En dag på jobbet ("Bildreportage")

Startat av Jonas M. Bobjörk, 28 december 2007, 22:40:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

hej, igår, torsdagen den 27/12 var min första dag som bussförare, utan handledare.

Dagen började 06:59 då jag tog ut 5265 ur depån och körde upp mot Larsberg.


Här syns bussen stå strax innan vändslingan.

Från Larsberg gick jag 07:11 som 233 mot Rudboda.
Ingen ombord. Kör upp till Gångsätra (Lidingö Sjukhus), där står en 206:a, men ingen som vill åka med mig.
Kör vidare, och så vitt jag minns hade jag ingen med med mig.
Kommer till Rudboda (Södergarnsvägen) och får lite paus.


Här syns bussen vid Rudboda.

Sedan klev en ensam kvinna på bussen och det blev dags att åka mot Larsberg.
Några få människor som åker med. Vid Larsberg skyltar PC:n om bussen till 203 Ropsten via Lidingö C och Näset.
Kommer fram till Ropsten och får en lång paus. Ställer bussen vid lokalgatan för att slippa stöket vid bussterminalen. (en av uppställningsplatserna i terminalen är upptagen av en lastväxlare).
Sätter mig och tar lite frukost och tittar på när tågen på Lidingöbanan kommer och går.
Sen skyltar jag  bussen som 212 Björnbo via Centrum


här står bussen, skyltad och allt.

08:40 startar jag bussen, vilket är lite speciellt på denna vagn då man måste hålla nyckeln i startläge cirka 20 sekunder innan bussen skramlar igång.
Sen rullar jag fram mot läge E och plockar upp en blandning av resenärer.

Kör mot Björnbo. Får invänta avgångstid både i Centrum och vid Lidingövallen. Även lite vid Södergarnsvägen.
Sen kommer jag till slut mot Björnbo. Vid Svedjevägen går en ung tjej av. Troligen är hon inte en av de boende här, utan jobbar bara nånstans på området. Kör in bussen till vändplanen precis utanför entren och rattar in bussen mot den minimala hållplatsen. (Blir ju inte lättare av att nån hantverkare eller liknande parkerat sin bil i slingan....)
En dam knallar ut genom entredörren och går mot bussen. Öppnar dörr 1 och niger bussen. Damen kliver på och pratar lite om svårigheten med att köra in buss på området. Sen stänger jag, väntar tills damen satt sig, och lägger sedan om ratten helt åt vänster och lirkar ut bussen mot Svedjevägen.


Vid Svedjevägen är det ändhållplats, så där fick jag reglera. Av med motorn och ut i friska luften medan damerna ombord talar om tandläkare och mellandagsshopping.


När man har lång reglertid kan man roa sig med att titta på bussens utrustning.
5265 är utrustad med, förutom Buss-Pc och Acess, även en SMS-biljettläsare.

Sedan körde jag mot Ropsten igen. När jag anlänt dit tommar jag till Aga där jag parkerar bussen.



Sedan åker jag ut till Djurgården. Kände inte för att åka hem, skall ju tillbaka till Aga på eftermiddagen.

Återkommer med texten om eftermiddagen senare.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 december 2007, 22:43:48 PM
Trevligt.

Det var drygt 10 år sedan jag lämnade AGA för sista gången (aug 1997)

//Lars

Ok :)
Hade du en buss med dig då? :)

Bussmicke

Tack Jonas för trevligt repotage. Då du nu kör buss på ön kanske du uppskattade mina Lidingöbilder?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Zella

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 22:40:53 PM

När man har lång reglertid kan man roa sig med att titta på bussens utrustning.
5265 är utrustad med, förutom Buss-Pc och Acess, även en SMS-biljettläsare.

Den dära saken till höger på bilden gillar jag inte...

??? SMS-biljettläsare... slipper ni att få upp mobiltelefoner med svartdisplay framför näsan...

Härligt att du fick en Scania  :)  och välkommen in i gänget

nimbra

SMS-läsare kan n i få förklara lite bättre, vilken moj är en sådan?

