Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Nico skrivet 27 juni 2019, 11:29:42 AM

Titel: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Nico skrivet 27 juni 2019, 11:29:42 AM

Denna tråd har knoppats av från tråden om bildsvep i Jakobsberg. Detta då den handlar om ett helt eget ämne.

Nu är det sommartid vilket innebär att linje 552X ("badbuss") börjar trafikeras.

Har inte järnkoll på detta vad gäller varför mm, men i samband med att Nobina för ett par år sedan gick mot strömmen och införde ringlinjerna 553 H/V och 564 H/V, samt några andra förändringar, så försvann linje 552. Innebär alltså att 552X är en variant på en linje som i sig inte finns.  :P
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 27 juni 2019, 13:02:02 PM
Har inte järnkoll på detta vad gäller varför mm, men i samband med att Nobina för ett par år sedan gick mot strömmen och införde ringlinjerna 553 H/V och 564 H/V, samt några andra förändringar, så försvann linje 552. Innebär alltså att 552X är en variant på en linje som i sig inte finns.  :P


Vilket å andra sidan är tur. Något knepigare än att följa 552X genom åren har väl varit svårt. Sista åren gick den ju en helt annan linjesträckning än 552, medan den från början var en logiskt fortsättning från Avstyckningsvägen på gamla 552:an. Därtill då med olika destinationer för om det är sommar eller julafton...

Förut kunde de också vara en effektiv lösning på sommaren, eftersom den ändå hade upptagningsområde till Viksljö och trafiken var glesare på övriga linjer, nu blir den ju en ganska dyr badbusslinje...

Sedan var det väl en ganska dålig lösning att gå över till ringlinjer. Under den här perioden har det ju fungerat med passning åt båda hållen, men med T20 blir det ju bara passning i ena riktningen, eftersom det blir tidsförskjutning på pendeltågen. Det är ingen bra lösning, så länge det bara är kvartstrafik på pendeln utanför högtrafik. Men det är klart - det blev ju mycket effektivare än att köra alla linjerna mellan Jakobsberg och Barkarby.





Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 27 juni 2019, 16:00:16 PM
Grattis till den fångsten 8)

Keolis har det också har jag sett, på de bussar som tillhör Hornsberg.

Tack så mycket!  :)


Trevliga bilder!

Tack så mycket!  :)

Har inte järnkoll på detta vad gäller varför mm, men i samband med att Nobina för ett par år sedan gick mot strömmen och införde ringlinjerna 553 H/V och 564 H/V, samt några andra förändringar, så försvann linje 552. Innebär alltså att 552X är en variant på en linje som i sig inte finns.  :P

Jag tror inte det var så länge sedan man återinförde ringlinjerna och slopade linje 552, kanske för något år sedan.



Vilket å andra sidan är tur. Något knepigare än att följa 552X genom åren har väl varit svårt. Sista åren gick den ju en helt annan linjesträckning än 552, medan den från början var en logiskt fortsättning från Avstyckningsvägen på gamla 552:an. Därtill då med olika destinationer för om det är sommar eller julafton...

Förut kunde de också vara en effektiv lösning på sommaren, eftersom den ändå hade upptagningsområde till Viksljö och trafiken var glesare på övriga linjer, nu blir den ju en ganska dyr badbusslinje...

Sedan var det väl en ganska dålig lösning att gå över till ringlinjer. Under den här perioden har det ju fungerat med passning åt båda hållen, men med T20 blir det ju bara passning i ena riktningen, eftersom det blir tidsförskjutning på pendeltågen. Det är ingen bra lösning, så länge det bara är kvartstrafik på pendeln utanför högtrafik. Men det är klart - det blev ju mycket effektivare än att köra alla linjerna mellan Jakobsberg och Barkarby.

