.....har kommit till Säffle.
(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_3987.jpg)
Se där ja, visste väl att vår korrespondent i Säffle skulle göra sitt jobb.
Någon som vet om den skadade Swebus 646x också finns i Säffle?
Vilket vagnsnummer är det på Veoliabussen? 38xx?
// Anders
Citat från: Walter skrivet 28 december 2007, 18:54:50 PM
Någon som vet om den skadade Swebus 646x också finns i Säffle?
Rykten har sagt att 6460 är i Estland.
Men Busslinkarna 3837 och 6343 borde finnas i Säffle. 6343 kanske redan är klar?
// Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 28 december 2007, 19:03:13 PM
Rykten har sagt att 6460 är i Estland.
Men Busslinkarna 3837 och 6343 borde finnas i Säffle. 6343 kanske redan är klar?
// Anders
OK är Busslinkarna dom som blivit skalperade?
Ja, så kan man uttrycka det. :)
Citat från: Kent Skoog skrivet 28 december 2007, 18:33:54 PM
.....har kommit till Säffle.
(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_3987.jpg)
Vad har hänt ?
Citat från: Kent Skoog skrivet 28 december 2007, 18:33:54 PM
.....har kommit till Säffle.
(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_3987.jpg)
med tanke på hur bussen ser ut så ska resenärerna var glada att de lever.
Den gör väl en "Foppa" och gör comeback till våren
Citat från: Anders Lundén skrivet 28 december 2007, 19:03:13 PM
Rykten har sagt att 6460 är i Estland.
Men Busslinkarna 3837 och 6343 borde finnas i Säffle. 6343 kanske redan är klar?
// Anders
3837 är väl kvar i Säffle, men 6343 har vi haft i trafik nu en sådär tio dagar eller något ditåt.
stackas buss hur mycket komma allt kostar att lacka nu bussen nån som vet ???
Bussen på bilden krockade med en personbil som körde ut från
en sidoväg. I samband med sammanstötningen gick bussen upp på
ett räcke och välte. Hände väl i trakten av Linköping för några
veckor sedan.
Se där ja... den dök upp i säffle. Tack Kent!
Det rör sig om bussen som var inblandad i denna olycka: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7319.0
Filmerna från olycksplatsen finns fortfarande kvar på Östnytts/SVTs hemsida, länk finns längst ner i den andra tråden.
Med tanke på hur olyckan gick till så slutade den ändå förhållandevis lyckligt utan några allvarligare skador hos passagerarna.
Bortsett från en hel del krossade rutor och skadorna i fronten syns det inte så mycket större skador efter olyckan. Någon expert som vågar sig på en gissning hur mycket som har hänt innanför plåten eller är karossen såpass stabil att den klarar en olycka i den här klassen utan att bli sned eller skadad?
Möller: Lackeringen är nog minsta bekymret i det här fallet
Tydligen förekommer det olika uppgifter om vad som hände. Den ena
artikeln gör gällande att personbilen kom ut från en sidoväg, medan
den andra säger att det handlar om krock med en vänstersvängande.
Undrar varför de inte reser bussen med hjälp av luftkuddar?
Tycker det skulle väl minska skadorna.
Se filmen med bilder inifrån bussen
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1005447 (http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1005447)
Hur menar du att det skulle minska skadorna? Det blir ju inga skador.
Möjligen undantaget lite glaskross då, men det är försumbart i sammanhanget.
Den där typen av "bredband" fördelar trycket på ett sådant sätt att det inte
är några problem för en busskaross att ta upp kraften. Dessutom ligger
bussen väldigt gynnsamt eftersom den ligger på plan mark (som till och med
är asfalterad!). Inga ojämnheter som kan orsaka snedfördelning varken
initialt eller när bussen "landar".
Det finns helt enkelt ingen anledning att använda kuddar i ett läge som
detta. Och dessutom finns det någon som ska betala kalaset, dvs ett
försäkringsbolag, och kuddlyft är inte gratis... (och försäkringsbolag
är inte kända för att betala för något i onödan! :-).
Först går det med ledning av filmsekvensen att konstatera att räddningstjänsten inte har gjort sitt jobb ordentligt. Belysningen inne i bussen lyser, huvudströmbrytaren är inte frånkopplad. Det är prio 1 vid en trafikolycka i allmänhet, och en omkullvält buss i synnerhet.
Vid den fortsatta bärgningsoperationen lyser fortsatt innerbelysningen. Bärgningsledaren på platsen ska se till att objektet är säkrat, dvs strömmen är bruten. Samt säkra dörrar och luckor som man på filmen ser hur dom flaxar fram och tillbaka vid nedslaget.
Sen använder man lämpligen nedtagningskuddar för att mildra nedslaget.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 28 december 2007, 21:56:57 PM
Först går det med ledning av filmsekvensen att konstatera att räddningstjänsten inte har gjort sitt jobb ordentligt. Belysningen inne i bussen lyser, huvudströmbrytaren är inte frånkopplad. Det är prio 1 vid en trafikolycka i allmänhet, och en omkullvält buss i synnerhet.
