Hej
Vilka bussbolag har kört eller kör UL.
Vilka Länshuvudmän har trafik i egen regi.
mvh Stefan P
jag tror att det e kritstian larsson , kr-trafik och swebus
Citat från: Stefan P skrivet 08 februari 2008, 14:14:02 PM
Hej
Vilka bussbolag har kört eller kör UL.
Vilka Länshuvudmän har trafik i egen regi.
mvh Stefan P
Måste fråga...håller du på att skriva ett omfattande verk om Sveriges busshistoria eftersom du ofta frågar så komplexa o omfattande frågor, som är väldigt svåra och svara på?
Absolut inget fel..men jag är bara nyfiken.
Precis som ovan så kör Swebus, KR-Trafik och Kristian Larsson Trafik, men även Sköldhs Taxi i Knutby kör någon mindre linje. Ev. kör Arnesson i Månkarbo någon linje. Fler finns säkert
"Har kört"? Menar du så länge UL funnits eller bara någon upphandling tillbaka?
Swebus köpte ju in ett par mindre företag i norra Uppland för några år sedan som körde för UL, Månkarbo Taxi och Tierps Taxi (tror jag det var), men det finns säkert fler....som bland annat Järlåsa Taxi
Det enda länsbolaget som fortfarande kör trafik i egen regi torde vara VL - Västerås Lokaltrafik...eller om man så vill Västmanlands Lokaltrafik, men som bara kallar sig "Länstrafiken" www.lanstrafiken.se
En som inte nämnts är Knivsta Buss som också kör bussar i UL-trafik. Vissa är till och med UL-lackade
Bergsbrunna buss.
Arnessons
Sedan kör Sköldhs på underentreprenad åt swebus, och Gimobuss på underentreprenad åt KR
Citat från: JoSe skrivet 24 maj 2008, 21:44:39 PM
Sedan kör Sköldhs på underentreprenad åt swebus, och Gimobuss på underentreprenad åt KR
Sköldhs och föraren Christer älskar vi!
Vi?
//Niclas
Kör inte Danmarks buss åt UL också?
/Jonas
Nej inte sedan den senaste upphandlingen, Knivsta buss har numera 883:an
Hej
Jag håller inte på med att skriva någonting. Är bara nyfiken, vad som hänt tidigare länet.
mvh Stefan P
Som Niclas sade, Busslink saknas i de hittills uppräknade entreprenörerna.
Fast Busslink kör väl bara 639 "själva" (ihop med KR och Fridströms), 800-linjerna delas ju med Swebus så där vet jag inte riktigt hur man skall räkna.
Är Busslink att betrakta som underentreprenör åt Swebus som borde ha avtalet egentligen eller är det upphandlat linje för linje och då tilldelat på samma vis som 639?
Samtidigt bör det kanske nämnas för eventuella historieskrivare med UL som specialitet att både 807 och 639 verkar gå i graven som UL-linjer inom en snar framtid...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 maj 2008, 19:42:39 PM
Som Niclas sade, Busslink saknas i de hittills uppräknade entreprenörerna.
Fast Busslink kör väl bara 639 "själva" (ihop med KR och Fridströms), 800-linjerna delas ju med Swebus så där vet jag inte riktigt hur man skall räkna.
Är Busslink att betrakta som underentreprenör åt Swebus som borde ha avtalet egentligen eller är det upphandlat linje för linje och då tilldelat på samma vis som 639?
Samtidigt bör det kanske nämnas för eventuella historieskrivare med UL som specialitet att både 807 och 639 verkar gå i graven som UL-linjer inom en snar framtid...
//Fredrik
Tråkigt tycker jag; har aldrig haft tid att åka till Vänge, Björklinge, Alunda mfl för att fota Busslinkvagnar på dessa "udda" ställen. (Jo, Busslink i Forsmark har jag faktiskt fotat.)
Inte jag heller, är dock nöjd över de Uppsalabilder jag har dock.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 maj 2008, 19:42:39 PM
Som Niclas sade, Busslink saknas i de hittills uppräknade entreprenörerna.
Fast Busslink kör väl bara 639 "själva" (ihop med KR och Fridströms), 800-linjerna delas ju med Swebus så där vet jag inte riktigt hur man skall räkna.
Är Busslink att betrakta som underentreprenör åt Swebus som borde ha avtalet egentligen eller är det upphandlat linje för linje och då tilldelat på samma vis som 639?
Samtidigt bör det kanske nämnas för eventuella historieskrivare med UL som specialitet att både 807 och 639 verkar gå i graven som UL-linjer inom en snar framtid...
//Fredrik
Ska man vara petnoga så kör väl Busslink på entreprenad åt SL i detta fall, och SL och UL har ett svårförklarligt sammarbete, som för all del kanske blir lite lättare att förstå, när 807 och 639 efter kommande förändring helt kommer att ligga under SL, samtidigt som 805 och delen av 809 Knutby-Norrtälje blir UL:s. Taxehanteringen i resp län återstår att se.
Bland dom som kört för UL en gång i tiden är bla GUB o Edlunds i Öregrund.
//Niclas
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 maj 2008, 19:42:39 PM
Som Niclas sade, Busslink saknas i de hittills uppräknade entreprenörerna.
Fast Busslink kör väl bara 639 "själva" (ihop med KR och Fridströms), 800-linjerna delas ju med Swebus så där vet jag inte riktigt hur man skall räkna.
Är Busslink att betrakta som underentreprenör åt Swebus som borde ha avtalet egentligen eller är det upphandlat linje för linje och då tilldelat på samma vis som 639?
Samtidigt bör det kanske nämnas för eventuella historieskrivare med UL som specialitet att både 807 och 639 verkar gå i graven som UL-linjer inom en snar framtid...
//Fredrik
Hm, här ser man hur tokigt det kan bli ibland :)
Det jag syftade på var Patriks kommentar "Sköldhs och föraren Christer älskar vi!".
Jag undrade vilka vi var, han och någon Schizofren del av sig själv eller om vi på forumet i allmänhet älskar honom?
Kan inte direkt påstå att jag skulle känna mig som den senare kategorin då jag aldrig träffat på personen, eller för den delen företaget i fråga heller.
Ser inte mig själv så känd på forumet så alla vet att jag är anställd på Busslink men det vart ju rätt kul att det tolkades så i alla fall när jag skrev "vi".
//Niclas