Ja, intressant att man återinförde ringlinjerna kring Viksjö/Jakobsberg. Det fanns säkert en poäng att göra Barkarby stn till en större knutpunkt under åren då fler linjer hade ändhållplats där. Men som du skriver kanske det blir effektivare med ringlinjerna.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 27 juni 2019, 17:36:56 PM


Ja, intressant att man återinförde ringlinjerna kring Viksjö/Jakobsberg. Det fanns säkert en poäng att göra Barkarby stn till en större knutpunkt under åren då fler linjer hade ändhållplats där. Men som du skriver kanske det blir effektivare med ringlinjerna.

Nobinas förklaring har varit ombyggnationen vid Barkarby stn inför tunnelbanebygget. Man lovade att det skulle bli kaos där. Något sådant har vi ju inte sett ännu - men byggstarten har väl också försenats. Å andra sidan är det ju inte så mycket annan trafik i området - så man har nog också velat effektivisera trafiken. Sedan var väl det också ett av de mest utskällda förslagen någonsin när man avskaffade ringlinjerna. Å andra sidan var problemet redan då att få passningarna att fungera bra, vilket nu kommer återupprepas.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Nico skrivet 27 juni 2019, 17:44:09 PM
Så utskällt vet jag inte om det var då folk ändå hade svårt att hålla koll på vilket håll som gick snabbast. Dessa människor klagade dock kanske inte lika mycket och var nöjda när ringlinjerna försvann. Sedan när 553 H/V och 564 H/V uppstod så var det ju en del som drog en del suckar. Överlag har ju ringlinjer plockats bort på de flesta håll. Det är väl även mest Nobina som hållit fast vid dessa. 
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 27 juni 2019, 18:39:45 PM
Så utskällt vet jag inte om det var då folk ändå hade svårt att hålla koll på vilket håll som gick snabbast. Dessa människor klagade dock kanske inte lika mycket och var nöjda när ringlinjerna försvann. Sedan när 553 H/V och 564 H/V uppstod så var det ju en del som drog en del suckar. Överlag har ju ringlinjer plockats bort på de flesta håll. Det är väl även mest Nobina som hållit fast vid dessa.

Menade tvärtom - alltså protesterna när man ”återinförde” 551-553. En orsak till klagomålen då var ju till stor del att 551 först vände vid Viksjö C och att 553 inte fick passning till pendeltåget vid Jakobsberg. På så sätt fick ju själva bebyggelsen kring Viksjö C ganska dåliga förbindelser. Så det var väl ingen höjdarlösning heller direkt.

I stockholmsområdet är det ju ont om ringlinjer. Trenden utanför huvudstaden är väl inte lika tydlig. Vad som var trendigt ett tag var ju att ha tre ringlinjer som kunde dela på ett omlopp i timmestrafik. Så har det ju sett ut i många mindre tätorter och dessa har ju till stor del försvunnit. Å andra sidan tillkom ju linje 1 i Uppsala nyligen.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Nico skrivet 27 juni 2019, 19:26:48 PM
Jovisst är det så att ringlinjerna inte är så många. Det finns ju även för- och nackdelar med dem liksom att det även beror på om det körs både medsols- och motsolsvarv. I det senare fallet vållar ju även detta med H för höger respektive V för vänster visst huvudbry. Fördelarna handlar väl annars om att man kan få till effektiva omlopp, men som sagt så blir det inte alltid så lättbegripligt för resenärerna. Det finns även trygghet- och säkerhetsaspekter då det händer att ringlinjerna lätt blir rullande ungdomsgårdar eller en övernattningsmöjlighet för hemlösa. Tänker då på bl.a. gamla 94:an.

I nuläget så är det (fritt ur minnet) väl förutom 553 H/V och 564 H/V mest nattlinjer som körs som ringlinjer. Tänker då på Keolis 497, Nobinas 590, 797 och 798 samt Arrivas 694. Sedan finns det ju några daglinjer som Arrivas 114 och 115, Transdevs 573N samt Nobinas 631/631X, 645 och 646. Här är det väl då bara just 553 H/V och 564 H/V samt 631/631X som kör både medsols- och motsolsvarv. Har säkert glömt någon/några linjer så den som känner sig hugad... men just Nobina har ju onekligen de flesta ringlinjerna som det verkar.

