Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buskörare skrivet 25 maj 2018, 14:37:16 PM

Titel: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 25 maj 2018, 14:37:16 PM
Jag hoppas av privata skäl att dessa 2 (Norrort och Norrtälje) kommer slås ihop. Kommer man att se det först 2019 när avtalen släpps ut för anbud så att säga?
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: homer skrivet 25 maj 2018, 16:57:12 PM
jag hoppas man bryter ner områdena till ännu mindre. Men de lär väl inte hända utan istället blir väl Söderort/Botkyrka, Nacka/Värmdö, Norrort och Norrtälje ett enda stort område med samma entreprenör eftersom de ska upphandlas samtidigt
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 25 maj 2018, 17:10:01 PM
Nej, att områdena som upphandlas skulle bli mindre framöver förefaller osannolikt eftersom det minskar effektiviteten och därmed sannolikt ger ett högre pris för varje del än om de upphandlas tillsammans.
Norrort och Norrtälje kompletterar varandra väldigt bra varför det känns vettigt att upphandla dessa tillsammans.
Det är ungefär som att dela på Nacka och Värmdö, det ger inte någon direkt fördel då det förmodligen skulle gå åt fler bussar och förare för att utföra samma trafik.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 25 maj 2018, 17:54:08 PM
Men är det gissningar att det kan bli så, eller är det faktiskt nått man diskuterar inom Trafikförvaltningen? Vi delar ju väldigt mycket, så logiskt är det ju absolut.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 25 maj 2018, 20:52:41 PM
Men är det gissningar att det kan bli så, eller är det faktiskt nått man diskuterar inom Trafikförvaltningen? Vi delar ju väldigt mycket, så logiskt är det ju absolut.
Intressant.
Vilka linjer mer än 620 delar ni?/Ulf
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Karsten skrivet 25 maj 2018, 21:08:00 PM
Intressant.
Vilka linjer mer än 620 delar ni?/Ulf

Det delas väl ändå ingenting mellan Norrort och Norrtälje? Norrtälje kör 620 och 621 själva vad jag ser från fönstret hemmavid och samma gällde när jag jobbade på Arriva för några år sedan.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 25 maj 2018, 22:25:41 PM
Intressant.
Vilka linjer mer än 620 delar ni?/Ulf

Tänkte på plats och linjesträckningar. Vi delar ju inga linjer nu förstås. Det har vi inte gjort sen Arriva tog över.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 25 maj 2018, 22:26:34 PM
Det delas väl ändå ingenting mellan Norrort och Norrtälje? Norrtälje kör 620 och 621 själva vad jag ser från fönstret hemmavid och samma gällde när jag jobbade på Arriva för några år sedan.

Jag syftade inte på linjer utan plats och linjesträckningar.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Ersa skrivet 25 maj 2018, 23:53:19 PM
Jag hoppas av privata skäl att dessa 2 (Norrort och Norrtälje) kommer slås ihop. Kommer man att se det först 2019 när avtalen släpps ut för anbud så att säga?

Vill man ha ännu sämre kvalitet och ännu färre av de utlandsägda anbudsläggarna, så kan man givetvis hoppas på ännu större trafikområden än idag.
Jag tycker helt tvärtom, att både nuvarande Täby och Norrtälje bägge kan delas upp i flera områden. Vallentuna kan separeras från både Täby, Nästa och Upplands Väsby Vaxholm/Åkersberga likaså. Medan Rimbo och Hallstavik gott kan upphandlas separat från Norrtälje.
Precis intill, i Knutby och Alunda, fungerar det ju alldeles utmärkt med underentreprenörer på dessa ytterdepåer, och dessa hade lika gärna kunnat upphandlas helt separat från Uppsala.

