli 2019, 13:44:35 PM
Att åka på inrikes semesterresor med buss. Googlar man på Flixbus så får man veta att deras huvudkontor ligger i Munchen, Tyskland och vill man komma i kontakt med kundtjänst så blir man hänvisad till ett tyskt telefonnummer 00 49 30 300137300. Långt ifrån alla har erforderliga språkkunskaper och skulle tro att dom allra flesta föredrar att kontakta svenska företag för nödvändig info, bokningar etc. Tror inte att det finns många som har tillgång till bil under semestern och har tänkt sig att ta med cykel till stugor, campingplatser eller vart det nu kan vara ens funderar på att åka buss.

Fallerar inte jämfört med att det inte finns någon transporttjänst, vare sig marknadsprivat eller samhällsfinansierad, som möter allas behov och förväntan vid var tidpunkt. Det är högst frivilligt att använda sig av Flixbus.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Ersa skrivet 31 juli 2019, 17:32:59 PM
Att åka på inrikes semesterresor med buss. Googlar man på Flixbus så får man veta att deras huvudkontor ligger i Munchen, Tyskland och vill man komma i kontakt med kundtjänst så blir man hänvisad till ett tyskt telefonnummer 00 49 30 300137300. Långt ifrån alla har erforderliga språkkunskaper och skulle tro att dom allra flesta föredrar att kontakta svenska företag för nödvändig info, bokningar etc. Tror inte att det finns många som har tillgång till bil under semestern och har tänkt sig att ta med cykel till stugor, campingplatser eller vart det nu kan vara ens funderar på att åka buss.

Det går alldeles utmärkt att vända sig till deras svenskspråkiga kundtjänst via deras app med alla slags frågor, på den information man inte kan hitta i samma app. Utöver detta finns de på sex stycken olika sociala medier, om man istället vill kontakta dem där.

"Det går om man vill" var en bra rubrik på tråden, tycker jag.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: zjbus skrivet 31 juli 2019, 17:56:12 PM
Det går alldeles utmärkt att vända sig till deras svenskspråkiga kundtjänst via deras app med alla slags frågor, på den information man inte kan hitta i samma app. Utöver detta finns de på sex stycken olika sociala medier, om man istället vill kontakta dem där.

"Det går om man vill" var en bra rubrik på tråden, tycker jag.
Du förutsätter att alla har smartphone och appar sant tycker att nätet är bästa sättet att kommunicera på. Det finns väldigt många i synnerhet i äldre generationer som varken kan eller vill informera sig på det viset, människor som föredrar telefoner och naturligtvis att prata med svensk personal. Så det spelar ingen roll hur många olika sociala medier som finns, begränsar man sin tillgänglighet dit så kan man aldrig nå alla presumtiva kunder.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 31 juli 2019, 17:58:23 PM
Du förutsätter att alla har smartphone och appar sant tycker att nätet är bästa sättet att kommunicera på. Det finns väldigt många i synnerhet i äldre generationer som varken kan eller vill informera sig på det viset, människor som föredrar telefoner och naturligtvis att prata med svensk personal. Så det spelar ingen roll hur många olika sociala medier som finns, begränsar man sin tillgänglighet dit så kan man aldrig nå alla presumtiva kunder.
En"vanlig"(uppkopplad)hemmadator fungerar alldeles utmärkt ;)/Ulf
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Leyland skrivet 31 juli 2019, 18:47:04 PM
Du förutsätter att alla har smartphone och appar sant tycker att nätet är bästa sättet att kommunicera på. Det finns väldigt många i synnerhet i äldre generationer som varken kan eller vill informera sig på det viset, människor som föredrar telefoner och naturligtvis att prata med svensk personal. Så det spelar ingen roll hur många olika sociala medier som finns, begränsar man sin tillgänglighet dit så kan man aldrig nå alla presumtiva kunder.

Man får som marknadsaktör välja - vad ger (störst) avkastning på insatt kapital. Analysen ger ofta vid handen att man kommer inte kunna nå alla, vare sig de är presumtiva kunder eller inte presumtiva kunder .

Slutsatsen blir att alla är inte, och kommer inte bli, presumtiva kunder.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: zjbus skrivet 31 juli 2019, 19:10:19 PM
Man får som marknadsaktör välja - vad ger (störst) avkastning på insatt kapital. Analysen ger ofta vid handen att man kommer inte kunna nå alla, vare sig de är presumtiva kunder eller inte presumtiva kunder .

Slutsatsen blir att alla är inte, och kommer inte bli, presumtiva kunder.
Valet är fritt liksom för kunder att välja kända aktörer som gör sig tillgängliga i alla sammanhang.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 31 juli 2019, 20:06:38 PM
Läste du vad jag skrev efter min första mening?

