Följande finns att hitta på SLs hemsida för kvällen. Trafikledarna har dock lyckats förhållandevis bra med att få till de flesta jobben som hängde. Över 40 tjänster per dag(främst kvällar och nätter) över helgen fattades när hanteringen lämnades över till TL i torsdags.
Varför? Obalans i fridagsscheman eller för många beviljade sportlovssemestrar, måhända är framförhållningen något knapp? 
Skit samma för de stackars resenärer som står ute på öarna i blåsten och väntar på dagens sista bussar som inte kommer.
Blåbuss 474: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av... 
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Mölnvik - Slussen kl 21:53
Slussen - Hemmesta vägskäl kl 22:48, 0:33
Hemmesta vägskäl - Slussen kl 23:46 
Uppdaterat: 2008-03-01 21:48
Buss 71: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av... 
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Slussen - Jarlaberg kl 21:16, 22:16
Jarlaberg - Slussen kl 20:48, 21:48, 23:48 
Uppdaterat: 2008-03-01 21:44
Buss 418: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av... 
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Orminge centrum - Gustavsvik kl 20:57, 22:57
Gustavsvik - Orminge centrum kl 21:16, 23:16 
Uppdaterat: 2008-03-01 21:37
Blåbuss 471: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av... 
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Slussen - Nämdöstigen kl 23:20, 0:05
Nämdöstigen - Slussen kl 22:31, 23:16 
Uppdaterat: 2008-03-01 21:46
Buss 414: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av... 
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Slussen - Orminge centrum kl 23:35 
Uppdaterat: 2008-03-01 21:42
Buss 429: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av... 
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Gustavsbergs centrum - Slussen kl 23:00 
Uppdaterat: 2008-03-01 21:40
Buss 437: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av... 
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Kolvik - Lillsved kl 22:43
Siggesta - Kolvik kl 23:34 
Uppdaterat: 2008-03-01 21:38
Buss 434: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av... 
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Överby brygga - Slussen kl 6:12 
Uppdaterat: 2008-03-01 06:10
Buss 433: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av... 
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Byns gård - Slussen kl 19:30 
Uppdaterat: 2008-03-01 19:27
Buss 417: Inställda avgångar
Inställda avgångar på grund av... 
Inställda avgångar på grund av personalbrist:
Orminge centrum - Hasseludden kl 21:27
Hasseludden - Orminge centrum kl 21:39 
Uppdaterat: 2008-03-01 21:41
Buss 71: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av... 
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Slussen - Jarlaberg kl 0:16 
Uppdaterat: 2008-03-01 21:45
Buss 414: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av... 
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Slussen - Orminge centrum kl 23:35 
Uppdaterat: 2008-03-01 21:42
Buss 433: Inställd avgång
Inställd avgång på grund av... 
Inställd avgång på grund av personalbrist:
Slussen - Mölnviksrondellen kl 0:48 
Uppdaterat: 2008-03-01 21:39
			
			
			
				att man ställer in en 414, 474 och en 471:a må väl vara hänt, men 434, 433 och 437 där har man på nått sätt förbrukat förtroeendet
			
			
			
				Varför lyfter man inte luren och singer till en ledig chaffis som gärna kör extra? (undertecknad hade gärna tagit några timmar)
Det märks att det är så otroligt olika vilka som sitter på Trafikledningen. Vissa ringer och ringer dagar i följd. Andra verkar vara rädda för telefonen...
/Fredde
			
			
			
				TL kanske eller förhoppningsvis ringer runt och fråga om någon skulle kunna jobba men av olika anledningar inte kan köra.
Tror man skulle sitta löst om man svara att det är melodifestivalen på tv och där av inte kan jobba 
			
			
			
