och veta hur stort utrymme man behöver för att ej göra som dessa bussar
http://sydsvenskan.se/malmo/article288763.ece
			
			
			
				Trist att såna här sammanstötningar inträffar.
Men tur i oturen var det mellan två bussar som äga av samma bolag.
 
			
			
			
				"oups"
Det finns fler som kan ;)
(http://www.oskar000.se/buss/galleri/ovrigt/061023/c2698_c3821_linkoping_061023_3.jpg)
http://www.oskar000.se/buss/galleri/index.php/ovrigt/061023
			
			
			
				verkligen inte mycket nyhet att ta upp i tidningen
			
			
			
				Citat från: OSkar000 skrivet 20 december 2007, 22:44:08 PM
"oups"
Det finns fler som kan ;)
(http://www.oskar000.se/buss/galleri/ovrigt/061023/c2698_c3821_linkoping_061023_3.jpg)
http://www.oskar000.se/buss/galleri/index.php/ovrigt/061023
Jo men här låg ej bussens plåt i hopknycklat som dragspel om du kollar bilden på sydsvenskan.se
			
 
			
			
				Den senaste i raden som jag såg var två Volvoled tillhörande Ekerö som kom alltför nära varandra vid Mörby station. Någon tänkte visst inte på att bakdelen åker ini bussen på höger sida om man lägger om fullt vänster där fram. 
Det var så skönt att sitta i sin förarhytt på tåget och titta på förödelsen och den stackars förbryllade föraren som undrade "hur nu det här gick till".
 ;D
			
			
			
				Dagligen händer insidenter ute i busstrafiken, tur i oturen att inte vi med kameran vaktar alla terminalerna för då lär detta forum bestå av dessa bilder, här en som jag fångade
(http://www.erret.se/Bussbilder/DSD_0357.jpg)
Orsaken är bl.a. det uppskruvade tempot som vi lever i, in till terminalen och sedan direkt på nästa tur, finge man möjlighet att reglera så skulle nog företagen spara in vad reglertiden kostar många gånger om i reparationskostnader för de skador som förarna orsakar på terminalerna men det är ju olika konton i bokföringen.
			
			
			
				Citat från: Peter Erret skrivet 21 december 2007, 02:04:57 AM
Dagligen händer insidenter ute i busstrafiken, tur i oturen att inte vi med kameran vaktar alla terminalerna för då lär detta forum bestå av dessa bilder, här en som jag fångade
(http://www.erret.se/Bussbilder/DSD_0357.jpg)
Orsaken är bl.a. det uppskruvade tempot som vi lever i, in till terminalen och sedan direkt på nästa tur, finge man möjlighet att reglera så skulle nog företagen spara in vad reglertiden kostar många gånger om i reparationskostnader för de skador som förarna orsakar på terminalerna men det är ju olika konton i bokföringen.
Problemet i Slussen är väl snarast det omvända, att det inte finns tillräckligt med plats för alla bussar och därför blir det så trångt att vissa som inte behärskar det fordon de kör lyckas med saker likt det som hänt på din bild.
Senast igår, vid 16.45-tiden, var det en mindre nogräknad kollega som skulle vända med ledvagn från Nackaröret till inloppsröret och, självklart, täppte till infarten till terminalen i ca 15 minuter när han försökte backa loss sin buss. Resultatet av denna manöver blev ett pärlband av bussar från Viking-Lineterminalen till Slussen, utan möjlighet att släppa av resande eftersom trafiksituationen inte tillåter det. 
När sedan alla ca 40 bussar sedan till slut kommer in i terminalen samtidigt råder kaos eftersom det är människor överallt och 40, nu lite proffsigt stressade, bussförare som alla vill komma iväg med sin försenade avgång. Inga problem, alla först! ;)
Visst är det underbart med vägtrafik? :-\
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 21 december 2007, 13:25:03 PM
Problemet i Slussen är väl snarast det omvända, att det inte finns tillräckligt med plats för alla bussar och därför blir det så trångt att vissa som inte behärskar det fordon de kör lyckas med saker likt det som hänt på din bild.
Senast igår, vid 16.45-tiden, var det en mindre nogräknad kollega som skulle vända med ledvagn från Nackaröret till inloppsröret och, självklart, täppte till infarten till terminalen i ca 15 minuter när han försökte backa loss sin buss. Resultatet av denna manöver blev ett pärlband av bussar från Viking-Lineterminalen till Slussen, utan möjlighet att släppa av resande eftersom trafiksituationen inte tillåter det. 
När sedan alla ca 40 bussar sedan till slut kommer in i terminalen samtidigt råder kaos eftersom det är människor överallt och 40, nu lite proffsigt stressade, bussförare som alla vill komma iväg med sin försenade avgång. Inga problem, alla först! ;)
Visst är det underbart med vägtrafik? :-\
Tyvärr är det väl så att man skall behärska de fordon man kör så skylla på det att de ej behärskar det är fel då bör man verkligen tänka om om man vberkligen skall ha den behörigheten att framföra detta fordon
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 21 december 2007, 13:25:03 PM
Senast igår, vid 16.45-tiden, var det en mindre nogräknad kollega som skulle vända med ledvagn från Nackaröret till inloppsröret och, självklart, täppte till infarten till terminalen i ca 15 minuter när han försökte backa loss sin buss. Resultatet av denna manöver blev ett pärlband av bussar från Viking-Lineterminalen till Slussen, utan möjlighet att släppa av resande eftersom trafiksituationen inte tillåter det. 
När sedan alla ca 40 bussar sedan till slut kommer in i terminalen samtidigt råder kaos eftersom det är människor överallt och 40, nu lite proffsigt stressade, bussförare som alla vill komma iväg med sin försenade avgång. Inga problem, alla först! ;)
Visst är det underbart med vägtrafik? :-\
Det var så skönt att sitta i sin förarhytt på tåget och titta på förödelsen och den stackars förbryllade föraren som undrade "hur nu det här gick till".
 ;D
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 21 december 2007, 14:04:27 PM
Det var så skönt att sitta i sin förarhytt på tåget och titta på förödelsen och den stackars förbryllade föraren som undrade "hur nu det här gick till".
 ;D
Det där lät bekant! Måste varit en vis man som uttalat dessa ord! ;D ;D
			
