Tydligen brann en av Veolias OmniCity ledbussar (1077) upp imorse vid Tomtebo. Det ser väldigt dramatiskt ut på bilderna!
Tydligen började branden i motorn och på 3 minuter var bussen helt övertänd. Obehagligt!
/Jessika
VF: Lokalbuss helt utbränd på Tomtebo (http://www.folkbladet.nu/2008/01/14/buss-helt-utbrand-pa-tomtebo/)
VK: Buss i brand i Umeå (http://www.vk.se/Article.jsp?article=161543)
En till bild från VK (http://www.vk.se/uploaded/image/Bussbrand_PL_1243.jpg)
Och en till (http://www.vk.se/uploaded/image/Buss.jpg)
TILLÄGG: Nej, det är inte en OmniCity, det är så klart en Solaris!
Ser inte trevligt ut. Verkar ha varit en bra brasa. Dock är det en Solaris och inte en Omnicity.
Citat från: Jessika skrivet 14 januari 2008, 09:48:52 AM
Tydligen brann en av Veolias OmniCity ledbussar (1077) upp imorse vid Tomtebo. Det ser väldigt dramatiskt ut på bilderna!
Tydligen började branden i motorn och på 3 minuter var bussen helt övertänd. Obehagligt!
/Jessika
VF: Lokalbuss helt utbränd på Tomtebo (http://www.folkbladet.nu/2008/01/14/buss-helt-utbrand-pa-tomtebo/)
VK: Buss i brand i Umeå (http://www.vk.se/Article.jsp?article=161543)
En till bild från VK (http://www.vk.se/uploaded/image/Bussbrand_PL_1243.jpg)
Det är ingen Omni utan en Solaris som brunnit.
Oj, tre mycket snabba korrigeringar inom 25 sekunder! ;D
Lite fel får man skriva efter en traumatisk stressmorgon med försök att få på en avhoppad, stelfrusen cykelkedja i -7 grader! Det hela slutade med att jag fick ta bussen - och det var en Vest-buss... ;)
/Jessika
Tur bussen var tom.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2008, 10:14:12 AM
Tror nog att det hade funnits gott om tid att utrymma bussen även om den haft passagerare ombord, om vi antar att föraren först gick ut och tittade i motorutrymmet, gick tillbaka till förarplatsen och tog loss brandsläckaren, gick tillbaka till motorrummet och försökte släcka så har det säkert gått minst 1 minut kanske 1,5.
En vanlig handbrandsläckare räcker inte långt om elden fått fäste eller om bränsle fortsätter att läcka ut, men borde inte dessa etanolbussar ha en fast installation av brandsläckningssystem?
Men dessa är väl inte etanol? De körs väl på diesel.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2008, 10:14:12 AM
En vanlig handbrandsläckare räcker inte långt om elden fått fäste eller om bränsle fortsätter att läcka ut, men borde inte dessa etanolbussar ha en fast installation av brandsläckningssystem?
Fast Solarisbussarna går väl inte på etanol? ;)
/Jessika
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2008, 10:26:09 AM
Där ser man hur lite man vet om Umeå numera, trodde nog att Polarbuss bara köpte etanolbussar på slutet
Jo, det var kommunen och därmed den dåvarande huvudmannen som beslutade att Polarbuss skulle köpa in dieselbussar av polskt fabrikat, då dessa blev mycket billigare än Scanias motsvarigheter. Dock fick de sex Solarisvagnarna ändå den orangegula "etanolranden" på sidan men med texten "Ultra" istället för "Etanol".
Mycket tråkigt detta. :( Urbinon är en oerhört trevlig vagn jämfört med OmniCityn.
Citat från: Verspieder skrivet 14 januari 2008, 12:26:15 PM
Jo, det var kommunen och därmed den dåvarande huvudmannen som beslutade att Polarbuss skulle köpa in dieselbussar av polskt fabrikat, då dessa blev mycket billigare än Scanias motsvarigheter. Dock fick de sex Solarisvagnarna ändå den orangegula "etanolranden" på sidan men med texten "Ultra" istället för "Etanol".
Mycket tråkigt detta. :( Urbinon är en oerhört trevlig vagn jämfört med OmniCityn.
Du ska inte elda upp bussarna Verpeider ;D ;D
Bara köra dem
Det ser inte fint ut, hade ni inte fordonsbrist redan innan?
Den där bussen får nog åtminstone en 2a på ledet, annars är den i prima skick ;D
Enligt verkstadschefen i Umeå så är den troliga orsaken Webaso värmaren då det brunnit mest och varit varmast där.
Verspieder, vet du hur gick det med chaffhören?
Sorgligt. :(
Så här fin var bussen innan branden.
(http://www.bussbilder.com/sidor/album/Bussar/V/Veolia%20Transport/1000/slides/1077_veolia_ume_070216.jpg)
Citat från: Johan H skrivet 14 januari 2008, 19:15:12 PM
Verspieder, vet du hur gick det med chaffhören?
