Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Optimal skrivet 01 februari 2008, 20:23:18 PM

Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Optimal skrivet 01 februari 2008, 20:23:18 PM
Citat från: Leif D skrivet 01 februari 2008, 20:14:54 PM
Fast sedan finns det ju en del som passar på att gå på toaletten eller ta en fika också......    har ni inte rastlokaler vid alla tidsregleringsställen ?


Toalett finns vid dom flesta ställerna, fast rastlokaler finns inte vid alla ställerna. Man ka ha tur om man har så lång tidsreglering att man har tid med sånt. Paus är ju på 10-15 min, Ex Busslink i city har rastlokaler vid enbart Slussen, Fridhemsplan och Odenplan
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Leif D skrivet 01 februari 2008, 20:27:01 PM
Citat från: Optimal skrivet 01 februari 2008, 20:23:18 PM
Toalett finns vid dom flesta ställerna, fast rastlokaler finns inte vid alla ställerna. Man ka ha tur om man har så lång tidsreglering att man har tid med sånt. Paus är ju på 10-15 min, Ex Busslink i city har rastlokaler vid enbart Slussen, Fridhemsplan och Odenplan

Uppenbart tur man inte jobbar där allså....
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 februari 2008, 21:38:08 PM
På en del ställen kan man om man inte är kvinna förstås besöka en buske..
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Karsten skrivet 01 februari 2008, 21:55:39 PM
Citat från: Leif D skrivet 01 februari 2008, 20:27:01 PM
Uppenbart tur man inte jobbar där allså....

Jo, men pissepauserna är ju förlagda till de ställen som har tillgång till ordentlig toalett och rastlokal.
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:27:58 PM
Hur tusan kom vi in på kisspauser när tråden handlar om Mobitecs nya skyltskåp?  :-X

Men när vi ändå har det på tapeten. Som jag förstår det så är det därför som Tyresö inte längre får köra 172:an. Men då kommen en dum fråga från mig.

Varför kan inte Tyresöförarna kissa i Norsborg eller Skarpnäck?

Sist jag åkte hela 172 från Norsan till Skarpnäck så tog den ca 55 min.

Jag fattar fortfarande inte varför Tyresö inte får köra 172 längre, kan bara säga att jag saknar när dom gjorde det för då höll den tiden, nu vet man inte ens om bussarna kommer längre.
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Optimal skrivet 01 februari 2008, 22:32:17 PM
Jag skulle åka en 172 hem, Stod vid Högdalens Industriområde mot Skarpnäck, Skulle just till Skarpnäck, första bussen kom 22 Minuter försenad, sen 5 min senare kom det 2 efter varandra
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:33:53 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2008, 22:30:54 PM
Vem har berättat de sagorna?

De pausställen som är godkända är givetvis godkända för alla förare oavsett depå eller t.om arbetegivartillhörighet.

Jag har hört att Tyresö inte får köra 172 pga av att dom inte hinner kissa.

Så, om det inte är kisspauserna som gör att Tyresö inte kör 172 vad är det då?

Jag vet många Tyresöförare som gillade att köra 172.
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:34:18 PM
Citat från: Optimal skrivet 01 februari 2008, 22:32:17 PM
Jag skulle åka en 172 hem, Stod vid Högdalens Industriområde mot Skarpnäck, Skulle just till Skarpnäck, första bussen kom 22 Minuter försenad, sen 5 min senare kom det 2 efter varandra

Vardagsmat, häromdagen var två turer på raken inställda.
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Optimal skrivet 01 februari 2008, 22:36:27 PM
Citat från: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:33:53 PM
Jag har hört att Tyresö inte får köra 172 pga av att dom inte hinner kissa.

Så, om det inte är kisspauserna som gör att Tyresö inte kör 172 vad är det då?

Jag vet många Tyresöförare som gillade att köra 172.

Jag kommer ihåg när man åkte Tyresövagn på 172. Man kunde få en kall röd ledvagn som tomkört från garaget till Skarpnäck, Elementen var fisjumna å det kändes fuktigt i bussen, Men man tog ju allt första 172 mot Norsborg. Föraren var glad å trevlig, vagnen var tyst å rapp, det var tider det
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Optimal skrivet 01 februari 2008, 22:37:32 PM
Citat från: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:34:18 PM
Vardagsmat, häromdagen var två turer på raken inställda.