Jonas M. Bobjörk

#5
Fortsättningen:

Åker från Djurgården med spårvagn till Norrmalmstorg där jag hämtar 20 trafikalmanackor för vidare befodran till Veolia Aga. Åker sen från Östermalmstorg till Aga med spårtrafiken.
Vid Aga ser jag att jag fått 6111. Knallar ut på garageplan och hittar snabbt bussen, stående bredvid 6115. Ägnar cirka en minut åt att hitta huvudströmbrytaren. Frågar sen den förare som gör i ordning 6115 och får visat var den sitter.
Sen knallar jag in och startar bussen. Börjar göra diverse kontroller. Knallar sen in och skall logga in i PC:n.
Ser då en lampa som lyser i panelen. Går in i tvätthallen och frågar om det verkligen skall vara dåligt med vatten i bussen.
- Ta den här bussen, skall bara tvätta av den, får jag till svar. Går ut till 6111 och parkerar den utanför tvätthallen och går sen in och kör ut en nytvättad 4705. Kör till Ropsten och avgår som linje 73 mot Karolinska.
En mycket lugn färd. Ingen trafik, så jag ligger och cruisar fram i min luftfjädrade stol.
anländer Karolinska tidigt.

4705 vid Karolinska Sjukhuset.

Kör sedan tillbaka till Ropsten och har en liten paus. Besöker bekvämlighetsinrättningen och när jag kommer ut möter jag föraren jag skall lösa av på 73:an. Han har också kommit tidigt. Knallar ut till hans vagn, 6115, och kliver in i den, tillsammans med en hög passagerare och rullar iväg, efter att ha ställt in 106,7 på radion, och inväntat avgångstid.


6115 vid Karolinska Sjukhuset.

Ja, sen körde jag ett antal varv på 73:an innan jag parkerade den i Aga.
Innan jag avslutar, kan jag visa en bild på utrustningen i 6115.


Jonas M. Bobjörk

Citat från: Zella skrivet 28 december 2007, 23:07:28 PM
Den dära saken till höger på bilden gillar jag inte...

Inte? Är ju en sönderskakande Acessprylmojäng.

Citat från: Zella skrivet 28 december 2007, 23:07:28 PM
??? SMS-biljettläsare... slipper ni att få upp mobiltelefoner med svartdisplay framför näsan...

Kunden lägger mobilen på en skärm och väntar. Sedan tänds gröna eller röda lampan tillsammans med ljudsignal.
Vet inte om den funkar bra, kom aldrig nån med SMS-biljett.

Citat från: Zella skrivet 28 december 2007, 23:07:28 PM
Härligt att du fick en Scania  :)  och välkommen in i gänget

Skulle bli förvånad om jag fick en Volvo, när det inte finns några sådana på Lidingö...

Walter

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 december 2007, 23:23:05 PM
Fortsättningen:

Åker från Djurgården med spårvagn till Norrmalmstorg där jag hämtar 20 trafikalmanackor för vidare befodran till Veolia Aga. Åker sen från Östermalmstorg till Aga med spårtrafiken.


Veolia Aga? Har dom verksamhet där, är det i så fall för tunnelbanan?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Walter skrivet 28 december 2007, 23:59:12 PM
Veolia Aga? Har dom verksamhet där, är det i så fall för tunnelbanan?

Lidingöbanan körs av Veolia Transport. De har sin trafikledning i Aga :)

Walter

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 december 2007, 00:00:48 AM
Lidingöbanan körs av Veolia Transport. De har sin trafikledning i Aga :)

Som icke-stockholmare tackar jag för informationen!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2007, 00:00:31 AM
Nej men Spårvagnen, ursäkta Lidingöbanan.

//Lars

Spårvagnen utgör tåg på järnvägen som kallas Lidingöbanan, att det ska vara så knepigt. ;)

Simon A

Trevligt reportage, ser gärna mer såna.

//Simon

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 december 2007, 00:19:46 AM
Ja jag försökte bara göra mig lite lustig ;)

LiB går ju förutom över bron helt på egen banvall, men... TvB vad kallas den? spårvagn genom Gröndal och Tåg på övriga sträckor?

Nu blev det ännu rörigare Lars! LiB lades ner 1971, i övrigt gick den väl på egen banvall. Tvärbanan är en spårväg, men är i mycket byggd likt en järnväg. :)

bussgrabben

Jättetrevligt reportage. Fortsätt gärna.

Bussmicke

Citat från: Karsten skrivet 29 december 2007, 00:24:09 AM
Nu blev det ännu rörigare Lars! LiB lades ner 1971, i övrigt gick den väl på egen banvall. Tvärbanan är en spårväg, men är i mycket byggd likt en järnväg. :)

Linje 20, Norra delen ja.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.