Vid den fortsatta bärgningsoperationen lyser fortsatt innerbelysningen. Bärgningsledaren på platsen ska se till att objektet är säkrat, dvs strömmen är bruten. Samt säkra dörrar och luckor som man på filmen ser hur dom flaxar fram och tillbaka vid nedslaget.
Sen använder man lämpligen nedtagningskuddar för att mildra nedslaget.
Huvudbrytaren sitter väl innanför en lucka som sitter på utsidan bredvid motorn på dessa? Eller finns det flera huvudbrytare?
Är det så att den sitter på den sidan som är mot marken så lär det ha varit aningen krångligt att komma åt den innan bussen restes upp igen.
CitatHuvudbrytaren sitter väl innanför en lucka som sitter på utsidan bredvid motorn på dessa? Eller finns det flera huvudbrytare?
Är det så att den sitter på den sidan som är mot marken så lär det ha varit aningen krångligt att komma åt den innan bussen restes upp igen.
Den sitter innanför frontluckan, så det är bara att fälla upp den och slå av.
/F
Citat från: Skalman skrivet 28 december 2007, 19:53:04 PM
Tydligen förekommer det olika uppgifter om vad som hände. Den ena
artikeln gör gällande att personbilen kom ut från en sidoväg, medan
den andra säger att det handlar om krock med en vänstersvängande.
Bilen kanske kom ut från en sidoväg och svängde vänster.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 28 december 2007, 21:56:57 PM
Först går det med ledning av filmsekvensen att konstatera att räddningstjänsten inte har gjort sitt jobb ordentligt. Belysningen inne i bussen lyser, huvudströmbrytaren är inte frånkopplad. Det är prio 1 vid en trafikolycka i allmänhet, och en omkullvält buss i synnerhet.
Vid den fortsatta bärgningsoperationen lyser fortsatt innerbelysningen. Bärgningsledaren på platsen ska se till att objektet är säkrat, dvs strömmen är bruten. Samt säkra dörrar och luckor som man på filmen ser hur dom flaxar fram och tillbaka vid nedslaget.
Sen använder man lämpligen nedtagningskuddar för att mildra nedslaget.
Det som fladdrar är nog förarens sidofönster som är på väg ur bussen, tittar du på första bilden i den här tråden så sitter det inte fast i underkanten.
Annars håller jag med du! :)
Citat från: Skalman skrivet 28 december 2007, 19:53:04 PM
Tydligen förekommer det olika uppgifter om vad som hände. Den ena
artikeln gör gällande att personbilen kom ut från en sidoväg, medan
den andra säger att det handlar om krock med en vänstersvängande.
Bussen kolliderade med en vänstersvängande bil!
> konstatera att räddningstjänsten inte har gjort sitt jobb ordentligt.
> huvudströmbrytaren är inte frånkopplad.
Det är inte alltför ofta dom gör det, i alla fall inte om det inte föreligger en direkt
brandrisk. Och särskilt om bärgaren redan är på plats. Min erfarenhet är att de ofta
har otroligt bråttom att åka hemåt... det var inte länge sedan jag var på en
tvåbilskrock, och medan jag håller på med den första bilen och brandfolket står
och tittar på, så börjar det ryka och ta fyr i den andra bilen i diket. Men DÅ
fick de i alla fall bråttom! ;D
> Samt säkra dörrar och luckor
Det får man väl förutsätta att de gör innan de drar iväg med ekipaget. Att
göra det i förebyggande syfte innan man vänder känns lite over-kill om
det inte är något som är riktigt löst... men enligt regelboken har du
naturligtvis rätt. :)
Citat från: Kent Skoog skrivet 28 december 2007, 18:33:54 PM
.....har kommit till Säffle.
(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_3987.jpg)
Någon som vet hur långt de kommit med den?
Är den tillbaka i trafik?
Kent, har du bilder från lagningen och hur ser den ut idag?
Ang nedtagningskuddar eller inte så startade jag en tråd i ett bärgarforum.
De flesta där skulle använt kuddar eller annat för att dämpa nedslaget.
http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=2960
Katastrofal amatörbärgning!
Nedtagningskuddar alternativt mothåll skall användas för att skona bussens hjulupphängningar, chassie och kaross!
Verkstaden kommer nu få gå igenom varenda pinal i chassiet om bussen nu kommer lagas.
Citat från: Johan H skrivet 11 februari 2008, 21:34:03 PM
Någon som vet hur långt de kommit med den?
Är den tillbaka i trafik?
Kent, har du bilder från lagningen och hur ser den ut idag?
Reparationen är nyligen påbörjad, det väl ungefär vad jag vet idag.
bilföraren kommer iaf att bli åtalad.
http://www.corren.se/archive/2008/2/11/jl2s084hkf8web2.xml