				Citat från: Johan H skrivet 02 mars 2008, 08:13:15 AM
TL kanske eller förhoppningsvis ringer runt och fråga om någon skulle kunna jobba men av olika anledningar inte kan köra.
Tror man skulle sitta löst om man svara att det är melodifestivalen på tv och där av inte kan jobba 
Varför då? Det behövs inget motiv till varför man inte vill/kan jobba. Eller är Swebus anställda livegna? Det är ju inte första gången Swebus Nacka/Värmdö har brist på förare och även om engagerad och motiverad personal är bra så finns det en gräns för hur mycket den ska ställa upp för en arbetsgivare som uppenbarligen inte ser till att ha tillräckliga resurser och framförhållning i planeringsarbetet. Det som är fascinerande är att SL har så stort tålamod som man har, men det kanske säger en del om de krav SL har på kvalitet i det man levererar och vilken service man i slutänden vill ge sina kunder.
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 02 mars 2008, 02:43:25 AM
Varför lyfter man inte luren och singer till en ledig chaffis som gärna kör extra? (undertecknad hade gärna tagit några timmar)
Det märks att det är så otroligt olika vilka som sitter på Trafikledningen. Vissa ringer och ringer dagar i följd. Andra verkar vara rädda för telefonen...
/Fredde
Det var ju väldigt intressant att ingen ringde dig. Det satt nämligen en extra trafikledare på gnet för att ringa in fridagsjobbare, han ringde och ringde och ringde. Uppenbarligen är rutinerna för att ragga gnetare långt ifrån bra, att det ställs in turer pga p-brist när det finns personal som vill jobba, men inte får frågan, är riktigt pinsamt.
			
 
			
			
				Inte för jag vet om det är så i det här fallet. Men man kanske inte ringer in vissa förare på grund av att man riskerar att bryta mot kör & vilotider eller för att föraren får för många timmar övertid på en månad. Har för mig att det är max 30 timmar övertid per månad hos SL`entreprenörer?
			
			
			
				Citat från: IntresseTrafik skrivet 02 mars 2008, 12:15:23 PM
Inte för jag vet om det är så i det här fallet. Men man kanske inte ringer in vissa förare på grund av att man riskerar att bryta mot kör & vilotider eller för att föraren får för många timmar övertid på en månad. Har för mig att det är max 30 timmar övertid per månad hos SL`entreprenörer?
Men något måste vara fel när man ställer in så här mycket turer.
			
 
			
			
				Hur kan personalbristen gå hand i hand med denna tråd?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9594.0
			
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 03 mars 2008, 19:36:37 PM
Hur kan personalbristen gå hand i hand med denna tråd?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9594.0
Menar du det faktum att det påstås finnas "mängder" med folk som kan hjälpa till under natten? Det är ju inte förare som avses utan väktare och trafikledning om jag läser rätt. Dessutom är det väl så (rätta mig ni som vet fakta) att det råder ett samarbete mellan entreprenörerna i hela SL-området under nätterna vilket innebär att personal från fel garage och tom fel bolag finns tillgängliga om något händer. Därmed kan det ju finnas horder av folk tillgängliga även om det är akut brist på personal i det egna området/garaget/bolaget.
			
 
			
			
				Det tycks ju som om vissa operatörer har de svårare än andra att sköta relationerna till sin personal.
Märkligt är ju om man raggar folk på övertid och inte frågar alla, ändå måste väl att köra alla turer vara viktigare än att följa principer hur mycket övertid folk ska få köra.
Använder inte bussoperatörerna någon form av sms-tjänst för att ragga folk ?  Fast de är väl kanske så att man inte håller sin personal med tjänstemobiler förståss ?
			
			
			
				Citat från: Leif D skrivet 03 mars 2008, 21:10:21 PM
Det tycks ju som om vissa operatörer har de svårare än andra att sköta relationerna till sin personal.
Märkligt är ju om man raggar folk på övertid och inte frågar alla, ändå måste väl att köra alla turer vara viktigare än att följa principer hur mycket övertid folk ska få köra.
Använder inte bussoperatörerna någon form av sms-tjänst för att ragga folk ?  Fast de är väl kanske så att man inte håller sin personal med tjänstemobiler förståss ?
Det är väl så att även om man ringer runt till "alla" så är det många som inte svarar. Samma sak gäller vid SMS: det är inte alla som bryr sig om att kolla dem. I synnerhet inte om de ser vem det kommer från... 
"Principerna" om hur mycket övertid som får utföras är ju ett lagkrav och inget som man kan frångå hursomhelst. Dessutom finns det ju begränsningar i yrkestrafiklagen för hur mycket en förare får jobba under en period. 
			