Närtrafiken (900-linjerna) har sedan även de en del ringlinjer, men dessa ingår ju inte i SL:s ordinarie busstrafik utan sorterar under Färdtjänst så jag räknar inte riktigt med dem. Det finns ju även vanliga linjer som på del av sin linjesträckning kör en inbakad ring, men då det är begränsat så kan man inte se dem som ringlinjer.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 27 juni 2019, 20:15:37 PM
Vi får väl också räkna 544 och 183-185 och 623.
Däremot har ju Stockholm sällan haft ringlinjer av typen 3 i Malmö och 1 i Uppsala, där man kunnat åka runt varv på varv. Är väl som nämnts 94 i princip. Så det problemet har ju sällan funnits.

Däremot passar ju ringlinjer bäst där man kan binda ihop en tätort/stadsdel. Oftast är det ju bättre att binda ihop linjen med någon annan ort. I Stockholm skulle det ju därför fungera bäst kring pendeltågsstationer, men det kräver ju som sagt att det kan bli bra passningar - och det brukar ju då sällan bestå så länge.

Dock kan man ju också notera att detta med att ha ändhållplats ute i ”skogen” också minskat kraftigt och att man nu därför gärna vill ha ändhållplatsen vid annat centrum/station istället.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: homer skrivet 27 juni 2019, 20:32:12 PM
Nacka Värmdö har ett antal ringlinjer

497 som redan nämnts

496, 444, 424H, 424V, 465 samt 402X
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: F.Å skrivet 27 juni 2019, 20:42:47 PM
513 och 522 kan törhända också insorteras i kategorin ringlinje.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 27 juni 2019, 21:00:38 PM
Och man skulle ju kunna räkna in även 556 - men då börjar det ju handla om vad man räknar in. 506 är ju lika mycket en ringlinje som 444 exempelvis, även om den förra inte längre presenteras så i tidtabellen (och egentligen inte 556 heller). Däremot kan väl knappast 636 ses som ringlinje, även om skaftkörningen bara görs i ena riktningen
 
Kan man säga att konstruktionen 622-622X är en ringlinje, även om den får tillägget x i ena riktningen?

619 är förstås också en ringlinje i sådana fall.



Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: david96 skrivet 27 juni 2019, 21:18:34 PM
Samt också vallentunalinjerna 660HV,662,663.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: david96 skrivet 28 juni 2019, 13:58:24 PM
Även 183 som körs på helgerna från & mot Skogskyrkogården.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Nico skrivet 28 juni 2019, 17:59:15 PM
Några linjer till kunde man alltså räkna in. Där ser man att minnet är bra, men kort. Flera av dem har jag ju själv kört, men, men... Sedan, linjer som i huvudsak går från en plats till en annan, men som har en mindre loop i början, slutet eller mitt på sträckningen är inte ringlinjer. Tex går 506 med sin lilla initiala snurr i Ör bort, men 183 kvalar in osv. Linjer som 619 blir väl lite av ett gränsfall, kanske man kunde kalla dem oäkta ringlinjer då de går mellan två olika punkter, men inte samma väg till och från.

En ringlinje ska ju om möjligt alltså ha samma start- som sluthållplats (eller en sluthållplats i direkt närhet till startpunkten). En ringlinje ska med andra ord verkligen köra större delen av sin linjesträckning i just en ringform. En liten knut som tex gamla 520 tidigare hade i Viby räknas alltså inte heller som jag ser det. Inget är dock hugget i sten och jag sitter mest och spånar utifrån resenärsperspektiv. Just att det i många fall nästan blir lite sightseeing (tänker på linjer som tex 114 och 115) med förlängd restid medför att ringlinjer inte heller alltid blir så attraktiva.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2019, 18:54:20 PM
Sedan sträckan Gottröra - Abrahamsby togs bort på 646 sommaren 2015, pga för dålig väg, är alla avgångar på linjen numera att räkna som en linje som går runt i en stor ring.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Sputnik skrivet 28 juni 2019, 22:19:17 PM
I kategorin föreslagna kommande ringlinjer så kan man nämna L583 som föreslås bli ringlinje med betydligt genare sträckning än idag. L579 föreslås då ta över L583s sträckning genom bl.a. cargo-området.

