(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SL_H22_5951_Henriksdal.JPG)
Det har varit en del diskussioner kring SL:s H22 här på Bussnack. Här kommer ett bildsvep på några H22:or i lite olika utförande, fotograferade i olika SL-distrikt.
Först en av Björknäs H22, vagn 5951 fotograferad vid Henriksdal. Enligt mina anteckningar gick 5951 i Björknäs från det att den levererades fram till dess den avyttrades. 
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SL_H22_5992_Teh_1984.JPG)
H22 5992 levererades tillsammans med systervagnen 5993 (och 5994?) till Norrtälje. H22:orna var vanliga på linje 625 mellan Tekniska och Norrtälje via Angarn under 80-talet.
Norrtälje har bland annat haft följande H22:or: 5973-80, 5992-93, 6027-40 och kring 1992 även vagn 6078 som kom från Södertälje.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SL_H22_5994_Skanstull_1987.JPG)
Jag har en uppgift om att även 5994 ursprungligen levererades till Norrtälje eller Täby. Här ser vi i alla fall bussen på klassiska Handenlinje 828 mellan Skanstull och Handen via Vendelsö. 
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SL_H22_6066_Sodertalje_1985.JPG)
Ett stort antal H22:or levererades till Södertälje. I första leveransen ingick 5963-70, men dessa flyttades efter några år till Eriksberg/Botkyrka. Nästa leverans av H22:or ska enligt mina anteckningar ha varit 6050-6059 och 6061-6078.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SL_H22_6087_Gullmarsplan_1987.JPG)
Slutligen en modernare H22:a med svart plast i fronten. Denna vagn tillhörde Bollmora/Tyresö och vid fototillfället hade den just lämnat Skanstull och passerat Skanstullsbron över till Gullmarsplan. Det var innan linjerna fick Gullmarsplan som ändhållplats. Vad G:et står för i skyltningen har jag ingen aning om.
Vagn 6087 levererades ursprungligen till Råsta enligt mina anteckningar.
			
			
			
				Trevligt bildsvep!
H22:orna har något speciellt i sin lådaktiga design, plastgrillarna kan inte riktigt mäta sig på den punkten tycker jag.
//Fredrik
			
			
			
				Var det inte den som bytte nummer till 805P/802P senare och gick till Petterboda?
Tror även den fanns en 805S till sikvägen men som sagt jag är mycket osäker.
			
			
			
				Tilltalande bilder på dom snyggaste bussar som rullat i SL-trafiken någonsin!!!  :D
			
			
			
				Citat från: Norrortsmicke skrivet 14 december 2007, 17:27:27 PM
H22 5992 levererades tillsammans med systervagnen 5993 (och 5994?) till Norrtälje. H22:orna var vanliga på linje 625 mellan Tekniska och Norrtälje via Angarn under 80-talet.
Norrtälje har bland annat haft följande H22:or: 5973-80, 5992-93, 6027-40 och kring 1992 även vagn 6078 som kom från Södertälje.
Och en kväll hösten 2003 var det sista gången en H22 någonsin trafikerade 625:an. Detta då gamla 6431 fick rycka in med kort varsel då ingen av de båda Rimbo-VanHoolerna inte var tillgängliga av okänd anledning.
Tack för ett trevligt bildsvep!  :)
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 14 december 2007, 21:11:30 PM
Och en kväll hösten 2003 var det sista gången en H22 någonsin trafikerade 625:an. Detta då gamla 6431 fick rycka in med kort varsel då ingen av de båda Rimbo-VanHoolerna inte var tillgängliga av okänd anledning.
Tack för ett trevligt bildsvep!  :)
Tackar! 2003 var väl gamla 6431 20 år gammal. 
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 december 2007, 18:36:07 PM
G:et i skylten torde innebära via Granängsringen
//Lars
Citat från: Bussmicke skrivet 14 december 2007, 20:44:57 PM
Var det inte den som bytte nummer till 805P/802P senare och gick till Petterboda?
Tror även den fanns en 805S till sikvägen men som sagt jag är mycket osäker.
Tack för era svar! 
			
 
			
			
				Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 december 2007, 18:34:54 PM
Trevligt bildsvep!
H22:orna har något speciellt i sin lådaktiga design, plastgrillarna kan inte riktigt mäta sig på den punkten tycker jag.
//Fredrik
Nej, jag håller med om att plastgrillen inte var snygg. Den första generationens Säffle-ledbussar är hittills den snyggaste varianten. 
			
 
			
			
				Varför satte man dit denna plastgrill på bussarna? 
//Simon
			
			
			
				Svartfrontarna är ju dom snyggaste bussar som gjorts, snacka om att se eleka ut och grymma! 
Underbar design! 
			
			
			
				Citat från: M224 skrivet 15 december 2007, 18:16:42 PM
Svartfrontarna är ju dom snyggaste bussar som gjorts, snacka om att se eleka ut och grymma! 
Underbar design! 
SL:s Säffle-bussar med svart grill fanns bland följande littera och inv.nr:
12-meters:
H2/H2S: 6467-6468, 6470-6473
H3/H3A: 6351-6420
Ledvagnar:
H22: 6256-6293, 6442-6450
H23: 6451-6466
H24: 6244-6255
			
 
			
			
				Citat från: Norrortsmicke skrivet 15 december 2007, 19:27:40 PM
SL:s Säffle-bussar med svart grill fanns bland följande littera och inv.nr:
12-meters:
H2/H2S: 6467-6468, 6470-6473
H3/H3A: 6351-6420
Ledvagnar:
H22: 6256-6293, 6442-6450
H23: 6451-6466
H24: 6244-6255
Och förstås 6084-6089.
			
 
			
			
				Vad trevligt med denna nostalgi!
			
