(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_BMZ658_Hagaterminalen_1997.JPG)
Här kommer några bilder på mindre flygbussar i Stockholm (placering Råsta). Först en buss som jag inte hittar så mycket uppgifter om. Enligt Svensk Busshistoria tillhör den Westin Buss i Stockholm, men jag hittar ingen ägarhistorik dessförinnan. Hade den SL-littera?
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H77_5582_Hagaterminalen_1997.JPG)
Jag hittade fler uppgifter på denna buss. Enligt Gunnar Berglunds webb-plats "Bussgaraget" hade bussen SL-littera H77. Jag minns inte vad dessa bussar användes till, om det var matarbussar från olika stadsdelar till Hagaterminalen där byte fick ske till större flygbussar som gick till Arlanda.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/FAC_XJN276_garage_Rasta_2008.jpg)
Slutligen nutid med en modernare Mercedes. Enligt bilregistret tillhör den Marks Limousine, men tillhör väl FAC nu?
Citat från: Norrortsmicke skrivet 24 februari 2008, 14:39:50 PM
Jag hittade fler uppgifter på denna buss. Enligt Gunnar Berglunds webb-plats "Bussgaraget" hade bussen SL-littera H77. Jag minns inte vad dessa bussar användes till, om det var matarbussar från olika stadsdelar till Hagaterminalen där byte fick ske till större flygbussar som gick till Arlanda.
Slutligen nutid med en modernare Mercedes. Enligt bilregistret tillhör den Marks Limousine, men tillhör väl FAC nu?
Ett tag i slutet på 1990-talet gick det flygbussar mellan stationen i Märsta och Arlanda i anslutning till och från SJ:s tåg norrut respektive norrifrån (dock ej Uppsalapendeln). Jag vet att det kördes med mindre bussar. Kan det ha varit dessa (och någon mer). Efter vad jag hört var det en busstrafik som gjorde skäl för att kallas "Nykteristen".
Marks Limousine liksom FAC tillhör People Travel Group, som i sin tur ägs av Veolia Transport. Marks brukar dock ha egna färger på sina bussar. Och det är ju också en bit från Kinna till Råsta... Så det verkar bara vara som om den är registrerad där. Michael k. eller Sören kanske kan berätta om den brukar finnas i Kinna?
Man hade väl en Säffle med nummer 5580?
Citat från: Norrortsmicke skrivet 24 februari 2008, 14:39:50 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/FAC_XJN276_garage_Rasta_2008.jpg)
Slutligen nutid med en modernare Mercedes. Enligt bilregistret tillhör den Marks Limousine, men tillhör väl FAC nu?
Just denna har jag tänkt fråga om vilket FAC-nummer den har, om den nu har det.
Den, liksom 0618 står på Marks i CBR.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 februari 2008, 16:01:38 PM
Man hade väl en Säffle med nummer 5580?
Menar du till trafiken Märsta-Arlanda?
Jag vet att jag såg bilder på bussar på den här linjen (troligen i SJ-Nytt) och då var det midibussar av den typ som på bilderna. Men det är ju möjligt att även större bussar användes på vissa avgångar eller som reserv.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2008, 15:50:06 PM
Ett tag i slutet på 1990-talet gick det flygbussar mellan stationen i Märsta och Arlanda i anslutning till och från SJ:s tåg norrut respektive norrifrån (dock ej Uppsalapendeln). Jag vet att det kördes med mindre bussar. Kan det ha varit dessa (och någon mer). Efter vad jag hört var det en busstrafik som gjorde skäl för att kallas "Nykteristen".
Marks Limousine liksom FAC tillhör People Travel Group, som i sin tur ägs av Veolia Transport. Marks brukar dock ha egna färger på sina bussar. Och det är ju också en bit från Kinna till Råsta... Så det verkar bara vara som om den är registrerad där. Michael k. eller Sören kanske kan berätta om den brukar finnas i Kinna?
