Hej
Hur mång Scania och andra bussar finns det kvar.
Är det så att det bara bli Neoplan bussar.
mvh gammalbuss
Tja.
501 - 514 e scanior
722 - 723 e scanior
300 - 303 e volvo
Men visst. MAN e det enda som köps in skulle jag tro nuförtiden.
Hoppas dom äldsta neoplanarna snart kommer fasas bort när nya köps in. Pest och pina att köra dom. :-\
Citat från: hamre skrivet 29 januari 2008, 20:07:57 PM
Tja.
501 - 514 e scanior
722 - 723 e scanior
300 - 303 e volvo
Men visst. MAN e det enda som köps in skulle jag tro nuförtiden.
Hoppas dom äldsta neoplanarna snart kommer fasas bort när nya köps in. Pest och pina att köra dom. :-\
Glöm inte 628?-633? som också e Scania-leder...
Nja, så här ser det ut:
120-125, 280-287 MAN
300-304 Volvo
501, 502, 505-514, 548, 601-605, 627-633, 704, 705 Scania
830-837 Ontario
Resten är Neoplan. För den som vill ha mer information rekommenderas min vagnlista som jag har på hemsidan.
http://oskar.sajtx.net/VagnlistaGUB.htm (http://oskar.sajtx.net/VagnlistaGUB.htm)
Citat från: hamre skrivet 29 januari 2008, 20:07:57 PM
Tja.
501 - 514 e scanior
722 - 723 e scanior
300 - 303 e volvo
Men visst. MAN e det enda som köps in skulle jag tro nuförtiden.
Hoppas dom äldsta neoplanarna snart kommer fasas bort när nya köps in. Pest och pina att köra dom. :-\
Hej!
Denna fördelning har vi på bussarna:
006-010 Neoplan N8008E
101-104 Neoplan N4521/3CNG
120-125 MAN Lion´s City CNG
140-161 Neoplan N4016CNG
171-184 Neoplan N4016CNG
260-269 Neoplan N4021/3
270-276 Neoplan N4421/3 Centroliner
280-287 MAN Lion´s City G
300-304 Volvo B10L Säffle 2000
370-385 Neoplan N4416 Centroliner
386-393 Neoplan N4516 Centroliner
501-502 Scania CN94UB4X2 OmniCity
505-514 Scania OmniCity
548 Scania CN113CLB
601-605 Scania CN94UA6X2 OmniCity
627-633 Scania CN113ALB
702-703 Neoplan N3316SHD Euroliner
704-705 Scania L94IB4X2 DAB 1350L
721-723 Neoplan N316Ü Transliner
750-774 MB Sprinter (Färdtjänstbussar)
830-837 Ontario 02.501 (Näbbmöss)
Sen finns det olika servicebilar på 900-serien
Tror att jag fått med alla bussar vi har på GUB.
//Niclas
Citat från: Oskar A skrivet 29 januari 2008, 20:55:25 PM
Nja, så här ser det ut:
120-125, 280-287 MAN
300-304 Volvo
501, 502, 505-514, 548, 601-605, 627-633, 704, 705 Scania
830-837 Ontario
Resten är Neoplan. För den som vill ha mer information rekommenderas min vagnlista som jag har på hemsidan.
