Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Kent Skoog skrivet 28 december 2007, 18:33:54 PM

Titel: Olycksbussen.....
Skrivet av: Kent Skoog skrivet 28 december 2007, 18:33:54 PM
.....har kommit till Säffle.

(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_3987.jpg)
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 december 2007, 18:34:44 PM
Se där ja, visste väl att vår korrespondent i Säffle skulle göra sitt jobb.
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Walter skrivet 28 december 2007, 18:54:50 PM
Någon som vet om den skadade Swebus 646x också finns i Säffle?
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 28 december 2007, 19:01:54 PM
Vilket vagnsnummer är det på Veoliabussen? 38xx?

// Anders
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 28 december 2007, 19:03:13 PM
Citat från: Walter skrivet 28 december 2007, 18:54:50 PM
Någon som vet om den skadade Swebus 646x också finns i Säffle?

Rykten har sagt att 6460 är i Estland.

Men Busslinkarna 3837 och 6343 borde finnas i Säffle. 6343 kanske redan är klar?

// Anders
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Walter skrivet 28 december 2007, 19:04:47 PM
Citat från: Anders Lundén skrivet 28 december 2007, 19:03:13 PM
Rykten har sagt att 6460 är i Estland.

Men Busslinkarna 3837 och 6343 borde finnas i Säffle. 6343 kanske redan är klar?

// Anders

OK är Busslinkarna dom som blivit skalperade?
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Oskar A skrivet 28 december 2007, 19:06:19 PM
Ja, så kan man uttrycka det. :)
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: yngrot skrivet 28 december 2007, 19:16:24 PM
Citat från: Kent Skoog skrivet 28 december 2007, 18:33:54 PM
.....har kommit till Säffle.

(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_3987.jpg)

Vad har hänt ?
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 28 december 2007, 19:20:35 PM
Citat från: Kent Skoog skrivet 28 december 2007, 18:33:54 PM
.....har kommit till Säffle.

(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_3987.jpg)

med tanke på hur bussen ser ut så ska resenärerna var glada att de lever.
Den gör väl en "Foppa" och gör comeback till våren
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Nico skrivet 28 december 2007, 19:20:53 PM
Citat från: Anders Lundén skrivet 28 december 2007, 19:03:13 PM
Rykten har sagt att 6460 är i Estland.

Men Busslinkarna 3837 och 6343 borde finnas i Säffle. 6343 kanske redan är klar?

// Anders

3837 är väl kvar i Säffle, men 6343 har vi haft i trafik nu en sådär tio dagar eller något ditåt.
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Möllers skrivet 28 december 2007, 19:23:34 PM
stackas buss hur mycket komma allt kostar att lacka nu bussen nån som vet  ???
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Skalman skrivet 28 december 2007, 19:29:12 PM
Bussen på bilden krockade med en personbil som körde ut från
en sidoväg. I samband med sammanstötningen gick bussen upp på
ett räcke och välte. Hände väl i trakten av Linköping för några
veckor sedan.
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: OSkar000 skrivet 28 december 2007, 19:42:46 PM
Se där ja... den dök upp i säffle. Tack Kent!

Det rör sig om bussen som var inblandad i denna olycka: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7319.0
Filmerna från olycksplatsen finns fortfarande kvar på Östnytts/SVTs hemsida, länk finns längst ner i den andra tråden.

Med tanke på hur olyckan gick till så slutade den ändå förhållandevis lyckligt utan några allvarligare skador hos passagerarna.
Bortsett från en hel del krossade rutor och skadorna i fronten syns det inte så mycket större skador efter olyckan. Någon expert som vågar sig på en gissning hur mycket som har hänt innanför plåten eller är karossen såpass stabil att den klarar en olycka i den här klassen utan att bli sned eller skadad?