Tack för ditt svar och dina uppgfiter. Jag forskade vidare lite och hittade uppgifter om att det fanns något som hette "Hotell-linjen" som från slutet av 80-talet trafikerade några hotell i Sthlm och som anslöt till flygbussarna mot Arlanda. Det lär ha varit Wasatrafik som utförde trafiken från början med Renault Master-bussar.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 februari 2008, 16:02:43 PM
Just denna har jag tänkt fråga om vilket FAC-nummer den har, om den nu har det.
Den, liksom 0618 står på Marks i CBR.
Är FAC 0618 också en mindre buss?
Citat från: Norrortsmicke skrivet 24 februari 2008, 16:17:31 PM
Är FAC 0618 också en mindre buss?
Nej 0618 är en Setra 417 GT-HD XMX635
Mercan tillhör numera Charter och har fått numret 0619.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 24 februari 2008, 16:16:36 PM
Jag forskade vidare lite och hittade uppgifter om att det fanns något som hette "Hotell-linjen" som från slutet av 80-talet trafikerade några hotell i Sthlm och som anslöt till flygbussarna mot Arlanda. Det lär ha varit Wasatrafik som utförde trafiken från början med Renault Master-bussar.
Visst fanns Hotellbussen. Startade 26 oktober 1987. Om detta skrev Färdskrivaren nr 3-4.87. Artikeln återges med tillstånd av författaren och redaktören (råkar vara samma person):
(http://www.savenfjord.nu/hotellbussen.JPG)
Trafiken blev inte särskilt långvarig och det blev ännu en "nykterist-linje". Några veckor efter introduktionen kunde man åka gratis med Hotellinjen. En kollega och jag passade på under lunchrasten och vi var de enda resenärerna på hela 35-minutersvarvet.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 24 februari 2008, 16:30:58 PM
Nej 0618 är en Setra 417 GT-HD XMX635
Mercan tillhör numera Charter och har fått numret 0619.
Mercan är den tidigare flygbussen i Växjö, dock övertalig där sedan Flygbussarna slutade köra där vid årsskiftet.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 24 februari 2008, 16:30:58 PM
Nej 0618 är en Setra 417 GT-HD XMX635
Mercan tillhör numera Charter och har fått numret 0619.
Ett stort tack för uppgifterna!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2008, 16:39:27 PM
Visst fanns Hotellbussen. Startade 26 oktober 1987. Om detta skrev Färdskrivaren nr 3-4.87. Artikeln återges med tillstånd av författaren och redaktören (råkar vara samma person):
(http://www.savenfjord.nu/hotellbussen.JPG)
Trafiken blev inte särskilt långvarig och det blev ännu en "nykterist-linje". Några veckor efter introduktionen kunde man åka gratis med Hotellinjen. En kollega och jag passade på under lunchrasten och vi var de enda resenärerna på hela 35-minutersvarvet.
Tackar, tackar för den utförliga artikeln! Då gick bussarna som jag fotografererade 1997 garanterat inte på hotell-linjen. Hittade en tidtabell för linjen från 1988.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 24 februari 2008, 14:39:50 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_BMZ658_Hagaterminalen_1997.JPG)
Här kommer några bilder på mindre flygbussar i Stockholm (placering Råsta). Först en buss som jag inte hittar så mycket uppgifter om. Enligt Svensk Busshistoria tillhör den Westin Buss i Stockholm, men jag hittar ingen ägarhistorik dessförinnan. Hade den SL-littera?
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SL_H77_5582_Hagaterminalen_1997.JPG)
Jag hittade fler uppgifter på denna buss. Enligt Gunnar Berglunds webb-plats "Bussgaraget" hade bussen SL-littera H77. Jag minns inte vad dessa bussar användes till, om det var matarbussar från olika stadsdelar till Hagaterminalen där byte fick ske till större flygbussar som gick till Arlanda.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/FAC_XJN276_garage_Rasta_2008.jpg)
Slutligen nutid med en modernare Mercedes. Enligt bilregistret tillhör den Marks Limousine, men tillhör väl FAC nu?
