Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2008, 17:08:17 PM

Titel: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2008, 17:08:17 PM
http://www.bt.se/nyheter/boras/moderaterna-foreslar-massiv-satsning-pa-buss-boras---goteborg(436095).gm (http://www.bt.se/nyheter/boras/moderaterna-foreslar-massiv-satsning-pa-buss-boras---goteborg(436095).gm)
Borås Tidning skriver om detta. Bland idéerna finns som synes dubbeldäckade ledbussar men mer realistiskt är väl att tänka sig vanliga dubbeldäckare. De skall få samma färgsättning som Västtrafiks lokaltåg, vilket framgår av bilden. Observera att det ännu bara är ett moderatförslag, men Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist (s) kommenterade enligt Radio Sjuhärad att det är ett bra förslag.
Bollebygds moderata kommunalråd är mycket intresserad av att satsa på spårbilar som anslutning från centrala Bollebygd till den motorvägshållplats som planeras på riksväg 40 vid Kråktorp. Om detta förverkligas kan det bli den första spårbilsanläggningen i drift i landet, ja hela världen.
Jag tycker att allt detta är mycket hoppingivande.



Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Zella skrivet 18 januari 2008, 23:41:33 PM
Ska bli väldigt intresant och se hur detta tar sig  :)
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: homer skrivet 19 januari 2008, 00:19:39 AM
de är många galna politiker som vill vara först med spårbilar
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Fredde skrivet 19 januari 2008, 00:33:45 AM
Vem skulle kunna tänkas bygga en dubbeldäckad ledbuss idag?

Neo...? Helmark?

/Fredde
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Zella skrivet 19 januari 2008, 00:43:31 AM
Finns redan ute
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Fredde skrivet 19 januari 2008, 00:44:40 AM
Har jag totalt missat...

Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2008, 08:17:00 AM
Neoplan bygger inte dubbeldäckade ledbussar i dag men har gjort. Helmark har inte byggt några heller ännu. För att kunna köra med dubbeldäckade ledbussar gäller det alltså att hitta någon som vill börja tillverka dem.
Med allra största sannolikhet blir det dubbeldäckade bussar à la Östergötland. De tar 90 resenärer och med någon form av stationär biljettkontroll kan man minska tidsåtgången för påstigning. Dubbeldäckade ledbussar kräver konduktör ombord på bussen eftersom det blir för många resande för föraren att hålla reda på.
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2008, 08:19:36 AM
Citat från: homer skrivet 19 januari 2008, 00:19:39 AM
de är många galna politiker som vill vara först med spårbilar

Många politiker vill att deras kommuner skall bli först, ja. Men om de behöver vara galna för det vet jag inte. Spårbilar kan rätt använt vara ett utmärkt system för att komplettera annan kollektivtrafik. Se dem som hissar som går på tvären och lite längre avstånd.
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Ersa skrivet 19 januari 2008, 15:30:46 PM
Citat från: Zella skrivet 19 januari 2008, 00:43:31 AM
Finns redan ute

Hur menar du?
Neoplan Jumbocruiser slutade väl tillverkas 1992.
Finns det andra märken? Ingen jag kan läsa om i länken iaf.
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Peter Erret skrivet 19 januari 2008, 17:52:53 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2008, 08:17:00 AM
Neoplan bygger inte dubbeldäckade ledbussar i dag men har gjort. Helmark har inte byggt några heller ännu. För att kunna köra med dubbeldäckade ledbussar gäller det alltså att hitta någon som vill börja tillverka dem.
Med allra största sannolikhet blir det dubbeldäckade bussar à la Östergötland. De tar 90 resenärer och med någon form av stationär biljettkontroll kan man minska tidsåtgången för påstigning. Dubbeldäckade ledbussar kräver konduktör ombord på bussen eftersom det blir för många resande för föraren att hålla reda på.

Menar du 90 sittande eller 90 totalt? En gammal Swebus 18xx tar ju 120 resenärer.
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2008, 18:19:14 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 19 januari 2008, 17:52:53 PM
Menar du 90 sittande eller 90 totalt? En gammal Swebus 18xx tar ju 120 resenärer.

