En lååååång o ganska jobbig fråga att svara på :-) - men jag tänkte jag skulle försöka se efter vilka nummer i den 'moderna' nummerserien (avgränsar mig fr. 3400 och framåt) som aldrig har existerat? - om jag nångång får ärslet ur vagnen o gör en bilddatabas med alla mina bussbilder så vore det bra att veta vilka jag kan 'skita i' att leta efter s.a.s.
På rak arm vet jag ju att 6600-6658 inte funnits t.ex. - fyll gärna på med exempel :-D
Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2008, 12:42:35 PM
En lååååång o ganska jobbig fråga att svara på :-) - men jag tänkte jag skulle försöka se efter vilka nummer i den 'moderna' nummerserien (avgränsar mig fr. 3400 och framåt) som aldrig har existerat? - om jag nångång får ärslet ur vagnen o gör en bilddatabas med alla mina bussbilder så vore det bra att veta vilka jag kan 'skita i' att leta efter s.a.s.
På rak arm vet jag ju att 6600-6658 inte funnits t.ex. - fyll gärna på med exempel :-D
Många i 78xx-serien, samt hela 79xx-serien som Diligenstrafiken aldrig hann till?
6765 är väl inte besatt? (än)
6766-6767 hamnade hos X-trafik.
Rätta gärna men här är min lista
Avgränsar mig till 3400-6800 som är högsta buss idag. Postens Diligenstrafik finns ju i 75xx-78xx serien. Även bussar och bilar finns ju i begränsad omfattning i 8xxx och 9xxx
4117
4183
4184
4185
4186
4187
4224
4348
4349
4405
4406
4407
4408
4409
4515
4516
4517
4518
4548
4576
4665
4671
4672
4687-4701
4722-4728
4732
4733
4763-4766
4770
4772
4792
4845-4847
4994
4999
5021
5022
5027-5029
5032
5104
5114
5115
5215
5224
5274
5277
5294
5315
5326
5327
5333-5337
5348
5368
5994
6004-6007
6232
6255
6599-6637
6640
6642-6649
6651
6765
6792-6799
6765, 6791-6799 kan det ju komma bussar till framöver. Sedan finns de avvikande trådbussarna 6991-6993 samt minibussen 6994.
Många av de ovan nämnda nummerna har ju haft tilltänkta bussar men som sedan avbeställts av olika anledningar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2008, 16:51:03 PM
6255 har varit upptaget i fordonsregistret då detta nummer tillhörde en lastbil i Göteborg, därför denna lucka.
En stor del av glappet i 52** & 53** serien kan förklaras med att övertagna fordon från AB Jämtlandsbuss gavs inv nr i löpande serie med tillägg av siffran 5 före JB:s inv nr, de fordon som gick över till Centrala Buss resp Näckrosbuss eller redan sålts blev därför luckor i den löpande serien, desamma gäller i vissa delar fordon från BTA (längre fram i 53** serien)
Detsamma gäller väl även kring 5027 m.fl Fanns ju gamla JB bussar där med. Sedan får du gärna utveckla mer om lastbilen i G samt historien o 4665. Käner till den om 4548/4848. Sedan kan man undra varför just 47 serien är så full med luckor. Det var ju strul med märkningen av 477x -expresser i Skaraborg.
Postens Diligenstrafik hade Nr; Volvo 7000-7250, 7501-7830
Scania nr;6500-6653.
Citat från: P-J.E skrivet 08 januari 2008, 17:49:04 PM
Postens Diligenstrafik hade Nr; Volvo 7000-7250, 7501-7830
Scania nr;6500-6653.
Men alla dessa gick väl inte över till Swebus? Lägg dessutom till 7882 och 7886
Så det finns ingen 6255 hos Swebus Serviceresor i Blekinge idag då?
Citat från: Bussmicke skrivet 08 januari 2008, 19:40:01 PM
Så det finns ingen 6255 hos Swebus Serviceresor i Blekinge idag då?
Har så vitt jag vet aldrig funnits, den serien började på 6256 som förövrigt det också varit en lastbil som jag sett bild av på din hemsida tidigare.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2008, 16:51:03 PM
6255 har varit upptaget i fordonsregistret då detta nummer tillhörde en lastbil i Göteborg, därför denna lucka.
En stor del av glappet i 52** & 53** serien kan förklaras med att övertagna fordon från AB Jämtlandsbuss gavs inv nr i löpande serie med tillägg av siffran 5 före JB:s inv nr, de fordon som gick över till Centrala Buss resp Näckrosbuss eller redan sålts blev därför luckor i den löpande serien, desamma gäller i vissa delar fordon från BTA (längre fram i 53** serien)
Hoppet mellan 6599 och 6663 beror väl ockå på att det funnits en del övertagna dliligenser bland dom nummerna. För övrigt hoppade man över en del nummer i 52 och 53-serien pga övertagna bussar precis som du skriver men 5364, 5365, 5265, 5267, 5283 återbesattes med nya bussar.
Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 16:35:45 PM
Rätta gärna men här är min lista
Avgränsar mig till 3400-6800 som är högsta buss idag. Postens Diligenstrafik finns ju i 75xx-78xx serien. Även bussar och bilar finns ju i begränsad omfattning i 8xxx och 9xxx
3482
4117
4183
4184
4185
4186
4187
4224
4348
4349
4405
4406
4407
4408
4409
4515
4516
4517
4518
4548
4576
4665
4671
4672
4687-4701
4722-4728
4732
4733
4763-4766
4770
4772
4792
4845-4847
4994
4999
5021
5022
5027-5029
5032
5104
5114
5115
5215
5224
5274
5277
5294
5315
5326
5327
5333-5337
5348
5368
5994
6004-6007
6232
6255
6599-6637
6640
6642-6649
6651
6765
6791-6799
6765, 6791-6799 kan det ju komma bussar till framöver. Sedan finns de avvikande trådbussarna 6991-6993 samt minibussen 6994.
Många av de ovan nämnda nummerna har ju haft tilltänkta bussar men som sedan avbeställts av olika anledningar.
När det gäller från 6599 kan dessa finnas under beställning.
Visst kan det vara så. Dock är det drygt 60 vagnar. Men att MAN-vagnarna till Skåne började just på 6664 och sista diligensen hade 6663 är i så fall en bra slump! Inte en enda nyleverans har hamnat däremellan senaste året så min gissning är att mn hoppade över hela den biten då MAN-bussarna inte fick plats innan diligensernas gamla nummer började.
Den eller som som administrerar forodnslistan är ju lite okonskekventa med tanke på 6994 Normalt placeras ju övertagna bussar längre ner i serien (t.ex Dalarna 20, 21) Men de B9S man tog över från Veolia Kallhäll (SL) fick i löpande serie. Inga garantier finns är det enda som är säkert.
Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 21:13:10 PM
Visst kan det vara så. Dock är det drygt 60 vagnar. Men att MAN-vagnarna till Skåne började just på 6664 och sista diligensen hade 6663 är i så fall en bra slump! Inte en enda nyleverans har hamnat däremellan senaste året så min gissning är att mn hoppade över hela den biten då MAN-bussarna inte fick plats innan diligensernas gamla nummer började.
Den eller som som administrerar forodnslistan är ju lite okonskekventa med tanke på 6994 Normalt placeras ju övertagna bussar längre ner i serien (t.ex Dalarna 20, 21) Men de B9S man tog över från Veolia Kallhäll (SL) fick i löpande serie. Inga garantier finns är det enda som är säkert.
Jag kan ju tro att det är så att de bussarna som man tog över i Kallhäll var så nya att de lika gärna kunde ses som 'nyleveranser', annars verkar man ju satt i nåt sorts system att återanvända 1XXX och 2XXX-serien för övertagna bussar oavsett var i landet de är.
Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2008, 21:16:09 PM
Jag kan ju tro att det är så att de bussarna som man tog över i Kallhäll var så nya att de lika gärna kunde ses som 'nyleveranser', annars verkar man ju satt i nåt sorts system att återanvända 1XXX och 2XXX-serien för övertagna bussar oavsett var i landet de är.
Visst man har ju i princip gått från 1 och uppåt när Swebus bildades och GDG-vagnarna skulle in i serien. Vissa nummer har ju återanvänts ett antal gånger.
Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 17:40:42 PM
Detsamma gäller väl även kring 5027 m.fl Fanns ju gamla JB bussar där med. Sedan får du gärna utveckla mer om lastbilen i G samt historien o 4665. Käner till den om 4548/4848. Sedan kan man undra varför just 47 serien är så full med luckor. Det var ju strul med märkningen av 477x -expresser i Skaraborg.
Lastbilen kan ju jag ta hand om.
6255 i G var en Volvo N88-44T, ch: 2625, -68 och hade försetts med flak och kran bakom hytten. Bilen användes av verkstaden bl a.
Den började f ö sin bana som trailerdragare hos Svelast i Göteborg och köptes av SJ Busslinjegrupp i Göteborg 1977 och ombyggdes, varpå pivåkopplingen borttogs. (Reg-nr: DHK780, fd O15270).
Mvh
Christian
Hur är det med alla nummer mellan 7000-7599 då?
Dessa har jag inte sett användas.
Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2008, 21:35:05 PM
Hur är det med alla nummer mellan 7000-7599 då?
Dessa har jag inte sett användas.