 
			
			
				Varför stod tåget stilla så länge att föraren kunde ta sig tid att betrakta spektaklet då? Långvarigt strömavbrott kanske? Signalfel? :P
			
			
			
				Citat från: Björn Forslund skrivet 21 december 2007, 14:30:31 PM
Varför stod tåget stilla så länge att föraren kunde ta sig tid att betrakta spektaklet då? Långvarigt strömavbrott kanske? Signalfel? :P
Snarare det faktum att järnvägen, åtminstone på dagtid, håller sig med mer än två sekunders ändstationsuppehåll!   :-*
			
 
			
			
				Nej knappast.
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 december 2007, 18:29:27 PM
Roslagsbanan har väl inga tåg som har Mörby som ändstn/hpl?
//Lars
Mina herrar! Ni rör till det mer än nödvändigt! Svaret är mycket enkelt! ;)
			
 
			
			
				Vad jag hörde från TX så var det ingen busschaufför som orsakade kaoset utan bärgaren som lyckades få igång bussen och ville köra den till "Sjöbergsplan" men det ville sig inte bättre än att bussen ånyo stannade och på ett mycket lägligt ställe.
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 december 2007, 13:49:49 PM
Ha ha!
Har det ännu efter alla år inte gått fram att det inte går att vända från mittenspåret och köra tillbaka till Sjöbergs Plan?
En sådan manöver bör bara göras från högerspåret om man inte är väldigt klar över den aktuella bussen vändradie och hjulutslag.
Minns den stora fadäsen 2002 när en av Gladö:s fd H25 fastnade och ett av styrstagen i bakvagnen small av under backningsproceduren i alltför skarp vinkel, det var stopp en längre tid....
//Lars
Ett annat, mera allmänt, krux, är även att många förare i dagens läge tror att de tjänar något på att ta genvägar i olika former. På Råsta är det ju väldigt vanligt att vagnar som ska backa ut från t.ex. H-rampen (som är vinklad ungefär 10° mot korsande trafik) inte bara backar rakt bakåt och sedan svänger höger för ett varv runt hela parkeringen. Istället så försöker man (mot satta regler) att eliminera vinkeln för att kunna svänga direkt till vänster. Kruxet är att då får man hålla på ett tag, fram och tillbaka, medan alla andra får stå och vänta. Samtidigt är risken för backnings/motkörningsskador mycket större.
Påminner om en del bekanta som parkerar vid t.ex. ett större snabbköp och alltid envisas med att de ska ha plats så nära dörren som möjligt. Själv parkerar jag hellre en bit bort och har trots det oftast kommit innanför dörrarna innan de andra ens hittat en plats. Att jag sedan dessutom slipper att riskera lika mycket p-skador är ytterligare en bonus då det oftast inte är så trångt en bit bort.  ;D