Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 19 februari 2008, 15:33:33 PM

Titel: Säffle Kaross
Skrivet av: Stefan P skrivet 19 februari 2008, 15:33:33 PM
Hej

När började Säffle bygga busskarosser och när vart uppköpta Volvo.
Har Säffle byggt karosser på något annat än bussar.

Är det någon som vet varför det slutades bygga fyra halvljus, har ett svagt minne av det kom någon lag med att man inte fick ha två halvljus på högersida.
Varför?

mvh Stefan P
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Clabbe skrivet 19 februari 2008, 16:40:53 PM
Lånat från CarlHag:
Säffle Karosseri AB tillverkar bussar på Volvo-chassin.Verksamheten har mycket gamla anor och har funnits påorten sen 1913. Sedan 1950 tillverkas alla karosser ialuminium och 1981 blev företaget ett helägt dotterbolagtill Volvo Bus Corp.

Höglunds var en smedja i Värmlands Bro, började som många andra med påbyggnader, sedan delades rörelsen i ett varsitt för buss och lastbilspåbyggnader. (fritt ur minnet)

Kent kan säkert ännu mer...
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Ersa skrivet 19 februari 2008, 17:25:53 PM
Citat från: Stefan P skrivet 19 februari 2008, 15:33:33 PM
Är det någon som vet varför det slutades bygga fyra halvljus, har ett svagt minne av det kom någon lag med att man inte fick ha två halvljus på högersida.
Varför?

Det är en tråkig lag, men den gäller dock inte gamla bussar. Jag minns inte från vilken årsmodell men jag vet att bussar så sena som 1983-84 års modell än idag får ha dubbla halvljus på höger sida. Något för Björn K, Kvarne och SvOF att införa på sina vagnar?  ;)
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: yngrot skrivet 19 februari 2008, 18:28:07 PM
Det går fortfarande att köpa bussar med 4 halvljus men du får bara tända 2 ytter eller innre.
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: homer skrivet 19 februari 2008, 19:04:11 PM
på carrus både 8700 och 9700 är de väl fortfarande möjligt att välja om man vill köra på inre eller yttre ljusparet, även på scala vorde de väl gå?
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: S Svensson skrivet 19 februari 2008, 19:10:39 PM
SJ hade bussarna 2358-2363 som jag tror var de sista levererade med tillåtnaljus. Därefter byggdes bussar med avvikande ljus ex vis 2480-2490.Alltså troligen vid årsskiftet 84/85 kom lagändring.
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 19:24:04 PM
En historik om Säffle Karosseri vill jag minnas fanns på deras hemsida, men tyvärr är denna stängd för tillfället på grund av underhåll.
http://www.safflekarosseri.se/ (http://www.safflekarosseri.se/)

Första lättmetallbussen byggdes i alla fall av Höglunds 1948.
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: S Svensson skrivet 19 februari 2008, 19:31:51 PM
Som enligt många är fd SJ 1283 i Uddevalla.
Gunnar Höglund avled sommaren 1981. Dödsboet sålde företaget till AB Volvo.
Företaget hette innan övertagendet H.Höglunds karosseriAB. Karossen kallades Höglundskaross. Förkortas ibland Hög i SJ papper. (Helge=H troligen )
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Jan skrivet 19 februari 2008, 19:32:00 PM
Citat från: S Svensson skrivet 19 februari 2008, 19:10:39 PM
SJ hade bussarna 2358-2363 som jag tror var de sista levererade med tillåtnaljus. Därefter byggdes bussar med avvikande ljus ex vis 2480-2490.Alltså troligen vid årsskiftet 84/85 kom lagändring.

SJ 2392 hade också detta extra ljus.
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Signvard skrivet 19 februari 2008, 19:33:30 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 19:24:04 PM
En historik om Säffle Karosseri vill jag minnas fanns på deras hemsida, men tyvärr är denna stängd för tillfället på grund av underhåll.
http://www.safflekarosseri.se/ (http://www.safflekarosseri.se/)

Första lättmetallbussen byggdes i alla fall av Höglunds 1948.


