(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/91708957.jpg)
En skumpningsfri buss, eller vad säger ni? Fast man kan ju gärna få bli bjuden på skumpa under resans gång! ;) :)
/Danne H
Häftig bild Danne. :)
///
MGA
Citat från: Dan Henriksson skrivet 15 januari 2008, 17:24:31 PM
En skumpningsfri buss, eller vad säger ni? Fast man kan ju gärna få bli bjuden på skumpa under resans gång! ;) :)
/Danne H
Snygg bild!
Fast om jag skulle vilja åka en sån här i 7 mil på motorväg vette fan, här ska ju gå typ Carrus Star eller 9700
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 januari 2008, 17:56:22 PM
här ska ju gå typ Carrus Star eller 9700
Behöva inga 9700:or, de räcker gott med vanliga normalgolvade 8500 eller 8700 som har 1 eller 2 trappsteg max
Härlig bild Danne, jag har svårt att få bilderna att bli bra när det är så mörkt som på bilden.
Mina bilder har en elak tendens att bli väldigt gryniga nästan oavsett vilket ISO jag använder...
//Fredrik
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 januari 2008, 17:56:22 PM
Snygg bild!
Fast om jag skulle vilja åka en sån här i 7 mil på motorväg vette fan, här ska ju gå typ Carrus Star eller 9700
Har aldrig riktigt förstått denna fasa för lågentré på motorväg. Under förutsättning att vägen inte är full med gupp och hålor så märker man inte direkt någon skillnad i komfort mellan ex Carrus Vega L och Carrus Vega. Finns inget behov av bagagerum tycker jag det vikigaste är att bussen är specad med vettiga stolar, AC och bälten. Skall det däremot köras på kostigar kommer saken i ett helt annat ljus.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 januari 2008, 17:56:22 PM
Snygg bild!
Fast om jag skulle vilja åka en sån här i 7 mil på motorväg vette fan, här ska ju gå typ Carrus Star eller 9700
Carrus Star eller 9700? Nej... :(
Det ska vara Van Hool, Irizar PB eller en Neoplan för detta :D
Citat från: Dan Henriksson skrivet 15 januari 2008, 17:24:31 PM
(http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/91708957.jpg)
En skumpningsfri buss, eller vad säger ni? Fast man kan ju gärna få bli bjuden på skumpa under resans gång! ;) :)
/Danne H
Har han stannar på en motorvägsavfart för att ta upp passagerare!!! :o
Det var väl snällt? Eftersom skylten visar att de inte får promenera på motorvägen är det bra att de kan åka buss i stället. ::)
Citat från: Johan H skrivet 15 januari 2008, 20:57:52 PM
Har han stannar på en motorvägsavfart för att ta upp passagerare!!! :o
Vad är det för konstigt med det?
Finns väl massa såna hållplatser.
/K
Citat från: Dan Henriksson skrivet 15 januari 2008, 17:24:31 PM
En skumpningsfri buss, eller vad säger ni? Fast man kan ju gärna få bli bjuden på skumpa under resans gång! ;) :)
/Danne H
Inte särskilt skumpigt, men dåligt med benutrymme...speciellt i bak :(
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 januari 2008, 19:56:19 PM
Carrus Star eller 9700? Nej... :(
Det ska vara Van Hool, Irizar PB eller en Neoplan för detta :D
Nu svamlar du! :)
Det ska vara bussar från Ulm, Setra alltså!
Citat från: Johan H skrivet 15 januari 2008, 20:57:52 PM
Har han stannar på en motorvägsavfart för att ta upp passagerare!!! :o
Jajamen. Roslags-Näsbys E18-hållplats om jag inte ser fel. Linje 676 är en motorvägslinje och stannar nästan bara på hållplatser just på av/påfarter till motorväg/trafikled E18 förutom vissa hållplatser inne i Stockholms resp Norrtälje städer.
Citat från: Johan B skrivet 15 januari 2008, 19:46:20 PM
Har aldrig riktigt förstått denna fasa för lågentré på motorväg. Under förutsättning att vägen inte är full med gupp och hålor så märker man inte direkt någon skillnad i komfort mellan ex Carrus Vega L och Carrus Vega. Finns inget behov av bagagerum tycker jag det vikigaste är att bussen är specad med vettiga stolar, AC och bälten. Skall det däremot köras på kostigar kommer saken i ett helt annat ljus.
Motorvägslinje 676 har ett alternativ, nämligen 625:an som går på gamla vägen mellan Stockholm (nåja, Danderyd) och Norrtälje. Den trafikerar alla 676:ans hållplatser plus många fler och kan gott köras med lågentré. Men jag förstår inte vitsen med att köra lågentré precis överallt. På en motorvägslinje med få stopp (c:a ett stopp per mil) kan man gott använda lyft istället för Vegor. Eller låta vissa regelbundna lågentréavgångar vara utmärkta i tidtabellen.
CitatEller låta vissa regelbundna lågentréavgångar vara utmärkta i tidtabellen.
Man har låtit märka ut dom som saknar lågt insteg istället på 676an..
---------------
Fordonskrav: Grund: Boggibuss med förhöjd komfort. Ledbuss med förhöjd komfort..
Övrigt: Blå stombusslinje. Lågentréboggi. Krav på flexibel förstärkning för att erbjuda sittplatsstandard.Har man många som sitter som förfogande på denna linje, för att kunna uppfylla det sist nämda?
Vad är förhöjd komfort, enligt SL?
/F
Citat från: Fredde_J skrivet 16 januari 2008, 02:05:45 AM
Vad är förhöjd komfort, enligt SL?
Förmodligen saker som AC, höga nackstöd, gardiner och läslampor.
För jag hoppas att man inte anser enbart den blå färgen vara "förhöjd komfort".
Tack för era kommentarer! :)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 januari 2008, 18:34:04 PM
Härlig bild Danne, jag har svårt att få bilderna att bli bra när det är så mörkt som på bilden.
Mina bilder har en elak tendens att bli väldigt gryniga nästan oavsett vilket ISO jag använder...
//Fredrik
Tack så mycket! Jag vet inte vilken kamera du har, men jag tror att det i vissa fall är sensorn och/eller signalbehandlingen som sätter gränserna. Då får man, efter vad jag förstått, nästan alltid ett visst brus i dåliga ljusförhållanden, hur bra man än lyckas ställa in kameran. Med andra ord: det är inte ditt fel! :)
Hälsningar Danne
Citat från: Verspieder skrivet 16 januari 2008, 06:08:11 AM
Förmodligen saker som AC, höga nackstöd, gardiner och läslampor.
Korrekt. Dessutom kan det handla om begränsning av antalet bakåtvända stolar (vilket kan vara knepigt att kombinera med lågentré) och säkerhetsbälten. Det finns ingen generell definition för alla blåbusslinjer, utan varierar mellan olika avtal.
Vad jag vet finns tyvärr ingen särskild begränsning i avstånd till framförvarande stol, något som borde vara en väl så viktig komfortfråga.