Låter som Botkyrka, kanske var den jag tog då, det var runt kl 16 på eftermidagen tror jag.
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:38:10 PM
Citat från: Optimal skrivet 01 februari 2008, 22:36:27 PM
Jag kommer ihåg när man åkte Tyresövagn på 172. Man kunde få en kall röd ledvagn som tomkört från garaget till Skarpnäck, Elementen var fisjumna å det kändes fuktigt i bussen, Men man tog ju allt första 172 mot Norsborg. Föraren var glad å trevlig, vagnen var tyst å rapp, det var tider det

Tyresö kunde köra med ex 1844 och annat kul, men i tid var dom och bussarna var aldrig inställda.  :D
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Optimal skrivet 01 februari 2008, 22:39:12 PM
Citat från: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:38:10 PM
Tyresö kunde köra med ex 1844 och annat kul, men i tid var dom och bussarna var aldrig inställda.  :D

Jo precis. kunde alltid vänta en kvart extra för att få åka med en Tyresövagn istället för en Botkyrkavagn
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: homer skrivet 01 februari 2008, 22:41:11 PM
varför skulle Tyresö vara bättre på att köra linjen än Botkyrka? dom har ju samma bussar i princip
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:41:39 PM
Citat från: Optimal skrivet 01 februari 2008, 22:39:12 PM
Jo precis. kunde alltid vänta en kvart extra för att få åka med en Tyresövagn istället för en Botkyrkavagn

Observera att jag inte på något sätt har något emot Huddinge/Botkyrkas vagnar, det är bara det att 172:an har haverat sedan augusti 2007. Förarna hinner inte ens vända i Norsborg längre och Glömstavägen är nu 50 i stället för 70 hela dygnet.  >:(
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:42:08 PM
Citat från: homer skrivet 01 februari 2008, 22:41:11 PM
varför skulle Tyresö vara bättre på att köra linjen än Botkyrka? dom har ju samma bussar i princip

Det var andra körtider då, se mitt senaste inlägg.
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: homer skrivet 01 februari 2008, 22:44:20 PM
Ok, men då ahr de ju knappast att göra med vilket garage som kör den utan att man har ändrat yttre faktorer sen har Sl kommit på att förarna troligen hade för mycket tid innan som kostade dem massa pengar (dom som körde ATR var för snabba)
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Optimal skrivet 01 februari 2008, 22:45:09 PM
Citat från: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:41:39 PM
Observera att jag inte på något sätt har något emot Huddinge/Botkyrkas vagnar, det är bara det att 172:an har haverat sedan augusti 2007. Förarna hinner inte ens vända i Norsborg längre och Glömstavägen är nu 50 i stället för 70 hela dygnet.  >:(

Jag förstår, Jag ville inte heller framhäva att du på något sätt skulle ha nått emot Huddinge/Botkyrka. Utan jag håller med dig när det gäller 172an till 110%
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:45:57 PM
Citat från: homer skrivet 01 februari 2008, 22:44:20 PM
Ok, men då ahr de ju knappast att göra med vilket garage som kör den utan att man har ändrat yttre faktorer sen har Sl kommit på att förarna troligen hade för mycket tid innan som kostade dem massa pengar (dom som körde ATR var för snabba)

Rasterna har ändrats i ex Norsborg och Skarpnäck. Förut körde Ty varannan tur men nu ska Botkyrka/Huddinge hinna med alla. Och det går inte ihop.
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 februari 2008, 22:47:25 PM
Man kan ju undra vad detta har att göra med Busslink 5761+5762.
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 februari 2008, 22:52:59 PM
Bra!
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Optimal skrivet 01 februari 2008, 23:10:05 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2008, 22:54:26 PM
Ja tiderna har ändrats. men inte  "-" utan "+"

Jag tog och jämförde omloppen från 2004, sista året jag planerade Tyresö med dagens tidtabell och i högtrafik Skarpnäck-Norsborg har det tillkommit +2 minuter körtid

