Kolla länken,
Hälsningar
Martin W
http://www.kontrabuss.org/tillsalu.htm (http://www.kontrabuss.org/tillsalu.htm)
(http://www.kontrabuss.org/ovriga/P1010055.JPG)
Någon som har en aning om vad det kan kosta att bärja en Buss 20 mil ?
Blev ju faktiskt en smula sugen
Citat från: Volvotoken skrivet 11 januari 2008, 17:11:48 PM
Någon som har en aning om vad det kan kosta att bärja en Buss 20 mil ?
Blev ju faktiskt en smula sugen
Har du tur så kanske du kan få tag i en bärgare som kan köra den som returfrakt. Och då behöver det ju inte bli så dyrt.
I annonsen står
Vi ser helst att bussen hamnar hos en seriös köpare som önskar återställa bussen i originalskick då modellen var mycket ovanlig.Mycket ovanlig vet jag inte. Enligt SvOf skrift nr 2 tillverkades 17 CF66 med pys-Wilson. Och dessutom ett icke specificirat antal CF65.
Hej !
Bussen är ursprungligen Örebro Trafik AB nr. 5
Mvh Peter Ö
Mycket ovanlig vet jag inte. Enligt SvOf skrift nr 2 tillverkades 17 CF66 med pys-Wilson.
Men hur många finns det kvar idag? Har sett en ljusblå (Örebrofärg) i filmen "festival". Men man lyckas aldrig se regnumret. Vore kul att veta hur många plattformare med tre dubbeldörrar och pyswilson det finns idag? Kanske finns någon i originalskick?
Gaah, vill ha! Men vart ska jag ställa den :D
Hade inte vart fel med en Wilson-Scania på gårn'
Citat från: Martin W skrivet 11 januari 2008, 20:41:35 PM
Mycket ovanlig vet jag inte. Enligt SvOf skrift nr 2 tillverkades 17 CF66 med pys-Wilson.
Men hur många finns det kvar idag? Har sett en ljusblå (Örebrofärg) i filmen "festival". Men man lyckas aldrig se regnumret. Vore kul att veta hur många plattformare med tre dubbeldörrar och pyswilson det finns idag? Kanske finns någon i originalskick?
Det tillverkades 10 CF66 med dörr 1-002-2, 3 till Eskilstuna och 7 till Örebro. Alla med Pys-Wilson. Hur många som finns kvar i dag vet jag tyvärr inte. Frågan är väl om det finns någon mer än denna.
Men självklart instämmer jag in i annonsörens förhoppning att den som köper denna återställer i den orginalskick. Fast jag tycker också att det är fel att lura i köparen att modellen varit "mycket ovanlig". Jag betraktar inte det som så om det har tillverkats 10 bussar i samma utförande.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 januari 2008, 21:47:47 PM
Det tillverkades 10 CF66 med dörr 1-002-2, 3 till Eskilstuna och 7 till Örebro. Alla med Pys-Wilson. Hur många som finns kvar i dag vet jag tyvärr inte. Frågan är väl om det finns någon mer än denna.
Men självklart instämmer jag in i annonsörens förhoppning att den som köper denna återställer i den orginalskick. Fast jag tycker också att det är fel att lura i köparen att modellen varit "mycket ovanlig". Jag betraktar inte det som så om det har tillverkats 10 bussar i samma utförande.
Allt är relativt! Jag tycker att 10 bussar är åtminstone GANSKA ovanligt. Det är ingen stor serie i alla fall. Finns det dessutom bara en enda kvar så är bussen idag mycket ovanlig. Jag hoppas verkligen att rätt sorts köpare köper den här bussen. Säljaren är säkert orolig att någon köper den för att lastbilsregistrera denna och bygga om till husbuss eller för transporter av fordon vilket skulle vara ett tragiskt öde för bussen. Det finns redan allt för många klenoder som har gått ett sådant tragiskt öde till mötes
Jag hade siktat på att köra originalskick... eller så nära som möjligt =) Jag har ju redan en husbuss nämligen! Men så var det det där med pengar och plats...
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 januari 2008, 21:54:18 PM
Allt är relativt! Jag tycker att 10 bussar är åtminstone GANSKA ovanligt. Det är ingen stor serie i alla fall. Finns det dessutom bara en enda kvar så är bussen idag mycket ovanlig. Jag hoppas verkligen att rätt sorts köpare köper den här bussen. Säljaren är säkert orolig att någon köper den för att lastbilsregistrera denna och bygga om till husbuss eller för transporter av fordon vilket skulle vara ett tragiskt öde för bussen. Det finns redan allt för många klenoder som har gått ett sådant tragiskt öde till mötes
Bussen är redan ombyggd - till köksbuss som det står i annonsen. Vad nu det innebär.