			
			
				Citat från: Norrortsmicke skrivet 15 december 2007, 16:40:05 PM
Tackar! 2003 var väl gamla 6431 20 år gammal. 
Det stämmer, men inredningsmässigt (stolar, nackstöd mm) såg hon ju ut exakt som Busslinks egna 40xx-vagnar som vanligtvis gick på den lågt prioriterade 625:an vid samma tid. Så det enda passagerarna märkte var nog att bussen denna dag var "extremt osliten, ren och ej nedklo**rad" invändigt.
Det rörde sig dock om ett enda kort gästspel. Sedan återgick ordningen till det vanliga, dvs de bekväma VanHoolerna från Skellefteå (med höga nackstöd, läslampor och nattbelysning), som resenärerna från Brottby kallade för "inhyrda turistbussar". Favoritkommentaren fick Vegan TUM745 höra inför avgång på 625:an på Rimbo stn:
"Är detta bussen till Danderyd? Verkligen? Jag tänkte att det kan det inte vara, för den ser ju så ny ut.   :D
			
 
			
			
				Trevilga bilder!!
			
			
			
				Kultvagnen 6060 var också svartfront...
			
			
			
				Citat från: Norrortsmicke skrivet 15 december 2007, 19:28:25 PM
Och förstås 6084-6089.
Icke att förglömma uddafågeln H20A 5382 (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H020A-1/slides/H20A_5382_Odenplan,Stockholm_901009b.html)
			
 
			
			
				Citat från: F.Å skrivet 17 december 2007, 16:10:48 PM
Icke att förglömma uddafågeln H20A 5382 (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H020A-1/slides/H20A_5382_Odenplan,Stockholm_901009b.html)
Hur är historien kring denna buss?
Det är väl en helt nybyggd buss med "gammalt" nummer. 
Vad hände med den första H20A 5382?
Ponera att man skulle göra något liknande idag, ex om H18E 5082 brann eller dyl, sedan stoppade man in en ny Omnilink med samma nummer som ersättare.
			
 
			
			
				Citat från: M224 skrivet 17 december 2007, 18:18:02 PM
Hur är historien kring denna buss?
Det är väl en helt nybyggd buss med "gammalt" nummer. 
Vad hände med den första H20A 5382?
Ponera att man skulle göra något liknande idag, ex om H18E 5082 brann eller dyl, sedan stoppade man in en ny Omnilink med samma nummer som ersättare.
H20A 5382 brann kraftigt och blev mer eller mindre svårt utbränd. Mot alla odds så beslutades det dock att man skulle bygga upp den igen. 5382 är alltså i grund å botten en Van Hool men efter branden fick den H22-utseende. Trots detta var det alltså även efter branden en Van Hool i grunden..
			
 
			
			
				Citat från: Kvarne skrivet 17 december 2007, 18:22:35 PM
H20A 5382 brann kraftigt och blev mer eller mindre svårt utbränd. Mot alla odds så beslutades det dock att man skulle bygga upp den igen. 5382 är alltså i grund å botten en Van Hool men efter branden fick den H22-utseende. Trots detta var det alltså även efter branden en Van Hool i grunden..
Ahh tack, snacka om bastard.  ;D
			
 
			
			
				Eftersom man verkat missa min fråga så passar jag på att fråga igen :):
Varför satte man dit den svarta plasgrillen på dessa bussar. Var det en skyddsak? 
//Simon
			
			
			
				Undrar om man skulle kunna göra samma sak nuförtiden?
Tänker på Swebus 5472 som brann på Lucia.
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2007, 20:34:26 PM
Undrar om man skulle kunna göra samma sak nuförtiden?
Tänker på Swebus 5472 som brann på Lucia.
Troligen inte men det beror ju också på hur chassiet klarat branden. Blir det snett så är det inte mycket att ta vara på. Omkorgningar var ganska vanligt förr i världen. Stadsbussar i Borås gav minst ett 10-tal av sina äldre bussar ytterligare 10 år att leva genom omkorgning på 1950-talet. 
I dag är det lite mer slit och släng över alltsammans. 
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2007, 20:23:38 PM
Petimeterkommentar:
H20 5382 brandskadades svårt, den fick därför en nybyggd Säfflekaross på det gamla B58 chassiet och ny littera H20A för att skilja den mot övriga H20.
//Lars
Körde förbi på 541:an, när den brann i Backlura...
Glad att jag inte körde den bussen. Den brann bra!
Är det någon som vet varför den började brinna?
Kortis?
Johan
			
 
			
			
				Citat från: Norrortsmicke skrivet 14 december 2007, 17:27:27 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SL_H22_5951_Henriksdal.JPG)
Det har varit en del diskussioner kring SL:s H22 här på Bussnack. Här kommer ett bildsvep på några H22:or i lite olika utförande, fotograferade i olika SL-distrikt.
Först en av Björknäs H22, vagn 5951 fotograferad vid Henriksdal. Enligt mina anteckningar gick 5951 i Björknäs från det att den levererades fram till dess den avyttrades.
 :D  ;)  :)   Det stämmer den var mest placerad i Grisslinge nästan hela sin tid.  8)
Tack för nostalgi bilderna.  :D
			 
			
			
				Citat från: Kvarne skrivet 17 december 2007, 18:22:35 PM
H20A 5382 brann kraftigt och blev mer eller mindre svårt utbränd. Mot alla odds så beslutades det dock att man skulle bygga upp den igen. 5382 är alltså i grund å botten en Van Hool men efter branden fick den H22-utseende. Trots detta var det alltså även efter branden en Van Hool i grunden..
(http://ludde306.ownit.nu/5382%20810823.JPG)
5382 (som Van Hool) i Granängsringen, Tyresö 810623
			
 
			
			
				Underbart Anders. Tack