Kollade på en buss på en hemsida denna buss är lång som en MAN A26 tror jag.
Finns det såna i sverige eller ska komma till busstrafik 2008 nåns stans av denna modell.
Kanske SL Land eller GL Express buss vem vet  ::)
http://www.en.scania.ro/Images/N07037%20Photo1_tcm258-167193.jpg
			
			
			
				Bussenmodellen finns hos Bus4You. Kan inte avgöra vilken individ som finns på bild. Ev är det en av de som företaget har.Men färgen måste då ha kompletterats. Kan bilden vara från Värnamo och Svenstigs?
Det rör sig alltså om Iritzar lyxmodell.
			
			
			
				Bus4You har väl dörr 1x1x0 den är ochså snygg buss tycker jag.
Jo är nog en Iritzar lyxmodell.
			
			
			
				Detta är en Scania Irizar i4. Och det är ingen lyxmodell och inte den Buss4you har.  Denna är framtagen för linjetrafik
			
			
			
				Jo klart den är det kan köras som en region buss på linje 220 eller en skåneexpress buss.
			
			
			
				Citat från: S Svensson skrivet 06 januari 2008, 19:56:19 PM
Bussenmodellen finns hos Bus4You. Kan inte avgöra vilken individ som finns på bild. Ev är det en av de som företaget har.Men färgen måste då ha kompletterats. Kan bilden vara från Värnamo och Svenstigs?
Det rör sig alltså om Iritzar lyxmodell.
Inte ser det ut som nån "lyxkryssare". Snarare en regional/intercity modell. Dessutom har den spanska reg-skyltar. Trodde bara att Bus4You hade stora bussar?. / Henrik
			
 
			
			
				Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 06 januari 2008, 20:03:21 PM
Inte ser det ut som nån "lyxkryssare". Snarare en regional/intercity modell. Dessutom har den spanska reg-skyltar. Trodde bara att Bus4You hade stora bussar?. / Henrik
Minns jag inte fel har Buss4you Scania Irizar PB som är en turistvariant medan I4 som Möller länkade till är framtagen framförallt för linjetrafik.
			
 
			
			
				Hej !
Den modell som Buss4you är av modell Irizar PB !
Mvh Peter Ö
			
			
			
				Tittar litet närmare på bilden. Skyltarna torde vara svenska med -Iritzar 4-. Vi får se om Vänersborgs Linjetrafik köper denna. Jag kan ju hoppas. Färgen är ju från Västtrafik. 
Bussmodellen finns hos Bus4You. Sedan menade jag med lyxmodell ovan utförande medan standaredutförandet är den sk gamla vanliga modellen. Modellen på bilden har ju funnits i 5 år minst. 
			
			
			
				Citat från: S Svensson skrivet 06 januari 2008, 20:08:18 PM
Tittar litet närmare på bilden. Skyltarna torde vara svenska med -Iritzar 4-. Vi får se om Vänersborgs Linjetrafik köper denna. Jag kan ju hoppas. Färgen är ju från Västtrafik. 
Bussmodellen finns hos Bus4You. Sedan menade jag med lyxmodell ovan utförande medan standaredutförandet är den sk gamla vanliga modellen. Modellen på bilden har ju funnits i 5 år minst. 
Skyltarna är nog inte svenska. Vad beträffar färgen på bussen, så är den väl vanligt förekommande på demo-bussar från Irizar?. / Henrik
			
 
			
			
				Citat från: S Svensson skrivet 06 januari 2008, 20:08:18 PM
Tittar litet närmare på bilden. Skyltarna torde vara svenska med -Iritzar 4-. Vi får se om Vänersborgs Linjetrafik köper denna. Jag kan ju hoppas. Färgen är ju från Västtrafik. 
Bussmodellen finns hos Bus4You. Sedan menade jag med lyxmodell ovan utförande medan standaredutförandet är den sk gamla vanliga modellen. Modellen på bilden har ju funnits i 5 år minst. 
Du kan inte säga att modellen finns hos Bus4you då det inte är samma modell... Om jag inte minns fel så är dessutom i4 en aldeles ny modell. Sen är skyltarna inte svenska då landsboksatven är ett E i det blå fältet.. Så ditt uttalande bör tas med en nypa salt.. 
Den på bilden är av modell Irizar i4
Bus4you kör med               Irizar PB
EDIT: 5 september 2007 släptes Scanias pressreleas om i4 så 5 år är ju galet
Press releas på svenska! (http://www.scania.com/Images/P07911SE%20Two%20express%20coaches_tcm10-170482.pdf)
Tack för talan... 
			
