Idag när jag körde från Borås mot Kinna mötte jag SYP733 transporterandes på en maskintrailer.
Betyder det ett allvarligt haveri när man transporterar en "nyare" buss på detta sätt, undrar man.
(SYP733 = Nuv.ägare: VG Resor AB, Dalsjöfors. Tidigare ägare: Gustafssons buss, Limmared)
(http://i68.photobucket.com/albums/i3/hilderseth/gustafsson_syp733.jpg)
/Hans H.
Det kan räcka med ett skuret lager i bakaxeln för att det inte ska gå att bärga på vanligt vis.
Citat från: HH skrivet 14 februari 2008, 22:27:46 PM
Idag när jag körde från Borås mot Kinna mötte jag SYP733 transporterandes på en maskintrailer.
Betyder det ett allvarligt haveri när man transporterar en "nyare" buss på detta sätt, undrar man.
(SYP733 = Nuv.ägare: VG Resor AB, Dalsjöfors. Tidigare ägare: Gustafssons buss, Limmared)
(http://i68.photobucket.com/albums/i3/hilderseth/gustafsson_syp733.jpg)
/Hans H.
"Totalhaveri" är väl ändå att ta i. Jag trodde att totalhaveri innebar att bussen aldrig mer kan användas.
//Jonas
Växellådshaveri...
Då räcker det väl med att man plockar ur drivaxlarna?
Det beror helt på vilka kontakter som bussägaren har i transportbranschen...
Transporter med maskintrailer kan man få rätt billigt om man har tur dvs retur lass för åkaren. Finns ett antal sådana annonser i bland på blocket.
En bekant ringde till dem o bad om pris för en lastbilstransport och han kunde ej köra kumla gävle tur o retur ens billigar än det blev att frakta hem dem som retur lass
OK, beklagar ordet "totalhaveri". Det förstår även en mindre tekniskt bevandrad person som jag att bussen ej gick till skrot. Men det är ju inte så vanligt att man ser en buss transporteras på en maskintrailer, så därför min undran.
/Hans H.
Tja, SvOf:s CF gick på maskintrailer ner till Småland. Har man bara tid och kontakter som fixar sådant går det förstås bra att åka som returlast. Men är det brådis är det bärgare som gäller.