H77:an gick i ´Hagaslingan´, under en period fick vi inte köra via S:t Eriksplan med de stora bussarna...småbussarna gick från Hagaterminalen, Sveavägen - Odenplan - St: Eriksplan och ner till Haga igen...16 varv på vissa tjäsnter *ryser*
Hotelllinjen blev ett fiasko. liksom den senare City Transfer, en omarbetad hotelllinje som vi körde dels med Renault Master liksom en mini-Carrus, byggd på lastbilschassie, man fick klättra över motorhuven (inne i bussen...vid en ev. brand hade man sannolikt aldrig hunnit ut) för att komma på plats...någon dörr för föraren fanns ej.
Moderators edit: Inlägget redigerat för att bättre se vad som är citat och vad som är nytt.
Citat från: bear skrivet 24 februari 2008, 17:55:50 PM
Aha, det var Haga-slingan de gick på. Jag förstår att det inte kan ha varit roligt att köra 16 varv på slingan. Tack för info!
Var inte dessa bussar (inkl. Carrusen) inblandade i Täbylinjen en tid?
Jag minns bestämt att jag åkte både Mercedes och Master när jag var hemma i Täby och hälsade på under min tid i Oslo...
//Fredrik
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2008, 16:39:27 PM
Artikeln återges med tillstånd av författaren och redaktören (råkar vara samma person):
Trevligt att det råder så bra kommunikation mellan forumiten, författaren och redaktören! ;)
Citat från: Verspieder skrivet 25 februari 2008, 17:12:08 PM
Trevligt att det råder så bra kommunikation mellan forumiten, författaren och redaktören! ;)
Ja, de olika delarna av mitt jag brukar komma överens även om de inte får förväxlas. :D
Jag är inte uppdaterad på FAC nummer.
Men XJN276 och XMX635 är i vilket fall registrerad på Marks Limousine. Troligen ingår dessa två i de bussar som flyttades till Stockholm.Det skall påpekas att FAC bussar inte är reg på Mrks Limousine i vanliga fall. Normalt finns FAC reservvagnar och dessa går ibland på flygbusslinjerna men kan också möjligen användas på skolturer. 44bussar,6 personbilar och 1 lastbil finns anmälda till Y trafik.
Citat från: S Svensson skrivet 25 februari 2008, 19:55:48 PM
Jag är inte uppdaterad på FAC nummer.
Men XJN276 och XMX635 är i vilket fall registrerad på Marks Limousine. Troligen ingår dessa två i de bussar som flyttades till Stockholm.Det skall påpekas att FAC bussar inte är reg på Mrks Limousine i vanliga fall. Normalt finns FAC reservvagnar och dessa går ibland på flygbusslinjerna men kan också möjligen användas på skolturer. 44bussar,6 personbilar och 1 lastbil finns anmälda till Y trafik.
Nu har jag läst ditt inlägg ett par gånger men förstår ändå inte vad du menar/skriver.
Bla kör FAC
inga skolturer.
Flygbussar i Väst AB använder ibland bussar från Marks Limousine AB .Jag har sett t ex XDN818 gå på linjen Landvetter-Borås. Bussarna 201-209 har jag inte sett på skolturer men däremot har jag någon gång sett en MAN eller en Neoplan på skolturer. Även om det är sällan så har det förekommit.
Båda företagen ägs av PTG. Visst har PTG skolturer. Det var ju dessa som Orusttrafiken vann trafiken av,en där PTG skall vara underentreprenör.
Märk att XJN276 är anskaffad för skoltrafiken i Mark.
Ok, då är jag med. De nämnda bussarna finns ju numera i Stockholm så jag
tänkte inte längre än så..
Citat från: S Svensson skrivet 25 februari 2008, 20:22:36 PM
Flygbussar i Väst AB använder ibland bussar från Marks Limousine AB .Jag har sett t ex XDN818 gå på linjen Landvetter-Borås. Bussarna 201-209 har jag inte sett på skolturer men däremot har jag någon gång sett en MAN eller en Neoplan på skolturer. Även om det är sällan så har det förekommit.