Föraren var aldrig i närhet till elden och fick inga skador. Alla Umeås sex Solarisvagnar har ett automatiskt brandsläckningssystem (trots att detta ej är ett lagkrav på dieselvagnar) och detta sägs ska ha fungerat på 1077. Vad som orsakade branden vet ingen förrän alla svenska och polska tekniker är klara med sin utredning.
Har det nån gång brunnit i nån buss i Uppsala? Då menar jag helt utbränd, inte bara motorbrand.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 14 januari 2008, 16:54:19 PM
Det ser inte fint ut, hade ni inte fordonsbrist redan innan?
Få se nu...
4850 är krockad och skrotad.
1054 har ersatt 1026 som flygbuss. 1026 är avställd.
1077 har brunnit och lär nog skrotas.
risk för att listan blir längre???
Min tolkning av 1077.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Veolia_1077_XNX433_Umea_070905.jpg)
Nybytt vindruta och resten av vagnen i nyskick. Ingen silvertejp och inga glapp någonstans. Dessutom stark som attan och med ett antispinnsystem som är minst lika bra som ASR:n på en CN113ALB.
Tja, allt är ju relativt. Själv ser jag det bara som positivt ifall det är en pusher mindre på garageplanen. :P :-X :D ;)
Citat från: Nico skrivet 19 januari 2008, 23:13:35 PM
Tja, allt är ju relativt. Själv ser jag det bara som positivt ifall det är en pusher mindre på garageplanen. :P :-X :D ;)
Nej nu får vi allt ta och lugna oss. Självklart har jag inte blivit en anhängare av "pushers", utan jag föredrar fortfarande Volvos ledvagnar. Men förutom att Urbinon har återfjädrande dörrknappar på höger sida panelen (som alla kontinentala vagnar) är den en mycket bra ledvagn för att vara en "pusher". Det är ytterst sällan man ser en Solaris fastna som en "fällkniv" någonstans. OmniCityn däremot står "parkerad" lite här och var med lysande TC-lampa... :P
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra3/Dorroppning_hoger.JPG)
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra6/Veo1078_Forarplats_071024a.jpg)
:) Alltså, jag kan ju tyvärr bara inte låta bli att ta i så jag nästan kräks ibland. Som en litterär person dock en gång uttryckte sin [spelade] ånger... " - Ber så mycket om ursäkt gamle gosse, hemskt ledsen och allt sånt där..." På så vis har jag nog, liksom han, täckt in alla baser så gott det går. :D
Citat från: Verspieder skrivet 20 januari 2008, 19:33:12 PM
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra6/Veo1078_Forarplats_071024a.jpg)
Det var en fasligt massa förbudsskyltar ni har på förargrinden.. Man får inte direkt ett välkommnande intryck när man stiger på bussen.
Förresten har ni kvar glasrutan på förargrinden?? vi har tagit bort våra glasrutor så att myntbordet hamnar på en normal höjd ca 10cm lägre.
Vi har även bytt ut sidorutan på förarplatsen mot en dubbelruta så att den inte ska imma igen hela tiden.
Har ni problem med bromsarna på era urbino 12LE? våra från samma årsmodell har stora problem med bromskraftsfördelningen så vid inbromsning på vinterväg så bromsar framaxeln för mycket vilket resulterar i att framhjulen låser och Abs bromsarna går i vid inbromsing till varje hållplats.
Men som du säger så är TC:n på solaris bussarna i en klass för sig scania och volvo kommer inte i närheten.
Citat från: Bussmicke skrivet 19 januari 2008, 22:21:18 PM
Min tolkning av 1077.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Veolia_1077_XNX433_Umea_070905.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Connex_1077_XNX433_Umea_060630.jpg)
Det där är lacken som Urbinon passar allra bäst i! Tack för den bilden Micke.
Citat från: Patrik Sandström skrivet 20 januari 2008, 23:10:26 PM
Har ni problem med bromsarna på era urbino 12LE? våra från samma årsmodell har stora problem med bromskraftsfördelningen så vid inbromsning på vinterväg så bromsar framaxeln för mycket vilket resulterar i att framhjulen låser och Abs bromsarna går i vid inbromsing till varje hållplats.
Det verkar som att vissa individers drivaxlar "matar på" trots att man släppt gasen, vilket leder till att framhjulens ABS-system får arbeta... :-\
"ABS-system" = Anti-Block-System-System? ;)
Vad är det för motor och växelåda i Umeås Solarisbussar?
Citat från: Hagri skrivet 21 januari 2008, 22:04:35 PM
Vad är det för motor och växelåda i Umeås Solarisbussar?
DAF respektive Voith om jag minns rätt.
Motorn är underbar men lådan är väl inte riktigt lika bra som ZF.
"CSI Bolechowo"* har nu kommit fram till vad som orsakade branden på 1077. Det var enligt en skrivelse en mutter till ett spridarrör som lossnat så diesel kunnat läcka ut på varma motordelar. Givetvis är alla spridarrören kontrollerade på de återstående fem, och kommer regelbundet att kollas framöver.
*
Solaris Bus & Coach is a family-owned and family-run company based in the town of Bolechowo, just north of Poznań.
http://www1.solarisbus.pl//en/