Visst skulle det bli dyrare än idag. Men hur mycket fler inbesparingar på kvalitetsnivån ska vi fortsätta med? Är alla verkligen nöjda med dagens kvalitet på trafiken och förarkåren?
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Ersa skrivet 25 maj 2018, 23:55:58 PM
Intressant.
Vilka linjer mer än 620 delar ni?/Ulf

Ända sedan Arriva tog över Täby TO har det inte funnits ett enda utbyte. Alla 620 och 621 har sedan dess körts enbart av Norrtälje TO.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 26 maj 2018, 04:48:48 AM
Vill man ha ännu sämre kvalitet och ännu färre av de utlandsägda anbudsläggarna, så kan man givetvis hoppas på ännu större trafikområden än idag.
Jag tycker helt tvärtom, att både nuvarande Täby och Norrtälje bägge kan delas upp i flera områden. Vallentuna kan separeras från både Täby, Nästa och Upplands Väsby Vaxholm/Åkersberga likaså. Medan Rimbo och Hallstavik gott kan upphandlas separat från Norrtälje.
Precis intill, i Knutby och Alunda, fungerar det ju alldeles utmärkt med underentreprenörer på dessa ytterdepåer, och dessa hade lika gärna kunnat upphandlas helt separat från Uppsala.

Visst skulle det bli dyrare än idag. Men hur mycket fler inbesparingar på kvalitetsnivån ska vi fortsätta med? Är alla verkligen nöjda med dagens kvalitet på trafiken och förarkåren?

Jag skrev privata skäl. Inte nått annat.
Men jag tror inte kvalitén på förarna skulle bli bättre av mindre områden, folk blir inte duktigare på att köra för det. Inte heller tror jag att SL skulle kräva bussar av bättre standard än idag, bara för att områdena blir mindre. Jag tror inte statusen i yrket ligger på hur stora områdena är, lika lite som jag tror att politikerna helt plötsligt kommer tycka att busstrafiken ska få kosta så mycket mer som det skulle behöva för att göra yrket attraktivt och bussarna skulle vara bra.
Så ja, i en bra värld skulle det säkert vara bättre. Men där är vi inte. Långt ifrån.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Ersa skrivet 26 maj 2018, 07:35:10 AM
Jag skrev privata skäl. Inte nått annat.
Men jag tror inte kvalitén på förarna skulle bli bättre av mindre områden, folk blir inte duktigare på att köra för det. Inte heller tror jag att SL skulle kräva bussar av bättre standard än idag, bara för att områdena blir mindre. Jag tror inte statusen i yrket ligger på hur stora områdena är, lika lite som jag tror att politikerna helt plötsligt kommer tycka att busstrafiken ska få kosta så mycket mer som det skulle behöva för att göra yrket attraktivt och bussarna skulle vara bra.
Så ja, i en bra värld skulle det säkert vara bättre. Men där är vi inte. Långt ifrån.

Men dina privata åsikter kanske är något färgade av att du inte har någon direkt koll på hur trafiken i Roslagen var uppbyggd och utförd under 1970- 80- och 90-talen? Då var områdena mindre, och fler svenska lokala företag körde linjetrafik i de bägge Upplanslänen. I bl.a Vallentuna och Rimbo hade de lokala åkarna egna kontrakt med SL, och var inte underentreprenör under en utlandsägd jätte.
När som idag varken busschaufförer, företagsledare eller politiker ens känner till vår egen närhistoria, då blir ju perspektivet väldigt låst till en väg som de "anser" vara rätt. Även om den går emot all logik.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 maj 2018, 13:05:57 PM
Jag förstår din tankegång, men den känns lite färgad den också.
I de fall där man försökt detta koncept har det i flera fall slutat med att de stora drakarna ändå lägger bud på alltihop och slår ihop områden där så varit möjligt.
Göteborg är ju ett exempel där upphandlingarba ofta är betydligt mindre än i Stockholm, men även där har mindre företag svårt att vinna trafik själva.
Därav att vi har konstellationer som Sambus och Buss i Väst.
Jag tror liksom Buskörare att politikerna tar sitt ansvar för skattepengarna före eventuella lokala lojaliteter.
Jag tror att utvecklingen kommer att gå mot allt större upphandlingar i framtiden då de mindre lokala åkarna har svårt att konkurrera på de villkor som krävs.
Med dagens krav på ganska omfattande dokumentation av arbetssätt och kvalitetssäkring i de flesta upphandlingar krävs det en kompetens som jag misstänker att många mindre åkare inte har råd med i egen regi.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 26 maj 2018, 14:41:39 PM
Men dina privata åsikter kanske är något färgade av att du inte har någon direkt koll på hur trafiken i Roslagen var uppbyggd och utförd under 1970- 80- och 90-talen? Då var områdena mindre, och fler svenska lokala företag körde linjetrafik i de bägge Upplanslänen. I bl.a Vallentuna och Rimbo hade de lokala åkarna egna kontrakt med SL, och var inte underentreprenör under en utlandsägd jätte.
När som idag varken busschaufförer, företagsledare eller politiker ens känner till vår egen närhistoria, då blir ju perspektivet väldigt låst till en väg som de "anser" vara rätt. Även om den går emot all logik.