Båda företagen ägs av PTG. Visst har PTG skolturer. Det var ju dessa som Orusttrafiken vann trafiken av,en där PTG skall vara underentreprenör.
Märk att XJN276 är anskaffad för skoltrafiken i Mark.
XJN 276 är inte anskaffad till skoltrafiken, den köptes ny till flygbusstrafiken i Växjö och har gått hela tiden där, tills den nu flyttades till Stockholm. Några Flygbussar har aldrig gått i skolbusstrafiken i Skene, däremot var ett tag FAC Charter buss 202,TDS 547 (MAN turist) placerad i Skene och gick då i skolbusstrafiken där. Efter en tid lånade Flygbussarna i Göteborg den ett tag (gick i City airport trafiken) innan den såldes och befinner sig nu i Ryssland. Däremot när ordinarie Borås bussen är på verkstad så lånar man någon buss från Marks Limousine under tiden, då det inte finns bussar över för detta i Göteborg., därav att du emellanåt kan se Marks bussar i trafik på flygbussen Borås-Landvetter.
Citat från: S Svensson skrivet 25 februari 2008, 20:22:36 PM
Flygbussar i Väst AB använder ibland bussar från Marks Limousine AB .Jag har sett t ex XDN818 gå på linjen Landvetter-Borås. Bussarna 201-209 har jag inte sett på skolturer men däremot har jag någon gång sett en MAN eller en Neoplan på skolturer. Även om det är sällan så har det förekommit.
Båda företagen ägs av PTG. Visst har PTG skolturer. Det var ju dessa som Orusttrafiken vann trafiken av,en där PTG skall vara underentreprenör.
Märk att XJN276 är anskaffad för skoltrafiken i Mark.
PTG (People Travel Group) skall inte vara underentreprenör utan det är Marks Limousine. Man måste skilja på ägare och trafikutövare. Eftersom PTG numera ägs av Veolia Transport så blir det extra förvirrat om man inte skiljer på detta.
Att FAC och Marks Limousine lånar bussar av varann förekommer naturligtvis men de är därför registrerade på respektive företag. För övrigt såg jag i september att den buss som gick som tågbuss mellan Sala och Uppsala kördes av FAC men var registrerad på Marks Limousine.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 februari 2008, 09:01:19 AM
Var inte dessa bussar (inkl. Carrusen) inblandade i Täbylinjen en tid?
Jag minns bestämt att jag åkte både Mercedes och Master när jag var hemma i Täby och hälsade på under min tid i Oslo...
//Fredrik
Det stämmer bra det, de gick på Täby mellan varven...de gick även på den s.k ´Barkarby-linjen´ under en tid.
/bear
Hoppas inte detta bidrag dubbleras.
Till Gunnar vill jag säga att jag inte observerar bussar därför att jag vill kontrollera något eller för något annat ändamål.
Vad gäller XJN276 så fick jag den uppgift som jag sedan nämner. Men tydligen stämde detta inte. Intressant att det nyanskaffades fordon 2006 för andra koncernföretag.
MAN TDS547 såg jag enligt en anteckning 9 maj. Kan ha sett den tidigare. På flygbusslinjerna till Landvetter och Säve så såg jag MAN TDS547 och Neoplan SKK 910 cirka andra halvan augusti och första halvan september. Som Gunnar skriver på Sävelinjen men jag har sett dem båda även på Landvetterlinjen vid ovan tid.
Vid verkstad fannsnågon av de ordinarie bussarna för reparation. Dessa har nr 201-209 och har inte setts som skolbussar. Vid flygbusslinje har jag även sett någon ytterligare buss likadan 201-208. Vad gäller 209 är detta fd GS 215 och de har kvar GS nr 211 och dessa båda anskaffades något år innan ovan för Röd express. 209 är något mörkare i färgen även om det är svårt se.
BMZ 658 har dør bak fører venstre side hvorfor??
Tack för intressanta uppgifter!!