http://oskar.sajtx.net/VagnlistaGUB.htm (http://oskar.sajtx.net/VagnlistaGUB.htm)
De bussar som kommer att fasas ut lär nog i första hand vara de som inte är Neoman-produkter (Neoplan och MAN). Vad jag har förstått så planeras de kvarvarande Ontario II att försvinna snart. Nästa omgång vanliga bussar som försvinner lär vara 627-633 eftersom det är de sista bussarna för stadstrafik som inte är låggolv. Trots att 260-265 är i samma ålder som 627-633 så kommer de nog ändå att få vara kvar längre tack vare det låga golvet i bussarna
När det sedan bara finns lågt golv kvar är det svårt att avgöra vad som då kommer att finnas kvar eller försvinna. Jag misstänker att Volvobussarna 300-304 ligger illa till. De har börjat uppnå hög ålder och tillhör de äldre bussarna som är kvar. De är dessutom udda i Uppsala även om modellen är vanlig i andra städer
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 januari 2008, 21:21:15 PM
De bussar som kommer att fasas ut lär nog i första hand vara de som inte är Neoman-produkter (Neoplan och MAN). Vad jag har förstått så planeras de kvarvarande Ontario II att försvinna snart. Nästa omgång vanliga bussar som försvinner lär vara 627-633 eftersom det är de sista bussarna för stadstrafik som inte är låggolv. Trots att 260-265 är i samma ålder som 627-633 så kommer de nog ändå att få vara kvar längre tack vare det låga golvet i bussarna
När det sedan bara finns lågt golv kvar är det svårt att avgöra vad som då kommer att finnas kvar eller försvinna. Jag misstänker att Volvobussarna 300-304 ligger illa till. De har börjat uppnå hög ålder och tillhör de äldre bussarna som är kvar. De är dessutom udda i Uppsala även om modellen är vanlig i andra städer
629-633 är ett år yngre än 627-628.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 januari 2008, 21:02:04 PM
386-393 Neoplan N4516CNG Centroliner
//Niclas
Det var en nyhet för mig att 386-393 är gasdrivna. :) ;) :D
Citat från: Oskar A skrivet 29 januari 2008, 22:12:09 PM
Det var en nyhet för mig att 386-393 är gasdrivna. :) ;) :D
Förlåt, det gick bara av farten. Tack för rättningen. Du vet, det är ålder 8)
Nu är det ändrat.
//Niclas
Var väl det jag misstänkte. Kunde ändå inte hålla mig från att retas. :)
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 januari 2008, 21:27:53 PM
629-633 är ett år yngre än 627-628.
//Niclas
De är faktiskt även några månader yngre än 260-265. Men jag misstänker att hela serien 627-633 kommer att försvinna samtidigt och att 260-265 kommer överleva dessa för att de är låggolvbussar. Det enda alternativet jag kan komma på skulle vara att 260-265 och 627-633 skulle försvinna samtidigt för sin ålder och att de köper in en större serie nya MAN-ledbussar som ersätter samtliga. Nya Scania tror jag inte att de köper in
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 januari 2008, 23:27:06 PM
De är faktiskt även några månader yngre än 260-265. Men jag misstänker att hela serien 627-633 kommer att försvinna samtidigt och att 260-265 kommer överleva dessa för att de är låggolvbussar. Det enda alternativet jag kan komma på skulle vara att 260-265 och 627-633 skulle försvinna samtidigt för sin ålder och att de köper in en större serie nya MAN-ledbussar som ersätter samtliga. Nya Scania tror jag inte att de köper in
Vi kommer att göra oss av med 627-633 troligtvis till sommaren. Och vi kommer att få minst 12 st MAN runt månadsskiftet maj/juni om MAN levererar i tid. Sen får vi se hur länge 260-265 och 300-304 hänger med.
//Niclas
300-304 är väl till och med nyare än 260-265
För mig får gärna 260-265 försvinna först. värsta bussarna som finns. Är som en öken på sommaren.
Citat från: jocke skrivet 29 januari 2008, 23:49:22 PM
300-304 är väl till och med nyare än 260-265
För mig får gärna 260-265 försvinna först. värsta bussarna som finns. Är som en öken på sommaren.
300-304 är lite nyare än 260-265 men det är ingen stor skillnad. 260-265 är ju ledbussar medan 300-304 är vanliga bussar. Tror därför att de planeras försvinna i olika omgångar. Vad som kan tala för att låta 300-304 försvinna tidigt är att de är udda. Av rena stadsbussar som finns kvar idag som inte är ledbussar lär nog 300-304 försvinna först. De är äldst i sitt slag nu och de är udda. Den kombinationen talar nog för utfasning