 
			
			
				Citat från: Leif D skrivet 03 mars 2008, 21:10:21 PM
Det tycks ju som om vissa operatörer har de svårare än andra att sköta relationerna till sin personal.
Märkligt är ju om man raggar folk på övertid och inte frågar alla, ändå måste väl att köra alla turer vara viktigare än att följa principer hur mycket övertid folk ska få köra.
Använder inte bussoperatörerna någon form av sms-tjänst för att ragga folk ?  Fast de är väl kanske så att man inte håller sin personal med tjänstemobiler förståss ?
Många företag inom buss- och tågtrafikbranschen känns osannolikt omoderna i sammanhang som dessa. Jag vet att t.ex. Arlanda express sedan starten använt mass-sms bl.a. för att ragga folk på övertid, men även för trafikinformation. I fallet N/V är det en utskriven lista med ledig personal som gäller, sedan är det upp tjänstgörande trafikledare att prioritera bland namnen. Den bekväma människan ringer då självklart den som det är mest sannolikt tackar ja, och fortsätter sedan på det viset tills alla jobb är tillsatta. Dock tar de andra delarna av arbetsuppgiften, själva trafikledningen, tid i anspråk vilket till slut gör att verkligheten hinner ifatt trafikledaren. Vid den tidpunkten gäller det att sammanställa allt som är/blir inställt och rapportera till kundtjänst. Just därför tas ibland en extra trafikledare in, på övertid så klart, för att sköta enbart övertidsraggandet, något som lätt skulle kunna skötas via sms. Alternativet är självklart att ha så god framförhållning så att man inser att en verksamhet byggd på att timanställda självmant ber om att få arbeta, kan bli svår att få fungera när folk hellre firar sportlov eller andra "högtider". 
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 mars 2008, 23:54:33 PM
Det är alltså inte så jättelätt att ringa in personal som det kan verka, denna situation ska inte inträffa annat än i yttersta undantagsfall och då talar vi om utbrott av vinterkräksjukan eller liknande.
Man får alltså inte på något vis släppa ut en tillsättning med så extremt många luckor, och det gör ju personalplanerarna sällan utan här ligger det något systemfel bakom av liknande art som hösten 2002. Tråkigt att det inträffar bara.
man önskar ju att du hade rätt ...
			
 
			
			
				CitatDet var ju väldigt intressant att ingen ringde dig.
Dom brukar ringa när jag är i Kalmar och hälsar på släkten ::)
Får hoppas att man lär sig till kommande veckoslut. Jag vill då inte bli stående i Slussen utan buss hem :P
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 04 mars 2008, 02:07:03 AM
Dom brukar ringa när jag är i Kalmar och hälsar på släkten ::)
Får hoppas att man lär sig till kommande veckoslut. Jag vill då inte bli stående i Slussen utan buss hem :P
Då får du väl ta på dig att köra bussen från Slussen, men bara hem till din stolpe!  ;)
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 mars 2008, 23:58:16 PM
Förutom de drabbade kunderna sliter detta väldigt hårt på personalplanerarna (som inte har möjlighet att göra ett bra jobb) och på trafikledningen som måste ägna tid o resurser till att ragga de förare som ledet innan misslyckats med.
Jag hoppas ju innerligt att detta är en högst tillfällig "dip" med tanke på mina tidigare kollegors välbefinnande.
Det sliter också på de förare som är i tjänst och det kan bli en ond spiral: eftersom det är så jobbigt med att inte veta om man blir avlöst och/eller resenärerna som låter sin ilska över en inställd busstur gå ut över den som kör nästa tur, orkar man helt enkelt inte ställa upp på övertid. Eller också vill man inte eftersom man vet att dessa problem kommer att uppstå. 
Sedan vet jag att uttryck som gneta, gama etc är de vanliga i branschen för att jobba övertid men jag ogillar starkt detta. Det fokuserar bara på att den som kör på övertid gör det för att han/hon vill tjäna pengar. De flesta som kör på övertid gör det säkert av andra anledningar - därmed inte sagt att pengarna skulle vara oväsentliga i sammanhanget. I själva verket är ju den som ställer upp på övertid en arbetets hjälte. 
			