Egentligen är det inget du har att göra med, men mina privata skäl handlar om att jag har funderingar på att köpa hus uppåt Norrtälje och därför tittar på möjligheten att jobba där istället för att ha närmare till jobbet. Men eftersom jag vill behålla mina anställningsdagar för sökningar så vill jag ha en obruten anställning. Och det får jag genom att begära förflyttning inom företaget.
Inte så färgat av kvaliteten på trafiken va?  ::)
Kvaliteten på trafiken och sånt är för mig inte speciellt privata.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Nico skrivet 26 maj 2018, 16:13:45 PM
Rent generellt så finns det ju för och nackdelar med allt. Stora områden ger ju t.ex. många synergieffekter som är svåra att uppnå med små områden. Där blir det inte sällan mera tomkörning och annat som är kostnadsdrivande. I vissa lägen kan det bli riktigt dyrt med den typen av lösningar. Däremot är mindre områden lättare att överblicka och därmed styra. Det blir helt enkelt gemytligare när man inte är så många. Man tar sannolikt även bättre hand om fordon och annat då alla känner alla och vet vem som eventuellt ställt till med vad.

Det är dock ekonomin som styr så jag personligen tror inte på mindre områden. Jämför med att inom SL-världen så handlas pendeln upp som ett paket, tunnelbanan som ett annat osv. Vid upphandlad trafik blir det ur olika hänseenden även förvaltningsmässigt lättare utan massa småavtal hit och dit. Det enda som väl egentligen skulle kunna kombinera det bästa av två världar, dvs. att både få till en bra kostnadseffektivitet samt synergi och ändå ha lokalt avgränsade områden, är väl om trafikhuvudmannen återigen börjar köra all trafik i egen regi. Även det skulle dock innebära andra nackdelar varför något sådant skulle ske nog är ganska otroligt.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: homer skrivet 26 maj 2018, 20:17:29 PM
Egentligen är det inget du har att göra med, men mina privata skäl handlar om att jag har funderingar på att köpa hus uppåt Norrtälje och därför tittar på möjligheten att jobba där istället för att ha närmare till jobbet. Men eftersom jag vill behålla mina anställningsdagar för sökningar så vill jag ha en obruten anställning. Och det får jag genom att begära förflyttning inom företaget.
Inte så färgat av kvaliteten på trafiken va?  ::)
Kvaliteten på trafiken och sånt är för mig inte speciellt privata.

Vad jag vet kan man byta arbetsgivare och depå inom  SL trafiken och behålla sitt anställningsdatum för de brukar vara Kommunal som"äger" den listan och inte trafikföretagen.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 26 maj 2018, 20:28:01 PM
Vad jag vet kan man byta arbetsgivare och depå inom  SL trafiken och behålla sitt anställningsdatum för de brukar vara Kommunal som"äger" den listan och inte trafikföretagen.

Jag tänkte också på detta men du hann skriva före mig :-)

Frågan är bara om man tillämpar/kan tillämpa detta när/om man byter Arbetsgivare "frivilligt"

Man skiljer ju på det jag kallar "turplaceringsdatum" och LAS datum

Turplaceringsdatum brukar man behålla (med justering för uppehåll där man jobbat med annat) oavsett arbetsgivare medans LAS datum ju påverkas av den arbetsgivare man jobbar åt "just då" med en del undantag (riktiga eller fabricerade)

