(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4612_AFD619_Kista_071214.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4613_AFD632_Solna_071214b.jpg)
			
			
			
				snygga bussar är dom nya  ???
			
			
			
				HEJ
Dessa bussar fascinerar mig litegran. Kan någon berätta om dom. Alltså hur är åkkomfort och hur dom och köra. 
Är fjädervägen tillräckligt lång eller går även dessa lågentrebussar stötigt och ryckigt på dåliga vägar. 
Annars måste jag tyvärr krypa till korset och erkänna att VEGA än så länge är en av dom bekvämaste bussmodeller man kan åka. Dom går som ett strykjärn över både gupp och gropar. Bekväma sätem osv. Ända aber med dom är att stolarna sitter för nära så dom är liksom lite trånga. 
Våra lågentre Säffle vi har här i denna stad gillar jag inte, skramlar och dålig åkkomfort. Okej en höggolvad säffle går nog lika bra som vegorna på dåliga vägar, kanske något stötiga och känsligare men dom är en trevlig busstyp.
Det är därför jag funderade hur åkkomfort osv var på bussarna på bilden eftersom dom är lågentre och säffle.
/Jona
			
			
			
			
			
				På vilken planet då?
Skämt o sido, EN månad max har de rullat.
			
			
			
				Tack för trevliga bilder Micke, dessa vagnar klär i SL dekor.. 
			
			
			
				Staffan har delvis rätt det senaste eu reg beviste utfärdades i mars. Dock togs de ej i trafik förrens i september enligt nedan och busslink blev brukare i oktober:
Årsmodell: 2007 Fordonsslag: BUSS 
Fordonsår:  
Chassinummer: YV3R6M3257A119873 
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-03-27 
Upplysningar: Leasing 
  
Brukare 
Namn: BUSSLINK I SVERIGE AB RÅSTA  
Adress: ENKÖPINGSVÄGEN 77 
Postnr: 174 46 Förvärvsdatum: 2007-10-31 
Ort: SUNDBYBERG 
  
 
Försäkringsuppgifter 
Försäkringsbolag: Trygg-Hansa 
Försäkringsdatum: 2007-10-31 
  
 
 
Leasinggivare 
Orgnr: 556021-1475 
Namn: NORDEA FINANS SVERIGE AB 
 
 
Fordonsdata 
Fordonsstatus: I trafik (2007-09-25) Tillfällig registrering: Nej 
Antal ägare: 2 Yrkesmässig trafik: BUSS 
Fordonet tillverkat:  Producentansvarig:  
I trafik första gången i Sverige: 2007-09-25 Import: Nej 
			
			
			
				Möjligt men det jag avser med kom i trafik är när det kör linje, allt annat är ointressant.
			
			
			
				micke jag skrev att han delvis hade rätt bara men som sagt sade ju ej att du har fel med tanke på  då den kom i bruk
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2007, 22:10:00 PM
Möjligt men det jag avser med kom i trafik är när det kör linje, allt annat är ointressant.
Mitt svar skall ses som bakgrund mot att någon tramsmakare i ett nu kvastat inlägg skrev att de kom i slutet av 1970-talet. Men man brukar faktiskt räkna med att bussen tas i trafik när den registreras, vilket var det jag tänkte på. 
Tydligen har har något så ovanligt hänt som att bussarna stått stilla i flera månader, vilket kan ha med trafikstarten i Råsta att göra. 
			
 
			
			
				Kan de inte vara så att när busslink fick reda på att dem vann trafiken beställdes bussarna direkt av volvo som i sin tur registrerade dem hos vägverket trots att dem inte fanns rent fysiskt
problemet jag ser är väl den dan bussen på pappret fyller pension då den egentligen skulle få rulla några månader till
			
			
			
				som sagt är volvo som stått osm ägare fram tom det att busslink förvärvade dem.Och när de tas i trafik första gången står i klartext i vägverkets uppgifter:
i detta fallet är det  I trafik första gången i Sverige: 2007-09-25 
Har ett anat exempel ochj det är en buss som orusttrafiken har udu 992 som gick som demobuss hos volvo volvo blev ägare till den den 24 november 2006 men den togs ej i trafik förrens I trafik första gången i Sverige: 2007-03-30 och det vet jag med säkerhet för jag körde den till tyskland på shoppingresa men då var den vit och mamma mia stripad
			
