Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 22:40:53 PM

Titel: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 22:40:53 PM
hej, igår, torsdagen den 27/12 var min första dag som bussförare, utan handledare.

Dagen började 06:59 då jag tog ut 5265 ur depån och körde upp mot Larsberg.

(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227001.jpg)
Här syns bussen stå strax innan vändslingan.

Från Larsberg gick jag 07:11 som 233 mot Rudboda.
Ingen ombord. Kör upp till Gångsätra (Lidingö Sjukhus), där står en 206:a, men ingen som vill åka med mig.
Kör vidare, och så vitt jag minns hade jag ingen med med mig.
Kommer till Rudboda (Södergarnsvägen) och får lite paus.

(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227002.jpg)
Här syns bussen vid Rudboda.

Sedan klev en ensam kvinna på bussen och det blev dags att åka mot Larsberg.
Några få människor som åker med. Vid Larsberg skyltar PC:n om bussen till 203 Ropsten via Lidingö C och Näset.
Kommer fram till Ropsten och får en lång paus. Ställer bussen vid lokalgatan för att slippa stöket vid bussterminalen. (en av uppställningsplatserna i terminalen är upptagen av en lastväxlare).
Sätter mig och tar lite frukost och tittar på när tågen på Lidingöbanan kommer och går.
Sen skyltar jag  bussen som 212 Björnbo via Centrum

(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227004.jpg)
här står bussen, skyltad och allt.

08:40 startar jag bussen, vilket är lite speciellt på denna vagn då man måste hålla nyckeln i startläge cirka 20 sekunder innan bussen skramlar igång.
Sen rullar jag fram mot läge E och plockar upp en blandning av resenärer.

Kör mot Björnbo. Får invänta avgångstid både i Centrum och vid Lidingövallen. Även lite vid Södergarnsvägen.
Sen kommer jag till slut mot Björnbo. Vid Svedjevägen går en ung tjej av. Troligen är hon inte en av de boende här, utan jobbar bara nånstans på området. Kör in bussen till vändplanen precis utanför entren och rattar in bussen mot den minimala hållplatsen. (Blir ju inte lättare av att nån hantverkare eller liknande parkerat sin bil i slingan....)
En dam knallar ut genom entredörren och går mot bussen. Öppnar dörr 1 och niger bussen. Damen kliver på och pratar lite om svårigheten med att köra in buss på området. Sen stänger jag, väntar tills damen satt sig, och lägger sedan om ratten helt åt vänster och lirkar ut bussen mot Svedjevägen.

(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227006.jpg)
Vid Svedjevägen är det ändhållplats, så där fick jag reglera. Av med motorn och ut i friska luften medan damerna ombord talar om tandläkare och mellandagsshopping.

(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227007.jpg)
När man har lång reglertid kan man roa sig med att titta på bussens utrustning.
5265 är utrustad med, förutom Buss-Pc och Acess, även en SMS-biljettläsare.

Sedan körde jag mot Ropsten igen. När jag anlänt dit tommar jag till Aga där jag parkerar bussen.
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227010.jpg)
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227011.jpg)

Sedan åker jag ut till Djurgården. Kände inte för att åka hem, skall ju tillbaka till Aga på eftermiddagen.

Återkommer med texten om eftermiddagen senare.
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 22:53:33 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 december 2007, 22:43:48 PM
Trevligt.

Det var drygt 10 år sedan jag lämnade AGA för sista gången (aug 1997)

//Lars

Ok :)
Hade du en buss med dig då? :)
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 december 2007, 23:06:55 PM
Tack Jonas för trevligt repotage. Då du nu kör buss på ön kanske du uppskattade mina Lidingöbilder?
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Zella skrivet 28 december 2007, 23:07:28 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 22:40:53 PM
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227007.jpg)
När man har lång reglertid kan man roa sig med att titta på bussens utrustning.
5265 är utrustad med, förutom Buss-Pc och Acess, även en SMS-biljettläsare.