Jo... men på bilderna ser det inte omöjligt ut =)
Citat från: bjorn_k skrivet 11 januari 2008, 22:08:57 PM
Jo... men på bilderna ser det inte omöjligt ut =)
Orgnalskick och orginalskick. Men om man ger avkall på att det inte blir exakt samma typ av stolar och samma signallina etc så går det säkert.
Det är väl väldigt ovanligt med en plattforms-CF idag? Av ca 900 tillverkade CF var det ju väldigt få med bakplattform, fanns bara i örebro, Uppsala, Eskilstuna och Södertälje. Samt utan mittdörr i Karlstad.
Bussen ifråga är delvis ombyggd invändigt, har hyllor i bakre delen. I främre delen finns det rätt mycket stolar kvar.
Nä exakt går det väl inte att få, men man får väl kalla det originallikt då... Ingen ide att starta den diskussionen igen ::)
Vore ju kul om den blev kvar i så fall är det ju säkert den enda som finns...
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 januari 2008, 13:53:29 PM
Det är väl väldigt ovanligt med en plattforms-CF idag? Av ca 900 tillverkade CF var det ju väldigt få med bakplattform, fanns bara i örebro, Uppsala, Eskilstuna och Södertälje. Samt utan mittdörr i Karlstad.
Bussen ifråga är delvis ombyggd invändigt, har hyllor i bakre delen. I främre delen finns det rätt mycket stolar kvar.
De fyra CF65 med bakplattformen som fanns i Uppsala var dessutom konduktörsbussar. De hade också bara enkel strålkastare på varje sida i fronten. Där skulle till och med jag hålla med om "mycket ovanlig bussmodell". :)
Den bussen skulle jag vilja åka med . Det finns inga gamla bussar kvar i örebro.
MVH Svempa
Ja, vi får hoppas att någon entusiast köper den och gör iordning till original. Hade inredningen varit komplett hade jag nog (mot bättre vetande) köpt den direkt. Men det är bara att inse att man hinner inte med allt, särskilt inte fordon som kräver en del jobb. Har redan 5 bussar och några bilar och en traktor...
Men den blir säkert snygg i ljusblått med silverfärgat tak!
Vore kul om det fanns någon intresserad i Örebro området eller förening som kunde verka . Jag skulle gärna hjälpa till men har inte den kunskap eller ekonomi som krävs för att rädda denna pärla. :-[
oj vilket haloobaloo det blev av ordet "mycket" :). nu är det borta. Bussen är inte ombyggd till en köksbuss, det hade jag kunnat svara på. Det är däremot namnet på bussen.
Trähyllorna är bara inställda och lyfts ut på ca. en halv minut - 40 sekunder. Vad det gäller stolar så kanske någon händig kan svetsa och böja till stolsramar, svårare saker har väl gjorts vad gäller originalrenovering, annars får man väl säkert tag på sådana. Men vi håller tummarna.
Hälsningar
Martin
Citat från: Martin W skrivet 13 januari 2008, 17:43:33 PM
oj vilket haloobaloo det blev av ordet "mycket" :). nu är det borta. Bussen är inte ombyggd till en köksbuss, det hade jag kunnat svara på. Det är däremot namnet på bussen.
Trähyllorna är bara inställda och lyfts ut på ca. en halv minut - 40 sekunder. Vad det gäller stolar så kanske någon händig kan svetsa och böja till stolsramar, svårare saker har väl gjorts vad gäller originalrenovering, annars får man väl säkert tag på sådana. Men vi håller tummarna.
Hälsningar
Martin
Ja, då kan ju inte ens jag protestera. 10 bussar av en modell kallar jag också "ovanlig". ;)
Nyfiken fråga: varför kallas bussen för Köksbussen?
Nu finns en suddig bild med ett antal stolar utsatta:
http://www.kontrabuss.org/tillsalu.htm
14 stycken finns kvar.
(http://www.kontrabuss.org/ovriga/Koks.jpg)
Den kallas köksbussen därför att man åt i den när den stod med andra bussar bredvid ett bygge. Igår kördes den runt runt och motorn låter perfekt.
Ser trevligt ut....vill ni byta mot en CR111?