			
			
				> beställdes bussarna direkt av volvo som i sin tur registrerade dem hos vägverket trots '
> att dem inte fanns rent fysiskt
Det påverkar inte det datum som hos VV anges som "I trafik första gången i Sverige",
eftersom det datumet avser när fordonets godkänts vid registreringsbesiktning första
gången, och således får rulla i trafik.
			
			
			
				Är det inte så att chassit byggs vid en tidpunkt och karossen en annan, blir reg. datum när chassit får reg. nr. eller när karossen monterats?
I just dessa fall har bussarna inte stått stilla särskilt länge, bussarna beställdes för över ett år sedan, men Volvo klarade inte att bygga och leverera bussarna förrän i September som jag förstått saken...
//Fredrik
			
			
			
				Kan det vara nån förregistrering som spökar?
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 16 december 2007, 10:47:28 AM
Kan det vara nån förregistrering som spökar?
Verkar så. Jag kanske är helt ute och cyklar här men nog är det väl mycket ovanligt att de stora bussbolagen låter förregistrera sina bussar? Eller ens att tillverkarna gör det? Är detta något nytt eller är det något som jag helt har missat? 
Nu har jag i alla fall lärt mig att det är datum för i trafik som gället och man skall titta på fortsättningsvis. 
			
 
			
			
				Härliga bilder!!!
			
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2007, 11:12:05 AM
Verkar så. Jag kanske är helt ute och cyklar här men nog är det väl mycket ovanligt att de stora bussbolagen låter förregistrera sina bussar? Eller ens att tillverkarna gör det? Är detta något nytt eller är det något som jag helt har missat? 
Nu har jag i alla fall lärt mig att det är datum för i trafik som gället och man skall titta på fortsättningsvis. 
Bussarna byggdes "på spekulation" i ett slags allmän SL-standard, jmf 6338. Sålunda stämde inte all utrustning med Busslinks beställning, något som förlängde leveranstiden avsevärt.
/Ted
			
 
			
			
				Citat från: Ted S skrivet 16 december 2007, 16:24:35 PM
Bussarna byggdes "på spekulation" i ett slags allmän SL-standard, jmf 6338. Sålunda stämde inte all utrustning med Busslinks beställning, något som förlängde leveranstiden avsevärt.
/Ted
Tack Ted. Jag visste väl att det fanns en förklaring och jag trodde väl att du skulle delge oss den. 
			
 
			
			
				har haft 4612 och den är riktigt behaglig att köra.
växlar mjukt och har en skön gång tycker jag.
en skillnad mot de andra är väl att växelväljaren har * 1 2 3 D N R * knappar istället för de vanliga *D N R* 
som tex 4614 har som jag fick i fredags på 515.  ( jo det var kortvagn).
hur passagerar komforten är? 
tja har inte haft tid att testa så noga ännu. 
			
			
			
				Vad är SL standard som skiljer sig från Busslink standard
			
			
			
				Citat från: homer skrivet 16 december 2007, 22:44:07 PM
Vad är SL standard som skiljer sig från Busslink standard
finns det någon SL standard längre?
vad jag har förstått så var det förr gemensamma krav på respktive fordonstillverkare att knappar o reglage mm skulle vara på samma ställe men det är väl inget somföljs längre utan det är väl upp till varje operatör, när de beställer.
			
 
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2007, 00:15:52 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4612_AFD619_Kista_071214.jpg)
Heej
vad är det för blankt som sitter vid reg-plåten prisic
Mathias
			 
			
			
				VAd för blankt menar du ser inget blankt mer äön det som är under nummer plåten på det svarta där står det volvobussar säffle om jag ej missminner mig
			
			
			
				under 6an i 46.. är väl en dekal för spolarvätska eller likande.
man tänker inte så noga på sånt  ;D
			
			
			
				hjälpstart borde de väl stå?