Den sidan har varit nere för underhåll i snart 1 år i alla fall, så den kommer nog inte tillbaka.
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: S Svensson skrivet 19 februari 2008, 19:35:20 PM
När jag skerv 2358-2363 så avses tvåaxliga bussar. De som följer fram till 2400 är ledbussar och dessa har samma front som de tidigare. 2401,2402 är Van Hool för linje 830 och köpta på "allmän" marknad. (ej SJ specade)
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 20:36:52 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 19:24:04 PM
En historik om Säffle Karosseri vill jag minnas fanns på deras hemsida, men tyvärr är denna stängd för tillfället på grund av underhåll.
http://www.safflekarosseri.se/ (http://www.safflekarosseri.se/)

Första lättmetallbussen byggdes i alla fall av Höglunds 1948.



Och just den bussen finns väl kvar? Har för mig att det är den som visats på bild här ibland
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 20:39:07 PM
Undrar om samtliga generationer Säffle finns bevarade idag? En från 1948 finns i alla fall och det finns en Uppsalaödla kvar också och det är en Säffle
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 20:40:10 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 20:36:52 PM

Och just den bussen finns väl kvar? Har för mig att det är den som visats på bild här ibland

Jo, den finns kvar. Som Sören skrev så är det alltså fd SJ 1283 och den finns hos en förening i Uddevalla som kallar sig Swebus Weteranclub (med viss reservation för stavningen). SJ-gul och trevlig.

Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 20 februari 2008, 09:47:55 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2008, 20:39:07 PM
Undrar om samtliga generationer Säffle finns bevarade idag? En från 1948 finns i alla fall och det finns en Uppsalaödla kvar också och det är en Säffle


Det finns Säfflebyggen från 1948 till 1983 bevarade.

SJ 1283, som nämns ovan, från 1948
Motorklubben på Scania har en B41 från tidigt 50-tal
SSS har Uppsalaödlan C169
Magnus Knutsson har en tidig 50-talare från GDG, samt ytterligare en under renovering
SvOf hade tidigare en B655 fd GDG från 1963, finns nu i Smedjebacken i toppskick
GDG Weteranklubben har en GDG B655 och en Scania "skakfyra".
Haraldsson i Rystad har en BF56 från ca -65
Tommy Karlsson har två BF76 från -67 fd Sundsvall
Värmlands Bussveteraner har en Karlstad B58 från -67 el -68
och även en B58 från ca -70, fd GDG
Svof har också en B58 från -70, fd Vaxholms Trafik (som skall sättas i stånd nu)
SL Motorklubb har en B58 från -73, typ H54
Spårvägsmuseum och Kvarne har varsin B10M ledvagn H22 från början av 80-talet
SvOf har B10M H3 6332 från 1983

Finns det fler? Ganska bra täckning av Säffles produktion.

Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Clabbe skrivet 20 februari 2008, 16:54:15 PM
Citat från: S Svensson skrivet 19 februari 2008, 19:31:51 PM
Som enligt många är fd SJ 1283 i Uddevalla.
Gunnar Höglund avled sommaren 1981. Dödsboet sålde företaget till AB Volvo.
Företaget hette innan övertagendet H.Höglunds karosseriAB. Karossen kallades Höglundskaross. Förkortas ibland Hög i SJ papper. (Helge=H troligen )

Loggan var i många år: Säffle Lättmetall.
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: michael k skrivet 20 februari 2008, 22:50:32 PM
jag körde ett gäng killar som jobbade på fabriken
dom värkade ha en religös upplevelse av åkturen med mig
dom hade uppe motorluckan och spanade på motorn dom gillade ju ljudet ;D
undrar om de har kommit över åkturen i en 415hdh än?

personligen så tycker jag att det kan ramla ner en komet i den fabriken naturligtvis efter alla har gått hem
jag har suttit och skramlat altför många timmar i lb 2516 och 2517
de nya efter 2000 har jag inte kört
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Svempa skrivet 21 februari 2008, 04:30:39 AM
HTMF har 2 st  1 volvo B755  med Physwilsson från 1965 och 1 volvo B 58 från 1967 med ratt wilsson. den senare körbar.
Båda är Stadsbussar från Helsingborg.
MVH Svempa
Titel: SV: Säffle Kaross
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2008, 11:52:23 AM
Citat från: Clabbe skrivet 20 februari 2008, 16:54:15 PM
Loggan var i många år: Säffle Lättmetall.


Hur många år fanns den loggan? Den verkar ha slutat användas i slutet på 1980-talet eller i början på 1990-talet. Någon som vet när loggan började användas? Uppsalaödlan har denna logga. Är det kanske en tidig buss som har det?