Du använder ju uppenbart något"tekniskt"när du kommunicerar med oss nu och då kan du
säkerligen använda denna teknikalitet till annat...?/Ulf
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: zjbus skrivet 31 juli 2019, 20:19:28 PM
Du använder ju uppenbart något"tekniskt"när du kommunicerar med oss nu och då kan du
säkerligen använda denna teknikalitet till annat...?/Ulf
Jag gör det ja, men jag kan ju tala för andra än mej själv.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Leyland skrivet 31 juli 2019, 21:02:49 PM
Jag gör det ja, men jag kan ju tala för andra än mej själv.

?
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: zjbus skrivet 31 juli 2019, 21:46:21 PM
?
Jag svarade på Ulf Berlins inlägg, vad var oklart?
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Leyland skrivet 31 juli 2019, 21:48:18 PM
Jag svarade på Ulf Berlins inlägg, vad var oklart?

? - det mesta jämfört med vad tråden handlar om
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Ersa skrivet 31 juli 2019, 22:08:00 PM
Du förutsätter att alla har smartphone och appar sant tycker att nätet är bästa sättet att kommunicera på. Det finns väldigt många i synnerhet i äldre generationer som varken kan eller vill informera sig på det viset, människor som föredrar telefoner och naturligtvis att prata med svensk personal. Så det spelar ingen roll hur många olika sociala medier som finns, begränsar man sin tillgänglighet dit så kan man aldrig nå alla presumtiva kunder.

Man kanske kan anta att den helt kommersiella koncernen Flixbus gjort egna undersökningar, där man kommit fram till att denna äldre generation utan androidenheter, kanske inte är den största kommersiella målgruppen som vill ha med sig cyklar ombord på långfärdsbussarna (vilket ju är det tråden handlar om). Det rör sig ju faktiskt om en helt avreglerad kommersiell marknad, där företagen arbetar på de sätt som fungerar bäst för dem, och deras vanligaste kunder. Har man inget skattefinansierat allmänt vårdansvar, har man heller inga skyldigheter att anpassa sig till de som måste ordna allt enbart via telefonsamtal.
Men givetvis får alla ha vilka åsikter de vill om detta.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: zjbus skrivet 31 juli 2019, 23:05:37 PM
Man kanske kan anta att den helt kommersiella koncernen Flixbus gjort egna undersökningar, där man kommit fram till att denna äldre generation utan androidenheter, kanske inte är den största kommersiella målgruppen som vill ha med sig cyklar ombord på långfärdsbussarna (vilket ju är det tråden handlar om). Det rör sig ju faktiskt om en helt avreglerad kommersiell marknad, där företagen arbetar på de sätt som fungerar bäst för dem, och deras vanligaste kunder. Har man inget skattefinansierat allmänt vårdansvar, har man heller inga skyldigheter att anpassa sig till de som måste ordna allt enbart via telefonsamtal.
Men givetvis får alla ha vilka åsikter de vill om detta.
Då har ju företaget i fråga valt att inte vara tillgänglig för alla vilket man mycket väl kan vara oavsett hur kommersiell man är. Den gamla sanningen att kunden alltid har rätt tycks för en del aktörer ha försvunnit med avregleringen och för en del lycksökare som inte var med på den tiden har den aldrig funnits. Det handlar inte om skyldigheter, det handlar om att kunna bjuda på service vilket ju borde vara en självklarhet i ett serviceyrke.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: zjbus skrivet 31 juli 2019, 23:11:46 PM
? - det mesta jämfört med vad tråden handlar om
Ska vi nu strikt hålla oss till vad tråden ursprungligen handlar om så är det många inlägg i denna tråd som har fått ett annat innehåll, dina inlägg inkluderade.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Leyland skrivet 01 augusti 2019, 00:25:33 AM
Då har ju företaget i fråga valt att inte vara tillgänglig för alla vilket man mycket väl kan vara oavsett hur kommersiell man är. Den gamla sanningen att kunden alltid har rätt tycks för en del aktörer ha försvunnit med avregleringen och för en del lycksökare som inte var med på den tiden har den aldrig funnits. Det handlar inte om skyldigheter, det handlar om att kunna bjuda på service vilket ju borde vara en självklarhet i ett serviceyrke.

Avreglering, lycksökare eller "kunden har alltid rätt" har ju inga inbördes motsättningar - företaget har kanske inte ens övervägt att sälja eller tillhandahålla en förväntad vara eller tjänst.
Titel: SV: Det går om man vill ...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 21 augusti 2019, 23:00:45 PM
Tråden handlade om möjligheten att ta med hojen på långfärdsbuss, håll er till det!