 
			
			
				Mmmm.....  intressant läsning. Har ju iofs sysslat lite med dylikt själv, även om det inte precis var den delen av jobbet jag älskade (Staffan vet vad jag menar).
Känns ändå rätt bra då att jobba för en arbetsgivare i persontrafikbranschen som bestämt att reservhållningen på personal ska ligga på runt 30% för att man dels ska slippa dylika problem, dels ska inte ska slita ut personalen. 
Samtidigt får man ju lite luft i organisationen för fortbildning och extrainsatser och sånt. Dessutom har vi ju en ovärdeligt sms-tjänst, som används till en massa nyttigt, inte bara ragga övertidsfolk.
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 mars 2008, 08:55:14 AM
Om vi överför detta till bussbranchen skulle en SL entreprenör med lätthet behöva 300 man på "passnings-reservtjänst" dagligen.... om det fanns folk som satt i knät på varandra på egenregitiden skulle detta vara en 10 dubbling.
Jag förstår hur du menar men 30% var väl en rejäl överdrift eller?
Det Leif (och jag) tänker på är alltså järnvägen och framför allt då SJ. Och det är så där att det behövs ungefär 30 procent mer personal än vad det går åt för att precis täcka upp turlistorna. Anledningen är naturligtvis sjukdom, föräldraledighet, vab, semester, kompledigt, utbildning och allt vad det kan vara. När luckorna efter detta täckts upp brukar det inte finnas så många kvar som har tjängstgöringsdag. På somrarna räcker det inte till utan då blir det övertid - likaså vid akut sjukdom. 
Så jag antar Leif inte menar att man på SJ i Linköping har "30 procent" sittande i reserv utanför driftledningen beredda att omedelbart rycka in. 
Nu vet jag inte hur ett bussbolag resonerar här. Men det finns ju betydligt fler timanställda att tillgå i bussbranschen än i järnvägsbranschen. Så siffrorna är inte riktigt jämförbara. 
Det händer också inom järnvägen att man måste ställa in tåg på grund av personalbrist. När BK Tåg körde i Linköping var detta ganska vanligt - jag vet för det var understundom jag själv som brottades med problemet. I pendeltågstrafiken i Stockholm är detta heller inte något okänt problem precis. 
Och även vid järnvägen brukar man drabbas av problemet "övertidstaket". Det finns alltid de som är beredda att ställa upp och redan i april brukar dessa ha nått taket. Så finns det de som ställer upp men lite mer motvilligt och de brukar klara sig fram till september. Resten av året får man lita till dem som aldrig vill jobba övertid men ändå gör det för den goda sakens skull. Vid årsskiftet brukar alla personalfördelare vid järnvägen dra en lättnadens suck. 
			
 
			
			
				Utöver det så känns det som om många busstrafikföretag har en oerhört kort framförhållning, till personalen anslås jobben ca 2 dagar i förväg. Med en bättre framförhållningar är det lättare att lösa (kanske t.o.m. undvika) dippar likt denna. Det är ju väldigt praktiskt för en timanställd som jag, det finns ju jobb närhelst jag vill jobba, men verksamheten blir väldigt sårbar när andra saker än busskörning lockar den timanställde. 
Tyvärr ser jag hur den personal som jobbar hårt för att få den dagliga driften att hjälpsamt fungera tröttas ut ordentligt, vilket tyvärr till slut går ut över förarna och därefter drabbas ju resenärerna. Trist!
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 mars 2008, 08:55:14 AM
Om vi överför detta till bussbranchen skulle en SL entreprenör med lätthet behöva 300 man på "passnings-reservtjänst" dagligen.... om det fanns folk som satt i knät på varandra på egenregitiden skulle detta vara en 10 dubbling.
Jag förstår hur du menar men 30% var väl en rejäl överdrift eller?
Med tanke på att man kört busstrafik i det här landet i gott och väl 75 år borde man i branschen idag ha hyfsad erfarenhet av vilka extraresurser som krävs inom olika typer av trafikområden för att få trafiken att flyta och kunna hantera tillfällig frånvaro. Detta gäller såväl entreprenörer som trafikhuvudmän. Ändå ser vi åtminstone i SL-land denna typ av systematiska personalproblem inom vissa områden. Därmed kan man konstatera att antingen har inte branschen lärt sig något under alla dessa år eller så struntar man i att använda erfarenheten (money talks - slimma organisationen till minimum och låt någon annan ta smällen) eller också finns det underliggande, allvarliga fel och brister hos driften av de trafikområden som berörs. 
I fallet Nacka/Värmdö förefaller man ha haft problem redan på Busslinktiden så därför ligger det nära tillhands att tro att det finns underliggande strukturella problem i hur verksamheten bedrivs (givetvis inkluderande finansieringen). Speciellt som jag tycker den typ av trafik N/V bedriver borde vara ganska attraktiv för många förare som tröttnat på att harva runt i stan/förorten men ändå vill köra i storstan.