I dagens läge med skriande förarbrist kan jag inte tänka mig att ens Nobina skulle neka en intresserad förare att ta med sig sitt turplaceringsdatum, med "inte ens" menas att ju mer centralstyrd en organisation är desto svårare kan det vara att ta egna initiativ/göra egna undantag lokalt.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 27 maj 2018, 04:47:26 AM
När jag pratade med Nobina om det så fick jag svaret att man räknar efter en koefficient. Att man tar antalet anställda dagar och vilken anställningsgrad man haft (typ heltid, halvtid) och sen räknas det ut vad det är värt. Jag skrev även här på forumet om det och fick till svar att självklart fick man inte använda sig av den hela tiden eftersom det skulle bli orättvist mot de som jobbat där länge.
Jag hörde också att en förare bytte från Arriva till Keolis efter Arrivas övertagande, men kom tillbaka pga just att han hamnade typ sist i kön. Trots att han gick med över från Keolis till Arriva.

Så jag är inte säker på att det verkligen är så, utan att det som sagt räknas ut efter koefficient. Vilket känns lite osäkert för mig som värderar arbetstiden högt.

Möjligt att det är annorlunda iom förarbristen, men kör man på Arrivas variant så tar man hellre in nyutbildade än oss som kört länge eftersom de får en lägre lön än mig.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Lars_L skrivet 27 maj 2018, 09:52:59 AM
Men åter till sakfrågan, så kan ingen svara på hur det blir förrän förfrågningsunderlagen är ute. Före den för ju Trafikförvaltningen samtal med intresserade av att lägga anbud. I en sådan runda kommer nog flertalet att föreslå att de slås samman. Även den förstudie (idéstudie)som görs kan ju ge antydningar om hur det kommer att bli, men inget är ju klart förrän underlagen är ute. Och på dem är det ju sekretess innan allt är klart.

Det är nog också så att det mer är Trafikförvaltningen som är intresserade av stora avtalsområden än att det är något krav från politiskt håll. Däremot sväljer ju ofta politiken argument som att det blir effektivare. Viljan att lägga ut mycket på utförarna, gör ju också att det blir allt svårare för en mindre aktör att lägga anbud. Samtidigt finns ju intresse att det kommer in många anbud. Om nu Arriva fått lämna avtalet utan förlängning, vill man kanske inte att det bara är Arriva som lägger anbud. Nobina måste ju exempelvis hitta en partner för drift av Roslagsbanan (även om den också förstås kan komma att läggas separat).

En affär som innefattar alla dessa delar kommer nog landa på 15-20 miljarder som avtalsvärde (inklusive förlängning) för en 12-årsperiod. Det talar vi om riktigt stora avtal, även för en aktör som Nobina, med den risk det också innebär och med den följden att man kanske då bara får in 2-3 anbud. 



Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 27 maj 2018, 10:10:20 AM
Men åter till sakfrågan, så kan ingen svara på hur det blir förrän förfrågningsunderlagen är ute. Före den för ju Trafikförvaltningen samtal med intresserade av att lägga anbud. I en sådan runda kommer nog flertalet att föreslå att de slås samman. Även den förstudie (idéstudie)som görs kan ju ge antydningar om hur det kommer att bli, men inget är ju klart förrän underlagen är ute. Och på dem är det ju sekretess innan allt är klart.

Det är nog också så att det mer är Trafikförvaltningen som är intresserade av stora avtalsområden än att det är något krav från politiskt håll. Däremot sväljer ju ofta politiken argument som att det blir effektivare. Viljan att lägga ut mycket på utförarna, gör ju också att det blir allt svårare för en mindre aktör att lägga anbud. Samtidigt finns ju intresse att det kommer in många anbud. Om nu Arriva fått lämna avtalet utan förlängning, vill man kanske inte att det bara är Arriva som lägger anbud. Nobina måste ju exempelvis hitta en partner för drift av Roslagsbanan (även om den också förstås kan komma att läggas separat).

En affär som innefattar alla dessa delar kommer nog landa på 15-20 miljarder som avtalsvärde (inklusive förlängning) för en 12-årsperiod. Det talar vi om riktigt stora avtal, även för en aktör som Nobina, med den risk det också innebär och med den följden att man kanske då bara får in 2-3 anbud.