Mvh
/Sputnik
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 28 juni 2019, 22:56:06 PM
I kategorin föreslagna kommande ringlinjer så kan man nämna L583 som föreslås bli ringlinje med betydligt genare sträckning än idag. L579 föreslås då ta över L583s sträckning genom bl.a. cargo-området.

Mvh
/Sputnik

Och det är ju ett mycket märkligt förslag. Just för att man då inte kan ha passning med pendeltågen i båda riktningarna. I Märsta är det ju mycket större del av trafikdygnet 30-minuterstrafik på pendeln. Att man då sparar fem minuter i restid är ju ingen vinst om man får vänta närmare en halvtimme på pendeltåget. Till Arlanda finns ju inte heller en lika tydlig rusningsriktning som i annan kollektivtrafik.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: B10M skrivet 29 juni 2019, 01:32:48 AM
Och det är ju ett mycket märkligt förslag. Just för att man då inte kan ha passning med pendeltågen i båda riktningarna. I Märsta är det ju mycket större del av trafikdygnet 30-minuterstrafik på pendeln. Att man då sparar fem minuter i restid är ju ingen vinst om man får vänta närmare en halvtimme på pendeltåget. Till Arlanda finns ju inte heller en lika tydlig rusningsriktning som i annan kollektivtrafik.
Men det blir billigare för Transdev om de sparar körtid och slipper ståtid vid Arlanda och de vill knappast konkurrera med sina egna flygbussar heller. Jag antar att förslaget kommer därifrån.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 juni 2019, 08:38:13 AM
Men det blir billigare för Transdev om de sparar körtid och slipper ståtid vid Arlanda och de vill knappast konkurrera med sina egna flygbussar heller. Jag antar att förslaget kommer därifrån.

Nu tycker jag förvisso Trafikförvaltningen är naiva som inte inser (eller tycker det gör något) att entreprenörernas vinstintresse inte alltid behöver sammanfalla med den bästa resenärslösningen  -  men jag tror inte heller att Transdevs flygbussar påverkar deras trafiklösningar för det upphandlade kollektivtrafiksområdet. I regel är det ju olika chefer som bestämmer över trafiken och vill att just sin verksamhet ska visa plusresultat. Oavsett är det nog snarare att köpa biljett till Arlanda med pendeln som lockar, än att åka flygbuss från stan, om nu resandet skulle överflyttas åt något håll. Det är ju också 50 % VBP i avtalet. Och det är ju VBP som är feltänkt från början (såvida det inte är en mindre andel som incitament). VBP får ju alltid konsekvensen att det ändå är bättre att dra ner på trafiken och få färre som reser än att utöka eftersom effekten på resandet är minde än skillnaden i produktionskostnad. Det är först i avtal med 30% VBP då det kan vara en lika god idé att utöka trafik som inte är dimensionerande, eftersom intäkterna per kilometer då kan täcka produktionskostnaderna.

Problemet är alltså att en effektivare trafik ger större vinst i sig än vad nedgången i resandtal ger i mindre intäkter på VBP.

Problemet med lösningen är ju just att det blir ringlinje och att passningar med pendeltåg aldrig fungerar i längden, även om det kan göra det när man planerar lösningen. Kanske kan man sträcka ut körtiden till 29 minuter för ett varv utan för lång hålltid vid Arlanda och då kommer det ju fungera rätt bra när det är kvarstrafik i T20. Men nu ville man ju komplettera med 579 som dessutom tar längre tid och den ska väl fortfarande kanske ha något slags passning vid Bålsta etc. I annat fall kan man ju förstås låta den ha passning under lågtrafiken - och kanske har man tänkt då att man inte behöver trafikera med 583 dessa tider. Men i sådana fall måste man ju mångdubbla turtätheten på 579 mellan Arlanda och Märsta under lågtrafikstid.