Möller: Lackeringen är nog minsta bekymret i det här fallet
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Skalman skrivet 28 december 2007, 19:53:04 PM
Tydligen förekommer det olika uppgifter om vad som hände. Den ena
artikeln gör gällande att personbilen kom ut från en sidoväg, medan
den andra säger att det handlar om krock med en vänstersvängande.
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 28 december 2007, 20:17:03 PM
Undrar varför de inte reser bussen med hjälp av luftkuddar?
Tycker det skulle väl minska skadorna.

Se filmen med bilder inifrån bussen

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1005447 (http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1005447)
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Skalman skrivet 28 december 2007, 20:57:25 PM
Hur menar du att det skulle minska skadorna? Det blir ju inga skador.

Möjligen undantaget lite glaskross då, men det är försumbart i sammanhanget.
Den där typen av "bredband" fördelar trycket på ett sådant sätt att det inte
är några problem för en busskaross att ta upp kraften. Dessutom ligger
bussen väldigt gynnsamt eftersom den ligger på plan mark (som till och med
är asfalterad!). Inga ojämnheter som kan orsaka snedfördelning varken
initialt eller när bussen "landar".

Det finns helt enkelt ingen anledning att använda kuddar i ett läge som
detta. Och dessutom finns det någon som ska betala kalaset, dvs ett
försäkringsbolag, och kuddlyft är inte gratis... (och försäkringsbolag
är inte kända för att betala för något i onödan! :-).
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 28 december 2007, 21:56:57 PM
Först går det med ledning av filmsekvensen att konstatera att räddningstjänsten inte har gjort sitt jobb ordentligt. Belysningen inne i bussen lyser, huvudströmbrytaren är inte frånkopplad. Det är prio 1 vid en trafikolycka i allmänhet, och en omkullvält buss i synnerhet.

Vid den fortsatta bärgningsoperationen lyser fortsatt innerbelysningen. Bärgningsledaren på platsen ska se till att objektet är säkrat, dvs strömmen är bruten. Samt säkra dörrar och luckor som man på filmen ser hur dom flaxar fram och tillbaka vid nedslaget.

Sen använder man lämpligen nedtagningskuddar för att mildra nedslaget.



Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: OSkar000 skrivet 28 december 2007, 22:44:39 PM
Citat från: Lulebjörnen skrivet 28 december 2007, 21:56:57 PM
Först går det med ledning av filmsekvensen att konstatera att räddningstjänsten inte har gjort sitt jobb ordentligt. Belysningen inne i bussen lyser, huvudströmbrytaren är inte frånkopplad. Det är prio 1 vid en trafikolycka i allmänhet, och en omkullvält buss i synnerhet.

Vid den fortsatta bärgningsoperationen lyser fortsatt innerbelysningen. Bärgningsledaren på platsen ska se till att objektet är säkrat, dvs strömmen är bruten. Samt säkra dörrar och luckor som man på filmen ser hur dom flaxar fram och tillbaka vid nedslaget.

Sen använder man lämpligen nedtagningskuddar för att mildra nedslaget.





Huvudbrytaren sitter väl innanför en lucka som sitter på utsidan bredvid motorn på dessa? Eller finns det flera huvudbrytare?
Är det så att den sitter på den sidan som är mot marken så lär det ha varit aningen krångligt att komma åt den innan bussen restes upp igen.
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Fredde skrivet 28 december 2007, 22:48:24 PM
CitatHuvudbrytaren sitter väl innanför en lucka som sitter på utsidan bredvid motorn på dessa? Eller finns det flera huvudbrytare?
Är det så att den sitter på den sidan som är mot marken så lär det ha varit aningen krångligt att komma åt den innan bussen restes upp igen.

Den sitter innanför frontluckan, så det är bara att fälla upp den och slå av.

/F
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Carl W skrivet 28 december 2007, 22:53:36 PM
Citat från: Skalman skrivet 28 december 2007, 19:53:04 PM
Tydligen förekommer det olika uppgifter om vad som hände. Den ena
artikeln gör gällande att personbilen kom ut från en sidoväg, medan
den andra säger att det handlar om krock med en vänstersvängande.