Jag ville mest veta om det var seriöst snack inom Trafikförvaltningen eller om det var åsikter från oss utifrån så att säga.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 maj 2018, 10:54:22 AM
När jag pratade med Nobina om det så fick jag svaret att man räknar efter en koefficient. Att man tar antalet anställda dagar och vilken anställningsgrad man haft (typ heltid, halvtid) och sen räknas det ut vad det är värt. Jag skrev även här på forumet om det och fick till svar att självklart fick man inte använda sig av den hela tiden eftersom det skulle bli orättvist mot de som jobbat där länge.
Jag hörde också att en förare bytte från Arriva till Keolis efter Arrivas övertagande, men kom tillbaka pga just att han hamnade typ sist i kön. Trots att han gick med över från Keolis till Arriva.

Så jag är inte säker på att det verkligen är så, utan att det som sagt räknas ut efter koefficient. Vilket känns lite osäkert för mig som värderar arbetstiden högt.

Möjligt att det är annorlunda iom förarbristen, men kör man på Arrivas variant så tar man hellre in nyutbildade än oss som kört länge eftersom de får en lägre lön än mig.

Jo man räknar datumet efter en koefficient som motsvarar heltid, har du t.ex jobbat i 10 år varav heltid i 7 år så motsvarar tiden i slutänden kanske 8,5 år, det använde man sig av redan på -90 talets slut även om det då ofta var möjligt att göra lokala överenskommelser för att få behålla förare eller kunna anställa.

Idag borde det finnas än större behov av en sådan lösning.

Men har man jobbat heltid i 10 år så är det 10 år som gäller.

Utanför SL området är ju detta med turplaceringsdatum inte så viktigt då det sällan är samma system med årliga omplaceringar/sökningar.

Det här med att hänvisa till löneskillnaden kan vara att bita sig i foten som arbetsgivare, en förare med 6-8 års vana och med goda referenser är att föredra alla dagar i veckan än ett helt oprövat kort.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 27 maj 2018, 11:12:20 AM
Jo man räknar datumet efter en koefficient som motsvarar heltid, har du t.ex jobbat i 10 år varav heltid i 7 år så motsvarar tiden i slutänden kanske 8,5 år, det använde man sig av redan på -90 talets slut även om det då ofta var möjligt att göra lokala överenskommelser för att få behålla förare eller kunna anställa.

Idag borde det finnas än större behov av en sådan lösning.

Men har man jobbat heltid i 10 år så är det 10 år som gäller.

Utanför SL området är ju detta med turplaceringsdatum inte så viktigt då det sällan är samma system med årliga omplaceringar/sökningar.

Det här med att hänvisa till löneskillnaden kan vara att bita sig i foten som arbetsgivare, en förare med 6-8 års vana och med goda referenser är att föredra alla dagar i veckan än ett helt oprövat kort.

Jag har kört 19 år, hela tiden heltid med i början 2 eller 3 heltidsvikariat. Får jag räkna från första datumet då?
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 maj 2018, 12:11:07 PM
Jag har kört 19 år, hela tiden heltid med i början 2 eller 3 heltidsvikariat. Får jag räkna från första datumet då?

Turplaceringsdatum räknar man om jag minns rätt SL trafik, branschvanedatum allt du gjort som "busschaufför"
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 27 maj 2018, 14:32:42 PM
Turplaceringsdatum räknar man om jag minns rätt SL trafik, branschvanedatum allt du gjort som "busschaufför"

Okej. Ja, jag har ju kört buss på heltid sen 1999, men började i Örebro.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Lars_L skrivet 28 maj 2018, 06:59:40 AM
Jag ville mest veta om det var seriöst snack inom Trafikförvaltningen eller om det var åsikter från oss utifrån så att säga.
Tror allvarligt talat inte att man börjat fundera på det så mycket än - och om så görs så hoppas jag verkligen att man inte springer till operatörerna och berättar om det, eftersom det skulle kunna ses som sekretessbrott. Innan någon upphandlingsgrupp  formerats, får man även om så skulle ske, ändå ta det som enskilda tjänstemäns personliga funderingar.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 28 maj 2018, 08:41:17 AM
Tror allvarligt talat inte att man börjat fundera på det så mycket än - och om så görs så hoppas jag verkligen att man inte springer till operatörerna och berättar om det, eftersom det skulle kunna ses som sekretessbrott. Innan någon upphandlingsgrupp  formerats, får man även om så skulle ske, ändå ta det som enskilda tjänstemäns personliga funderingar.