Grundproblemet med pendeltågstrafiken är ju att man valt att ha kvartstrafik, istället för 10-minuterstrafik som grund, för att man hade en orealistisk idé med snabbtågsupplägg. Detta gör ju att det är svårt att få till några bra effektiva lösningar för busstrafiken, om man samtidigt vill upprätthålla passningskraven. Men det blir ju också i princip nödvändigt att man gör om man som bäst har kvartstrafik.

Men även linjer som går mellan två pendeltågsstationer på samma gren får ju ofta detta problem med passningsmöjligheter.



Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 juni 2019, 11:21:53 AM
Finns väl inga bussar som står och väntar på sena pendeltåg nuförtiden?
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 juni 2019, 11:47:19 AM
Finns väl inga bussar som står och väntar på sena pendeltåg nuförtiden?

Nej, men de ska fortfarande enligt avtalen. I vissa fall ska till och med utföraren beställa fram en taxi. Fast det har nog aldrig hänt.

Med passning är avsåg jag väl här dock snarast att bussen ska komma in/ avgå i anslutning till pendeltåget och inte 25-minuter innan...

Passning i bemärkelsen att vänta in ett försenat tåg fungerar ju annars förstås bara i en riktning.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 29 juni 2019, 14:41:25 PM
Finns väl inga bussar som står och väntar på sena pendeltåg nuförtiden?
Ytterst individuellt...
Vissa kör (endast)enl tiderna på specen,men vissa tittar på förseningsangivelserna på skyltarna vid terminalerna och kan tänka lite själva 8)/Ulf
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Nico skrivet 29 juni 2019, 15:21:58 PM
Enligt avtal (vilket även ska framgå av förarspecen och brukade stå i papperstidtabellerna) vill jag ha det till att sent tåg ska inväntas med fem minuter och i vissa ytterområden med tio minuter. Problemet är att kunskapen om detta blir mindre och mindre på flera håll.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Olle skrivet 30 juni 2019, 08:32:07 AM
653 är också en slags ringlinje, med en avstickare t o r
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 30 juni 2019, 08:34:51 AM
Enligt avtal (vilket även ska framgå av förarspecen och brukade stå i papperstidtabellerna) vill jag ha det till att sent tåg ska inväntas med fem minuter och i vissa ytterområden med tio minuter. Problemet är att kunskapen om detta blir mindre och mindre på flera håll.

Det är väl just 5-minuterspassningen som är lite mer luddigt formulerade i nyare avtal. Å andra sidan finns ju krav på att passningen ska fungera, samt då hårdare krav vid lägre turtäthet. En orsak till det förra är väl också att flertalet bolag lagt tidtabellerna så att bussen avgår först 7-8 minuter efter tågets ankomst. På det sättet klarar man ju i regel fem minuters försening, utan att behöva tänka på saken.

Men däremot är kraven vid gles trafik desto högre. Så här står det exempelvis i E27 (Södertälje/Nykvarn):
"För linjer som ska ha Passning måste anslutning till sista Avgång för dagen (oavsett anslutande trafikslag), samt vid tidpunkter där linjer har lägre Turtäthet än trettio (30) minuter, alltid upprätthållas. Trafikutövaren ska vid dessa tillfällen erbjuda resenärer som inte kommer i tid till den anslutande linjen annan resmöjlighet."

Tyvärr är det ju lite luddigt vad det här med annan resmöjlighet då innebär och inom vilken tidsram. Men det innebär egentligen att ifall det är timmestrafik och pendeln är försenad en kvart, så ska det finnas en anslutande buss - exempelvis flexvagn som möter upp, ifall den ordinarie vagnen då måste avgå innan för att hålla tidtabellen (det är ju ingen idé att bussen blir försenad så att resenärer istället missar tåget åt andra hållet - men i vilket fall ett bättre alternativ enligt tänkesättet ovan). Naturligtvis kan bolagen också boka in en taxi - men det gäller ju att kommunicera detta med resenärerna på ett lämpligt sätt bara...

