Försöker minnas vilket år Säffle 2000 i New Look-utseende kom. Säffle 5000 har jag för mig kom 1996 och jag trodde New Look kom samtidigt för att de skulle se lika ut. Men det verkar som om New Look kom något år senare. Stämmer detta?
Kom väl som årsmodell 98?
Hej !
På Älvsjömässan 1996 sågs en Säffle i New Look utförande. Var väl en demo.buss från Säffle.
Mvh Peter Ö
GS har väl en "mula" eller är det en korsning mellan 2000NL och 8500?
dem levererades från 99
1998. T.ex. Linjebuss 791-792.
Har för mig att denna fråga var uppe på gamla forat när det gäller Swebus vagnar. Vill minnas att det då nämndes att första Swebusen med New Look var den numera skrotade 4420 och att den sista med gamla utseendet var 4342 i Halland. Lars Ö. eller någon annan Swebuskunnig kanske kan bekräfta?
New Lookfronten kom någon gång mitt under modellåret 1998.
Inom bilindustrin är det vanligt att produktionen läggs om under semestern och jag gissar att så kan vara fallet även här.
Veolia har 98or av båda varianterna. 2167 levererades i mars 98 och lär väl ha varit den sista "old look" till dåvarande Linjebuss.
Citat från: Walter skrivet 26 februari 2008, 20:29:18 PM
GS har väl en "mula" eller är det en korsning mellan 2000NL och 8500?
Yupp. Av årsm. 99. Fronten är New Look, baken 8500. Karossidorna är något däremellan eftersom B12M har lite andra mått. Inredningen är New Look fast med dagens intrumentbräda med justerbara sateliter (skulle dock gissa på att den är en eftermonterad provvariant och att denna buss hade den första 8500-brädan först).
Citat från: Johan B skrivet 26 februari 2008, 22:27:09 PM
Yupp. Av årsm. 99. Fronten är New Look, baken 8500. Karossidorna är något däremellan eftersom B12M har lite andra mått. Inredningen är New Look fast med dagens intrumentbräda med justerbara sateliter (skulle dock gissa på att den är en eftermonterad provvariant och att denna buss hade den första 8500-brädan först).
När kom 8500?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 februari 2008, 22:33:30 PM
När kom 8500?
2002 skulle jag säga även om det finns fåtalet sena 01:or.
Edit: Låter lite motsägelsefullt det där kom jag på men 2001 byggdes fortfarande B10-chassin till de gamla karosserna. Skulle nog vilja kalla de 8500 (och för den delen andra karosser på TX-plattan) som kom före 2002 för förserier. 2002 vill jag minnas var den officiella premiären.
Citat från: Johan B skrivet 26 februari 2008, 22:46:56 PM
2002 skulle jag säga även om det finns fåtalet sena 01:or.
Jag anade att det var något sånt men undrar även hur det kommer sig att en 99:a har en 8500-bak.
Citat från: Johan B skrivet 26 februari 2008, 22:46:56 PM
2002 skulle jag säga även om det finns fåtalet sena 01:or.
Swebus 4983 lär väl vara en av de första, åtminstånde som jag känner till, tagen i trafik 2001-09-27
B12M-chassit har andra mått än B10M-chassit. Eftersom New Look i normalgolvsutförande och boggi aldrig var byggd för annat än B10M och man här skulle ha dit ett chassi med längre axelavstånd så blev det till att anpassa karossen lite. Dessutom rör det sig om ett helt annat elsystem och säkerligen en hel del avvikande komponenter utöver det.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 februari 2008, 22:51:31 PM
Jag anade att det var något sånt men undrar även hur det kommer sig att en 99:a har en 8500-bak.
Jag vill inte säga för säkert nu, men jag tror att bussen är GS 215 och att jag har hört ryktas om att den hamnade i en olycka och skadade bakdelen. Eftersom produktionen av Säffle 2000 NL-bakar inte längre fanns, så fick man sätta dit en 8500-bak istället. Detta är vad jag har hört ryktesvägen i alla fall.
Typmodellen 8500 kom väl inte förrän 2005? Designen kom väl tidigare, men benämndes väl då som Volvo B12M/Säffle eller B12BLE/Säffle.
Citat från: homer skrivet 26 februari 2008, 22:52:04 PM
Swebus 4983 lär väl vara en av de första, åtminstånde som jag känner till, tagen i trafik 2001-09-27
Linjebuss 2237 är den första 8500 som levererades till kund.
Veolia i Partille har väl de absolut sista Volvo B10BLE i New Look. De är i 2577-2584.
Citat från: Svemicke skrivet 26 februari 2008, 23:30:28 PM
Jag vill inte säga för säkert nu, men jag tror att bussen är GS 215 och att jag har hört ryktas om att den hamnade i en olycka och skadade bakdelen. Eftersom produktionen av Säffle 2000 NL-bakar inte längre fanns, så fick man sätta dit en 8500-bak istället. Detta är vad jag har hört ryktesvägen i alla fall.
Typmodellen 8500 kom väl inte förrän 2005? Designen kom väl tidigare, men benämndes väl då som Volvo B12M/Säffle eller B12BLE/Säffle.
Det är inte omöjligt. 8500 har alltid hetat 8500 men det har varierat med vad man märkt bussarna med. Du har rätt i att de första åren stod det chassiebeteckningen på bakstammen och på vissa finns det Säffleloggor också.