 
			
			
				Den va grymt snygg, vore kul om Irizar kunde göra en Lågentre variant av denna, dock fungerar den inte i Linjetrafik då de sitter massa skit under framdörren...
			
			
			
				Citat från: homer skrivet 06 januari 2008, 20:37:22 PM
Den va grymt snygg, vore kul om Irizar kunde göra en Lågentre variant av denna, dock fungerar den inte i Linjetrafik då de sitter massa skit under framdörren...
Skitet under dörren är ett stag till den utåtgående framdörren och därtillhörande skydd... Har funkat på alla Setra bussar jag kört så varför skulle det inte fungera här??
			
 
			
			
				Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 06 januari 2008, 20:41:48 PM
Skitet under dörren är ett stag till den utåtgående framdörren och därtillhörande skydd... Har funkat på alla Setra bussar jag kört så varför skulle det inte fungera här??
jag är mycket väl medveten om vad de är för något... OK bussen kanske skulle fungera på skånska landsbygden där den aldrig behöver åka in till en trottoarkant
			
 
			
			
				Jag vet inte varför Andreas skriver som han gör. Jag har läst vad Scania skrivit. Men jag anser att PB och I 4 är samma modell i stort sett. Det hela har med vilken abstraktionsnivå man arbetar med. Vad menas i sammanhanget med modell. På Iritzars hemsida finns i stort sett tre grundmodeller.Den ena är PB. Ur denna kommer I4 och borde alltså kunna vara samma modell.Bottenplattformen är inte de lika ? Skulle det röra sig om olika bottenplatformar till PB och I4?? 
Scania är i andra sammanhang känd för modularisering. Har man bytt arbetssätt? 
Är det jag som gjort bort mig eller är det så att jag kanske tänker lite annorlunda eftersom jag använder andra modellbegrepp. 
			
			
			
				Irizar i4 är efterträdaren till Irizar Intercentury. Jag tog de här bilderna hos Svenstigs i Värnamo. Bussarna var avsedda för demonstration i Sverige. Bilderna är inte spegelvända. Bussarna är byggda för vänstertrafik. 
(http://www.savenfjord.nu/irizar_i4_1.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/irizar_i4_1.JPG)
Som jämförelse visas också en bild på en Irizar PB. För övrigt en av dem som skulle till Bus4you: 
(http://www.savenfjord.nu/irizar_pb_v.JPG)
			
			
			
				Citat från: S Svensson skrivet 06 januari 2008, 21:04:33 PM
Jag vet inte varför Andreas skriver som han gör. Jag har läst vad Scania skrivit. Men jag anser att PB och I 4 är samma modell i stort sett. Det hela har med vilken abstraktionsnivå man arbetar med. Vad menas i sammanhanget med modell. På Iritzars hemsida finns i stort sett tre grundmodeller.Den ena är PB. Ur denna kommer I4 och borde alltså kunna vara samma modell.Bottenplattformen är inte de lika ? Skulle det röra sig om olika bottenplatformar till PB och I4?? 
Scania är i andra sammanhang känd för modularisering. Har man bytt arbetssätt? 
Är det jag som gjort bort mig eller är det så att jag kanske tänker lite annorlunda eftersom jag använder andra modellbegrepp. 
Det är inte samma karossmodell, men det kan naturligtvis vara samma chassi. Irizar finns på svensk marknad i tre modeller: 
i4: för region- och expresstrafik, ersätter Intercentury
Century: Standardturistbuss
PB: Lyxigare turistbuss. 
Jag vill inte påstå att du gjort bort dig men nog har du fel. Dessutom är det precis som Andreas skriver att i4 presenterades under sommaren/hösten 2007. 
Några petitesser i sammanhanget: Irizar heter karossfabriken och inget annat och modellen heter i4 med gement i. 
			
 
			
			
				Citat från: homer skrivet 06 januari 2008, 20:52:50 PM
jag är mycket väl medveten om vad de är för något... OK bussen kanske skulle fungera på skånska landsbygden där den aldrig behöver åka in till en trottoarkant
På skånska landsbyggden är 80% av alla Hpl handikapp anpassade så det är nog inga större skillnader här mot Sthlm... 
			