7594, 7595, 7598, 7599 fanns kvar vid Swebus övertagandet.
Ett antal 75xx-vagnar såldes strax innan.
/Christian
Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2008, 21:35:05 PM
Hur är det med alla nummer mellan 7000-7599 då?
Dessa har jag inte sett användas.
Har fått många uppgifter från olika håll o vilka vagnar som verkligen övertogs från diligensen, Tyvärr verkar detta omöjligt. Många vagnar fanns dessutom tydligen bara på pappret.
8xxx och 9xxx är ju omöjligt att veta utan tillgång till vagnlistorna. Lättare att säga vilak som funnits i dom serierna
De känns som om Swebus är de bolag som väcker mest känslor hos alla snackare, iallafall vad gäller nummerserien, kan de bero på att det är roligare att följa Swebus serien med tanke på att man trots vissa luckor ändå följer nummerordningen ganska bra till skillnad mot Busslink och Veolia
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 08 januari 2008, 21:39:21 PM
7594, 7595, 7598, 7599 fanns kvar vid Swebus övertagandet.
Ett antal 75xx-vagnar såldes strax innan.
Jag rättar mig till 7000-7499.
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 08 januari 2008, 21:33:05 PM
Lastbilen kan ju jag ta hand om.
6255 i G var en Volvo N88-44T, ch: 2625, -68 och hade försetts med flak och kran bakom hytten. Bilen användes av verkstaden bl a.
Den började f ö sin bana som trailerdragare hos Svelast i Göteborg och köptes av SJ Busslinjegrupp i Göteborg 1977 och ombyggdes, varpå pivåkopplingen borttogs. (Reg-nr: DHK780, fd O15270).
Mvh
Christian
Tackar, fanns 6255 kvar 2006 eller var den bara kvar i fordonsregistret? Nu äfr den avreggad senast ägd av en privatperson. Kan säga att 6256 hette FLH574, Vo L375 1967
Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 22:00:30 PM
Tackar, fanns 6255 kvar 2006 eller var den bara kvar i fordonsregistret? Nu äfr den avreggad senast ägd av en privatperson. Kan säga att 6256 hette FLH574, Vo L375 1967
Tror att den var kvar 2006.
6256 var FLH574, -67.
Dock var det en Volvo F85-42T och inte en L375 (Starke).
Ch 2979 och försedd med flak m 45 cm lämmar och Foco-kran bakom hytten.
Användes av verkstaden i Karlskrona och vid hpl-arbeten.
Inköpt 1977 från Karlskrona Lastbil AB och ombyggd med dragkula 60mm
i stället för bygelkoppling och avkortat flak.
Såld t privatperson 1994 och vidaresåld 1995.
/Christian
Det är lite osäkert om 3482 har funnits eller inte.
Det hela beror på vad som menas.Jfr omgivande nummer.
.
Citat från: S Svensson skrivet 08 januari 2008, 23:47:41 PM
Det är lite osäkert om 3482 har funnits eller inte.
Det hela beror på vad som menas.Jfr omgivande nummer.
.
3474 NNX707 fd Skyttorps Taxi
3475 CTT886 Fd Ingmans
3476 FTE149 Fd Ingmans
3477 CXC102 Fd Ingmans
3478 FGZ685 Fd Ingmans
3479 MWC271 Fd Ingmans
3480 NFF815 Fd Ingmans
3481 NCX080 Fd Ingmans
3482 ?
3483-3485 Neoplan Megaliner nyleverans Swebus
Mina uppgifter i varje fall
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2008, 16:51:03 PM
6255 har varit upptaget i fordonsregistret då detta nummer tillhörde en lastbil i Göteborg, därför denna lucka.
Vad menar du med att numret varit i fordonsregistret? Vägverket bryr sig inte om företagens inventarienummer, men du kanske menar något annat? :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2008, 14:43:31 PM
Inte Bilregistret snälla du, Swebus Fordonsregister.
//Lars
Aha, tack, då är jag med.
Citat från: S Svensson skrivet 08 januari 2008, 23:47:41 PM
Det är lite osäkert om 3482 har funnits eller inte.
Det hela beror på vad som menas.Jfr omgivande nummer.
.
Möjligtvis är jag ute och reser just nu, men var inte 3482 en flygbuss som gick mellan Växjö Centrum och flygplatsen? Sedan gick den till Connex i bytesaffären.
Citat från: Jan skrivet 09 januari 2008, 17:27:30 PM
Möjligtvis är jag ute och reser just nu, men var inte 3482 en flygbuss som gick mellan Växjö Centrum och flygplatsen? Sedan gick den till Connex i bytesaffären.
Skiljer en siffra Swebus 3492>Connex 1960 är flygbussen!