Den dära saken till höger på bilden gillar jag inte...

??? SMS-biljettläsare... slipper ni att få upp mobiltelefoner med svartdisplay framför näsan...

Härligt att du fick en Scania  :)  och välkommen in i gänget
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: nimbra skrivet 28 december 2007, 23:17:49 PM
SMS-läsare kan n i få förklara lite bättre, vilken moj är en sådan?
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 23:23:05 PM
Fortsättningen:

Åker från Djurgården med spårvagn till Norrmalmstorg där jag hämtar 20 trafikalmanackor för vidare befodran till Veolia Aga. Åker sen från Östermalmstorg till Aga med spårtrafiken.
Vid Aga ser jag att jag fått 6111. Knallar ut på garageplan och hittar snabbt bussen, stående bredvid 6115. Ägnar cirka en minut åt att hitta huvudströmbrytaren. Frågar sen den förare som gör i ordning 6115 och får visat var den sitter.
Sen knallar jag in och startar bussen. Börjar göra diverse kontroller. Knallar sen in och skall logga in i PC:n.
Ser då en lampa som lyser i panelen. Går in i tvätthallen och frågar om det verkligen skall vara dåligt med vatten i bussen.
- Ta den här bussen, skall bara tvätta av den, får jag till svar. Går ut till 6111 och parkerar den utanför tvätthallen och går sen in och kör ut en nytvättad 4705. Kör till Ropsten och avgår som linje 73 mot Karolinska.
En mycket lugn färd. Ingen trafik, så jag ligger och cruisar fram i min luftfjädrade stol.
anländer Karolinska tidigt.
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227013.jpg)
4705 vid Karolinska Sjukhuset.

Kör sedan tillbaka till Ropsten och har en liten paus. Besöker bekvämlighetsinrättningen och när jag kommer ut möter jag föraren jag skall lösa av på 73:an. Han har också kommit tidigt. Knallar ut till hans vagn, 6115, och kliver in i den, tillsammans med en hög passagerare och rullar iväg, efter att ha ställt in 106,7 på radion, och inväntat avgångstid.

(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227016.jpg)
6115 vid Karolinska Sjukhuset.

Ja, sen körde jag ett antal varv på 73:an innan jag parkerade den i Aga.
Innan jag avslutar, kan jag visa en bild på utrustningen i 6115.

(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227015.jpg)
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 23:30:24 PM
Citat från: Zella skrivet 28 december 2007, 23:07:28 PM
Den dära saken till höger på bilden gillar jag inte...

Inte? Är ju en sönderskakande Acessprylmojäng.

Citat från: Zella skrivet 28 december 2007, 23:07:28 PM
??? SMS-biljettläsare... slipper ni att få upp mobiltelefoner med svartdisplay framför näsan...

Kunden lägger mobilen på en skärm och väntar. Sedan tänds gröna eller röda lampan tillsammans med ljudsignal.
Vet inte om den funkar bra, kom aldrig nån med SMS-biljett.

Citat från: Zella skrivet 28 december 2007, 23:07:28 PM
Härligt att du fick en Scania  :)  och välkommen in i gänget

Skulle bli förvånad om jag fick en Volvo, när det inte finns några sådana på Lidingö...
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Walter skrivet 28 december 2007, 23:59:12 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 23:23:05 PM
Fortsättningen:

Åker från Djurgården med spårvagn till Norrmalmstorg där jag hämtar 20 trafikalmanackor för vidare befodran till Veolia Aga. Åker sen från Östermalmstorg till Aga med spårtrafiken.


Veolia Aga? Har dom verksamhet där, är det i så fall för tunnelbanan?
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 december 2007, 00:00:48 AM
Citat från: Walter skrivet 28 december 2007, 23:59:12 PM
Veolia Aga? Har dom verksamhet där, är det i så fall för tunnelbanan?