Men här har ju Trafikförvaltningen tänkt A men inte B. Det vill säga man vill ställa ett förhållandevis starkt krav, men man har ingen plan för hur detta ska kommuniceras. Helt uppenbart kan dock inte resegarantin vara tillämplig här, då inte resenären ska tvingas lägga ut själv för resan.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Peter Rost skrivet 30 juni 2019, 13:12:43 PM
653 är också en slags ringlinje, med en avstickare t o r

Och 654?

//Peter

Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juni 2019, 14:19:52 PM
Och 654?

653 har nog den till ytan största "ringen" av alla ringlinjer i Roslagen, då den täcker upp inte bara hela Lohärad, utan även Länna socken. Kanske största ringen i hela länet? Därefter kommer 646 och 654.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: david96 skrivet 30 juni 2019, 14:45:13 PM
Vad är t o r för nåt?
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juni 2019, 15:19:32 PM
Vad är t o r för nåt?

Tur och retur. I detta fall menas en liten delsträcka där bussen går samma färdväg fram och tillbaka.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 30 juni 2019, 20:00:08 PM
Det är väl just 5-minuterspassningen som är lite mer luddigt formulerade i nyare avtal. Å andra sidan finns ju krav på att passningen ska fungera, samt då hårdare krav vid lägre turtäthet. En orsak till det förra är väl också att flertalet bolag lagt tidtabellerna så att bussen avgår först 7-8 minuter efter tågets ankomst. På det sättet klarar man ju i regel fem minuters försening, utan att behöva tänka på saken.

Men däremot är kraven vid gles trafik desto högre. Så här står det exempelvis i E27 (Södertälje/Nykvarn):
"För linjer som ska ha Passning måste anslutning till sista Avgång för dagen (oavsett anslutande trafikslag), samt vid tidpunkter där linjer har lägre Turtäthet än trettio (30) minuter, alltid upprätthållas. Trafikutövaren ska vid dessa tillfällen erbjuda resenärer som inte kommer i tid till den anslutande linjen annan resmöjlighet."

Tyvärr är det ju lite luddigt vad det här med annan resmöjlighet då innebär och inom vilken tidsram. Men det innebär egentligen att ifall det är timmestrafik och pendeln är försenad en kvart, så ska det finnas en anslutande buss - exempelvis flexvagn som möter upp, ifall den ordinarie vagnen då måste avgå innan för att hålla tidtabellen (det är ju ingen idé att bussen blir försenad så att resenärer istället missar tåget åt andra hållet - men i vilket fall ett bättre alternativ enligt tänkesättet ovan). Naturligtvis kan bolagen också boka in en taxi - men det gäller ju att kommunicera detta med resenärerna på ett lämpligt sätt bara...

Men här har ju Trafikförvaltningen tänkt A men inte B. Det vill säga man vill ställa ett förhållandevis starkt krav, men man har ingen plan för hur detta ska kommuniceras. Helt uppenbart kan dock inte resegarantin vara tillämplig här, då inte resenären ska tvingas lägga ut själv för resan.


Hur förklara detta för strandade resenärer om busschauffören är ovan och Hastus har lagt en tomkörning som inte är i paritet med detta?
Har svårt att tro att en resegarantiansökan inte skulle bli beviljad i dessa fall oavsett.../Ulf
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2019, 21:02:16 PM
Vad har Hastus och tomkörning med att invänta försenad anslutning att göra?

Sedan finns väl fortfarande skrivningen "inväntar försenad anslutning så länge som bussen kan avgå i tid på nästkommande tur eller ankomma i tid till annan anslutning"

När det gäller sista turen för trafikdygnet är det sällan ett problem om det saknas retur där och annars är jag ganska övertygad att man löser det ändå.