Skulle vilja be Christian eller Lasse lösa mysteriet med 3482. Jag har i vilket fall fått uppgift om att en viss buss skulle ha detta nr,men den borde ha fått ett annat nr.Ev har den fått två nummer.
3477 fd Roffes buss (placerad I Kukngsbacka,Göteborg pbr
3481 är inte Ingmans utan fd Värmlandstrafik (LHM) men använd av Evensson,Höljes
Sedan en anteckning från 94 att 2756 har brunnit i Höganäs och skall in för reparation (ev ny kaross??)
3482 är MBG298 Volvo B10M Säffle plac Malmö .Detta i slutet av 1993.
3492 PWH085 Volvo B10B-Säffle som flygbuss.
Alltså vore intressant vilket inv MBG298 egentligen var märkt med. Varför omnumrerad?
Alltså samma som fd 0551 fd 3212 fd 2905 (var någon av dem ditmålad). Fö minns jag att Volvo 745 inte hade inv nr påsatt heller.
5274: var en Scania årsmodell 1985 hos Jämtlandsbuss
5294: var en Scania årsmodell 1986 hos Jämtlandsbuss, var länge vitmålad som flygbuss!
5315: var en Scania årsmodell 1989 hos Jämtandsbuss, gick länge itrafik utanför stan, bla dåvarande linje 111.
5326: var en Scania årsmodell 1992 hos Jämtlandsbuss, gick i Lits trafiken
5327 och 5333-5337 samt 5448 : fanns ej hos JB
Däremot fanns flera andra bussar hos JB som ej övertogs direkt av Swebus Östersundstrafiken. Bla Volvo ledbuss 4882, Volvo 3369, 3280, 3281 och någon Scania 4772 el liknande, nån som vet/minns?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 20:21:06 PM
1139
Det var fd JKT 139, fick av misstag nummer i löpande serien vilket ändrades innan det åsattes
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 20:21:06 PM
1139
Det var fd JKT 139, fick av misstag nummer i löpande serien vilket ändrades innan det åsattes
Men den var väl ändå aldrig i Malmö 1993 eller senare? Var väl I Jönköping fram till 1996?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 22:10:28 PM
Nej den användes nog aldrig i Jönköping efter Swebus övertagande, det var ju en udda buss.
Enligt mina uppgifter fick den MLT lack i dec 1993 och flyttades till Helsingborg med stationering ??
Ser nu att den hade dörrställning 1-1-0 tillskillnad mot de andra i samma serie som hade 2-2-1.Måste varit någon form av beställningsbuss-
Den var en linjevagn.Men när jag var på bussvisning i Jönköping 1986 så användes den för rundturskörning. Föraren var guide med det som nu kallas headset.
I vilket fann var alltså 3482 besatt från början.
Citat från: Walter skrivet 10 januari 2008, 22:36:37 PM
Ser nu att den hade dörrställning 1-1-0 tillskillnad mot de andra i samma serie som hade 2-2-1.Måste varit någon form av beställningsbuss-
1139 eller MBG298 var en Säffle B10M-60 12 meter med fällbara höga ryggar. Den lackades i MLT färg, men tanken vara att den skulle gå som förstärkningsbuss, skolbuss samt beställningsbuss. Anledningen till att vi i Helsingborg tog hit den från Jönköping var att den var 12 meter och den kunde gå i Danmark pga längden. Bussen avslutades hos hos som skolbuss i Röstånga. Därefter såldes den vidare till Klippanbuss där den hade MLT färgen tiden ut.
Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 16:35:45 PM
Rätta gärna men här är min lista
Avgränsar mig till 3400-6800 som är högsta buss idag. Postens Diligenstrafik finns ju i 75xx-78xx serien. Även bussar och bilar finns ju i begränsad omfattning i 8xxx och 9xxx
3482
4117
4183
4184
4185
4186
4187
4224
4348
4349
4405
4406
4407
4408
4409
4515
4516
4517
4518
4548
4576
4665
4671
4672
4687-4701
4722-4728
4732
4733
4763-4766
4770
4772
4792
4845-4847
4994
4999
5021
5022
5027-5029
5032
5104
5114
5115
5215
5224
5274
5277
5294
5315
5326
5327
5333-5337
5348
5368
5994
6004-6007
6232
6255
6599-6637
6640
6642-6649
6651
6765
6791-6799
6765, 6791-6799 kan det ju komma bussar till framöver. Sedan finns de avvikande trådbussarna 6991-6993 samt minibussen 6994.
Många av de ovan nämnda nummerna har ju haft tilltänkta bussar men som sedan avbeställts av olika anledningar.
6791 är en Volvo 9700 HD AND 182
Miss när jag skrev listan, AND182 är en B12BLE, Carrus 8700LE placerad i Lidköping.