Lidingöbanan körs av Veolia Transport. De har sin trafikledning i Aga :)
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Walter skrivet 29 december 2007, 00:03:43 AM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 december 2007, 00:00:48 AM
Lidingöbanan körs av Veolia Transport. De har sin trafikledning i Aga :)

Som icke-stockholmare tackar jag för informationen!
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Karsten skrivet 29 december 2007, 00:08:48 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2007, 00:00:31 AM
Nej men Spårvagnen, ursäkta Lidingöbanan.

//Lars

Spårvagnen utgör tåg på järnvägen som kallas Lidingöbanan, att det ska vara så knepigt. ;)
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Simon A skrivet 29 december 2007, 00:10:44 AM
Trevligt reportage, ser gärna mer såna.

//Simon
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Karsten skrivet 29 december 2007, 00:24:09 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2007, 00:19:46 AM
Ja jag försökte bara göra mig lite lustig ;)

LiB går ju förutom över bron helt på egen banvall, men... TvB vad kallas den? spårvagn genom Gröndal och Tåg på övriga sträckor?

Nu blev det ännu rörigare Lars! LiB lades ner 1971, i övrigt gick den väl på egen banvall. Tvärbanan är en spårväg, men är i mycket byggd likt en järnväg. :)
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: bussgrabben skrivet 29 december 2007, 01:07:47 AM
Jättetrevligt reportage. Fortsätt gärna.
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 december 2007, 01:12:16 AM
Citat från: Karsten skrivet 29 december 2007, 00:24:09 AM
Nu blev det ännu rörigare Lars! LiB lades ner 1971, i övrigt gick den väl på egen banvall. Tvärbanan är en spårväg, men är i mycket byggd likt en järnväg. :)

Linje 20, Norra delen ja.
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Bengt Lindstein skrivet 29 december 2007, 10:00:15 AM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 23:23:05 PM
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227013.jpg)
4705 vid Karolinska Sjukhuset.

(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/forsta_busslink071227016.jpg)
6115 vid Karolinska Sjukhuset.


Hur kan du byta bort en ren buss med fungerande skyltbelysning (4705) till en skitig buss med halvtrasig skyltbelysning (6115)??

Undrar
Bengt
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Krille skrivet 29 december 2007, 10:29:28 AM
Citat från: Bengt Lindstein skrivet 29 december 2007, 10:00:15 AM
Hur kan du byta bort en ren buss med fungerande skyltbelysning (4705) till en skitig buss med halvtrasig skyltbelysning (6115)??
Undrar
Bengt

Han skulle ju lösa av chauffören i 6115!

/K
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 29 december 2007, 11:46:39 AM
Ursäkta men vad står "Aga" för?
förkortning av något eller?

Mycket trevligt bildreportage, vill gärna se och läsa mer om dina arbetspass.
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: buss-tobbe skrivet 29 december 2007, 11:49:39 AM
Tack Jonas för trevligt repotage.

/Tobbe
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Joachim Wansölin skrivet 29 december 2007, 12:51:34 PM
Citat från: Johan H skrivet 29 december 2007, 11:46:39 AM
Ursäkta men vad står "Aga" för?
förkortning av något eller?

AGA är en förkortning av Aktiebolaget Gas-Accumulator vars fabriker låg (ligger?) där bussdepån på Lidingö ligger samt lidingöbanans trafikledning sitter.
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Skalman skrivet 29 december 2007, 15:13:15 PM
Trevliga bilder och reportage från vardagen!  :)

Vad är den blå dosan med två lampor och ett vred? Ser för illa ut, man kan
lätt tro att vi tagit steget tillbaka till 1960-talet. Hualigen!
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Joachim Wansölin skrivet 29 december 2007, 16:21:58 PM
Citat från: Skalman skrivet 29 december 2007, 15:13:15 PM
Trevliga bilder och reportage från vardagen!  :)

Vad är den blå dosan med två lampor och ett vred? Ser för illa ut, man kan
lätt tro att vi tagit steget tillbaka till 1960-talet. Hualigen!