Känns som 2007 års tabell var bättre lagd än 2008ans

Tittade på 2007 års Tidtabell för 172 och körtiden har blivit 3 minuter kortare mot Norsborg och mot Skarpnäck har den blivit 1 minut Längre
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 februari 2008, 23:18:19 PM
Citat från: Optimal skrivet 01 februari 2008, 23:10:05 PM
Känns som 2007 års tabell var bättre lagd än 2008ans

Tittade på 2007 års Tidtabell för 172 och körtiden har blivit 3 minuter kortare mot Norsborg och mot Skarpnäck har den blivit 1 minut Längre

menar du inte 2006/2007 jämf. med 2007/2008?
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Optimal skrivet 01 februari 2008, 23:19:00 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2008, 23:18:19 PM
menar du inte 2006/2007 jämf. med 2007/2008?

Jo Förlåt. Det var ett slarvfel av mig
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Nico skrivet 02 februari 2008, 11:00:19 AM

Citat från: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:45:57 PMRasterna har ändrats i ex Norsborg och Skarpnäck. Förut körde Ty varannan tur men nu ska Botkyrka/Huddinge hinna med alla. Och det går inte ihop.

Generellt sett verkar regeln vara att ett garage normalt sett är ensamt om att köra en viss linje. Hur det sedan fungerar rent praktiskt beror väl mer på hur resurserna fördelats och just hur körtiderna är lagda. För att t.ex. upprätthålla Råstas trafikering av 179:an i högtrafik, med kvartstrafik och där en resa enkel riktning är beräknad till 46 minuter, så används 12 vagnar och en är reserv. Pauserna under högtrafik i Sollentuna är 12-15 minuter medan det i Vällingby ofta i princip är spetsvändning som gäller. Normalt sett fungerar det ganska bra och har man bara vagnar och personal så ska det fungera utan inställningar. Frågan blir därför hur många vagnar det behövs för att upprätthålla trafiken på 172 och hur ser egentligen bemanningsläget ut på Botkyrkagaraget?
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Karsten skrivet 02 februari 2008, 13:09:29 PM
Citat från: Nico skrivet 02 februari 2008, 11:00:19 AM
Generellt sett verkar regeln vara att ett garage normalt sett är ensamt om att köra en viss linje. Hur det sedan fungerar rent praktiskt beror väl mer på hur resurserna fördelats och just hur körtiderna är lagda. För att t.ex. upprätthålla Råstas trafikering av 179:an i högtrafik, med kvartstrafik och där en resa enkel riktning är beräknad till 46 minuter, så används 12 vagnar och en är reserv. Pauserna under högtrafik i Sollentuna är 12-15 minuter medan det i Vällingby ofta i princip är spetsvändning som gäller. Normalt sett fungerar det ganska bra och har man bara vagnar och personal så ska det fungera utan inställningar. Frågan blir därför hur många vagnar det behövs för att upprätthålla trafiken på 172 och hur ser egentligen bemanningsläget ut på Botkyrkagaraget?

46 minuter enkel resa, spetsvändning i Vby och 12-15 minuter i Sollentuna, 15-minuterstrafik = 12 vagnar? Det borde räcka med typ sju-åtta. Vilken parameter är fel, gick inte 179 med 10-minuterstrafik förut?

//Stf numerofil.
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Nico skrivet 02 februari 2008, 13:16:22 PM

Citat från: Karsten skrivet 02 februari 2008, 13:09:29 PM
46 minuter enkel resa, spetsvändning i Vby och 12-15 minuter i Sollentuna, 15-minuterstrafik = 12 vagnar? Det borde räcka med typ sju-åtta. Vilken parameter är fel, gick inte 179 med 10-minuterstrafik förut?

Vill ha det till att det även finns viss förstärkning/beredskap under rusningen, därav 12 vagnar. Sedan kan nog pauserna i Sollentuna variera i tid. Har inte kollat rent konkret utan måttade bara mellan tumme å pekfinger utifrån detta med att vi tursätter 12 vagnar under högtrafik.  ;D
Titel: SV: Pauser och linje 172 mfl
Skrivet av: Karsten skrivet 02 februari 2008, 14:56:37 PM
Jag konsulterade gällande tidtabell för 179 och såg att det faktiskt är 10-miuterstrafik i rusningen. Då stämmer det bra med 12 bussar och 120-minutersvarv.