Det står ju helt öppet att områdenas storlek inte är bestämda, så det i sig är knappast nån hemlighet. Att man funderar på ev ändringar alltså. Likaså står det att man då inte bestämt huruvida Roslagsbanan ska ingå.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 07 september 2018, 10:17:32 AM
Hittade detta nu. Nu vet jag inte hur skriven i sten den är, men där verkar det fortsätta vara 2 olika områden. Vallentuna går till norrort 2021 (det verkar vara bestämt?) också. Och ingen förminskning av områdena verkar vara aktuell.

https://www.sll.se/globalassets/6.-om-landstinget/upphandling/tf/behovsanalys-e35-e38---buss.pdf
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: homer skrivet 07 september 2018, 16:59:38 PM
Hittade detta nu. Nu vet jag inte hur skriven i sten den är, men där verkar det fortsätta vara 2 olika områden. Vallentuna går till norrort 2021 (det verkar vara bestämt?) också. Och ingen förminskning av områdena verkar vara aktuell.

https://www.sll.se/globalassets/6.-om-landstinget/upphandling/tf/behovsanalys-e35-e38---buss.pdf

intressant läsning.

bland annat 2 nya långa  stombussar som går tvärs över länet
boggieledbussar och dubbelledbussar
en ny 4:e depå inom trafikområde Söderort/Botkyrka (SSV)
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: buskörare skrivet 07 september 2018, 20:47:53 PM
intressant läsning.

bland annat 2 nya långa  stombussar som går tvärs över länet
boggieledbussar och dubbelledbussar
en ny 4:e depå inom trafikområde Söderort/Botkyrka (SSV)

Jag kommer spänt följa stomlinje J och dess förmåga att hålla tiden.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: igel skrivet 07 september 2018, 22:49:57 PM
Hittade detta nu. Nu vet jag inte hur skriven i sten den är, men där verkar det fortsätta vara 2 olika områden. Vallentuna går till norrort 2021 (det verkar vara bestämt?) också. Och ingen förminskning av områdena verkar vara aktuell.

https://www.sll.se/globalassets/6.-om-landstinget/upphandling/tf/behovsanalys-e35-e38---buss.pdf
Man blir ju lite nyfiken på vad det är som är maskerat, i en del fall borde det inte äns vara särskiljt hemligt. Intressant att framsidesbilden inte föreställer SL-traffiken, är det i Göteborg?
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 september 2018, 15:05:18 PM
Mycket censur i dokumentet..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Ersa skrivet 14 september 2018, 12:11:53 PM
Det står ju helt öppet att områdenas storlek inte är bestämda, så det i sig är knappast nån hemlighet. Att man funderar på ev ändringar alltså. Likaså står det att man då inte bestämt huruvida Roslagsbanan ska ingå.

Nu är det i alla fall beslutat att Roslagsbanan kommer att upphandlas helt separat, som E34.
Upphandlingen av busstrafiken i Norrort betecknas som E35, Nacka/Värmdö som E36, och Huddinge/Botkyrka/Söderort som E37.

Citat: "Det nuvarande trafikavtalet för Roslagsbanan har både delar som fungerat bra, och delar som kan förbättras. Exempelvis har synergier och positiva effekter från det gemensamma spår- och busstrafikavtalet i stora stycken uteblivit."

Källa:
https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2018/25-september/p16-tn-2017-1727-tjut-informationsarende-trafikaffarer-e34-e38.pdf
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: vt_koll skrivet 14 september 2018, 15:55:22 PM
Kanske årets dummaste fråga men vad står egentligen E:et för i upphandlingsområdet t.ex. E34?
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Ola Å skrivet 14 september 2018, 16:58:07 PM
Etapp kanske?
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Walter skrivet 14 september 2018, 18:07:51 PM
Entreprenad?
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Nico skrivet 14 september 2018, 20:32:34 PM
Etapp kanske?

Såvitt jag vet så stämmer etapp.
Titel: SV: Fråga om upphandling SLL E35 och E38.
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 14 september 2018, 20:49:34 PM
E står mycket riktigt för etapp.

// Niclas