Huvudsaken är ju att det kommuniceras att anslutningen är försenad och hur mycket, är anslutningen 20 min försenad vid 30 min trafik finns det ingen anledning att vänta alls utan gränsen bör nog ligga runt 10 minuter (om det inte spricker på returen) vid timmestrafik kan man kanske vänta 15 minuter med samma premisser och därefter ordna ersättande trafik upp till typ 30-40 min försening, sedan blir det att vänta på nästkommande tur
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 30 juni 2019, 21:58:24 PM

Hur förklara detta för strandade resenärer om busschauffören är ovan och Hastus har lagt en tomkörning som inte är i paritet med detta?
Har svårt att tro att en resegarantiansökan inte skulle bli beviljad i dessa fall oavsett.../Ulf

Det viktiga är väl att busschauffören är medveten om detta och att det står i förarspecen i de avtal detta gäller. Just så att kontakt tas med trafikledningen - men egentligen är ju det ovända som bör kunna gälla i dag. Alla tåg och egna bussar är ju synliga och trafikledningen ska ju därmed lätt kunna se om exempelvis ett tåg är så försenat att några av reglerna träder in och då själv kunna ta kontakt med aktuell förare med instruktioner. Om det blir beordrad övertid, eller om man ska hitta någon flexbuss (eller någon ingående som kan ta nästa tur - eller invänta förseningen är ju då något som trafikledningen ska kunna styra. 

Poängen var väl att man inte skulle behöva bekosta resan själv för att senare få ersättning. Det vill säga att man kanske missbrukar lösningen och istället låter resenärerna söka resegaranti och få ordna resan själv. Men naturligtvis agerar väl Trafikförvaltningen ifall man skulle göra det för ofta. 


 



 


Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Nico skrivet 01 juli 2019, 01:04:05 AM
Alla tåg och egna bussar är ju synliga och trafikledningen ska ju därmed lätt kunna se om exempelvis ett tåg är så försenat att några av reglerna träder in och då själv kunna ta kontakt med aktuell förare med instruktioner.

Busstrafikledningarna i SL-land styr i huvudsak när de är medvetna (varskodda) om förseningar etc. så ur den synvinkeln är det inget problem. Normalt inkommer den infon från förare som ser det på de stortavlor som sitter på master eller liknande vid framförallt pendeltågsstationerna. Det brukar för det mesta fungera bra då förarna har koll på just sitt geografiska område. Detta med tågpassning och andra finurligheter ska normalt även ingå i bla. linjeutbildningen på respektive trafikområde. Här tror jag dock tyvärr man missar en del numera då dessa utbildningar verkar blir allt kortare.

Däremot följer, mig veterligt, inte busstrafikledningarna aktivt hur all pendeltågs- och annan spårtrafik ligger till tidsmässigt. Visserligen är det en del år sedan, men när jag satt som trafikledare hade man normalt sett inte bemanning för att hålla koll även på tågen. I synnerhet inte på nätter/helger och så mycket tror jag inte förändrats, snarare har det tvärtom nog slimmats än mer. Direkt teknikstöd finns primärt för att se det egna bolagets fordon hos respektive busstrafikledning, däremot inte spårtrafik. I övrigt finns det vissa gemensamma (där trafikledningarna för spår, buss, viss sjö, Radio Stockholm mfl. deltar) chat-funktioner mm. som informatörerna brukar hålla koll på. Är det riktig kris någonstans så brukar man i bästa fall även ringa till varandra.