Bilen kanske kom ut från en sidoväg och svängde vänster.
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Blue skrivet 29 december 2007, 02:28:47 AM
Citat från: Lulebjörnen skrivet 28 december 2007, 21:56:57 PM
Först går det med ledning av filmsekvensen att konstatera att räddningstjänsten inte har gjort sitt jobb ordentligt. Belysningen inne i bussen lyser, huvudströmbrytaren är inte frånkopplad. Det är prio 1 vid en trafikolycka i allmänhet, och en omkullvält buss i synnerhet.

Vid den fortsatta bärgningsoperationen lyser fortsatt innerbelysningen. Bärgningsledaren på platsen ska se till att objektet är säkrat, dvs strömmen är bruten. Samt säkra dörrar och luckor som man på filmen ser hur dom flaxar fram och tillbaka vid nedslaget.

Sen använder man lämpligen nedtagningskuddar för att mildra nedslaget.

Det som fladdrar är nog förarens sidofönster som är på väg ur bussen, tittar du på första bilden i den här tråden så sitter det inte fast i underkanten.
Annars håller jag med du! :)
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Volvotoken skrivet 29 december 2007, 12:45:00 PM
Citat från: Skalman skrivet 28 december 2007, 19:53:04 PM
Tydligen förekommer det olika uppgifter om vad som hände. Den ena
artikeln gör gällande att personbilen kom ut från en sidoväg, medan
den andra säger att det handlar om krock med en vänstersvängande.
Bussen kolliderade med en vänstersvängande bil!
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Skalman skrivet 29 december 2007, 15:35:24 PM
> konstatera att räddningstjänsten inte har gjort sitt jobb ordentligt.
> huvudströmbrytaren är inte frånkopplad.

Det är inte alltför ofta dom gör det, i alla fall inte om det inte föreligger en direkt
brandrisk. Och särskilt om bärgaren redan är på plats. Min erfarenhet är att de ofta
har otroligt bråttom att åka hemåt... det var inte länge sedan jag var på en
tvåbilskrock, och medan jag håller på med den första bilen och brandfolket står
och tittar på, så börjar det ryka och ta fyr i den andra bilen i diket. Men DÅ
fick de i alla fall bråttom!  ;D

> Samt säkra dörrar och luckor

Det får man väl förutsätta att de gör innan de drar iväg med ekipaget. Att
göra det i förebyggande syfte innan man vänder känns lite over-kill om
det inte är något som är riktigt löst... men enligt regelboken har du
naturligtvis rätt.  :)
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 11 februari 2008, 21:34:03 PM
Citat från: Kent Skoog skrivet 28 december 2007, 18:33:54 PM
.....har kommit till Säffle.

(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_3987.jpg)


Någon som vet hur långt de kommit med den?
Är den tillbaka i trafik?
Kent, har du bilder från lagningen och hur ser den ut idag?
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 12 februari 2008, 15:46:06 PM
Ang nedtagningskuddar eller inte så startade jag en tråd i ett bärgarforum.
De flesta där skulle använt kuddar eller annat för att dämpa nedslaget.

http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=2960
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: RoTe skrivet 12 februari 2008, 17:02:15 PM
Katastrofal amatörbärgning!

Nedtagningskuddar alternativt mothåll skall användas för att skona bussens hjulupphängningar, chassie och kaross!
Verkstaden kommer nu få gå igenom varenda pinal i chassiet om bussen nu kommer lagas.
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Kent Skoog skrivet 12 februari 2008, 17:50:58 PM
Citat från: Johan H skrivet 11 februari 2008, 21:34:03 PM

Någon som vet hur långt de kommit med den?
Är den tillbaka i trafik?
Kent, har du bilder från lagningen och hur ser den ut idag?

Reparationen är nyligen påbörjad, det väl ungefär vad jag vet idag.
Titel: SV: Olycksbussen.....
Skrivet av: Magnus_J skrivet 12 februari 2008, 17:55:51 PM
bilföraren kommer iaf att bli åtalad.
http://www.corren.se/archive/2008/2/11/jl2s084hkf8web2.xml