90 sittande. Enligt förslaget skall ståplatser inte tillåtas på linje 100 framöver även om fordonen skulle vara besiktigade för det. Detta för att det skall bli klara regler. Är sittplatserna slut skall föraren kunna säga med fullt stöd "Nu får inga fler åka med". Och det är säkert så de flesta innerst inne vill ha det även om de i Göteborg i dag hellre väljer att stå än att vänta mer än en timme på nästa buss. Även i fortsättningen räknas det i förslaget med att man måste sätta in förstärkningsbussar trots en buss var 10:e minut i maxtimmarna. Hur detta skall planeras togs dock inte upp i förslaget, antingen det nu blir förfogandebussar eller att man sätter in extra där man erfarenhetsmässigt vet att det brukar vara mycket folk. Eller kombinerar detta - alltså som det i bästa fall fungerar i dag.
Observera att antalet avgångar med Moderaternas förslag blir något mindre än i dag om man räknar med extrabussar. Men detta kompenseras alltså med råge av att det blir fler platser i varje buss. Sedan är ju nästa "problem" att med så här bra busstrafik kan bussresandet kanske komma att fördubblas gentemot i dag. I dag räknar Västtrafik att 12 procent av alla resor Borås-Göteborg och vice versa görs med kollektiva färdmedel. Eftersom de som cyklar och leder en halt ko är mycket få så kan man alltså utgå från att 88 procent åker bil. För arbets- och skolpendling kanske motsvarande siffra är 70-75 procent. Så det finns marknadsandelar att hämta.
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Zella skrivet 19 januari 2008, 21:09:18 PM
Citat från: Verspieder skrivet 19 januari 2008, 15:30:46 PM
Hur menar du?
Neoplan Jumbocruiser slutade väl tillverkas 1992.
Finns det andra märken? Ingen jag kan läsa om i länken iaf.

Jag har sett en på nätet... försöker leta upp den å ge er länken  :-\
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2008, 21:39:00 PM
Citat från: Zella skrivet 19 januari 2008, 21:09:18 PM
Jag har sett en på nätet... försöker leta upp den å ge er länken  :-\

Kan ju visa den här som fanns med i Moderaternas pressmaterial så länge:
(http://www.savenfjord.nu/dd07-boras.JPG)
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Zella skrivet 19 januari 2008, 22:56:16 PM
Hmm blir nog svårt för mig att hitta bilden jag såg... ibland bara slögoogla jag och mins inte allt vad jag sökt på... men dyker den upp så...  ::)
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: yngrot skrivet 21 januari 2008, 14:26:53 PM
Dubbeldäckare hur ska de kunna trafikera Borås C där är kör bussen under cenrtalbron höcj ca 3.5m eller har de tänkt vi kör där och fixar en nercabbad buss fräckt ;D  ledbuss vore väl bättre?
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2008, 15:01:03 PM
Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2008, 14:26:53 PM
Dubbeldäckare hur ska de kunna trafikera Borås C där är kör bussen under cenrtalbron höcj ca 3.5m eller har de tänkt vi kör där och fixar en nercabbad buss fräckt ;D  ledbuss vore väl bättre?

Huvudkörbanan har en fri höjd på 4,3 meter. Jag har sett många dubbeldäckare passera under där utan att bli nedcabbade. Det finns ju också alternativ att angöra Resecentrum från Stationsgatan och sedan köra runt från andra hållet. Då behöver man inte köra under Centralbron.

Tänkta bifoga en kartlänk men ser att här har Stationsgatan fått fel dragning och att den hittills okände industrimannen Sven Eskilson fått sin egen gata.
http://www.stadskartan.se/cache/karta.aspx?kartid=49556&cityid=9117&streetid=0 (http://www.stadskartan.se/cache/karta.aspx?kartid=49556&cityid=9117&streetid=0)
På hitta.se är man lite bättre man inte helt korrekt där heller:
http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=sven+eriksonsgatan (http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=sven+eriksonsgatan)
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: yngrot skrivet 21 januari 2008, 16:57:19 PM
oops då :) som man bruka säga där kör jag varje dag men hade för mig det var lägre....  man blir lite hemmablind.
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2008, 17:41:08 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2008, 15:01:03 PM
Huvudkörbanan har en fri höjd på 4,3 meter. Jag har sett många dubbeldäckare passera under där utan att bli nedcabbade. Det finns ju också alternativ att angöra Resecentrum från Stationsgatan och sedan köra runt från andra hållet. Då behöver man inte köra under Centralbron.


Du kanske tänkte på sidokörbanan, den som användes för bussparkering innan Resecentrum stod klar. Där är den fria höjden 3,0 meter och det var väl en och annan bussförare även i linjetrafik som behövde tänka efter innan han/hon körde in bussen där.
(http://www.savenfjord.nu/linje100_6.JPG)
Titel: SV: Moderaterna vill ha stor satsning på linje 100 Borås-Göteborg
Skrivet av: yngrot skrivet 21 januari 2008, 20:07:12 PM
Japp det var sidospåret jag tänkte på  :) det var lite lågt i tak där på en del bussar om man inte såg upp ;D