Citat från: homer skrivet 26 februari 2008, 22:52:04 PM
Swebus 4983 lär väl vara en av de första, åtminstånde som jag känner till, tagen i trafik 2001-09-27
Swebus 5400, B12M 4*2/8500 Placerade i Kalmar Första trafikdag 010828. Chassie 167. 4983 chassie 194
Citat från: Bussgubben skrivet 27 februari 2008, 06:50:53 AM
Veolia i Partille har väl de absolut sista Volvo B10BLE i New Look. De är i 2577-2584.
De är bland de sista men GS likadanna (bortsett från dörrställningen 2+2+1) i 200-serien är faktiskt av årsm. 2002 (dock uttagna 01), de är de sista.
Citat från: Johan B skrivet 27 februari 2008, 11:24:03 AM
De är bland de sista men GS likadanna (bortsett från dörrställningen 2+2+1) i 200-serien är faktiskt av årsm. 2002 (dock uttagna 01), de är de sista.
Swebus 5503 - 5507 (b10ma) har första datum märkt som 2002-01-31
Citat från: Johan B skrivet 27 februari 2008, 11:21:34 AM
Det är inte omöjligt. 8500 har alltid hetat 8500 men det har varierat med vad man märkt bussarna med. Du har rätt i att de första åren stod det chassiebeteckningen på bakstammen och på vissa finns det Säffleloggor också.
Jag vill minnas att Veolias 8500-gasbussar i 354x-serien har B10B nere till höger på bakstammen och de är 02:or(vissa kan vara 03:or).
Citat från: homer skrivet 27 februari 2008, 11:37:23 AM
Swebus 5503 - 5507 (b10ma) har första datum märkt som 2002-01-31
Eftersom frågan från Bussgubben gälde specifikt B10BLE kollade jag endast upp dessa, således gälde svaret också endast New Look på B10BLE. Visste dock inte att det fanns så sena New Look som dessa du skriver om så tack för infon.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 27 februari 2008, 13:35:15 PM
Jag vill minnas att Veolias 8500-gasbussar i 354x-serien har B10B nere till höger på bakstammen och de är 02:or(vissa kan vara 03:or).
Ja när det gäller gasdrifr hängde 10-litersmaskinen med till 2005 sedan kom B9L(A), vet dock inte om dena motor följde direkt efter eller om den kom året efter.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 februari 2008, 19:04:50 PM
Försöker minnas vilket år Säffle 2000 i New Look-utseende kom. Säffle 5000 har jag för mig kom 1996 och jag trodde New Look kom samtidigt för att de skulle se lika ut. Men det verkar som om New Look kom något år senare. Stämmer detta?
Swebus första 2000 var Inv nr 3329 till Jönköping.
Citat från: Jan skrivet 27 februari 2008, 19:18:58 PM
Swebus första 2000 var Inv nr 3329 till Jönköping.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3300/Swebus_3329_Vastra_Vallgatan_Varberg_060609.jpg)
Citat från: Johan B skrivet 27 februari 2008, 13:55:45 PM
Ja när det gäller gasdrifr hängde 10-litersmaskinen med till 2005 sedan kom B9L(A), vet dock inte om dena motor följde direkt efter eller om den kom året efter.
I Bergen har de Säffle 5000 gassbusser med B10L fra våren 2006.
Noen bilder på OJBs side her: http://tide-busser.fotopic.net/c1139573_49.html
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 februari 2008, 19:04:50 PM
Försöker minnas vilket år Säffle 2000 i New Look-utseende kom. Säffle 5000 har jag för mig kom 1996 och jag trodde New Look kom samtidigt för att de skulle se lika ut. Men det verkar som om New Look kom något år senare. Stämmer detta?
I Danmark kom den første Säffle 2000 NL i 1997. http://ht-busser.dk/billede.php?id=1812 (http://ht-busser.dk/billede.php?id=1812)
Första Säffle modell 2000 torde varit 6961(karossnummer) som dock hade gamla fronten. Den är troligen borta nu, men jag vet att den levde ganska länge. Denna hade inte modifierad front.
En buss som hade modifierad front (troligen hade alla B10L från Säffle detta) var provvagnen B10L, som jag i hastigheten glömt regnr på,som gick på Göteborgs linje 58. Hade även LB nr .
En annan B10L, var B10LA med Säfflekaross,GS/Gbg stadstrafik målning och GS nr 20. Denna gick i trafik under VM i Friidrott 1995. På senhösten/vintern 1996 kunde den ses någon gång på Kruthusgatan,men gick inte i trafik. Den var endast till för att tittas på. Detta gjordes också och liknande bussar beställdes för Swebus.
Om någon har foto av ovan tre bussar kan han/hon sända in dem. Sören S
Citat från: Kim skrivet 28 februari 2008, 10:09:54 AM
I Danmark kom den første Säffle 2000 NL i 1997. http://ht-busser.dk/billede.php?id=1812 (http://ht-busser.dk/billede.php?id=1812)
Narj, men det var jo en Aabenraa! Det var jo spørgsmål om Säffle her. :D
Citat från: Svemicke skrivet 29 februari 2008, 00:24:50 AM
Narj, men det var jo en Aabenraa! Det var jo spørgsmål om Säffle her. :D
Ja og Nej. Bussen er rigtig nok bygget i Aabenraa, men den er altså bygget med et Säffle 2000 NL karrosseri.. Hvis vi kun taler om Svensk bygget 2000NL i Sverige, ja så tæller denne her bus rigtigt nok kke med.
När jag läser rubriken "Vilket år NL" så verkar svaren vara outtömliga. Undrar om frågeställaren anser han fått svar. Vad jag kan se finns det en hel den annat.