Är det då något som sticker ut så håller informatörerna då koll och meddelar trafikledarna som agerar i mån av möjlighet. För att kolla hur tex. pendeltågen ligger till så är det mera uppkoppling mot Trafiken.nu eller SL:s hemsida som gäller, men vad jag vet så har busstrafikledningarna alltså ingen direktfeed vad gäller spårtrafik. Sen har nog tyvärr inte heller alla trafikledare koll på vad detta med passning innebär. Jag har varit med om kollegor som inte riktigt förstått vad det innebär när en förare i tex. Ösmo ropar in och meddelat att pendeln ankommer -10 minuter.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 01 juli 2019, 04:36:04 AM
Däremot följer, mig veterligt, inte busstrafikledningarna aktivt hur all pendeltågs- och annan spårtrafik ligger till tidsmässigt. Visserligen är det en del år sedan, men när jag satt som trafikledare hade man normalt sett inte bemanning för att hålla koll även på tågen. I synnerhet inte på nätter/helger och så mycket tror jag inte förändrats, snarare har det tvärtom nog slimmats än mer. Direkt teknikstöd finns primärt för att se det egna bolagets fordon hos respektive busstrafikledning, däremot inte spårtrafik. I övrigt finns det vissa gemensamma (där trafikledningarna för spår, buss, viss sjö, Radio Stockholm mfl. deltar) chat-funktioner mm. som informatörerna brukar hålla koll på. Är det riktig kris någonstans så brukar man i bästa fall även ringa till varandra.


Nu brukar ju inte skyltar sitta så bra alltid för att förare lätt ska se och de är ofta trasiga. Tänkte väl inte heller att ledningen skulle ta ngt aktivt när det är de vanliga reglerna som gäller, utan just för de med utökat passningskrav.

Idag erbjuder ju SL även för allmänheten api där man ser vad all spårbunden trafik finns och för pendeltågen ligger ju mtr:s app öppen också. För mig skullle det nog vars naturligt även som förare att ta en titt där om man har extra regler för passning på en linje. Hade jag jobbat på trafikledning är ju också en sådan skärm ovärderlig och skulle ju räcka med att ha som flik på vanliga datorn. Men visst - är det många trafikområden man ska leda, så kan det ju bli lite svårt att hänga med, samt förstås om det är kaos i tågtrafiken.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Nico skrivet 01 juli 2019, 09:09:20 AM
Sedan Trafikverket övertog ansvaret och underhållet för de stora och högt placerade tidsangivelsetavlorna vid pendeltågsstationerna så fungerar de bättre. De ska ju även normalt sitta så de är någorlunda synliga från olika håll. På vissa stationer sitter det två. Vad gäller api:er för detta så lär det väl användas i vissa lägen. Kanske framförallt utav just informatörer. Det är ju dock inte alltid fritt att ladda ned extern programvara till en företagsdator, men bör inte vara något större problem att be att IT-avdelningen ordnar om man inser behovet.

För förarnas del så finns det ju sedan vissa som inte ens har smarta telefoner. Arbetsgivarna har ju även begränsade möjligheter att begära att förarna ska använda sina personliga nallar till detta. Graden av engagemang skiljer sig oxå mellan olika förare. Däremot finns det ju ett rudimentärt stöd i BussPC som inte alls verkar användas nu. Däremot kommer detta säkert bli enklare i takt med de nya skärmar mm. som entreprenörerna själva får ta fram och implementera från och med E31/32. Där kan man lägga in ganska mycket som man anser sig behöva. Ett krux med det är dock att det inte får bli för mycket och det får inte påverka trafiksäkerheten i så fall.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Lars_L skrivet 01 juli 2019, 11:59:44 AM
Även MTR:s egna app går ju att nå från extern hemsida, liksom även SL:s så man behöver inte ladda ner något program. Fördelen med att använda dessa är ju att man inte bara får den förväntade förseningen, utan också vilken station tåget befinner sig på för tillfället. Om trafikledarna använder en sådan kan man ju mycket bättre läsa trafiken och planera i tid, än att alla förare hör av sig när tåget inte inkommit, eller får senare problem med spruckna pauser/ avlösningar etc.
Titel: SV: Ringlinjer i SL-land
Skrivet av: Nico skrivet 01 juli 2019, 12:20:11 PM
Visserligen, men med dagens bemanning och uppdrag så hinner trafikledarna normalt inte med även detta, alltså inte ens om de skulle vilja. Att förarna då istället uppmärksammar trafikledningarna är inte utan problem, men sannolikt ändå en ganska effektiv metod som man kanske kan kalla för den näst bästa.