 
			
			
				Citat från: S Svensson skrivet 06 januari 2008, 21:04:33 PM
Jag vet inte varför Andreas skriver som han gör. Jag har läst vad Scania skrivit. Men jag anser att PB och I 4 är samma modell i stort sett. Det hela har med vilken abstraktionsnivå man arbetar med. Vad menas i sammanhanget med modell. På Iritzars hemsida finns i stort sett tre grundmodeller.Den ena är PB. Ur denna kommer I4 och borde alltså kunna vara samma modell.Bottenplattformen är inte de lika ? Skulle det röra sig om olika bottenplatformar till PB och I4?? 
Scania är i andra sammanhang känd för modularisering. Har man bytt arbetssätt? 
Är det jag som gjort bort mig eller är det så att jag kanske tänker lite annorlunda eftersom jag använder andra modellbegrepp. 
Man kan väl bara använda ett modellbegrepp?? Annars kan man ju kalla SAAB 9-5 och opel omega samma modell för de har ju samma bottenplatta eller.. Sen kan vi ju kalla Volvo C30 och S80 samma modell för fronten är ju lik... Ska vi gå på chassie så är ju då även OmniExpress samma modell så nog har du fel och ja jag tycker du gör bort dig lite, men det är min uppfattning...
Irizar (utan t) är en karrosör som har olika modeller på sina karosser alltså är det olika modeller... Sen att de har drag av varandra är ju en annan sak det brukar kallas kännetecken..  
			
 
			
			
				Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 06 januari 2008, 20:26:53 PM
Du kan inte säga att modellen finns hos Bus4you då det inte är samma modell... Om jag inte minns fel så är dessutom i4 en aldeles ny modell. Sen är skyltarna inte svenska då landsboksatven är ett E i det blå fältet.. Så ditt uttalande bör tas med en nypa salt.. 
Den på bilden är av modell Irizar i4
Bus4you kör med               Irizar PB
EDIT: 5 september 2007 släptes Scanias pressreleas om i4 så 5 år är ju galet
Press releas på svenska! (http://www.scania.com/Images/P07911SE%20Two%20express%20coaches_tcm10-170482.pdf)
Tack för talan... 
Tack för länken Andreas. 
När jag läser releasen så förvånas jag lite över följande: "Totallängden varierar från 10,7 till 16 m med två eller tre axlar." Jag antar att det är en boggiebuss man tänker släppa som är 16m. Är denna avsedd för någon speciell marknad/ändamål för både i Sverige och övriga EU är väl fortfarande maxlängden 15m? 
Eller är det något jag missat?
			
 
			
			
				Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 06 januari 2008, 21:33:55 PM
På skånska landsbyggden är 80% av alla Hpl handikapp anpassade så det är nog inga större skillnader här mot Sthlm... 
måste vara en perfekt värld med hållplatser som är väldigt lätta att köra in i så överhänget inte behöver användas då, så ser tyvärr Sl's hållplastser, rondeller och refuger inte ut
			
 
			
			
				Citat från: homer skrivet 06 januari 2008, 22:51:43 PM
måste vara en perfekt värld med hållplatser som är väldigt lätta att köra in i så överhänget inte behöver användas då, så ser tyvärr Sl's hållplastser, rondeller och refuger inte ut
Det blir en vana. Man vet att man inte kan gå in över trottoarkanter och liknade utan att hornet tar i. Det blir till att anpassa körningen där efter även om det i bland hade varit bra att kunna ta ut svängarna mer.  :)
			
 
			
			
				Citat från: homer skrivet 06 januari 2008, 22:51:43 PM
måste vara en perfekt värld med hållplatser som är väldigt lätta att köra in i så överhänget inte behöver användas då, så ser tyvärr Sl's hållplastser, rondeller och refuger inte ut
De sa jag inte, nu hugger du för huggandets skull.. Jag sa "det fungerar" Men vi kan fortsäta diskutera detta men då tycker jag vi öppnar en ny tråd om detta.. 
			
 
			
			
				Citat från: Hagri skrivet 06 januari 2008, 23:25:07 PM
Det blir en vana. Man vet att man inte kan gå in över trottoarkanter och liknade utan att hornet tar i. Det blir till att anpassa körningen där efter även om det i bland hade varit bra att kunna ta ut svängarna mer.  :)
Helt rätt man får tänka lite.. Har man sen verkligt behov av att svepa så kan man ju höja lite på luften..  ;)
			
 
			
			
				Citat från: homer skrivet 06 januari 2008, 20:52:50 PM
jag är mycket väl medveten om vad de är för något... OK bussen kanske skulle fungera på skånska landsbygden där den aldrig behöver åka in till en trottoarkant
Nej på skånska landsbyggden har vi inga hållplatser utan vi kör runt ute på åkrarna o plockar potatis hela dagarna... ;D ;D