Är enligt tidigare inlägg i tråden en SMS-biljettläsare (Eller en del av? Var sittter själva läsaren?) Hur en sån funkar rent tekniskt vore skoj att få veta.
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 december 2007, 17:09:16 PM
Citat från: Bengt Lindstein skrivet 29 december 2007, 10:00:15 AM
Hur kan du byta bort en ren buss med fungerande skyltbelysning (4705) till en skitig buss med halvtrasig skyltbelysning (6115)??

Undrar
Bengt

Som någon annan mycket riktigt påpekar så bytte jag av en förare som körde runt i 6115. Var alltså tvungen att lämna min fina buss med luftfjädrad stol och grejer, mot 6115 som skakade så man inte ens kunde ha stämpeln i därför avsedd hållaren. 4705 bytte jag ju till mig. De fick 6111 av mig och jag fick en helt nytvättad 4705. Bra byte :)

Citat från: Skalman skrivet 29 december 2007, 15:13:15 PM
Trevliga bilder och reportage från vardagen!  :)

Vad är den blå dosan med två lampor och ett vred? Ser för illa ut, man kan
lätt tro att vi tagit steget tillbaka till 1960-talet. Hualigen!

Det är en del av den optiska läsaren för SMS-biljetten.
Själva avläsaren sitter bredvid Accessläsaren, dvs bakom den stora grå accessdatorn.
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Dan Henriksson skrivet 29 december 2007, 20:19:51 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 december 2007, 17:09:16 PM
Som någon annan mycket riktigt påpekar så bytte jag av en förare som körde runt i 6115. Var alltså tvungen att lämna min fina buss med luftfjädrad stol och grejer, mot 6115 som skakade så man inte ens kunde ha stämpeln i därför avsedd hållaren. 4705 bytte jag ju till mig. De fick 6111 av mig och jag fick en helt nytvättad 4705. Bra byte :)

Jag har åkt med några av Lidingös 611x-vagnar på 73:an och det var inte kul! Man kan tro att de ska falla i bitar när som helst!

Trevligt reportage från ditt första arbetspass på egen hand - lycka till i fortsättningen!  :)

/Danne
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Ersa skrivet 29 december 2007, 20:36:41 PM
Citat från: Karsten skrivet 29 december 2007, 00:08:48 AM
Spårvagnen utgör tåg på järnvägen som kallas Lidingöbanan, att det ska vara så knepigt. ;)

Lidingöbanan: Spårvagnar på järnväg?
Roslagsbanan: Järnvägsvagnar på smal järnväg?
Saltsjöbanan idag: Tunnelbanevagnar på järnväg?
Saltsjöbanan i framtiden: Spårvagnar på järnväg?
Samtidigt påstår SL att spårvägar och spårvagnar inte finns i SL:s regi...? Då förstår jag!  ;)
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Bengt Lindstein skrivet 30 december 2007, 09:46:02 AM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 december 2007, 17:09:16 PM
Som någon annan mycket riktigt påpekar så bytte jag av en förare som körde runt i 6115. Var alltså tvungen att lämna min fina buss med luftfjädrad stol och grejer, mot 6115 som skakade så man inte ens kunde ha stämpeln i därför avsedd hållaren. 4705 bytte jag ju till mig. De fick 6111 av mig och jag fick en helt nytvättad 4705. Bra byte :)

Tack för svaret, då klarnar det, trodde nämligen att man kunde byta buss på linjen till den som var helast/renast.

Mao jag trodde du kunde ha kört linjen med din rena/hela buss och den chaufför du byter med tar med sig sitt halvtrasiga smutsiga skrammlande fordon tillbaka till garaget.

Hälsar
Bengt
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2007, 09:55:59 AM
Citat från: Bengt Lindstein skrivet 30 december 2007, 09:46:02 AM
Tack för svaret, då klarnar det, trodde nämligen att man kunde byta buss på linjen till den som var helast/renast.

Mao jag trodde du kunde ha kört linjen med din rena/hela buss och den chaufför du byter med tar med sig sitt halvtrasiga smutsiga skrammlande fordon tillbaka till garaget.

Hälsar
Bengt

Men det är ju inte säkert att den avbytte föraren skulle till garaget. Han kanske bara skulle ha en kort kafferast. Dessutom är det ju inte bara att hålla kvar i ratten om man råkat få en bra buss. Om den då hamnar i ett längre omlopp än tänkt från början kanske den inte är tankad för det.
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Bengt Lindstein skrivet 30 december 2007, 12:50:25 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2007, 09:55:59 AM
Men det är ju inte säkert att den avbytte föraren skulle till garaget. Han kanske bara skulle ha en kort kafferast. Dessutom är det ju inte bara att hålla kvar i ratten om man råkat få en bra buss. Om den då hamnar i ett längre omlopp än tänkt från början kanske den inte är tankad för det.


Tack för informationen Staffan.

Man lär sig alltid något nytt här på forumet  :)

Hälsar
Bengt
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 31 december 2007, 14:57:36 PM
Som Sävenfjord påpekar så går bussarna i olika omlopp. Bussen jag tog ut, 4705, hade sitt, och 6115 som togs ut några minuter före min har sitt. Så bussen har ett omlopp den ska åka, men förarna har sina tjänster. Föraren som jag löste av hade haft rast, jag tog en rast, och föraren jag löste av hade haft rast och skulle sen köra nånstans på Lidingö.

Omloppstiderna är viktiga. En dag tog jag och handledaren ut en buss som hade 19-timmarsomlopp.
Dock fick den bytas under dagen då etanolvagnar inte kan gå så länge utan risk för soppatorsk.
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 31 december 2007, 15:20:59 PM
CitatOmloppstiderna är viktiga. En dag tog jag och handledaren ut en buss som hade 19-timmarsomlopp.
Dock fick den bytas under dagen då etanolvagnar inte kan gå så länge utan risk för soppatorsk.

Konstigt, jag har titta genom Hornsbergs rangeringslista några månader sen och där står det:
53xx-vagnar får rulla 14 timmar
7300-7304 får rulla 17 timmar
MaxCi får rulla 19 timmar

???
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2007, 16:47:57 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 31 december 2007, 15:20:59 PM
Konstigt, jag har titta genom Hornsbergs rangeringslista några månader sen och där står det:
53xx-vagnar får rulla 14 timmar
7300-7304 får rulla 17 timmar
MaxCi får rulla 19 timmar

???

Det är ju egentligen inte tiden som är viktig utan hur långt bussen rullar. Det kan mycket väl vara så att Lidingös etanoler hinner köra längre sträcka på 19 timmar än Hornsbergs.
Ofta är det väl trial and error som ligger bakom sådana här föreskrifter. Givetvis får inte heller Hornsbergs MaxCi soppatorsk efter exakt 19 timmar men erfarenhet har lärt att om man sätter 19 timmar så är man på den säkra gränsen.
Titel: SV: En dag på jobbet ("Bildreportage")
Skrivet av: Maven skrivet 02 januari 2008, 00:09:52 AM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 23:23:05 PM

Kör sedan tillbaka till Ropsten och har en liten paus. Besöker bekvämlighetsinrättningen och när jag kommer ut möter jag föraren jag skall lösa av på 73:an. Han har också kommit tidigt. Knallar ut till hans vagn, 6115, och kliver in i den, tillsammans med en hög passagerare och rullar iväg, efter att ha ställt in 106,7 på radion, och inväntat avgångstid.

6115 vid Karolinska Sjukhuset.

Ja, sen körde jag ett antal varv på 73:an innan jag parkerade den i Aga.

Trevligt! 6115 var f.ö. den första buss undertecknad körde i linjetrafik. Jag blir lite avundsjuk på de som hunnit köra allt trevligt som fanns innan OmniCity kom... Men nån gång ibland hade jag i alla fall tur och fick ratta 6548. :)